adexo3
۵۸۴۷۰۳
۴ نظر
۵۰۰۴
۴ نظر
۵۰۰۴
پ

عملکرد قابل ستایش معصومه ابتکار

عملکرد چهارساله معصومه ابتکار در سازمان محیط زیست را خیلی خوب ارزیابی می‌کنم. منتها دولت محترم به‌رغم اینکه مرتبا خود را محیط زیستی قلمداد می‌کند و حتی در مجمع عمومی سازمان ملل هم بر این گفته صحه می‌گذارد، از سازمان حفاظت محیط زیست حمایت کافی به عمل نیاورده است.

دکتر اسماعیل کهرم در روزنامه آرمان نوشت: عملکرد چهارساله معصومه ابتکار در سازمان محیط زیست را خیلی خوب ارزیابی می‌کنم. منتها دولت محترم به‌رغم اینکه مرتبا خود را محیط زیستی قلمداد می‌کند و حتی در مجمع عمومی سازمان ملل هم بر این گفته صحه می‌گذارد، از سازمان حفاظت محیط زیست حمایت کافی به عمل نیاورده است.
مثلا یکی از آثار حمایت این است که اجازه دهد تا بودجه کافی بر این سازمان پر پرسنل که حدود ۷هزار نفر است، اختصاص یابد. درواقع ما همیشه در مضیقه بودیم، درحالی که دو سازمان، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری که یکی از دیگری خطیرتر است و به مسائل محیط زیست می‌پردازند.
برای حمایت از محیط‌بان‌ها که دو هزار و ۷۰۰ نفر هستند و به منظور ارتقای سطح معیشت‌شان لایحه‌ای تقدیم دولت کردیم و با وجودی که دولت حدود ۱۱ ماه است آن را به مجلس ارائه داده ولی مجلس تاکنون اقدامی نکرده است. درنتیجه ببینید وقتی حمایت کافی به عمل نمی‌آید، سازمان باید چه بکند؟ از طرفی می‌گویند سازمان نمی‌تواند طبق قانون کسب درآمد کند.
یعنی از مردم که به پارک‌های ملی و پیک نیک می‌روند و به سیاحت می‌پردازند، نمی‌توانیم بلیت بگیریم یا اگر هم بتوانیم بلیت بگیریم، پول آن در جیب سازمان نمی‌رود، بلکه وارد بودجه دولت می‌شود و جای دیگری در حوزه و محل دیگری مصرف می‌شود. یعنی ما از هر طرف دستمان بسته است. سازمان حفاظت محیط زیست ایران حدود ۱۰ تا ۵/۱۰ درصد از خاک جمهوری اسلامی را تحت عنوان پارک ملی، پناهگاه حیات وحش، منطقه حفاظت شده و آثار طبیعی ملی کنترل می‌کند.
اما برای حفاظت از این مکان‌ها طبق استانداردهای بین‌المللی حدود ۹ تا ۱۰ هزار محیط‌بان نیاز داریم ولی تنها دوهزار و ۷۰۰ محیط‌بان داریم که تعدادی از آنها به دلایل مختلف گرفتار شده‌اند و یا بعضا بیمارند که درنتیجه کار روی دوش دیگران می‌افتد. وقتی سازمان تحت این فشارها، کار می‌کند، زیاد هم نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که خوب فعالیت کنند.
بنابراین آنچه سازمان حفاظت محیط زیست در این مدت به دست آورده، در اثر سختکوشی و کار فراوانی بوده که پرسنل وظیفه‌شناس آن انجام داده‌اند و شاهکار مدیر در این موقعیت این بوده که توانسته با بودجه بسیار کم این سازمان را اداره کند و به جلو ببرد که قابل اهمیت می‌باشد. گاهی وظیفه سازمان‌ها با هم مخلوط می‌شود. مثلا در زمینه مراتع وظیفه نداریم و به سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری مربوط می‌شود.
در زمینه سفره آب‌های زیرزمینی وظیفه نداریم و این به وزارت نیرو مربوط می‌شود. درواقع در زمینه خشکسالی‌ها، امکانات و بودجه‌ای نداریم، در نتیجه وظیفه‌ای هم نداریم و این به سازمان‌های دیگر مربوط می‌شود. مقداری از آن به وزارت کشاورزی، مقداری هم به وزارت نیرو و مقداری به سازمان جنگل‌ها،‌ مراتع و آبخیزداری. در عین حال اگر بتوانیم همین ۱۰ درصد از خاک مملکت را حفظ کنیم و اجازه ساختمان‌سازی ندهیم و مراتع را در داخل همین ۱۰ درصد حفاظت کنیم به از بین رفتن خشکسالی‌ها کمک کرده‌ایم ولی در همان محدوده ۱۰ درصد از خاک و نه بیشتر.
چندی پیش در بازگشت از سفر از روی دریاچه ارومیه عبور کردم و حدود ۴۰ درصد از دریاچه را احیا شده دیدم. با توجه به این موضوع و اقداماتی که انجام شده مانند لایروبی رودخانه‌ها و همین‌طور کاشت درختان، چنانچه به اندازه کافی بارش داشته باشیم، می‌توانیم دریاچه ارومیه را احیا شده بدانیم ولی این موضوع را نباید از نظر دور داشت که حدود ۱۶ سال است که ما در خشکسالی هستیم. میزان آبی که دریافت می‌کنیم، یک سوم معدل جهان است.
یعنی جهان ۸۴۰ میلیمتر دریافت می‌کند و ما ۲۴۰ میلیمتر و در سال‌های خشکسالی این ۲۴۰ میلیمتر به پایین ۲۰۰ و ۱۵۰ میلیمتر در سال کاهش می‌یابد. درنتیجه اگر بخواهیم به روال ۱۶ سال پیش باران دریافت کنیم، وضع دریاچه ارومیه تکان نمی‌خورد ولی از مهرماه که سال آبی شروع می‌شود،‌ امیدواریم که آب بیشتری دریافت کنیم و ان‌شاءا... وضع بهتر شود. اینها به صورت آرزوست ولی اطراف دریاچه ارومیه بیش از ۷۲هزار حلقه چاه داریم و از روی عکس‌های فضایی قابل مشاهده است.
اخیرا خانم ابتکار به ذخایر آب زیرزمینی اشاره کردند که یک ذخایر استراتژیک هستند. استراتژیک به معنای این است که اینها باید باشند که درآینده اگر نیاز شد، استفاده کنند اما ما شروع به برداشت کرده‌ایم و الان نتیجه این شده که با بیش از ۶۸۰ هزار حلقه چاه در ایران آن ذخایر استراتژیک را از بین برده‌ایم و کاسه را لیسیده‌ایم! و آبی در آن نیست. وقتی هم در آن آبی نباشد،‌ مراتع از بین می‌روند و خشک می‌شوند.
وقتی هم مراتع از بین روند،‌ حیات وحش از بین می‌رود و تولید گوشت و لبنیات تحت تاثیر قرار می‌گیرد. بنابراین ما باید آن ذخایر استراتژیک و دوربردی را که برای آینده گذاشته شده، برگردانیم. الان اصطلاحی در بین کسانی که آب را می‌شناسند، به کار می‌رود که می‌گویند طراز آب زیرزمینی ما منفی است. یعنی آنقدر که برداشت می‌کنیم در این کاسه نمی‌ریزیم و مشخص است که از بین می‌رود.
به قول سعدی «بر آن کدخدا زار باید گریست که دخلش بُوَد ۱۹ و خرج ۲۰»؛ حساب کنید که دخلتان ۱۹ باشد و خرجتان ۲۰! طی تحقیقاتی که تازه از تنور داغ درآمده ۸۵ درصد مسائل مربوط به ریزگردها در اثر عدم مدیریت صحیح آب است. یعنی این هم به آب برخورد کرد! حالا یا آب در رودخانه است و ما سد می‌بندیم و دریاچه درست می‌کنیم که در این صورت میزان تبخیر آب چندصد برابر می‌شود.
هرچند که در بستر رودخانه هم تبخیر دارد ولی این را با وقتی که سد می‌بندیم، مقایسه کنید که در این صورت میزان تبخیر چندصد برابر می‌شود، طوری که تخمینا ۴۲۰میلیارد مترمکعب آب دریافت می‌کنیم و از این مقدار یک چهارم آن یعنی حدود ۱۲۰ میلیارد مترمکعب آن در دسترس ماست، ولی یک سوم از این یعنی حدود ۳۰ میلیارد مترمکعب تبخیر داریم که از دست ما خارج است. بنابراین اگر چنانچه جلوی این تبخیر را می‌گرفتیم، خیلی از رودخانه‌ها و دریاچه‌های ما آب داشت و وضع منابع آب زیرزمینی ما هم درست بود.
در نتیجه ما در اثر همان عدم مدیریت صحیح منابع آب، سد بسته‌ایم و آب را تبخیر کرده و به هوا فرستاده‌ایم. درحالی که این آب به هوا فرستاده شده را باید روانه سفره آب زیرزمینی می‌کردیم که مراتعمان سرسبز، گوسفندانمان پربار و رودخانه‌ها و تالاب‌هایمان هم پرآب باشند. از طرف دیگر ما باعث ایجاد ریزگرد شدیم که باز هم در اثر عدم مدیریت صحیح منابع آب است.
همان‌طور که خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاء كُلَّ شَيْءٍ حی» ما حیات هر چیزی را در آب قرار دادیم. الان هم می‌بینیم که آب چقدر مهم است که می‌گویند ۸۵ درصد مسائل مانند ریزگرد بر اثر عدم مدیریت صحیح منابع آب است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خاننم ابتکار در استان های متعلق به خود خوب عمل کرد ولی در دریا چه ارومیه خیانت کرد واگر یک دادگاه صالحه برگذار شود محکوم خواهد شد

    • بدون نام

      چقدر خوب مجیز یکدیگر را می گوئید عالم و آدم به خرابکاریهای ابتکار واقفند.

    • حاکم

      زرشک

    • بدون نام

      کهرم مشاور و حقوق بگیر ابتکار بود . اگر تعریف نکند جای تعجب است

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج