اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۴۳۶۷۵
۳۵ نظر
۵۰۱۳
۳۵ نظر
۵۰۱۳
پ

دعوت از مردم برای نخریدن آجیل شب عید

همزمان با افزايش بي‌سابقه قيمت آجيل شب عيد، برخي از مردم با ارسال پيامک‌ها و ايميل‌هاي گروهي، از هموطنان درخواست مي‌کنند از خريد آجيل شب عيد خودداري کنند.

مردم سالار ی : همزمان با افزايش بي‌سابقه قيمت آجيل شب عيد، برخي از مردم با ارسال پيامک‌ها و ايميل‌هاي گروهي، از هموطنان درخواست مي‌کنند از خريد آجيل شب عيد خودداري کنند. به گزارش پايگاه خبري فريادگر، اين درخواست‌ها در شرايطي مطرح شده که قيمت آجيل نسبت به سال گذشته بين ۲۰ تا ۱۲۰ درصد افزايش يافته است.

در يکي از اين ايميل‌هاي گروهي آمده است: «واقعاً نمي‌فهمم چه اتفاقي افتاده که آجيل توي يک هفته بايد ۲-۳ برابر بشه! اگه توليد‌کننده سودي مي‌برد آدم براي خودش توجيه مي‌کرد که لااقل آدماي زحمتکش سود بردند ولي متاسفانه زالوها و کفتارها به صف شدن تا شيره جون کشاورزو با مزه خون مردم يکجا بالا بکشن . الان خيلي از هموطنامون حتي ديگه توان سير کردن شکم خودشون و خانواده شونو ندارن . توان خريد يه دست لباس رو ندارن . توان تامين هزينه تحصيل بچه‌هاشونو ندارن ... حالا چرا بحث آجيلو وسط کشيدم‌، شايد هنوز براي خيلي از ماها ۳۰۰-۴۰۰ تومن هزينه آجيل عيد اونقدر نباشه که توان ماليمونو تحت فشار بذاره اما اين پول مي‌تونه شب عيد يه خانواده رو برقرار کنه. مي‌تونه هزينه خوراک ۱ ماه يک خانواده رو تامين کنه .

قصدم اين نيست که بگم بياييم پول آجيلو به اونايي که نيازمندن و آبرودار کمک کنيم . قصدم اينه که بگم بياييم «با هم و براي هم بودنو» تمرين کنيم . نخريدن و نخوردن آجيل کسي رو نمي‌کشه. بياييم به جاي شعاردادن و عمل نکردن، اينبار بدون شعار عمل کنيم. بياييم امسال آجيل نخريم و يک نوشته قشنگ روي سفره هفت‌سينمون‌ ميزمون بذاريم که براي چي اينکارو کرديم. بعضي‌ها فکر مي‌کنن‌: مگه مي‌شه! عيده! آبرومون...! آبروي آدم به اينه که انسان باشه. آبرويي که بند ۴ تا تخمه و آجيل باشه همون بره بهتره.» مشابه اين پيام با ادبيات متفاوت، از طريق گوشي‌هاي تلفن همراه هم بين مردم رد و بدل مي‌شود.

اما واقعيت آن است که معمولا اين پيام‌ها کمتر جدي گرفته مي‌شود و همانگونه که در همين پيام هم آمده، وقتي پاي عمل به ميان مي‌آيد، عده زيادي از عمل به آن خودداري مي‌کنند. هر چند که به نظر مي‌رسد امسال با توجه به افزايش بي سابقه قيمت آجيل، عده زيادي حتي اگر اين پيامها به دستشان نرسيده باشند از خريد آجيل خودداري کنند چرا که با هزينه‌هاي سنگين زندگي، خريد آجيل براي خيلي از مردم امکانپذير نيست.

افزايش ۱۵۰ درصدي قيمت پسته و بادام

بر اساس آمار موثقي که از بايگاني فاکتورهاي فروش تعدادي از فروشندگان آجيل در شهر تهران در اختيار پايگاه خبري فريادگر قرار گرفته است، قيمت پسته و بادام، بويژه بادام هندي تا ۱۵۰ درصد افزايش يافته است. به عنوان مثال، ميانگين قيمت هر کيلو پسته اکبري که سال گذشته حدود ۲۲۰۰۰ تومان بود امسال به حدود ۵۰۰۰۰ تومان افزايش يافته است. قيمت مغز بادام از حدود ۱۸۰۰۰ تومان به ۴۳۰۰۰ تومان و قيمت بادام هندي از ۲۷۰۰۰ تومان در سال گذشته به ۵۲۰۰۰ تومان رسيده است. ساير اقلام آجيل نيز به گونه مشابهي افزايش قيمت داشته اند هرچند که ميزان افزايش قيمت در مورد اقلام مختلف تخمه، کمتر بوده و حدود ۵۰ تا ۷۰ درصد است.

البته اين قيمت‌ها ميانگين قيمت آجيل در شهر تهران است و در فروشگاه‌هاي مرکز شهر به بالا، قيمت‌ها بسيار بالاتر است بطوري‌که هر کيلو پسته حدود ۶۰ هزار تومان به فروش مي‌رسد. اين بدين معناست که هزينه خريد آجيل شب عيد براي يک خانواده معمولي که ميهمانان زيادي هم در ايام عيد نداشته باشد، بدون در نظر گرفتن شکلات و شيريني، حدود ۲۰۰ هزار تومان است.


وعده‌هاي تکراري دولت براي کاهش قيمت‌ها

در حاليکه قيمت‌ها مدام در حال رشد سرسام‌آور است، دولتمردان تنها نظاره‌گر هستند و گاهي هم وعده کاهش قيمت مي‌دهند. طي روزهاي اخير وزير بازرگاني و استاندار تهران به طور جداگانه از کاهش قيمت آجيل و بويژه پسته سخن گفته اند اما با اين وجود رشد قيمت‌ها همچنان ادامه دارد. مهدي غضنفري در مورد مصوبه اخير کارگروه تنظيم بازار مبني بر ممنوعيت صادرات پسته اظهار داشت: اين مصوبه هنوز به وزارت صنعت ابلاغ نشده و سازمان توسعه تجارت در حال رايزني با واحد‌هاي صادراتي است تا مشکل گراني پسته حل شود.

وي با بيان اينکه از دولت براي اجراي اين مصوبه مهلت خواستيم، افزود: در اين راستا قرار شده است با سازمان توسعه تجارت براي مشکل پسته رايزني‌هايي انجام شود که قيمت پسته کاهش و ممنوعيت صادرات آن را لغو کنيم و ممنوعيت صادرات پسته با توجه به رايزني‌ها و تفاهماتي که در حال انجام است، رأي نمي‌آورد. مرتضي تمدن استاندار تهران نيز با اعلام اينكه پسته كاران متعهد شدند اين محصول را به قيمت مصوب 25 تا 30 هزار تومان بفروشند گفت: پسته‌كاران قصد داشتند هر كيلو پسته را 45 هزار تومان در مراكز عرضه مستقيم كالا به فروش برسانند كه اجازه اين كار را نداديم.

با وجود اين وعده‌ها هنوز خبري از کنترل قيمت پسته و ساير اقلام آجيل شب عيد نيست بطوري‌که نعمت‌الله ترکي معاون برنامه ريزي استانداري تهران وضعيت توزيع پسته و خشکبار در نمايشگاه‌هاي بهاره را نامشخص دانست و گفت: قيمت سال گذشته پسته در بازارهاي استان 21 هزار تومان بود که اين رقم در حال حاضر به قيمت صادراتي آن يعني بيش از 60 هزار تومان رسيده است و اگر اتحاديه خشکبار قيمت منطقي پسته را اعلام نکنند، مرزهاي صادرات اين کالا بسته و در بازار داخلي هم توزيع نخواهد شد.

به نظر مي‌رسد همان اتفاقاتي که پيش از اين در مورد ساير کالاهاي مورد نياز افتاده و مردم را دچار مشکلات فراواني کرده بود، اين بار در مورد آجيل رخ داده و مسئولان به جاي پيشگيري از بروز اين نوسانات، پس از بروز مشکل به فکر حل آن مي‌افتند که البته تجربه نوسانات بازار دلار، بازار آهن، بازار سکه و طلا، بازار خودرو و ... نشان مي‌دهد که معمولا دولتمردان در حل اين مشکلات اساسي ناتوان بوده اند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • خردادي

      هموطناي عزيزم بياين با هم متحد شيم واينوعده رو عملي كنيم.
      ما آجيل نمي خريم.

      پاسخ ها

      • بابک

        با کدوم پول آجیل بخریم

      • شمیسا

        ایول
        همه چی حل شد
        چه راه حل مناسبی
        پرتقال فروش شما بودین؟!؟!؟

      • نیوشا

        به خدا فقط آدمای بی مسئولیت و عقده ای میتونن که به این پیام توجه نکنن
        منم نمیخرم

    • بدون نام

      لطفا به نویسنده این مطلب بگید یک سری به مغازه ها بزنند و قیمت هایی که مینویسند به روز باشه
      الان پسته کیلویی 65000 تومان
      مغز بادام کیلویی 70000 تومان و بادام هندی کیلویی 90000 تومان است

      پاسخ ها

      • بدون نام

        الان.... یا الان!!؟

    • بهزاد میرهادی

      موافقم

    • آمیتریس

      پسته صادراتی کیلویی 34 تومنه.گمرک زیر دستمه خبر دقیق دارم.معلوم نیست چرا پسته خودمون تو کشور خودمون باید دوبرار قیمت صادراتیش باشه

      پاسخ ها

      • رئیس گمرک

        "گمرک زیر دستمه"
        جالب بود

    • بدون نام

      چرا فقط آجیل اگه مردم با هم متحد باشن و دو سه ماه چند قلم از کالاها مثل خودرو و...رو نخرن من مطمعنم قیمتها برمیگرده و مثل سابق میشه بابا تحریم درست ولی دیگه نه تا این حد! هر خورده پایی واسه خودش تو این تورم و گرونی شده یه گردن کلفت که دیگه صد نفر حریفش نمیشه . دوستان تمنا میکنم فقط سه ماه از خریدن خودرو صرف نظر کنید باور کنید بخش عمده این وضعیت رو خود مردم با هجومشون به سمت این کالاها درست کردن.
      یا علی

    • بدون نام

      شب یلداچهارتخم بوده36تومن حالاشده.....توچندماه این قیمت شده انگارتوماشین زمان نشستی

    • mori

      همه با هم نميخريم

    • ارشیا

      آره الان نمیخریم بعد دوباره باهم هجوم میبریم میخریم کیلویی 100000 تومان !

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این هم حرفیه!!!

    • ناشناس

      نمی خریم
      خواهشن خانواده هایی هم که وضع مالیشون خوبه نخرن

    • zahra seven

      منم دارم مخ بابام و میزنم نخره،این از آجیل کالاهای دیگه مثه پوشاک آدم میره بیرون قیمتارو میبیه سالمم باشه،هه درد و بلاهاهم با هم میگىره،خدا رحم کنه به خانواده هایی که حقوق ۴۰۰میگیرن،دردناکه!!!

    • ندا

      اصحاف کهف 300 سال خوابیدند قیمتها به این اندازه که ما در این چند ماه و بهتر بگم چند روز که صد البته بیدار هم هستیم تفاوت نکرد چرا به هم رحم نمی کنیم از خدا بترسید فروشندگان

    • هادی

      به امید نابودی دلالان کفتار امسال آجیل را تحریم کنید

    • رها

      همه میگن متحد نخریم
      ولی همیشه کسانی هستند که........
      بدون آجیل نمیمیریم
      عید رو هم میشه گذروند بی آجیل

    • شهروند تهرانی

      سلام دوستان می خواستم بگم اگه بخواهیم بخریم هم نمیتوانیم ما کارمندا باید هرچی پول داریم یا بدیم به صاحبخانه یا هزینه تحصیل فرزندانمون می شه یه چیزی هم باید روی یارانه ها بزاریم تا از عهده پرداخت قبوض برآییم دیروز حقوق و عیدی همسرم روریختند تا تاالان فقط 100 هزار تومن باقی مانده فقط 70 هزار تومان پول گاز دادیم که ماه گذشته هم 40 هزار تومان داده بودیم دیگه خرید پسته برای امثال ما آرزو می شه و..

    • somayeh

      هیچکس به دادمون نمیرسه جزاینکه خودمون دست به کار شیم!!!!!!!پس یادمون باشه اجیل نخریم و تو مهمونی هم اجیل گذاشتن جلومون نخوریم ******هر کی هم حوس کرد بره برای خودش یه مشت بخره بخوره ! اجیل تو مهمونی هرگززززززززز ******سانسور نکنی مجله!؟***

      پاسخ ها

      • کارمند

        یه مشت آجیل مشه چند؟ فکر کنم بازم نشه خرید

    • نسیم

      ما هم نمیخریم آدم با آجیل نخوردن هیچیش نمیشه خواهش میکنم از همتون بچه ها امسال آجیل نخریم.

    • babak

      اون دسته ازدوستانی که میگن پسته رو خودمون صادرمی کنیم چرا اینقدرگرونه بهتره بدونن خاویارهم خودمون صادرمی کنیم فرش ایرانی رو هم خودمون صادر می کنیم بعضی ازماشین های سایپا وایران خودرو هم با قیمتی کمترصادرمیشه اگرقرارباشه ارزونی بیاد برای کالاهای صادراتی باید شامل همه چی بشه نه فقط یک چیز...من که تاحالا مزه خاویاررو نچشیدم شما چی؟

    • سعید

      اگه مردم همت کنند میتونن خودشون قیمت ها رو پایین بیارن.
      برادر من خواهر من آخه چرا 20میلیون میدی به پراید؟چرا 50میدی به 206تیپ6؟خب یه هفته نخر باتاکسی رفت و آمد کن.
      208قیمتش 8هزار دلاره اگه ب دلار أزاد. وارد کنن میشه 28میلیون اونم 208
      پسته 70چرا میدی؟
      به قرآن اگه یک هفته فقط یک هفته نخرین قیمت ها برمیگرده

      پاسخ ها

      • احمد

        أحسنت

    • سیاوش

      به خدا آجیل نخوریم نمی میریم. مگه ما کمتر از عربهای عربستانیم که مرغ را تحریم کردند و قیمتها از اولش هم کم شد. فقط خودمون به داد خودمون برسیم همه برای یکی، یکی برای همه. هرکی موافقه مثبت بده. یا علی

    • SSSS

      چرا مراجع تقلید از قدرتشون استفاده نمیکنن و اجیل رو تحریم نمیکنن تا با این کارشون مردم امسال اجیل نخرن و این دلال های کفتار صفت زمین بخورن مثل حکم میرزا رضای شیرازی و تحریم تنباکو

    • سارا بانو

      من هم در این امر خدا پسندانه:) سهیم هستم تا الان به 150 نفر پیامک زدم و از بیشتر از 200 نفر به صورت حضوری در خواست کردم که دور آجیل امسال رو خط بکشننp:
      متن پیامک ارسالی: برای تحریم محتکران آجیل، لطفا آجیل نخرید. پیشاپیش سال بدون آجیل مبارک:)
      سال نوتون مبارک دوستان...

    • پرستو

      سلام دوستان
      نخرين براي اونا اتفاقي نمي افته چون با اين قيمت دلار اگه صادر كنند بيشتر سود مي برند
      حالا شما نخر

    • رسول

      بخریم نخریم همینه والا. من که یادم نمیاد هیچوقت چیزی ارزون شده باشه.

    • بدون نام

      برای این دوستمون که گفته"بخریم نخریم همینه والا" باید بگم که اینطور افکاره باعث عدم اتحاد ملت شده به اندازه این عربها هم نشدیم که وقتی مرغ در عربستان گرون شد خرید آنرا تحریم کردن.

    • حسن

      سلام دوستان دمتون گرم مردونه نخريم من بچه اصفهانم 150پيامك رايگان دارم كه همه را براي اين پيامك در نظر گرفتم.بهترين كار براي زمين زدن اين سود جويا ن نخريدن است چون كار ديگه از دست ما بر نمياد

    • سجاد

      من از خانواده خودم شروع میکنم و نمیخریم. حتما نتیجه مثبت داره حتی شده در حد اطرافیانم. این حرکات کوچک با هم نتیجه بزرگ داره.

    • Rayan

      بابا می ره با دلار ۱۰۰۰۰ صادر میکنه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج