۳۳۱۸۶
۴۷ نظر
۵۰۳۷
۴۷ نظر
۵۰۳۷
پ

شادترين استان های ايران معرفی شدند

شادكامي بخش مهمي از كيفيت زندگي و بالاتر از هر ثروتي به‌شمار مي‌رود و با بسياري از مؤلفه‌هاي سلامت رابطه نزديكي دارد.

خبرگزاری ایسنا: شادكامي بخش مهمي از كيفيت زندگي و بالاتر از هر ثروتي به‌شمار مي‌رود و با بسياري از مؤلفه‌هاي سلامت رابطه نزديكي دارد.

در ادبيات، افلاطون شادكامي را حالت تعادل و هماهنگي ميان سه عنصر استدلال، هيجان، و اميال و ارسطو آن را زندگي معنوي مي‌داند.

پژوهشگراني كه در اين باره دست به تحقيق زده‌اند، از شخصيت، عزت نفس، اعتقادات مذهبي، سرمايه اجتماعي - فعاليت‌هاي اوقات فراغت، ورزش هفتگي، نداشتن سابقه بيماري عصبي، خوش‌بيني به زندگي و بسياري از موارد ديگر، به عنوان عوامل مؤثر در پديده شادكامي افراد ياد كرده‌اند.

نتايج يك پژوهش بر روي ۲۷ هزار و ۸۸۳ ايراني ۱۸ تا ۶۵ سال در كشور نشان داده است كه بيشتر مردم كشور (۳۹.۳ درصد) از شادكامي سطح متوسطي برخوردارند. ۳۵.۴ درصد نيز شادكامي خود را كم توصيف كرده‌ و در اين ميان، تنها ۳ درصد خود را در سطح «بسيار زياد» شادكام مي‌دانند.

در اين پژوهش كه از هر استان كشور دست كم ۸۰۰ نفر بررسي شده‌اند، سطح شادكامي با پرسش: «آيا فردي با نشاط و شاداب هستيد؟» در پنج سطح «بسيار زياد»،‌ «زياد»، «نه زياد، نه كم»،‌ «كم» و «بسيار كم» مورد سنجش قرار گرفت.

شادترين استانهاي ايران

يافته‌هاي پژوهش « شادكامي مردم ايران و عوامل موثر بر آن» از ميان ۳۰ استان مورد بررسي، استان زنجان را با ۳/۶۹ ميانگين امتياز شادكامي، شادترين استان كشور معرفي كرده است و از يزد با ۳/۱۲ ميانگين امتياز شادكامي، به عنوان پايين‌ترين سطح شادكامي نام برده است.

همچنين استانهاي گلستان، بوشهر، هرمزگان و كردستان از ميزان شادكامي بالاتري از خط ميانگين برخوردار بوده‌اند.

كاهش شادكامي با هر سال افزايش سن

از ديگر نتايج قابل توجه اين پژوهش، كاسته شدن يك درصد از شادكامي افراد به‌ازاي افزايش هر يك سال به سن آنهاست.

مجردها، شادتر از متاهل‌ها

يافته‌هاي به دست آمده از اين تحقيق نشان داده است كه افراد مطلقه/بيوه و متاهل از سطح شادكامي كمتري نسبت به افراد مجرد برخوردارند؛ به‌گونه‌اي كه افراد مطلقه / بيوه ۱.۷۰ و افراد متاهل ۱.۱۱ برابر نسبت به افراد مجرد، سطح شادكامي كمتري دارند.

دانش‌آموزان و دانشجويان شادتر از خانه‌دارها و شاغلان

يافته‌هاي پژوهش فوق همچنين از اين حكايت مي‌كند كه افراد داراي سطح تحصيلات بيشتر نسبت به افراد كم سوادتر، شادترند و در سطوح تحصيلي پايين‌تر، كاهش شادكامي نمايان‌تر است.

همچنين افراد خانه‌دار، شاغل و بيكار نسبت به دانش‌آموزان/ دانشجويان به ترتيب ۱.۳۹، ۱.۳۲ و ۱.۴۰ برابر سطح شادكامي كمتري دارند.

درآمد بالاتر، شادكامي بيشتر

نتايج اين تحقيق در ادامه اين موضوع را مورد تاكيد قرار داده است كه افراد در سطوح اقتصادي پايين‌تر در مقايسه با افراد در سطح اقتصادي «خوب/ بسيار خوب» به صورت معناداري، سطح شادكامي كمتري دارند.

به‌گونه‌اي كه افراد در سطوح اقتصادي ارزيابي شده در دسته‌بندي «نه خوب/ نه بد»، «بد» و «بسيار بد» به ترتيب احتمال ۱.۷۵، ۲.۱۴ و ۲.۳۳ برابر نسبت به افراد داراي وضعيت اقتصادي بسيار خوب، وضع شادكامي خود را نامناسب‌تر گزارش كرده‌اند.

تاثير معنادار سلامت بر سطح شادكامي

بر اساس نتايج حاصله از اين پژوهش كه توسط دكتر علي منتظري، عضو هيات علمي جهاد دانشگاهي و همكاران انجام شده است، افرادي كه از سطوح «پايين‌تر» سلامت برخوردار بوده‌اند، در مقايسه با افراد داراي سطح سلامت «بسيار خوب» به صورت معناداري شادكامي خود را كمتر ارزيابي كرده‌اند.

به گونه‌اي كه افراد در سطوح «خوب»، «نه خوب/ نه بد»، «بد» و «بسيار بد» به ترتيب به احتمال ۲.۲۸، ۵.۱۸، ۷.۸۴ و ۷.۸۲ برابر نسبت به افراد داراي سطح «بسيار خوب»، وضعيت شادكامي خود را نامناسب‌تر گزارش كرده‌اند.

طبق اين پژوهش ابتلا به بيماري‌هاي مزمن تاثير چنداني بر ميزان شادكامي ندارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مهدی

      من تو یزد دانشجو بودم یزد کمترین میزان بیکاری رو تو ایران داره و اکثرا دو شغله هستند وضع مالیشونم اکثرا خوبه ولی مردمای شادی نیستن

    • بدون نام

      حالا من فکر میکردم استان های گیلان و مازندران از همه شادترن

    • صادق بوشهری

      چطور استان ما بوشهر را در زمره شادترین ها قرار داده اید در حالی که نفت و گاز ما را برده اید تا خرج تهران و تهرانی ها کنید اما جوانان ما حتی در اشتغال پارس جنوبی هم نقش چشمگیری ندارند. در نقطه بد آب و هوایی هستیم گرما و شرجی بیداد می کند گرد و خاک و آلودگی های صنعتی نفسمان را بریده است اما کمترین امکانات را هم به ما اختصاص نمی دهیم حق نوار مرزی و بدی آب و هوا را از حقوق کارمندان ما حذف می کنید بعد هم ما جزو شادترین ها می گذارید ای کاش حقمان را به ما می دادند تا ما هم مثل تهرانی ها غمگین می بودیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        به نظرت واقعا خرج تهرانی ها میشه؟
        همه حرفات قبول
        اما چرا شما شهرستانی های عزیز فکر میکنید تهرانی ها خیلی امکانات دارن

      • بدون نام

        نصف نظرم سانسور شد
        ای کاش اینم نمیزاشتید

      • سامان

        قبول دارم آقا صادق کرمان ما اولین استان ثروتمند کشور از لحاظ درآمد غیر نفتیه و ثروت ما خرج تهرانی ها و اصفهانی ها و کلان شهرها میشه،بعد میگن مگه تهرانی ها امکانات دارن!؟خیلی ها از ثروت استانهای دیگه شدن پیشرفته تر از بقیه.

    • دلارام

      منم فكرميكردم شيرازيها ازهمه شادترند

      پاسخ ها

      • حسین شیرازی

        خنده ی تلخ من از گریه غم انگیز تر است
        کارم از گریه گذشته باز هم می خندم

    • مینا72

      !!!!!!!!!!!!!!!!!ولی من فکر میکردم ما کردا رتبه1رو بگیریم چون حتی حرفای معمولی مونم خنده دارن!!!!!

    • ناشناس

      الان باید برن آمار بگیرن با این وضعیت گرونی. هرکسیو میبینی ناراحته .بنده خدا اونایی که میخوان تازه زندگیشونو شروع کنن.

    • سارا

      راجع به شهرها مخالفم. من به خاطر شغلم با خیلی ها نشست و برخاست دارم. و به نظرم شیرازی ها و مدانی ها شاد و شنگول ترین آدم ها هستند. ولی راجع به دسته بندی آدم چشم بسته غیب گفتید. تو این شرایط معلومه مجردها شادتر از متاهلین هستند!!!

    • بدون نام

      گلستاني ها رو موافقم كه شادترين هستن! من خودم اصفهاني هستم ولي هميشه دوست دارم به اين استان سفر كنم چون گلستاني ها از همه شادترن!! به من كه خيلي خوش مي گذره!
      هم آب و هواش بيسته و اين ميتونه تأثير گذار باشه! نشون به اين نشون كه اقشار مختلفي هم در اين استان زندگي مي كنن و خيلي هم با هم كنار ميان و خونگرم و مهربانن!
      اللخصوص تركمن ها در اين استان شادترين هستن!

      پاسخ ها

      • رضا

        من از قوم فندرسکم که قوم ما از اصیلترین قوم گلستانم هست، البته ما کلا باهرقوم و نژادی آدمای شاد و باحالی هستیم اما فندرسکی ها از همه باحالتر و شادتریم، البته ما جمعیتمون بین هفتاد تا صدهزار نفره احتمالا شماها مارو نمیشناسین.

    • Mami

      لطفا غمگین ترین استان کشور را هم اعلام کنید.با سپاس و تشکر.

    • نانا

      ايول به زنجاني ها، واقعاً همچين مردماني هستند، فوق العاده خانواده دوست و اهل گشت و گزار، يعني هر عصر و شب كه بياي بيرون همه با خانواده هاشون تو پارك و گردشن، در ضمن آب و هواي فوق العاده اي داره، اكثر مواقع حتي در تابستان هواش خنكه ، هر كي يه بار از آب زنجان بخوره تو اينجا موندگار ميشه و شهريه كه هيچ غير بومي توش احساس غريبي نمي كنه چون مردمش فوق العاده غريبه پرست و مهمان نوازن، حتماً يه سر تشريف بيارين شهر ما، بهتون خوش ميگذره، يعني عاشقشم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        من که تو زنجان شادی ندیدم

    • سامان

      حاظرم قسم بخورم هیچ کجای ایران اندازه استان لرستان و مردم بروجرد شاد نیستن من مسافرت زیاد رفتم ولی مثه بروجردی جماعت ندیدم همشون اهل حال و تفریح و خنده از پیر تا جون

    • پرواز

      ایول به زنجان!ولی خدایی فکر میکردم که شمالیها باید شاد تر باشن نسبت به بقیه ایرانیها.امان از مشهد ما ؛یه جورایی طلبکارن این جماعت من که با شهرم حال نمیکنم

    • فری

      به نظر من مردم یزد به خاطر این افسرده ترین اند که مردها به زن هاشون خیلی زور میگن و خیلی مزخرفند. البته قدیمی هاشون بیشتر اینجورن. منظورم این نیست که کلا همه مردای یزدی بد هستن ولی آدم بیخود زیاد توشون پیدا میشه.من نمونه هاش رو زیاد به چشم دیدم.دلیل دیگه هم به خاطر امکانات کمی هست که در اختیار استان یزد هست. مکان تفریحی درست حسابی نداره یعنی در حد انگشت شمار! حالا هی هر چی پوله خرج تهرون کنید!!!!

      پاسخ ها

      • مجتبی

        استاد شما یه سر بیا بازار خان یزد ببین چجوری زن ها دارن هرهفته از پول شوهر بدبختشون طلا میخرن حداقل ماهی یه بار میان طلا فروشی

      • مینو

        من کرمانیم اما یزدی ها رو خیلی دوست دار.حداقل از خیلیا بهترن.

    • فری

      راستی یادم رفت به یه نکته خیلی مهم در مورد اینکه چرا یزدی ها افسرده هستن اشاره کنم.یزدی ها به خصوص مادرهای یزدی خیلی به پسرهاشون پر و بال میدن و خیلی دست بالاشون میگیرن انگار که ناف آسمون سوراخ شده و پسرشون تلپی افتاده پایین!! اما برعکسش هی به دخترهاشون میگن فلان حرف رو نزنین که خیلی زشته یا فلان کار رو نکنین بده. این کار باعث شده که اعتماد به نفس دخترای یزدی پایینتر بیاد. عوضش پسره اگه کچل و خپل و بدترکیب هم باشه احساس میکنه بهترین آدم روی کره زمین هستش!!

    • حاتم

      شهر و اینا رو ول کنین من که شخصا شادم شایدم یه کم سر خوشم به نظرم درصد کمی از شادی به محیطی که توشی بستگی داره دلت باید شاد باشه قبول ندارید نظر صادق بوشهری سومین نظرا بخونید.

    • hadi

      khodai ba ein vaze ghroni feker nakonam ta chan sale dige kasi shad bashe berin amare bikari talfate begiri man bandari hastam shade nistan togarma ro darya kar mikonan

    • مجتبی

      من خودم اهل یزد هستم از محله چهارمنار یزد(همون محله ای که باغ دولت آباد توش هست) وقتی تو یزد یه مکان تفریحی درست و حسابی نیست مردمش باید چجوری شاد باشن وقتی بیشترین مهاجر افغانی میاد تو یزد که باعث رکود فرهنگی و ناامنی میشه چطور میشه شاد باشی جوان های یزدی به علت کمبود مکان تفریحی شب ها یا میرن قهوه خانه قلیون میکشن یا میرن تو قبرستان یزد (خلدبرین) فوتبال بازی می کنند یا مجبورن برن مجتمع تجاری برای تفریح هی مغازه ها را ببینند این را هم بگم که فکر کنم مردم یزد پولدارترین مردم ایران باشن اما از نشاط خبری نیست

    • اراز

      اینکه زنجانی ها شاد هستن واقعا درسته به نظرم..من یه نوجوون ۱۸ساله هستم که خیلی شهرای ایران رفتم ولی هیچا مثل زنجانیا شاد ندیدم..یه شهری رفته بودم حالا اسمشو نمیگم مردم بانگاهشون میخردن ادمو

    • رضا

      به نظر من بهترین استان استانه خوزتان است

    • اوات

      بهترين استان وخوشحالترين استان.استان کردستان

    • بدون نام

      كرمان بهرته

    • معصومه

      بهترین استان استان خوزستان

    • سعید

      حرص بیخودی نخورید حتما زنجانیا شادن دیگه

    • صدی

      اصلا بریم خارج:-D

    • صدی

      اصلا بریم خارج:-D

    • یاسی

      کرمان کرمان کرمان کرمان

    • سارااا

      فثط شیرازی ها
      ایران هست با شیرازیا

    • دهقان

      فقط یز.یز.یز.یز یزد

    • بدون نام

      فقط تبرییییییز

    • پارسا

      من بیجار زندگی میکنم..یکی از شهرهای کرستان...چون با زنجان همسایه ایم زیاد رفت و امد داریم..به جرات میتونم بگم زنجان غمگین ترین افسرده ترین و خشک ترین مردمان ایرانی را داراست..انصافا شادترین مردمان ایران تو کردستان به خصوص سنندج هستن.

    • حسن خوزستانی

      به نظر من مردم دزفول(استان خوزستان ) از شاد ترین ها هستندمردم این شهر به علت داشتن محیط زیستی آرام و امن و زیبا مردم شاد و باصفا هستند

    • بوشعری

      ما جنوبیها خونگرمیم،و بایدم شاد باشیم....

    • Sajjad

      بوشهر بایدم شاد باشه،کافیه فقط یه شب شونشینی شبکه بوشهر رو ببینید...

    • nastaran

      من 4سال تو زنجان دانشجو بودم مردم زنجان فقط ظاهرا شادن وقتی وارد زندگیاشون میشی افتضاحه
      هرکی تو زنجان دانشجو بوده میفهمه من چی میگم همه دوست دارن زود درسشون تموم بشه از اونجا فرار کنن فقط در ضمن خیلیم شهر دلگیریه نسبت به شهرای دیگه ولی هرچند محیطش از خیلی استانای دیگه بهتره امنیتشم خوبه

    • مجتبی

      من خودم بچه زنجانم ولی کجای زنجان شاده آخه!همه افسرده و تو فکر و خشک

    • مریم

      سلام من اهل استان اذربایجان هستم وبه نظرمن استان اذربایجان شادترین استان ایران است چون بیشتراذربایجانی ها پولداروخوشگل هستندووضع سلامتی شون هم عالیه وومن واقعا بیشترافرادی روکه می شناسم خیلی شادهستندواگربیشترین غم دنیاراهم داشته باشندبازهم شادترازهمیشه می شوند

    • سیروان

      آخه چه چطوري ميشه به این تحقیق و آمارها بسنده کرد مردم ایران دو روی سکه هستن تا میببنن همچين تحقیقیه ميخوان به زورم شده که بگن که ماها شادترینیم شادی تو ایران واسه نود درصد مردم وجود نداره

    • مبین

      انصاقا فقط موسیقی کردی

    • حسین

      من یک فرداصالتا یزدی هستم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج