adexo3
۳۰۱۰۴۷
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

موشکافی چهار انتخاب پایتخت نشینان

زمان زیادی تا برگزاری دو انتخابات مهم مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان باقی نمانده و رقابت های انتخاباتی به اوج رسیده است.

روزنامه هفت صبح: زمان زیادی تا برگزاری دو انتخابات مهم مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان باقی نمانده و رقابت های انتخاباتی به اوج رسیده است. اوایل هفته جاری تکلیف فهرست ائتلاف ها در تهران مشخص شد اما در شهرستان ها هنوز فهرست ها در حال به روز شدن است. اصولگرایان برای پایتخت نشینان یک فهرست واحد به سرلیستی حداد عادل ارائه کردند. هر چند دو روز پیش لیست دیگری هم با عنوان فهرست حداکثری جبهه پایداری اعلام موجودیت کرد که بیشتر متشکل از اصولگرایانی است که به فهرست ائتلاف اصلی راه پیدا نکرده بودند.

اصلاح طلبان و اعتدالگرایان هم به سرلیستی محمدرضا عارف وارد میدان شدند. با این حال اگر مبنا حمایت از دولت باشد دو فهرست دیگر هم با همین رویکرد وارد گود رقابت شدند؛ فهرست صدای ملت با محوریت علی مطهری تنظیم شده و ائتلاف مستقلین و اعتدالگرایان چهره های اصلاح طلب و اصولگرا از محمدرضا عارف گرفته تا شهاب الدین صدر را شامل می شود.

ائتلاف بزرگ اصولگرایان

سرلیست: غلامعلی حداد عادل

موشکافی چهار انتخاب پایتخت نشینان

۱- از میان ۳۰ نفر اصولگرای حاضر در این فهرست، ۶ تن از آنها زن هستند، یعنی ۲۰ درصد از اعضای فهرست ائتلاف اصولگرایان را تشکیل می دهند. تمامی آنها سال های قبل در مجلس حضور داشتند.

۲- تمام اعضای این فهرست در گذشته هم جزیی از اردوگاه اصولگرایان بودند.

۳- از میان لیست اصولگرایان ۵ نفر از آنها اقتصاددان بوده یا در گذشته دارای فعالیت های اقتصادی بوده اند. چهره های اقتصادی لیست مسعود میرکاظمی (وزیر بازرگانی دولت نهم)، یحیی آل اسحاق (وزیر بازرگانی دولت پنجم و ششم)، الیاس نادران (عضو کمیسیون اقتصادی مجلس) و غلامرضا مصباحی مقدم (تحصیلکرده اقتصاد) هستند.

۴- در این لیست چهره های مرتبط با جبهه پایداری ۱۴ نامزد، جبهه یکتا (وزرای دولت محمود احمدی نژاد) ۲ نامزد، جمعیت رهپویان و ایثارگران ۸نامزد، موتلفه ۳ نامزد، جامعه روحانیت ۲ نامزد و ۳ نامزد هم از دیگر چهره های اصولگرا وجود دارد.

۵- در فهرست اصولگرایان ۴ نامزد در دولت نهم و دهم، وزیر بوده اند، محمد سلیمانی وزیر ارتباطات، مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت، مسعود میرکاظمی وزیر نفت و محمد ناظمی اردکانی وزیر تعاون در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد بوده اند.

۶- از مهمترین چهره های فرهنگی فهرست اصولگرایان غلامعلی حداد عادل است که ریاست فرهنگستان زبان و ادب فارسی را برعهده دارد. همچنین بیژن نوباوه نایب رییس دوم کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی است. مجتبی رحماندوست که برادر شاعر مشهور ایرانی، مصطفی رحماندوست است هم عضویت در فرهنگستان هنر را در کارنامه خود دارد.

۷- در میان لیست اصولگرایان نام یک مداح اهل بیت هم به چشم می خورد. این کاندیدا به جبهه پایداری نزدیک است.

۸- در میان این فهرست ۴ روحانی قرار دارند.


یاران اعتدال و امید

سرلیست: محمدرضا عارف

موشکافی چهار انتخاب پایتخت نشینان

۱- در میان فهرست یاران اعتدال و امید ۸ نامزد زن وجود دارد. در واقع ۲۷ درصد از اعضای آن را زن ها تشکیل می دهند.

۲- در میان لیست یاران اعتدال و امید هر چند اکثریت با اصلاح طلبان و حامیان دولت است، برخی چهره های شاخص اصولگرایان هم در این لیست حضور دارند. علی مطهری، کاظم جلالی، بهروز نعمتی ۳ چهره اصولگرای این فهرست هستند.

۳- در میان این فهرست به اقتصاددانان برنمی خوریم. بیشتر چهره ها دارای فعالیت های سیاسی و فرهنگی هستند. علی نوبخت در مورد انتقادات به نبود اقتصاددان در این فهرست می گوید: «هر ۳۰ نفر این لیست اقتصاددان هستند.»

۴- در این فهرست تعدادی از چهره های مطبوعاتی هم حضور دارند. الیاس حضرتی (مدیرمسئول روزنامه اعتماد)، علی وکیلی (مدیرمسئول روزنامه ابتکار)، مصطفی کواکبیان (مدیرمسئول روزنامه مردم سالاری) ۳ چهره مطبوعاتی فهرست هستند.

۵- ۸ نفر از میان فهرست یاران اعتدال و امید در گذشته نیز روی صندلی های مجلس شورای اسلامی قرار گرفته اند. برخی از آنها در دوره های قبلی مجلس در آن حضور داشتند و تعدادی دیگر از چهره های مجلس کنونی نیز هستند.

۶- اگر بخواهیم از چهره های فرهنگی این فهرست نام ببریم، علی مطهری مهمترین آنهاست که در سالیان گذشته در مجلس شورای اسلامی در حوزه فرهنگ صاحبنظر بوده و انتقاداتی داشته است، مطهری در دانشگاه در رشته فلسفه تدریس می کند.

۷- برخی از چهره های حاضر در لیست چندان شناخته شده نیستند اما دارای سوابقی در حوزه سیاست و احزاب، تدریس در دانشگاه ها هستند. در میان آنها نام دو جانباز هم دیده می شود. علیرضا رحیمی و ابوالفضل سروش دو جانباز این فهرست هستند.


فهرست صدای ملت

سرلیست: علی مطهری

موشکافی چهار انتخاب پایتخت نشینان

۱- در لیست صدای ملت از اصلاح طلب ترین چهره ها تا اصولگراترین ها دیده می شود.

۲- نام های حاضر در فهرست صدای ملت را می توان در سه دسته تقسیم بندی کرد. دسته اول چهره هایی که کاملا هویت اصولگرایی دارند مثل حسن غفوری فرد و حسن بیادی. دسته دوم اصولگرایانی هستند که این روزها به اصلاح طلبان نزدیک شدند، مثل علی مطهری، کاظم جلالی و بهروز نعمتی، در نهایت هم به اصلاح طلبانی مثل الیاس حضرتی، مصطفی کواکبیان، محمد علی وکیلی و پروانه مافی برمی خوریم.

۳- سهم زنان در لیست ۳۰ نفره صدای ملت ۳ نفر و ۱۰ درصد است.

۴- در فهرست صدای ملت فقط می توان محمد خوش چهره و سید محمد طباطبایی نژاد را به طور تخصصی اقتصاددان دانست هر چند افراد دیگری هم هستند که مطالعات و فعالیت هایی در این زمینه داشتند.

۵- تقریبا نیمی از اشخاص حاضر در فهرست صدای ملت قبلا سابقه نمایندگی را در کارنامه خود می بینند.

۶- علی نوبخت حقیقی، برادر محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت است. او فوق تخصص نفرولوژی و در لحظات آخر به فهرست صدای ملت اضافه و جایگزین محمد حسن طریقت منفرد وزیر بهداشت دولت دهم شد.

۷- در فهرست صدای ملت فقط یک فرد روحانی وجود دارد؛ حجت الاسلام محمد صالحی منش استاندار قم بود که برای شرکت در این انتخابات استعفا داد. نکته جالب اینجاست او مشاور عالی قالیباف شهردار تهران هم هست. نظرات او در مسائل فرهنگی معتدل و نزدیک به رویکرد دولت حسن روحانی است.

۸- در فهرست صدای ملت حضور نزدیکان علی لاریجانی رییس فعلی مجلس شورای اسلامی کاملا ملموس است. به جز کاظم جلالی و بهروز نعمتی افراد کمتر شناخته شده دیگری هم هستند مثل حسین شیخ الاسلام که مشاور امور بین الملل علی لاریجانی است و حسن زمانی هم در مقطعی به عنون معاون رییس دفتر رییس مجلس مشغول فعالیت است.


فهرست جبهه مستقلین و اعتدالگرایان

سرلیست: علی مطهری

موشکافی چهار انتخاب پایتخت نشینان

۱- فهرست جبهه مستقلین و اعتدالگرایان بیشترین اشتراکات را با ائتلاف صدای ملت دارد. شاید مهمترین تفاوت این فهرست حضور محمدرضا عارف به عنوان سرلیست «یاران اعتدال و امید» است که در ائتلاف صدای ملت حضور ندارد. البته حجت الاسلام محمد حسن ابوترابی فرد، نایب رییس فعلی مجلس شورای اسلامی با اینکه در فهرست ائتلاف اصولگرایان و جبهه مستقلین حضور دارد اما در فهرست صدای ملت جایی نداشته است.

۲- محمد غرضی یکی از نامزدهای دوره یازدهم انتخابات ریاست جمهوری در این دوره هم برای مجلس خبرگان و هم مجلس شورای اسلامی ثبت نام کرد. او در فهرست مستقلین و اعتدالگرایان قرار دارد.

۳- حبیب الله کاسه ساز تهیه کننده و کارگردان سینمای ایران که بیشتر به عنوان چهره ای نزدیک به اصولگرایان شناخته می شود، به فهرست مستقلین و اعتدالگرایان راه یافته است. از این زاویه قرار گیری شهاب الدین صدر به عنوان یکی از اصولگرایان نزدیک به جبهه پایداری هم از نکات عجیب این فهرست است.

۴- کمتر از ۱۴ درصد یعنی ۴ نفر از فهرست مستقلین و اعتدالگرایان زنان هستند.

۵- حجت الاسلام ابوترابی فرد تنها روحانی حاضر در این فهرست است.

۶- پرویز کاظمی در دولت نهم وزیر رفاه بود. او بعد از دو سال به دلیل اختلاف نظر با محمود احمدی نزاد استعفا داد. او در انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم هم ثبت نام کرده بود که صلاحیت او احراز نشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج