adexo3
۳۶۵۶۱۴
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

سیطره شهروند خبرنگاران بر فضای خبری

مرتضی نصیری کارشناس رسانه معتقد است امروزه خبرنگاریِ سبک زندگی به یکی از دغدغه‌های فعالان رسانه تبدیل شده است و مردم نیز به خوبی خود را در معرض اخبار و حواشی فرهنگی و هنری کشور قرار می‌دهند.

هنرآنلاین: مرتضی نصیری کارشناس رسانه معتقد است امروزه خبرنگاریِ سبک زندگی به یکی از دغدغه‌های فعالان رسانه تبدیل شده است و مردم نیز به خوبی خود را در معرض اخبار و حواشی فرهنگی و هنری کشور قرار می‌دهند.

مرتضی نصیری، فارغ‌التحصیل در رشته علوم ارتباطات که از سال ۸۰ فعالیت رسانه‌ای خود را آغاز کرده و این روزها در جایگاه مدیرمسئول سایت "مدآنلاین" مشغول به فعالیت در عرصه خبر است، درباره آسیب‌شناسی صفحات فرهنگی و هنری خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها به خبرنگار هنرآنلاین، گفت: امروزه به واسطه تکثر رسانه‌های مختلف و فعالیت چشمگیر کاربران مجازی، دیگر چیزی از چشم‌ها پنهان نمی‌ماند و خبررسانی به بهترین شکل ممکن در حال انجام است اما نکته مهم در این زمینه کمبود مطالب تحلیلی در صفحات هنری است که شاید بخشی از آن به واسطه رشد فزاینده صفحات مجازی خبری باشد و اینکه افراد تمایل دارند به سرعت در جریان اخبار قرار گیرند اما شاید این ماجرا به ما خبرنگاران هم برگردد که بیشتر به این خواسته مخاطبان یعنی شنیدن اخبار بها داده‌ایم تا ارائه تحلیل از اتفاقات جاری در عرصه فرهنگ و هنر.

مدیرمسئول سایت "مدآنلاین" تصریح کرد: اگر فرهنگ و هنر کشورمان را یک مد در نظر بگیریم، اوضاع چندان خوبی بر این بخش حاکم نیست اما به هر تقدیر رسانه‌های مختلف به ویژه ما که به شکل تخصصی به موضوع مد و لباس پرداخته‌ایم در نقش یک خط‌شکن ظاهر شده و قصد داریم راه را برای فعالان عرصه هموار کنیم. خوشبختانه امروز حساسیت جامعه نسبت به موضوع مد و لباس زیاد شده و از حواشی لباس المپیک گرفته تا بسیاری دیگر از رویدادها، این مهم مورد توجه مردم و جامعه خبری قرار گرفته است.

سردبیر سابق برنامه "پیدا و پنهان" رادیو گفت‌وگو و مدیر تولید سابق برنامه "هفت" در شبکه سوم سیما با اشاره به افزایش توجه رسانه‌ها به حوزه مد و لباس بیان کرد: به نظرم اتفاق بسیار مثبتی است که مردم دریافته‌اند می‌شود به مسائلی که به سبک زندگی افراد مربوط است نگاه خبری و تحلیلی داشت و موضوعات مرتبط با مد و فشن به عنوان یک اولویت در میان رسانه‌های مختلف و مردم جامعه مطرح است. در حقیقت رسیدن به این نتیجه که می‌شود از زوایای مختلف به حوزه مد و لباس وارد شد و اظهارنظر کرد جنبه مثبت این قضیه است که در سال‌های گذشته کمتر وجود داشته اما امروز خبرنگاریِ سبک زندگی با همه زیرمجموعه‌های خود به یکی از دغدغه‌های فعالان رسانه تبدیل شده است.

نصیری درباره وضعیت صنفی خبرنگاران کشور گفت: متأسفانه هیچ زمانی شرایط مطلوبی بر این ماجرا حاکم نبوده است چه از زمانی که به خبرنگاران بُن می‌دادند تا هم‌اکنون که هیچ مزیت خاصی برای این قشر قائل نیستند. ما خبرنگاران همواره سخنگوی مسائل و مشکلات دیگران بوده‌ایم و یاد گرفته‌ایم تا حرف دیگران را بزنیم و این در حالی است که خودمان با دغدغه‌های گوناگونی از درآمد پایین گرفته تا نبود بیمه درگیر هستیم. این بخشی از هویت بچه‌های رسانه است که اگر در کنار قشر بی‌بضاعت و کم‌بضاعت جامعه قرار گیرند از خودشان حرفی به میان نیاورند.

او با اشاره رشد فضاهای کاری برای جامعه خبرنگاری کشور اظهار داشت: خوشبختانه ازدیاد رسانه‌های تخصصی و خصوصی راه را برای ایجاد اشتغال جوانان در زمینه خبر هموار کرده و شکل و شمایل رسانه از قالب روزنامه‌های کثیرالانتشار و سایت‌های خبری به سمت کانال‌های اطلاع‌رسانی مجازی سوق پیدا کرده است و خروجی مطلوبی هم در راستای کارآفرینی و درآمدزایی به دنبال داشته است. شاید نباید تحقق همه خواست‌هایمان را از دولت و مسئولان امر طلب کنیم و وقت آن رسیده که ما نیز دست بکار شده و از این فضای به وجود آمده و تغییرات حاکم بر دنیای خبررسانی بهره لازم را ببریم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج