adexo3
۵۷۸۱۹۰
۴ نظر
۵۰۰۵
۴ نظر
۵۰۰۵
پ

تحلیلی یر نظام آموزشی و تب داغ کنکور

کنکور که در باور بسیاری آزمونی سرنوشت ساز محسوب می شود، اگر چه سال ها عرصه و چارچوب رقابت میان داوطلبان ورود به دانشگاه قرار گرفته اما چالش های آن برای نظام آموزشی کشور اندک نبوده است.

خبرگزاری ایرنا: کنکور که در باور بسیاری آزمونی سرنوشت ساز محسوب می شود، اگر چه سال ها عرصه و چارچوب رقابت میان داوطلبان ورود به دانشگاه قرار گرفته اما چالش های آن برای نظام آموزشی کشور اندک نبوده است.

انتظارها به پایان رسید و نتایج کنکور سال ۱۳۹۶ عصر دیروز پانزدهم مردادماه اعلام شد. عده ای خوشحال از به ثمر نشستن نتایج زحمات چندماهه یا چندساله و برخی نیز سرخورده و ناخرسند از نتیجه؛ بیشتر، آنانی که گمان می برند کنکور همه چیز است و رتبه بالا یا شکست در این آزمون پایان راه.
اگر چه در سال های گذشته به ویژه در آستانه برگزاری و اعلام نتایج کنکور برخی این انگاره را ترویج می دهند که ناکامی در کنکور ناکامی مطلق نیست اما هنوز بسیاری از خانواده ها و مراکز آموزشی تنها راه سعادتمندی و خوشبختی فرزندان و دانش آموزان را پذیرش در بهترین رشته های دانشگاهی می انگارند.
در همین حال، برخی کارشناسان بخشی از چالش های موجود در نظام آموزشی کشور را ناشی از چگونگی روند برگزاری آزمون کنکور و نگرش دانش آموزان، والدین و اولیای مدارس به آن عنوان می کنند.

مصائب کنکور برای آموزش و پرورش
سایه آزمون کنکور بر نظام آموزشی کشور در سال های اخیر گسترده شده و شیوه آموزشی کشور را تحت تاثیر قرار داده است. اگر تا پیش از این درس خواندن برای کنکور تنها به مقاطع پایانی دبیرستان و یک سالِ مقطع پیش دانشگاهی محدود می شد، اکنون برنامه ریزی تحصیلی برای این آزمون از مقاطع دبستان آغاز می شود. تهیه و تنظیم کتب آموزشی برای دانش آموزان دبستانی رفته رفته به امری معمول تبدیل شده است.
دانش آموزان اکنون در مقاطع پایین تر تحصیلی درگیر آسیب های کنکور مانند یادگیری شیوه های تست زنی و استفاده از کتاب های تستی و کمک آموزشی شده اند. همین مساله نیز خانواده ها را در رقابتی تنگاتنگ قرار داده است تا آنجا که تحت تاثیر تبلیغات مدارس غیرانتفاعی و برنامه ریزی های این نوع مدارس برای آزمون های دوره ای و کنکور، متحمل هزینه های گزافی می شوند.
این در حالی است که «صابر دین ‌پژوه‌» رتبه نخست علوم ریاضی و فنی کنکور سال 96 در تشریح علل موفقیت خود در این آزمون اعلام کرد: برای آمادگی کنکور نیز به هیچ کلاس کنکوری نرفتم و صرفاً به کلاس‌ های مدرسه می ‌رفتم و تنها از کتاب‌ های کمک آموزشی برای تفهیم مطالب بهره گرفتم.
همچنین، بر اساس گفته های «علی زرافشان» معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش ‌و پرورش، «کنکور ضمن اینکه دارای پیامدهای منفی برای آموزش و پرورش کشور است، باعث کاهش عمق یادگیری در میان دانش آموزان به دلیل استفاده از کتاب های چهار گزینه ای شده است. از این رو، یادگیری مفهومی و مانا در ذهن با تمرکز بر یادگیری دروس به شیوه تستی رفته رفته کاهش خواهد یافت.»
به گفته «مهدی فیض» معاون آموزشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش «فشاری که از ناحیه کنکور بر فضای آموزش و پرورش وارد می‌شود ناخواسته سبب می‌شود که مدارس ما از بحث تربیت خارج و بیشتر به سمت آموزش حرکت کنند آنهم آموزشی که مبتنی بر شیوه‌هایی مثل تست ‌زنی است.»
در زمینه چالش ها کنکور نمی توان از درآمدزایی هنگفت موسسات کنکور چشم پوشید. هزینه چندده میلیارد تومانی این موسسات برای تبلیغات در کنار پروراندن غول کنکور در فضای آموزشی و تربیتی کشور، فعالیت این موسسه ها را به یکی از مسائل در هم تنیده با کنکور مبدل ساخته است.
این موسسه ها به بهانه آموزش مهارت های تست زنی و تضمین کسب رتبه های برتر، هزینه های هنگفتی از خانواده ها دریافت می کنند در حالی که برای قبولی در کنکور بارها بر میزان تسلط روحی کافی شرکت کننده تاکید شده است. با توجه به این مهم، هوش و مهارت آموزشی دانش آموز تنها مولفه های اصلی برای موفقیت در کنکور نخواهند بود.
انباشت متقاضیان در رشته های تجربی و خالی ماندن صندلی ها در برخی رشته های انسانی و ریاضی نیز دیگر معضل موجود ناشی از فرایند کنکور است. در حالی که بارها مسئولان سازمان سنجش در سال های گذشته، بر قبولی صد درصدی داوطلبان کنکور ریاضی و انسانی به دلیل گرایش بالای داوطلبان کنکور به رشته تجربی، تاکید کرده اند، بار دیگر معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش برای کنکور 96 پیش بینی کرده بود که به ازای هر 3 داوطلب رشته علوم تجربی، یک نفر در کنکور قبول می‌ شود.
به گفته رییس سازمان سنجش نیز سال گذشته در 2 گروه علوم انسانی و علوم ریاضی داوطلبان شانس ورود به دانشگاه را به‌ صورت کامل دارند ولی در گروه علوم تجربی این شانس برای داوطلبان٥٠ درصد بود.
سیر نزولی متقضیان ورود به دانشگاه نیز دیگر معضل موجود است. بر پایه آمارهای سازمان سنجش، تعداد داوطلبان کنکور از سال 1389 تا 1395 روند نزولی یافت اما این تعداد در آزمون سراسری 96 با 929 هزار و 791 داوطلب نسبت به آمار داوطلبان ثبت ‌نام‌ کننده در آزمون سراسری 95 که تعداد 860 هزار و 437 نفر بوده است، تنها حدود 7.5 درصد افزایش یافته است.
اکنون با اعمال سیاست تسهیل ورود به دانشگاه و تاسیس دانشگاه های علمی کاربردی، پردیس‌ های خودگردان‌، موسسات آموزش عالی، پیام نور و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی دستیابی به تحصیلات عالی برای بسیاری از جوانان سهل و ساده شده است.
از دید برخی ناظران اجرای همین سیاست هر چند تا حدی چالش های ورد به دانشگاه را کاهش داد اما کاهش عمق آموزش و یادگیری میان دانش آموختگان و رواج پدیده مدرک گرایی را در پی داشت.
برهم خوردن تعادل جنسیتی ورودی دانشگاه ها نیز دارای پیامدهای منفی چون افزایش دختران فارغ التحصیل آماده ازدواج و جویای شغل و همزمان کاهش پسران دانش آموخته است. در چند سال اخیر تعداد دختران شرکت کننده در کنکور از تعداد پسران پیشی گرفته است. بر پایه آمار منتشر شده، 59% شرکت کنندگان کنکور امسال دختران و 41% پسران بوده اند.
در کنار همه این ها، معضلاتی مانند افزایش سن ازدواج به بهانه طی مراحل تحصیلی و دستیابی به مدرک، تاخیر در فرزندآوری زوجین به بهانه اتمام دوره تحصیلات دانشگاهی و کسب مدارک تحصیلی را نیز باید افزود.
به منظور مقابله با همین چالش ها، قانونگذاران نظام آموزشی کشور در سال 1386 تصمیم به حذف کنکور گرفتند و قرار بود تا سال 1390 این آموزن به طور کامل حذف شود اما این اتفاق نیافتاد و اکنون در سال 1396 خبری از حذف آزمون کنکور نیست.

کنکور پایان راه نیست
اگرچه شانس قبولی کنکور در این سال ها نسبت به سال های گذشته افزایش یافته و کمتر داوطلبی است که در یکی از دانشگاه های کشور به تحصیل نپردازد اما استرس و اضطراب ناشی از موفقیت در این آزمون و نگاه های متوقعانه به دانش آموزان همچنان وجود دارد.
استرس ناشی از کسب نکردن رتبه مناسب در آزمون کنکور یا قبول نشدن در رشته دلخواه بر فشار روحی و روانی دانش آموزان و خانواده ها می افزاید. تب کنکور ارتباطات اجتماعی و فردی خانواده ها را نیز تحت تاثیر قرار می دهد و تنش های عصبی در خانواده ها و دانش آموزان را به همراه دارد.
این دسته از افراد گمان می برند کنکور همه چیز است و تنها راه موفقیت و سعادتمندی فرزندان قبولی در رشته و دانشگاه مطرح است در حالی که در سال های اخیر و در فضای رسانه ای کشور بارها روانشناسان بر این نکته تاکید کرده اند که کنکور پایان راه نیست. بلکه استعدادیابی درست و دقیق از زمان کودکی و حتی در دوره تحصیل می تواند راه های روشنی را به جز آزمون کنکور پیش روی فرزندان قرار دهد.
شدت اضطراب بسیاری از خانواده ها در هنگام برگزاری آزمون کنکور و انتقال آن به دانش آموز باعث می شود نتیجه سال های زحمت و مرارت برای کسب رتبه مناسب به دلیل استرس هدر رود.
با توجه به این، به نظر می رسد نظام پذیرش دانشجویان در دانشگاه های ایران و روند برگزاری آزمون کنکور نیازمند تعدیل و اصلاح جدی است و باید تب آن شکسته شود تا فضای علمی پویاتر و پربارتری را شاهد باشیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      برادر وقتی شغل نیست پس میشه گفت تنها راه موفقیت و کسب درآمد از کنکور و کسب رتبه خوب میگذره

    • رضا

      علت این نابسامانی ها قطعا نبود شغل در رشته های انسانی و ریاضی و علت مهم و اساسی جایگاه سه رشته پزشکی دندانپزشکی و داروسازی در این کشور است. این مشاغل به لخاظ جایگاهی که دارند و البته به نظرم تنها در ایران این وضعیت وجود دارد تعادل نظام اموزشی. اموزش پرورش خانواده و بسیاری سیستم های دیگر را به هم زده . مشکلات روحی روانی و استرس برای خانواده ها افزایش هزینه های خانوار و کاهش فرزند اوری سوخت شدن استعدادهای جوانان این مملکت به دلیل گرایش به رشته ها و در نهایت پرورش پزشکی که از اول علاقه ای به شغل پزشکی نداشته و سلامت مردم را به خطر می اندازد از نتایج این نابسامانی است. اختلاف حقوقی یک پزشک در ایران در مقایسه با کشورهای پیشرفته بیش ازده برابر است. و به گفته برخی ایران بهشت پزشکان است. تا زمانی که اختلاف درامدی این قشر با سایر مشاغل به تعادل منطقی نرسد وضعیت کنکور و عوارض ان همچنان باقی است. و البته مافیای پزشکی اجازه این کار را نخواهند داد و وزیر محترم بهداشت در اخرین مصاحبه تلوزیونی خود به این اختلاف درامد نجومی اذعان نمود و زبانا اعلام کرد کاری در این خصوص انجام نخواهد داد. .

    • بدون نام

      .........تازه مشکل و فهمیدن.صبح بخیر

    • بدون نام

      نظام آموزشی از بیخ و بن خرابه...
      خونواده ها هم کلا تربیتو سپردن ب همچین نظامی!!
      نتیجشم میشه یه کشور بی فرهنگ ک فقط "ادعا"ی تمدن و فرهنگ دارن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج