adexo3
۳۴۴۲۱
۲ نظر
۵۰۰۸
۲ نظر
۵۰۰۸
پ

واکنش به احتمال رد صلاحيت محمد خاتمی

سخنگوي شوراي نگهبان روز گذشته روبه روي خبرنگاران نشست و به سئوالات شان که رنگ و بوي انتخاباتي آن بيشتر از گذشته شده پاسخ داد.

روزنامه ابتکار : سخنگوي شوراي نگهبان روز گذشته روبه روي خبرنگاران نشست و به سئوالات شان که رنگ و بوي انتخاباتي آن بيشتر از گذشته شده پاسخ داد.

شرط و شروطي که اصولگرايان براي ورود اصلاح طلبان به انتخابات رياست جمهوري يازدهم مطرح مي‌کنند، احتمال رد صلاحيت سيد محمدخاتمي در صورت ورود به انتخابات ۹۲، طرح موضوع استعفاي نامزدها ۶ماه قبل از انتخابات، تبليغات زودهنگام انتخاباتي برخي نامزدها از جمله مواردي بود که روز گذشته ميان خبرنگاران و سخنگوي شوراي نگهبان ردوبدل شد.

استعفاي شش ماه قبل کانديداها خلاف قانون است

عباسعلي کدخدايي در نشست خبري اين هفته خود با اصحاب رسانه در پاسخ به اين سوال که يکي از مواردي که در طرح اصلاحيه قانون انتخابات مطرح است، استعفاي کانديداها شش ماه قبل از انتخابات است، با توجه به اينکه در هر دوره احتمال حضور رجال سياسي در سطح روساي قوا در ميان کانديداها وجود دارد، در صورت تصويب اين طرح، نظر شورا چيست؟‌

گفت: مباحث اصلاح قانون انتخابات متعدد است. مجلس در دو، سه نوبت اين مباحث را مورد بررسي قرار داد. مصوبه مورد نظر شما که قرار بود به صورت طرح در مجلس ارائه شود از دستور کار مجلس خارج شده است.وي افزود: اکنون نيز نمي‌توانم نظر قاطع شوراي نگهبان را در اين رابطه مطرح کنم ولي اگر چنين مصوبه‌اي تصويب شود قطعا مغايرت آن با قانون اساسي روشن است و اميدواريم چنين موضوعي مطرح نشود.

رد صلاحيت احتمالي سيد محمدخاتمي

خبرنگاري سوال خود را اينگونه مطرح کرد که بخشي از سياسيون معتقد هستند اگر سيدمحمد خاتمي ردصلاحيت شود قطعا هزينه‌هايي به نظام تحميل خواهد شد، ارزيابي شوراي نگهبان در اين رابطه چيست؟کدخدايي با بيان اينکه سوال سختي مطرح مي‌کنيد که به من ارتباطي ندارد، گفت: نظر ما همواره اين بوده که همه‌ي افراد، گروه‌ها و جناح‌ها طبق قانون مي‌توانند در انتخابات شرکت کنند و شوراي نگهبان صلاحيت اين افراد را بر اساس رفتار آنها مورد بررسي قرار خواهد داد.

خبرنگار ديگري با اشاره به گراني‌هاي اخير مدعي شد که دولت خود در اين راستا نقش دارد و از سخنگوي شوراي نگهبان سوال کرد که چرا تذکري جدي در اين راستا به دولت داده نمي‌شود؟کدخدايي در پاسخ گفت: مباحثي که شما مطرح کرديد ارتباطي با شوراي نگهبان ندارد.

اينکه چنين وقايعي اتفاق افتاده و اينگونه مسائل وجود دارد يا خير، مباحث کارشناسي است که بايد توسط کارشناسان مورد بررسي قرار گيرد. وظيفه شوراي نگهبان در رابطه با مصوبات و انتخابات است و انشاءالله ما وظيفه‌ي خو د را به نحو احسن انجام مي‌دهيم و شما نيز شاهد اين امر خواهيد بود.

شروط ورود اصلاح طلبان

کدخدايي در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه ارزيابي شوراي نگهبان از شرط و شروط‌هايي که برخي سياسيون براي ورود اصلاح‌طلبان به انتخابات گذاشته‌اند چيست؟ گفت:‌ به هر حال مباحث سياسي در جامعه مطرح است و همواره گفته‌ام که شورا در مباحث سياسي ورودي ندارد. وظيفه شوراي نگهبان، اجراي قانون است و تلاش ما اين است که بر اساس معيارهاي قانوني عمل کنيم. براي ما هم فرقي نمي‌کند که کدام جناح و گروه و چه شخصي مطرح باشد.

تبليغات زودهنگام انتخاباتي

خبرنگار ديگري گفت که برخي افرادي که براي انتخابات آتي مطرح هستند فعاليت‌هاي تبليغاتي خود را شروع کرده‌اند، آيا گزارشي از تبليغات زودهنگام به شوراي نگهبان رسيده يا خير؟ سخنگوي شوراي نگهبان در پاسخ گفت: اگر اينگونه اقدامات مصداق تبليغات باشد در بررسي‌هاي شوراي نگهبان مدنظر قرار مي‌گيرد، ضمن اينکه رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند که ورود زود هنگام به انتخابات به مصلحت نيست و ما نيز هنوز فعاليت‌هاي انتخاباتي‌مان را شروع نکرده‌ايم.

عضو حقوقدان شوراي نگهبان در پاسخ به اين سوال که آيا قانون خاصي ملاک براي بررسي صلاحيت‌هاست يا در اين راستا شرع مقدس اسلام مطرح است، گفت: همه قوانين ما مقتبس از شرع مقدس اسلام است و اين موضوع با تاييد فقهاي شوراي نگهبان به تاييد نهايي مي‌رسد، راهکار ما در اين چارچوب همين قوانين هستند.

برگزاري رايانه اي انتخابات

کدخدايي در خصوص برگزاري انتخابات رايانه‌اي که مورد سوال يکي از خبرنگاران بود، گفت: در مورد برگزاري رايانه‌اي انتخابات، ما هميشه اعلام آمادگي کرده‌ايم که با هر مقياس و ميزاني که دوستان ما در وزارت کشور آمادگي داشته باشند ما نيز آماده نظارت هستيم.وي در پاسخ به اين سوال که آيا دولت بودجه ناظرين انتخابات مجلس را به طور کامل پرداخت کرده است؟، گفت: خوشبختانه آن قسمتي که پرداخت نشده بود، پرداخت شد و ما از اين موضوع سپاسگزاريم.

رابطه اصلاح قانون انتخابات و لاريجاني

خبرنگار ديگري سوال خود را اينگونه مطرح کرد که طي ماه‌هاي اخير شاهد حمايت فراکسيون اکثريت مجلس از علي لاريجاني هستيم و از سوي ديگر اصلاح قانون انتخابات را مدنظر داريم، آيا چنين اقداماتي شائبه رفتار سياسي يا دخالت در عملکرد قواي ديگر را مطرح نمي‌کند؟سخنگوي شوراي نگهبان در پاسخ گفت: اقداماتي که هر فردي در هر قوه‌اي انجام مي‌دهد به هر دليل ممکن است تاثيري بر قوه ديگر داشته باشد ولي به معناي دخالت نيست.

کدخدايي در خصوص سرانجام لايحه قانون مجازات اسلامي نيز يادآور شد: در نوبت‌هاي قبلي پس از ارسال پاسخ از سوي شوراي نگهبان، مجلس در آن تغييراتي داده بود که لازم ديده شد مورد بحث و بررسي قرار گيرد. اين امر با توافق مجلس مجددا در جلسات شوراي نگهبان مورد بحث قرار گرفت و اکنون دوستان ما در مجلس مشغول رفع ايرادات هستند.

سخنان رهبري درباره سلامت انتخابات

وي هم‌چنين در پاسخ به سوال ايسنا مبني بر اينکه آيا اين اقدام مجلس قانوني است که پس از اظهار نظر شوراي نگهبان و ارسال لايحه قانون مجازات اسلامي به مجلس، مجددا در آن تغيراتي اعمال کند؟ گفت: ظاهرا اداره تنقيح قوانين مجلس شوراي اسلامي اين لايحه را اصلاحات ويرايشي کرده بود که اين اصلاحات ويرايشي از نظر فقهاي شوراي نگهبان در محتوي نيز تاثير داشت و از اين جهت مجدد آن را بررسي کرديم.

خبرنگار ديگري با اشاره به بيانات رهبر انقلاب در خصوص سلامت انتخابات، خواستار ارزيابي شوراي نگهبان در اين راستا شد که کدخدايي گفت: فرمايشات مقام معظم رهبري مثل هميشه براي همه مسئولان و مقامات راه‌گشا است. تاکنون همه‌ي انتخابات سالم برگزار شده ولي اين امر مانع از اين نمي‌شود که ما تدابير بيشتري نداشته باشيم.کدخدايي تصريح کرد: ما تلاش مي‌کنيم شفافيت و سلامت انتخابات بيش از پيش اعمال شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • تبسم

      اين "احتمالى"(!!)تون منو كشته!!

    • مارال

      نظرم؟؟؟؟؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج