adexo3
۶۳۹۰
۵۰۱۱
۵۰۱۱
پ

پرکارترین سفارتخانه‌های تهران را بشناسید

هر روز پیش از آغاز ساعت کاری این سفارتخانه و حتی پیش از طلوع آفتاب ده‌ها افغان مقیم تهران در جلو این سفارتخانه صف بسته‌اند تا تکلیف خود برای اقامت در ایران را تعیین کنند. همین مسئله موجب آن شده است کارمندان این سفارتخانه وقت سرخاراندن نیز نداشته باشند.

بر اساس آخرین آمارهای اعلام شده از سوی مک کینلی مدیر کل سازمان بین‌المللی مهاجرت تعداد کل پناهندگان حاضر در ایران ۵/۲میلیون نفر است، بر اساس آمارگیری انجام گرفته در سال ۱۳۸۰ نیز تعداد کل مهاجران خارجی در ایران ۲ میلیون و ۵۶۷ هزار و ۷۰۹ نفر شمارش شده است که از این تعداد حدود دو میلیون و سیصد هزار نفر در حدود ۹۰ درصد را مهاجران افغان تشکیل می‌دهند. بیشترین تعداد مهاجران نیز در تهران سکونت دارند که تعداد آن‌ها ۸۱۱ هزار و ۶۹۵ نفر اعلام شده است.

بخش زیادی از مهاجران افغان به صورت غیرقانونی در ایران ساکن هستند، به همین دلیل طرحی تحت عنوان طرح کشوری «تعیین تکلیف» برای مشخص کردن وضعیت ۳۵۰ هزار تبعه افغانستان که فاقد مدرک معتبر اقامت در ایران هستند در حال اجرا است همین مسئله موجب شده سفارت افغانستان در خیابان پاکستان تهران به شلوغ‌ترین و پر کار‌ترین سفارتخانه خارجی در تهران بدل شود.

هر روز پیش از آغاز ساعت کاری این سفارتخانه و حتی پیش از طلوع آفتاب ده‌ها افغان مقیم تهران در جلو این سفارتخانه صف بسته‌اند تا تکلیف خود برای اقامت در ایران را تعیین کنند. همین مسئله موجب آن شده است کارمندان این سفارتخانه وقت سرخاراندن نیز نداشته باشند.

پس از سفارتخانه این همسایه شرقی نیز می‌توان سفارت کشور همسایه غربی عراق را دومین سفارتخانه پر تردد و پرکار تهران دانست، سفارتخانه‌ای که کشورشان پس از افغانستان بیشترین تعداد مهاجر در ایران را دارد و رتق و فتق امور آن‌ها به اندازه کافی وقت گیر هست، بر اساس آخرین آمار‌ها بیش از ۲۰۰ هزار مهاجر عراقی در ایران زندگی می‌کنند.

علاوه بر این عشق و علاقه بسیاری از ایرانیان برای سفر به عتبات عالیات موجب شده است رسیدگی به امور مسافرتی و ویزای مشتاقان زیارت قبور ائمه اطهار در کشور عراق کار فراوانی را برای کارمندان این سفارتخانه در تهران موجب شود، به این دو مورد باید میزان ارتباط اقتصادی تجار ایرانی با عراق را نیز مثال زد، پس از آزادسازی کشور عراق و سقوط دیکتاتور بد نام این کشور، عراق به یکی از اصلی‌ترین شرکای اقتصادی ایران بدل شد و همین مسئله موجب آن شد تعداد زیادی از تجار ایرانی این کشور را محل مناسبی برای صادرات کالاهای تولیدی خود بدانند تردد این افراد و انجام مراحل اداری بخش دیگری از کار و فعالیت کارمندان سفارت عراق در تهران است.

کشور عربستان سعودی اگر چند سالی است به لحاظ دیپلماتیک و اقتصادی ارتباط چندانی با ایران ندارد اما سفارتخانه این کشور در تهران به دلیل علاقه ایرانیان برای زیارت خانه خدا و شهر پیامبر اکرم (ص) نیز از سفارتخانه‌های پر کار تهران است. به صورت میانگین در ایام حج در حدود ۱۰۰ هزار ایرانی خود را برای زیارت‌خانه خدا آماده می‌کنند علاوه بر این در دیگر ایام سال نیز مشتاقان این سفر به قوت خود باقی هستند. انجام امور روادید این تعداد موجب آن شده است سفارت عربستان به یکی از سفارتخانه‌های پرکار تهران بدل شود.

سفارتخانه کشور سوریه نیز به دلیل وجود مرقد مطهر حضرت زینب (س) در این کشور و همچنین مراودات اقتصادی و سیاسی فراوان با ایران به یکی دیگر از سفارتخانه‌های پرکار تهران بدل شده است. سفارتخانه کشور امارات متحده عربی نیز از لحاظ میزان ارباب رجوع چیزی از سفارتخانه‌های گفته شده کم ندارد، چه آنکه تعداد ایرانیان ساکن در این کشور بر ۴۰۰ هزار نفر بالغ می‌شود و همچنین تعداد زیادی از سرمایه گذاران و تاجران ایرانی فعالیت‌های اقتصادی و واردات کالای خود را از مبادی گمرکی این کشور انجام می‌دهند. به این تعداد باید افرادی را که هر روزه برای انجام سفرهای تفریحی متقاضی سفر به امارات هستند را نیز اضافه کرد که صدور روادید برای این افراد نیز به میزان بسیار زیادی وقت گیر است.

کشور ترکیه نیز به دلیل آنکه یکی از محبوب‌ترین مقصد‌های گردشگران ایرانی است و به طور متوسط و بویژه در تابستان هر هفته دست کم ۱۰ هزار نفر به شهرهای توریستی آن مسافرت می‌کنند از جمله سفارتخانه‌های پرکار تهران محسوب می‌شود.

کشورهای اروپایی مانند ایتالیا، فرانسه، انگلستان و... همچنین استرالیا و کانادا نیز به دلیل اینکه جذابیت‌های بسیاری برای تحصیل و گرفتن اقامت برای ایرانیان دارند همیشه صف جلو سفارتخانه‌هایشان شلوغ است، به عنوان مثال برگزاری کلاس زبان ایتالیایی و اجازه تحصیل در دانشگاه‌های این کشور هر ساله در ایام پاییز سفارتخانه کشور چکمه در تهران را به یکی از شلوغ‌ترین سفارتخانه‌های تهران بدل می‌کند.

به موارد بالا باید سفارتخانه‌های هند، مالزی، اوکراین و چند کشور دیگر را نیز اضافه کرد چرا که این کشور‌ها چند سالی است به کشورهای جذابی برای دانشجویان ایرانی تبدیل شده است، علاقه به تحصیل در دانشگاه‌های این کشور‌ها در ایران سال به سال بیشتر می‌شود و همین مسئله مشتریان سفارتخانه‌های ان‌ها در تهران را زیاد کرده است.

سفارت چین نیز به دلیل بالا رفتن سطح مراودات اقتصادی با ایران چند سالی است به پاتوق بسیاری از تجار و سرمایه گذاران ایرانی بدل شده است، هر چه بر قدرت اقتصادی این کشور افزوده می‌شود و شدت تحریم‌های غرب علیه ایران بالا‌تر می‌رود میزان ارباب رجوع سفارت چین در تهران نیز بیشتر می‌شود.

کار و فعالیت سفارت‌خانه‌ها در تهران روی دیگری هم دارد که به کشورهایی مربوط می‌شود که کارمندان آن‌ها ماه به ماه رنگ و روی یک ارباب رجوع را نمی‌بینند، چرا که نه مراودات سیاسی و دیپلماتیک خاصی با مقامات تهران دارند، نه قدرت اقتصادی هستند و نه جذابیت توریستی، دانشگاه یا دانشگاه‌های خاصی هم ندارند که سیل دانشجویان ایرانی مشتاق تحصیل در خارج از کشور را جذب کنند. با نگاهی به این مولفه‌ها می‌توان گفت سفارت‌خانه کشورهایی چون گینه بیسائو، بورکینافاسو، ساحل عاج، سیرالئون، واتیکان و مالی کم کار‌ترین و بیکار‌ترین سفارت‌خانه‌های واقع در تهران هستند.

منبع: جهان

باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir

پرکارترین سفارتخانه‌های تهران را بشناسید

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج