adexo3
۵۱۷۶۰
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

نتیجه دور جدید مذاکرات ایران و آژانس

دهمین دور مذاکرات فنی هسته ای میان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در حالی در وین پایان یافت که طرفین بار دیگر دیدگاه های متفاوتی را درباره نتایج این گفت و گوها ابراز کرده اند.

تابناک: دهمین دور مذاکرات فنی هسته ای میان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در حالی در وین پایان یافت که طرفین بار دیگر دیدگاه های متفاوتی را درباره نتایج این گفت و گوها ابراز کرده اند.

در همین حال، گفت و گوهای کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز در استانبول آغاز شده است.

پایان یافتن دور جدید مذاکرات ایران و آژانس، این نهاد وابسته به سازمان ملل اعلام کرده دو طرف در رسیدن به راه حلی جامع جهت حل مسائل موجود، به توافقی دست نیافته اند. با این وجود، نماینده ایران در آژانس مذاکرات را سازنده خوانده است.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، هرمن ناکارتس، معاون آژانس و مسئول تیم مذاکره کننده این نهاد در مقابل ایران، اظهار داشته: «ما امروز مباحثات فشرده ای داشتیم؛ اما نتوانستیم رویکرد ساختاری که اکنون مدت یک سال و نیم است درباره آن مذاکره می کنیم را نهایی کنیم».

وی افزوده: «تعهد ما به ادامه گفت و گو، همچنان به قوت خود باقی است. با این حال، باید تصدیق کنیم که بهترین تلاش های ما، تاکنون موفقیت آمیز نبوده است. در نتیجه ما همچنان ادامه می دهیم و تلاش می کنیم تا این فرایند را تکمیل کنیم».

ناکارتس همچنین گفته هنوز هیچ تاریخی برای دور بعدی مذاکرات تعیین نشده است.

در طرف مقابل، علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس گفته در مذاکرات روز گذشته که شامل مباحثات فشرده فنی بوده، هر دو طرف پیشنهادهایی را مطرح کرده اند و هدف، کاستن از اختلاف نظرها در مذاکرات آتی بوده است.

نماینده کشورمان در آژانس افزود: در این مذاکرات فشرده پیرامون مدالیته و چارچوب موضوعات باقیمانده مباحث فشرده فنی انجام شده و طرفین در رابطه با برخی موارد باقیمانده پیشنهادات کتبی ارائه کردند و قرار شد تا در نشست آینده این پیشنهادات بررسی و در جهت نزدیک کردن نظرات و بالاخره فراهم آوردن شرایط برای توافق متن پیشنهادات خود را در نشست آینده ارائه نمایند.

به گفته سلطانیه این مذاکرات در فضایی دوستانه و تخصصی انجام شد و جمهوری اسلامی ایران مصمم است با ادامه این گفت‌وگوها به جهانیان نشان دهد که اهل منطق و گفت‌وگو است و آماده رفع ابهامات می‌باشد، همزمان نیز به هیچ وجه در رابطه با حق غیرقابل انکار خود در استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای از جمله غنی‌سازی مصالحه نخواهد کرد.

وی درباره تاریخ نشست بعدی ایران و آژانس یادآور شد که قرار است آقای ناکارتس با وی گفت‌وگوهایی را انجام دهد و سپس تاریخ آن اعلام شود.

اما در همین حال، دولت آمریکا نیز تلاش کرده ضمن استفاده از فرصت، اقدامات خود را جهت افزایش فشارها بر ایران سازمان دهد. در همین راستا، معاون وزیر خارجه این کشور گفته واشنگتن انتظار دارد آژانس در نهایت از شورای امنیت سازمان ملل بخواهد در رابطه با ایران دست به اقدام بزند.

وندی شرمن در این رابطه گفته: «در یک مرحله، مدیر کل آژانس مجبور خواهد شد به شورای امنیت مراجعه کرده و بگوید: من دیگر نمی توانم ادامه بدهم. هیچ پاسخی دریافت نشده است. شما باید اقدامات بیشتری انجام دهید».

گفتنی است مهمترین عاملی که تاکنون از تحقق یک توافق ساختاری میان ایران و آژانس جلوگیری کرده، عدم توافق طرفین بر سر اصول چنین توافقی بوده است. ایران تأکید می‌‌کند رویکرد حل موضوع، باید ‌‌مرحله ای باشد و با پاسخگویی تهران به هر یک از پرسش های آژانس، پرونده آن موضوع برای همیشه بسته شود. ولی آژانس خواستار آن است که در هر مرحله، امکان بازگشت به موضوعات پیشین ‌وجود داشته باشد.

مذاکرات جلیلی و اشتون در کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در استانبول برگزار می شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج