اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۵۶۱۲۸۲
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

جمعیت ژاپن همچنان در سراشیبی سقوط

با اعلام آمار جمعیت ژاپن در سال ۲۰۱۶ میلادی، این کشور برای هشتمین سال متوالی با کاهش جمعیت روبرو شده است.

خبرگزاری ایرنا: ژاپنی ها سال ها است که از کاهش تدریجی جمعیت و پیر شدن مستمر آن رنج می برند و این وضعیت در سال های اخیر نیز تشدید شد و اکنون هر روز شاهد به دنیا آمدن نوزادان کمتری هستند.
وزارت بهداشت، کار و رفاه ژاپن در گزارشی که به تازگی منتشر کرده، اعلام کرد که جمعیت این کشور به حدود یک میلیون تولد در سال کاهش یافته که این میزان بالاترین سرعت کاهش در رشد جمعیت از سال ۱۹۶۸ میلادی تاکنون به شمار می رود.
براساس این گزارش، جمعیت ژاپن تا پایان سال ۲۰۱۶ میلادی ۱۲۵ میلیون و ۵۸۰ هزار و ۶۵۳ نفر بود که این رقم در سال ۲۰۱۵ میلادی ۱۲۶ میلیون و ۸۳۰ هزار نفر، در سال ۲۰۱۴ میلادی ۱۲۶ میلیون و ۹۲۹ هزار و ۹۶۹ نفر و در سال ۲۰۱۳ میلادی نیز بالغ بر ۱۲۷ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بوده است.
بر اساس این گزارش، در سال ۲۰۱۶ میلادی در ازای تولد ۹۸۱ هزار نوزاد، یک میلیون و ۳۰۹ هزار نفر جان خود را از دست داده اند و این موضوع نشان از کاهش جمعیت ژاپن است.
در آمار ارائه شده که تارنمای ژاپن تودی روز پنجشنبه اقدام به انتشار آن کرده است، شهرهای توکیو و هوکایدو به ترتیب بیشترین و کمترین نرخ رشد جمعیت را به خود اختصاص داده اند.
این گزارش همچنین خاطرنشان کرده است که در حال حاضر 27.17 درصد جمعیت این کشور را افراد بالای 65 سال تشکیل می دهد و این در حالیست که جمعیت افراد با سن 14 سال همچنان روند نزولی داشته و در حال حاضر به رقمی معادل 12.69 درصد رسیده است.
اگرچه دولت ژاپن طی سالهای اخیر برای افزایش جمعیت تسهیلات ویژه ای در نظر گرفته است اما به باور کارشناسان اجتماعی این کشور، کاهش جمعیت ژاپن دلایل مختلفی دارد.
«یوکی گندا» (Yuki Genda)، استاد دانشگاه علوم اجتماعی توکیو کم شدن امید به زندگی، مشکلات اقتصادی و نابرابریهای اجتماعی را از دلایل اصلی کاهش جمعیت در کشور ژاپن می داند.
او معتقد است که نداشتن نظری خوشبیانه به آینده در سال های اخیر به شدت در میان مردم ژاپن افزایش یافته و این زنگ خطری برای دولتمردان ژاپنی به حساب می آید.
دولت ژاپن پس از ناکامی در رابطه با تلاش های مختلف خود برای افزایش جمعیت این کشور، در سال 1394 دست به ابتکاری جدید زد و بودجه ای را به برگزاری مراسم ویژه همسریابی در کشورهای مختلف برای اتباع خود اختصاص داده بود تا کشور را از مشکلی که به آن دچار شده نجات دهد. در این طرح که به «طرح تشویقی شینزو آبه» نخست وزیر این کشور مشهور بود، مبلغ سه میلیون ین (29 هزار و 527 دلار) از بودجه کشور به برنامه های تشویقی افزایش جمعیت اختصاص یافت.
هدف این برنامه ها معکوس ساختن نرخ منفی افزایش جمعیت ژاپن اعلام شد که به سرعت در حال افزایش است.
حمایت از ازدواج، کانون خانواده و تشویق زوج های جوان به فرزندآوری یکی از مهمترین راهبردهای رهبران ژاپن برای افزایش نرخ زاد و ولد در این کشور است.
مقام های ژاپنی پیش بینی کرده اند اگر روند فعلی زاد و ولد همچنان ادامه یابد ژاپن حدود یک سوم از جمعیت خود را در 50 سال آینده از دست خواهد داد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج