جایزه ۱۲میلیون تومانی به برندهاش داده نشد
در آخرین لحظات اختتامیه جشنواره ملی نمایشنامه نویسی، نام برنده اول آن به دلیل رعایت نکردن مقررات حذف شد.
عصر چهارشنبه هشتم خرداد، سالن اصلی تئاتر شهر با حضور مسوولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از هنرمندان، شاهد برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره ملی نمایشنامه نویسی بود.
در حالی که بر اساس رای داوران قرار بود از ۱۰ نمایشنامه برتر تقدیر شود و سه نمایشنامه نیز رتبه های اول تا سوم را کسب کنند، اما در آخرین لحظات این مراسم، نام نفر برتر خوانده نشد.
ایوب آقاخانی که در این مراسم از سوی داوران وظیفه معرفی آثار برتر را برعهده داشت، بعد از خواندن اسم رتبه دوم جشنواره اعلام کرد که در همین لحظه از طرف علی ایزدی، دبیر جشنواره به او اعلام شده است که چون نمایشنامه اول برخلاف قوانین و مقررات به اجرای عمومی رفته است، نامش از فهرست داوران حذف میشود.
این نمایشنامه نویس عضو هیات داوران بعد از آن اعلام کرد بنابراین این جایزه ۱۲ میلیون تومانی نفر اول قرار است به ۱۲ نمایشنامه نویس دیگر که در رتبه های پایینتری قرار دارند تعلق بگیرد.
در حاشیه این مراسم، یکی از داوران جشنواره ملی نمایشنامه نویسی به برخی از خبرنگاران گفت که برنده جایزه اول، «مگافونیا» نوشته میلاد حسینی بوده که در آخرین لحظات چون مدیران جشنواره مطلع شدهاند که به تازگی در تالار محراب روی صحنه اجرا شده است، تصمیم گرفتهاند این متن را از فهرست برندگان خارج کنند.
با حذف نمایشنامه برتر، مراسم اختتامیه این جشنواره شاهد اعلام نام ۱۲ متن برتر بود.هیات داوران اولین جشنواره ملی نمایشنامه نویسی ایران متشکل از عطاءالله کوپال، مصطفی مختاباد، فرهاد مهندسپور، حسین فرخی، احمد جولایی، جمشید خانیان، عبدالحی شماسی، ایوب آقاخانی، کوروش نریمانی، نادر برهانی مرند، حسین فدایی حسین، شهرام کرمی، منوچهر اکبرلو و قدرت الله فتحی، ۱۰ نمایشنامه نویس را شایسته تقدیر دانستند و دو جایزه به نفرات دوم و سوم دادند.
نمایشنامه های «صحنههایی از زندگی پدرم» نوشته مهدی میرباقری، «چه گوارا» از حمیدرضا نعیمی، «من عاشق خوش گذرونی ام» نوشته ناتاشا محرم زاده، «تو مشغول مردنت بودی» اثر کامران شهلایی، «دیوار زنگ نزده» از لیلا روغن گیر قزوینی، «سفر طولانی ایاز کوچیکه» نوشته کیومرث قنبری آذر، «یافت آباد» از سید محمد مساوات ، «کوک ترین سازم برای لمس انگشتانت» نوشته مهدی صفا و «هبوط» از حسن بیانلو، آثار تقدیر شده این جشنواره بودند.
همچنین جایزه ۶ میلیون تومانی اثر سوم به منصور میخ بر برای نمایشنامه «غلیان قجری» و جایزه ۸ میلیون تومانی رتبه دوم به علی میرزا عمادی برای نمایشنامه «دفاع» اهدا شد.
در ابتدای اختتامیه جشنواره ملی نمایشنامه نویسی که با حضور هنرمندانی چون علی نصیریان، اسماعیل خلج، محمود عزیزی، داریوش ارجمند، داریوش اسدزاده، عطاالله کوپال، مسعود دلخواه، اتابک نادری و ... برگزار شد، وزیر ارشاد و معاون هنری او سخنرانی کردند.
در ابتدا، حمید شاه آبادی، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به کمبود های مالی و پشتیبانی از تئاتر گفت: « واقعیت این است با این که تئاتر نقش به سزایی در فرهنگ کشور دارد، اما سهم این هنر از منابع دولتی و حمایتی بسیار محدود بوده و در طول این سالها به جایگاه ارزشمندش کمتر توجه شده است.»
او با اشاره به جایگاه مهم نمایشنامه نویسان و لزوم نگارش آثار با کیفیت، ادامه داد: « نمایشنامه مغز هنر تئاتر کشور است و هرچه بیشتر به این امر توجه و دقیقتر و صحیحتر عمل کنیم تأثیر بسیاری در رشد این هنر میگذارد.»
در ادامه، سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در سخنانی گفت: «نمایشنامه قویترین قالب ادبی، خلاقانهترین گونه ادبیات و اصلیترین رکن هنر تئاتر است. این جشنواره را هم با هدف ارتقاء نمایشنامه نویسی و شناسایی نیروهای جوان راه انداختهایم که امیدواریم به مرور فرهنگ ایرانی را بر صحنه تئاتر کشور حاکم کند.»
ارسال نظر