adexo3
۵۳۸۲۱
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

۵۰ درصد کودکان خیابانی خارجی هستند

در جلسه بررسی عملکرد معاونت اجتماعی سازمان بهزیستی مدیران هر بخش گزارشی از عملکرد خود را در حوزه کاری مطرح کردند.در این جلسه موضوع کودکان کار،فرزند خواندگی و زنان سرپرست خانوار مطرح شد.

خبرآنلاین: امروز نشست خبری گزارش عملکرد معاونت اجتماعی سازمان بهزیستی برگزار شد.

در جلسه بررسی عملکرد معاونت اجتماعی سازمان بهزیستی مدیران هر بخش گزارشی از عملکرد خود را در حوزه کاری مطرح کردند.در این جلسه موضوع کودکان کار،فرزند خواندگی و زنان سرپرست خانوار مطرح شد.

حمیدرضا الوند مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی گفت: میزان متقاضیان فرزندخواندگی بین جنسیت‌های پسر و دختر تقریبا برابر و به ترتیب ۴۹ و ۵۱ درصد است.

وی با بیان اینکه فرزند خواندگی در گروه‌های سنی زیر دو سال دارای بیشترین متقاضی است افزود: علت آن هم بر اساس تفکر موجود مبتنی بر تغییر خلق و خوی کودک با شرایط خانواده جدید است.

وام برای مستقل شدن

وضعیت کودکانی که در بهزیستی هستند توسط کمیته ای در استان‌ها که کمیته ترخیص نام دارد سنجیده می شود تا د ر صورت امکان از بهزیستی خارج شوند. در مورد دختران تا زمینه ازدواج و زندگی مستقلشان فراهم نشود در مراکز نگهداری خواهند بود و در صورت احراز این شرایط واجد شرایط زندگی مستقل هستند. پسران هم پس از اتمام دوره سربازی و یا دوره تحصیلشان واجد شرایط زندگی مستقل شناخته می‌شوند و هر دو تا پنج نفر آنها می‌توانند خانه‌هایی را برای خودشان در نظر گیرند و با ارائه مبلغ ۱۲۰ هزار تومان در هر ماه توسط سازمان بهزیستی به هر کدام از آنها تحت نظارت یک مددجو زندگی آنها کنترل می‌شود.

در این زمینه مدیر کل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی از اعطای مبلغ متوسط هفت میلیون تومان برای ۱۰۰۰ کودک واجد شرایط زندگی مستقل به طور میانگین خبر داد و گفت: در سال گذشته برای ۱۰۰۰ نفر از کودکان واجد شرایط زندگی مستقل پرداخت مبلغ بلاعوض چهار میلیون تومانی تدارک دیده شد و از این تعداد به ۷۰۰ نفر این مبلغ ارائه شد.

وی افزود: مبلغ باقی مانده از چهار میلیارد تومانی که برای این هزار نفر در نظر گرفته شده بود، مجددا بین ۷۰۰ نفر تقسیم شد و می‌توان گفت که به طور متوسط به این تعداد کودک واجد شرایط زندگی مستقل، شش میلیون تومان به صورت بلاعوض داده شده است.

کدام استانها بیشترین فرزند خوانده را دارند؟

استان کرمان، تهران و خراسان دارای بیشترین کودکان بی سرپرست هستند. همچنین بیشترین متقاضیان فرزندپذیری نیز در تهران، خراسان رضوی و کرمان هستند که علت اصلی این امر در استان تهران به دلیل تورم جمعیتی موجود است. کمترین استان در زمینه فرزندخواندگی استان ایلام است و علت آن نیز شرایط مربوط به خرده فرهنگ‌های موجود در این استان است که مانع واگذاری کودکان می‌شود.

وی ادامه داد: در سراسر کشور به طور میانگین ۷.۵ زوج متقاضی و در استان تهران ۱۱ زوج متقاضی واجد شرایط برای سرپرستی کودکان وجود دارد.

فعالیت ۱۶۳ مرکز مداخله در بحران کاهش طلاق

مدیرکل دفتر آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی از راه اندازی مراکز حامی کودک و خانواده در ۵ استان کشور خبر داد و گفت: طی سال گذشته بیش از ۳۰ هزار نفر به ۱۶۳ مرکز مداخله در بحران به منظور کاهش طلاق مراجعه کردند که اغلب آنها منجر به سازش شد.

ولی الله نصر درباره فعالیت اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی گفت: ۱۷۵ مرکز مداخله در کاهش طلاق حضور دارند که سال گذشته ۸۸ هزار و ۶۳۰ مورد رسیدگی به پرونده های طلاق انجام شد و بیشتر آنها منجر به سازش شده است.

مدیرکل دفتر آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی گفت: ۳۷ مرکز ساماندهی کودکان خیابان در کشور وجود دارد که سال گذشته ۵ هزار و ۵۰۰ کودک ساماندهی شدند. همچنین ۲۰۰ نفر بیمار دارای اختلال هویت جنسی از حمایت های لازم برخوردار شده اند.

همچنین مراکز حامی کودک و خانواده هم در این مراکز وجود دارند که این مراکز در استان های خوزستان، چهارمحال و بختیاری، البرز، همدان و تهران برای توانمندسازی خانواده های کودکان و همچنین کاهش آسیب آنان ایجاد شده است .

نصر ادامه داد: ۵۰ درصد کودکان خیابانی اتباع بیگانه و غیرایرانی هستند که در این باره طرحی را برای تشکیل کمیته ملی ساماندهی این افراد با همکاری ۱۳ دستگاه به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال کردند که امیدواریم به تصویب نهایی برسد.

زنان سرپرست خانوار

در ادامه مدیرکل دفتر توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی گفت:در طرح خدمات مالی خرد برای زنان سرپرست خانوار ،این زنان با تشکیل گروه هایی می توانند بدون ضامن و وثیقه از بانک وام دریافت کنند.

فریبا بریمانی با بیان اینکه ۱۷۳ هزار و ۵۰۰ خانواده زن سرپرست تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند و از خدمات این نهاد بهره مند می شوند.

وی ادامه داد: این طرح از سه سال قبل به صورت پایلوت اجرا شده و در حال حاضر با دستور ریاست جمهوری در استان های کردستان و ایلام و هزار گروه اجرایی شده است به طوری که این افراد می توانند بدون ضامن و وثیقه از بانک وام به مبلغ حداقل ۱۰ میلیون تومان بگیرند.

یکی از طرحهای سازمان بهزیستی حمایت از خانواده هایی بود که چندقلو دارند،در اینباره بریمانی گفت:لایحه حمایت از چند قلوها در کمیسیون فرهنگی مجلس در دست تصویب است که در صورت تصویب نهایی خدمات بیشتری به این خانواده ها ارایه می شود.

بریمانی با اشاره به اینکه در حال حاضر هیچ زن سرپرست خانوار شهری پشت نوبت بیمه تامین اجتماعی نیست گفت: ظرفیت لازم و شرایط جذب نفرات جدید وجود دارد و هر تعدادی که به ما مراجعه کنند تحت پوشش قرار خواهد گرفت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج