adexo3
۲۳۸۰۸
۱ نظر
۵۰۰۱
۱ نظر
۵۰۰۱
پ

عواقب احتمالی خروج یونان از یورو خود را نشان داد

هجوم مردم یونان به بانک ها

بازتاب دقایقی از نشست کارلوس پاپولیاس، رییس جمهور یونان با رهبران سیاسی این بوده که یونانی ها از ترس کاهش سریع ارزش پول در صورت خروج یونان از منطقه یورو، سپرده هایشان را از بانک ها بیرون می کشند.

هجوم مردم یونان به بانک ها
هفت صبح : بازتاب دقایقی از نشست کارلوس پاپولیاس، رییس جمهور یونان با رهبران سیاسی این بوده که یونانی ها از ترس کاهش سریع ارزش پول در صورت خروج یونان از منطقه یورو، سپرده هایشان را از بانک ها بیرون می کشند.

از سوی دیگر احزاب مبارز یونان از تشکیل دولت ائتلافی با دوام امتناع کرده که شاید منجر به برگزاری انتخاباتی جدید شوید و دست مخالفان بسته کمکی اتحادیه اروپا به یونان را بازتر بگذارد.

رییس جمهور یونان به سران احزاب گفت که به گفته جورج پرواپولوس، رییس بانک مرکزی یونان حداقل ۷۰۰ میلیون یورو روز دوشنبه از حساب ها بیرون کشیده شده است. پاپولیاس به نقل از پرواپولوس گفت که احتمالا تا ۸۰۰ میلیون یورو از بانک بیرون کشیده خواهد شد.

خبر احتمال خروج یونان از منطقه یورو، واحد پول یورو و سهام اروپایی را در روز چهارشنبه در عرض چهار ماه به پایین ترین میزان ارزش خود رساند و باعث افزایش نرخ بهره بدهی های ایتالیا و اسپانیا شد که خب راز آسیب دیدن کشورهای اروپایی دیگر هم می دهد.

رویترز به نقل از منابع دو بانک می گوید ریزش حساب ها در روز سه شنبه با همان سرعت روز دوشنبه پیش رفت و ارقامی که رییس جمهور اعلام کرده کاملا درست است. یونانی ها سال هاست که سپرده هایشان را از بانک بیرون می کشند و تاکنون برای این کار در مقابل بانک های آتن صف نکشیده بودند اما این میزان ریش حساب ظرف دو روز واقعا بی سابقه بوده است.

یکی از مدیران ارشد بانک می گوید ریزش حساب همیشه اتفاق می افتاده اما هرگز هیچ نشانه ای از ترس وجود نداشت؛ نمونه اش خروج هشت میلیارد یورو از بانک ها در آوریل سال ۲۰۱۰ دقیقا قبل از اینکه یونان اولین بسته کمکی خود را دریافت کند. براساس آمار و ارقام بانک مرکزی، خانواده ها و تاجران یونانی تا پایان ماه مارس ۱۶۵ میلیارد دلار در بانک سپرده داشتند؛ این درحالی است که از ژانویه سال ۲۰۱۰، ۷۲ میلیارد یورو از سپرده های خود را از بانک بیرون کشیده اند.

نظرسنجی های عمومی نشان می دهد، احتمال اینکه رای دهندگان یونانی به دلیل نارضایتی از پنج سال رکود اقتصادی، نرخ بالای بیکاری و کاهش حقوق در انتخابات آتی همان پارلمان تکه تکه ای که در انتخابات ششم ماه می انتخاب کردند، برگزینند بسیار کم است اما این رای گیری که احتمالا در اوایل ماه ژوئن برگزار می شود، شاید توازن قدرت را به سوی احزاب چپی که مخالف اهدای بسته های کمکی به یونان هستند، متمایل کند.

سیاست گذاران کشورهای اتحادیه اروپا و بانک مرکزی اروپا هشدار داده اند اگر دولت جدید با بسته کمکی مخالفت کند، از فرستادن پولی که آتن برای بیرون آمدن از بحران و بازگشت به حالت عادی اش نیاز دارد، خودداری خواهند کرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      و مکرو و مکرالله

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج