adexo3
۴۸۷۷۸۹
۸ نظر
۵۰۰۶
۸ نظر
۵۰۰۶
پ

جابجایی اصغر فرهادی و کلینت ایستوود در اسکار

هالیوود حالا بیش از آنکه می‌شد فکرش را هم کرد، با ترامپ سر لج افتاده و حتی بین نامزدهای مراسم امسال، خبری از کلینت ایستوود نیست که جزو رکوردداران اسکار و یکی از اسطوره‌های سینمای آمریکاست.

باشگاه خبرنگاران جوان: همچنان که همه می‌دانند، هشتاد و نهمین مراسم سینمایی اسکار پیش از شروعش به یکی از جنجالی‌ترین اتفاقات دنیا تبدیل شد و دلیل چنین وضعی، روی کار آمدن رئیس جمهوری در این کشور بود که اگرچه در هالیوود سرمایه‌گذاری و حتی بازی هم کرده و اگرچه حتی بعضی از اعضای اقتصادی و امنیتی کابینه‌اش جزو تهیه‌کنندگان سینمای تجاری آمریکا بوده‌اند، اما از زمان شروع فعالیت‌های تبلیغاتی برای انتخابات، مرتب به طاغوت رسانه‌ای در غرب حمله می‌کرد و سینما را هم جزوی از بدنه آن می‌دانست.

دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز شد و این یعنی هواداران زیادی دارد اما مخالفان او در داخل خود آمریکا هم کم نیستند. ترامپ علاوه بر این‌ها، افکار عمومی دنیا را تا حدود زیادی علیه خودش شورانده و این در حالی است که هالیوود، درست در نقطه عکس آن، حدود صد سال است که سعی می‌کند تصویر مناسبی از آمریکا به دنیا نشان دهد.

هالیوود حالا بیش از آنکه می‌شد فکرش را هم کرد، با ترامپ سر لج افتاده و حتی بین نامزدهای مراسم امسال، خبری از کلینت ایستوود نیست که جزو رکوردداران اسکار در رشته کارگردانی و یکی از اسطوره‌های سینمای آمریکاست.ایستوود در هشتاد و شش سالگی فیلم بسیار قابل توجهی ساخته و حتی در افتتاحیه آن هم رئیس آکادمی اسکار شرکت داشت. آقای رئیس در آن مراسم حتی ژست بی‌طرفی را کنار گذاشت و دهان به تمجید از فیلم «سالی» باز کرد و در ادامه هم بسیاری از منتقدان امید داشتند جایزه‌ای که تام هنکس، سال گذشته برای بازی در «پل جاسوس‌ها» برنده نشد را این بار برای بازی در نقش کاپیتان سالی دریافت کند.

چنین اتفاقاتی اما در حالی ممکن بود واقع شوند که ایستوود جزو معدود هنرمندان حامی ترامپ در دوران انتخابات قرار نمی‌گرفت و هالیوود تمام‌قد علیه ترامپ نمی‌ایستاد. از طرف دیگر عده‌ای بخت فیلم «فروشنده» را که نماینده ایران در این مراسم است، با توجه به اتفاقات پیش آمده رو به افزایش دیده‌اند و اگر قضیه همینطور پیش برود، ملاک‌های هنری جای‌شان را به صف‌کشی‌های سیاسی خواهند داد که این اتفاق می‌تواند به اعتبار هنری اسکار ضربه بزند و آن‌ها این را نمی‌خواهند. به علاوه این‌ها، به نظر نمی‌رسد اهالی هالیوود اجازه بدهند که ولایت نقد از دولت و حاکمیت خودشان، به دست یک خارجی، آن‌هم از کشوری مثل ایران که لاجرم به عنوان دشمن آمریکا جا افتاده است بیفتد. اهالی هالیوود نخواهند خواست که انگ بیگانه‌پرستی روی پیشانی مجسمه اسکار بیفتد و روی همین حساب، نهایت راه آمدن‌شان با فرهادی و فیلم او، همدلی‌های گسترده است نه شارژ قضیه تا حد در نظر گرفتن علنی معیارهای هنری و جایزه دادن به اثری که کارگردانش جزو ممانعت‌شدگان از حضور در آمریکاست، فقط به همین دلیل که کارگردانان اثر جزو ممانعت‌شدگان از حضور در آمریکاست!

البته در فضای غیر سیاسی و پالوده از حواشی برون‌متنی، فیلم اصغر فرهادی هم می‌توانست در بوته داوری‌های کاملا فنی قرار بگیرد و ممکن بود اگر بهتر از بقیه به نظر می‌رسید، اعضای آکادمی آن را برنده اسکار کنند؛ اما امروز فضا کاملا مُشوّه و غبارآلود شده و بهتر است برای انتخاب فیلمی که دوست داریم ببینیم، کمتر به نتایج اسکار و حتی نقدهای منتشر شده راجع‌ به آثار حاضر در آن توجه کنیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • 6adi

      من فکر میکنم اگر فروشنده تا قبل از جنجال ترامپ میخواست برنده هم باشه ، الان دیگه نمیذارن تا انگ سیاسی بودن و حمایت متعصبانه نخورن و البته حق هم دارن، اما ممکنه این وسط حق آقای فرهادی ضایع بشه..

    • روح ک ش

      به اصغرفرهادي

      آن شبي كه به واسطه هنر تو
      اسم سرزمينم در قلب هنر هفتم بر سر زبان ها افتاد ،
      متفاوت تر از هميشه به قدم زدن در خاك مشتركمان با تو باليدم.
      تو با زباني سخن گفتي
      كه به تارو پود واقعيت مردمانت تنيده شده بود.

      تو به راستي
      بار رسالتي را به دوش كشيدي
      و انرا در بين اينهمه نغمه و ساز ناكوك،
      انچنان درست نواختي كه دنيا
      به احترامت ايستاد و كلاه از سر برداشت.
      به عهدمان پايبند بودي و
      اينبار هم زبان مردمانت شدي...
      و اين
      طلايي ترين افتخار بر سينه توست.
      برنده واقعي
      نياز به جشن نور و صدا ندارد.
      تو در بين مردمانت، برنده ای....

    • فرناز

      فارغ از نظرات شما اسکار گرفت

    • بدون نام

      خیرنگاران جوان جان
      این همه اسمون ریسمون کردی بگی اگر فرهادی اسکار گرفته بخاطر سیاست بوده و نه برنامه ریزی و تلاش فرهادی؟!!!
      اصولا شماها کی اصل قضیه رو می بینید و از این مباحث دست میکشید...
      شماها تا حالا چه افتخاری بای این کشور داشتید؟!
      تمام هنر شماها تخریب دیگران است وبس اگر شماها همه چیز را می دانید پس چرا وضع صداوسیما و بیندگان شما این مقدار ریزش کرده چون شما هم سیاستهای خودتان و یک عده دیگر را دنبال میکنید و نه مردم را
      فقط فرقش اینه که شما تریبون برای تخریب دارید ولی فرهادی و امثال فرهادی تریبون برای دفاع و نه تخریب ندارند

    • بدون نام

      آخه این چه تحلیلی هستش که چون بر اساس سیاست زدگی فیلم فرهادی انتخاب شده نباید دیدش؟جایزه سینمایی کن هم سیاست زده بود؟درسته که فیلم فروشنده مثل جدایی نادر و سیمین نیست ولی انصافا فیلم خوش ساختی هستش و از دیدنش ضرر نمیکنین

    • شهرام

      همه ما میدونیم که جوایز بین المللی آقای فرهادی به نوعی بخاطر دلایل سیاسی به ایشان داده شده چون فیلمهای ایشون اصلا بار هنری نداره که بخواد حتی یه جایزه معمولی داخلی بگیره. این چندتا فیلمی که من دیدم فقط غصه بود و ماتم و فلاکت و بدبختی. اینو خودشون و مردم ریزبین میدونن پس لازم به بزرگنمایی نیست. دفعه پیش بخاطر لجبازی با دولت احمدی نژاد جایزه گرفت و اینبار هم بخاطر لجبازی با ترامپ.

    • بدون نام

      هالیوود خوب میداند که چه مردمی در امریکا فیلم نگاه میکنند و بلیط سینما میخرند. مردمی که تنها تفریح شان میتواند به علت هزینه کم رفتن به سینما باشد. و این مردم از قشر زحمتکش و کارمند هستند که بچه های خود را برای تفریح بعد از شام به سینما میبرند و این اکثریت مردم امریکا است. نه طبقه سوپر مرفه که در کاخهای آسمانخراشهای نیویورک مانند ترامپ زندگی میکنند.

    • سادی

      کل دنیا فیلم اقای فرهادی رو تحسین کردن ختی بازیگران و منتقدان تند و تیز غربی ولی توی ایران همه به اضغر فرهادی حمله مبکنند.
      ما کی میخواهیم درست بشیم تا کی باید چشم موفقیت برادرمون رو نداشته باشیم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج