adexo3
۴۴۶۸۲
۸ نظر
۵۰۰۹
۸ نظر
۵۰۰۹
پ

هزینه تهیه سبزی پلو ماهی و آجيل شب عيد

با عیدانه دولت چه چیزهایی می توان خرید؟

محمود احمدي‌نژاد در آخرين گفت‌و‌گوي تلويزيوني خود، از پرداخت عيدانه ۸۵ هزار توماني به مردم خبر داد، اما به راستي اين عيدانه چه فايده‌اي به حال مردم دارد؟

روزنامه مردم سالاری: محمود احمدي‌نژاد در آخرين گفت‌و‌گوي تلويزيوني خود، از پرداخت عيدانه ۸۵ هزار توماني به مردم خبر داد، اما به راستي اين عيدانه چه فايده‌اي به حال مردم دارد؟

فريادگر نوشت، احمدي‌نژاد در اين گفت‌و‌گوي تلويزيوني در شرايطي که هنوز مجلس شوراي اسلامي، مجوز پرداخت عيدانه به مردم را صادر نکرده بود و هنوز در مورد مبلغ عيدانه هم خبرهاي ضد و نقيضي از ۷۰ هزار تومان تا ۱۰۰ هزار تومان براي هر نفر به گوش مي‌رسيد، ناگهان از واريز عيدانه ۸۵ هزار توماني براي هر نفر خبر داد تا مردم از آن براي خريد آجيل و سبزي‌پلو با ماهي استفاده کنند.

اما به نظر مي‌رسد با توجه به گراني‌هاي اخير و رشد بي‌رويه تورم که موجب شده ايران از نظر نرخ تورم رتبه اول منطقه را از آن خود کند و در جهان نيز جزو ۵ کشور داراي بالاترين نرخ تورم باشد، مبلغ عيدانه کفاف نياز مردم را نمي‌دهد! ضمن اينکه اصل پرداخت عيدانه به مردم، جاي ابهام و پرسش دارد.

آيا پرداخت عيدانه صحيح است؟

واقعيت آن است که رشد تورم و افزايش گراني در کشور به حدي است که اغلب مردم نيازمند افزايش درآمد هستند تا بتوانند بخشي از افزايش هزينه‌هاي زندگي را جبران کنند. اما اين هزينه‌هاي سرسام‌آور، از طريق يارانه و عيدانه جبران نمي‌شود.

وقتي نرخ تورم رسمي بيش از ۳۰ درصد اعلام شده است و نرخ تورم غير رسمي به مراتب بيش از اين ميزان است و در عين حال، ميزان افزايش درآمد مردم در سال بيش از ۱۵ درصد نيست، طبيعي است که عيدانه ۸۵ هزار توماني نمي‌تواند کمک چنداني به خانواده‌ها کند.

پرداخت عيدانه، در شرايطي که مردم با مشکلات مالي مواجه هستند و مجبورند با تزريق اين پول به بازار، بخشي از نيازهاي مالي خود را جبران کنند، تنها باعث افزايش ميزان نقدينگي و به تبع آن تورم مي‌شود و اين درحالي است که دولت مدعي است نقدينگي در دولت فعلي کنترل شده است. اما با اين اوصاف به نظر مي‌رسد باز هم شاهد افزايش نقدينگي و تورم در جامعه باشيم.

سبزي‌پلو ماهي با عيدانه

آقاي احمدي‌نژاد در گفت‌وگوي اخير تلويزيوني خود گفت که براي عموم مردم رقم ۸۵ هزار تومان و براي افراد تحت پوشش نهادهاي حمايتي ۱۰۰ هزار تومان به عنوان عيدانه واريز کرده‌ايم و هزينه‌هاي آجيل و خورد و خوراک و سبزي پلو با ماهي مردم را جور کرديم.

اما سوال اينجاست که با ۸۵ هزار تومان چه چيزي مي‌شود خريد و آيا در يک خانواده چهار نفره، با مبلغ عيدانه، واقعا مي‌توان «هزينه‌هاي آجيل و خورد و خوراک و سبزي‌پلو با ماهي» را جور کرد؟ شواهد که خلاف اين امر را ثابت مي‌کند.

قيمت آجيل: براساس قيمت بازار، قيمت هرکيلو پسته و هرکيلو بادام به طور ميانگين، هرکدام ۵۰ هزار تومان است. قيمت ساير اقلام کمتر از پسته و بادام است ولي يک خانواده که رفت‌وآمد چندان زيادي هم ندارند، براي خريد ۲ کيلوگرم آجيل، حداقل بايد ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان هزينه کند. اين هزينه براي خانواده‌هاي پرجمعيت‌تر بيشتر است.

ضمن اينکه قيمت پسته و بادام و ساير اقلام مورد نياز براي آجيل، در فروشگاه‌هاي مجلل‌تر و داراي آجيل با کيفيت‌ بالاتر، بيشتر است.هزينه ماهي: قيمت هر کيلوگرم ماهي شير و ماهي سفيد هر کيلو ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان است. قيمت ماهي به حدي بالا رفته که برخي ماهي‌فروشان در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما گفتند به دليل گراني ماهي، مشتريان از آنها خريد نمي‌کنند و به همين دليل ماهي براي فروش عرضه نمي‌کنند.

قيمت هر کيلو برنج ايراني هم در پايين‌ترين قيمت ممکن به مرز ۶ هزار تومان رسيده و در برخي موارد، از اين ميزان هم بيشتر شده است. با اين حساب، يک خانواده چهار نفره براي تهيه سبزي پلو با ماهي شب عيد، بايد حداقل۴۰ هزار تومان هزينه کند.خورد و خوراک: اگر با عيدانه بتوان هزينه آجيل و هزينه سبزي پلو با ماهي را تامين کرد ولي هزينه خورد و خوراک را نمي‌توان تامين کرد.

اولا مشخص نيست منظور از هزينه خورد و خوراک چيست؟ اگر منظور گوشت و مرغ است که قطعا با عيدانه ۳ يا ۴ نفر، نمي‌توان هم آجيل و سبزي پلو با ماهي خريداري کرد و هم گوشت و مرغ. عيدانه، آنقدر نيست که پاسخگوي هزينه‌هاي پذيرايي از ۴ نفر ميهمان با يک وعده شام آبرومند هم باشد.

کارشناسان اقتصادي معتقدند بهتر آن است که دولت به جاي پرداخت گاه وبي‌گاه عيدانه و امثال آن براي تقويت ساختارهاي اقتصادي کشور و توانمند کردن مردم از لحاظ مالي و اقتصادي تلاش کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • الي

      از روزنامه مردم سالاري ممنونم واقيت روز بود

    • babak

      کم کم باید رسم ورسومات سنتی ایرانی رو فراموش کنیم وبه فکرجایگزین باشیم برای مثال بهتره به جای سبزی پلو نان وپنیروسبزی بخوریم هرچند که هزینه همین هم کم نیست نخریدن وتحریم آجیل راهکاره خوبیه اما مشاهدات میدانی حاکی ازاونه که هنوز هم کسانی پیدا میشن که درپی خرید آجیل و ماهی هستند واصلا به این تحریم نخریدن اعتنایی نمی دهند پس تازمانی که مردم اتحاد ملی وعزم ملی پیدا کنندباید منتظرنشست وحسرت خورد

      پاسخ ها

      • somayeh

        واسه همینه پیشرفت نمیکنیم!!!!!!!!هر کی به فکر خودشه

      • بدون نام

        عنی شما به فکر منی؟

      • somayeh

        بله من به فکر همه هستم خداییش راست میگم

    • رويا

      فايده اش كليد خوردن فاز دوم يارانه هاست بي سروصدا!!!!!!!!!!!!!!

      پاسخ ها

      • پرند

        کلید خورده خبر نداری .

    • جمیله

      منکه بدجور فکرم درگیر سبزی پلو با ماهی بود که خدارو شکر حل شد!!!!!!!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج