adexo3
۶۱۰۴۳
۸ نظر
۵۰۰۵
۸ نظر
۵۰۰۵
پ

همکاری صداوسیما در مستند «رضاشاه»!

پخش مستند "رضاشاه" از شبکه "من و تو" حسابی خبر ساز شده. قابل پیش بینی هم بود. به هرحال طبیعی است که روایت زندگی خاندان پهلوی برای خیلی ها جذاب باشد، به ویژه برای نسلی که می خواهند بدانند چرا پدران آن ها کمر به نابودی حکومت پهلوی بستند.حقیقتش را بخواهید آن ها پاسخ این پرسش را نمی توانند از شبکه های رسانه ملی دریافت کنند.

سیدعبدالجواد موسوی در خبرآنلاین نوشت:


پخش مستند "رضاشاه" از شبکه "من و تو" حسابی خبر ساز شده. قابل پیش بینی هم بود. به هرحال طبیعی است که روایت زندگی خاندان پهلوی برای خیلی ها جذاب باشد، به ویژه برای نسلی که می خواهند بدانند چرا پدران آن ها کمر به نابودی حکومت پهلوی بستند.حقیقتش را بخواهید آن ها پاسخ این پرسش را نمی توانند از شبکه های رسانه ملی دریافت کنند.

یعنی خیلی به روایت های رسمی باور ندارند. کلماتی مثل: "خیانت" و"وابستگی" و"غارت بیت المال" آن قدر به راحتی به این و آن عطا شده که دیگر کارآیی خود را از دست داده.علاوه بر این نمی توان یکسره همه چیز را منکرشد. مردم راه آهن و دانشگاه و استادیوم ورزشی را به چشم می بینند،هرچه قدر هم من وشما بگوییم این بناها با انگیزه های سیاسی ساخته شده اند فایده ای ندارد.

انگیزه ها درطول تاریخ از یاد می روند آنچه برجای می ماند خود اثر است و نه چیز دیگر.البته این حرف ها به معنای تایید مستند رضاشاه نیست. این مستند بیش از آن که یک مستند تاریخی و یا گزارشی باشد ستایش اغراق آمیزی بود که گاه از شدت افراط و اغراق، مضحک جلوه می کرد. این که فی المثل بگوییم رضا شاه به عقاید دینی مردم به شدت احترام می گذاشت تا آن جا که به آن ها اجازه می داد به زیارت حرم امام رضا(ع) بروند و مانع آن ها نمی شد یعنی یا خودمان خیلی هالو تشریف داریم یا مخاطب را همانند خودمان تصور کرده ایم. یا این که بگوییم رضا شاه برای پایان بخشیدن به شایعات زمین خواری اش همه زمین هایش را به نام فرزندش ثبت کرد یعنی این که کلا چیزی به نام فهم وشعور را به رسمیت نمی شناسیم. با این همه اگر چنین مستندی با اقبال عده ای روبرو شود نباید تعجب کرد.

این اقبال- ولواقبالی بی رمق و اندک- واکنشی است به آنچه ما تحویل مخاطب داده ایم. وقتی ما رضا شاه را فردی نشان می دهیم که فقط به عیش و نوش می پردازد و در حال قلع و قمع مخالفان است و هنری جز بله قربان گویی به اربابان خارجی ندارد طبیعی است که مخاطب جوان و پرسشگر- شما بگویید مخاطبانی بسیار محدود- روایت "من وتو" را بیشتر بپسندد.

یکی از معدود کارهای خوب تلوزیون مناظره ای بود که تلوزیون بین آقای زیبا کلام وسلیمی نمین درباره رضا خان برگزار کرد. اگرچه آن مناظره نیز متاثراز فضای احساسی و هیجانی جامعه ما دوقطبی بود. یعنی یکی رضا شاه را قهرمانی تمام عیار معرفی کرد و دیگری اورا خائنی بالفطره اما آن مناظره اگر ادامه پیدا می کرد و پای افراد دیگری به آن برنامه وا می شد شاید به نتایج بهتری دست می یافتیم.

متاسفانه آن برنامه مثل همه برنامه های خوبی از این دست به زمره برنامه های استثنایی تلوزیون پیوست. نتیجه منطقی آن هم شد مستند "رضا شاه" پخش شده از شبکه "من و تو". مستندی که در باور پذیری آن صدا و سیمای جمهوری اسلامی نقشی مهم و اساسی ای دارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • احمد

      بجای انتقاد بهترش را بسازید تا 4 تا بهایی ارزش انتقاد شما را پیدا نکنند

    • بابک

      متن تحلیل خوب است ، اما تیتر انتخابی ، بسیار گمراه کننده است.

    • کاشی

      جان شما این مستند تماما دروغ بود و مردم را هالو فرض کردند اما برعکس من و تو میگن یه سریالی تلویزیون خودمون میذاره به نام کلاه پهلوی که نه تنها مردم را هالو فرض نمیکنه بلکه همه مردم را مورخ و تاریخ شناس مخصوصا تاریخ شناس دوران ننگین پهلوی فرض میکنه و با همین فرضیت خودش را مجبور کرده که تاریخ آن دوران را تمام و کمال به مردم و تماشاچیان تاریخ نگارش واقعی نشان بده .
      از شما چه پنهون ما چون تاریخ رو نمیشناختیم مخاطب این سریال نشدیم.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دوست عزیز متاسفانه ملت ما حافظه تاریخی ندارن ، از شما چه پنهون مجموعه کلاه پهلوی و سریالهائی مانند این اصلا" قصد روایت تاریخ رو نداره بلکه اگه بیشتر دقت کنید تمام اتفاقاتی که در حال حاضر در حال وقوع هست رو نشون میده منتها چون عزیزان دولتمند ظرفیت شنیدن انتقاد رو ندارن و قبول نمیکنند اشتباهاتشون رو ، نویسندگان و کارگردانان از این طریق دست به کار میشن ، من خودم از دیدن این مستند لذت بردم ، تا حالا واقعیته قضیه کشف حجاب رو نمیدونستم و خیلی مسائل دیگه

    • ابوذر

      ظاهرا نویسنده نمیداند که رضاخان 4-5 سال اول سپهسالاری خودرا مانند احمدی نژاد مروج دین بود وبه شدت به احیا مراسم دینی همت کردو همه اغلب علمارا بهمراه خود کرد اما پس از استحکام حکومت بتدریج دین زدایی را شروع کرد. نتیجه اینکه متاسفانه همواره دین توسط حاکمان بعنوان ابزاری برای تحمیق توده های مومن استفاده شده است.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مگه غیر از اینه؟؟؟؟؟؟؟

    • زهره

      راه آهن و دانشگاه و استادیوم ورزشی به بهانه های سیاسی ساخته می شد؟؟!!! واس همین شماها در صدد پیشرفت کشور در راه آهن و ساخت استادیوم نیستید!

    • زهره

      راه آهن و دانشگاه و استادیوم ورزشی به بهانه های سیاسی ساخته می شد؟؟!!! واس همین شماها در صدد پیشرفت کشور در راه آهن و ساخت استادیوم نیستید!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج