فرهادی: زنان تحت فشار، اما امیدوار هستند
اصغر فرهادی در باره پرسشی در مورد تبعیض علیه زنان در سینما، تاکید نمود که در ایران، وضعیت بسیار متفاوتی با بقیه جهان در این زمینه وجود دارد. بر روی زنان، فشارهای بسیاری از نحوه لباس پوشیدن گرفته تا حقوق اجتماعی وجود دارد، اما به رغم همه آنها، نتایج ویژه ای کسب شده اند. در ایران، زنان به نسبت مردان فعال تر هستند، ما عکاسان و کارگردانان زن بسیار خوب و بیشتر از دیگر کشورها داریم.
فرهادی کارگردان و سینماگر ایرانی برنده دو جایزه اسکار که آخرین اثر خود یعنی فیلم 'همه می دانند' را با نقش آفرینی باردم ساخته است، در نشستی در مرکز 'کنده دوکه' مادرید با حضور جمعی از کارگردانان و بازیگران هنرهای نمایشی اسپانیا، گفت: فیلمی که در آن فقط کارگردان دیده شود، کارکرد ندارد، بلکه کارگردان باید در اثر خود نامرئی باشد. هر اندازه حضور کارگردان کمتر باشد، فضای بیشتری برای بیننده وجود دارد.
وی در مورد خاویر باردم هنرپیشه اسپانیایی این فیلم تاکید نمود که وی، متعلق به نژاد بازیگرانی است که فاصله با شخصیت را کاملا حذف می کند و هر ثانیه باید به آنچه که اجرا می کند، معتقد باشد.
فرهادی افزود: باردم، بازیگری است که مجبور شدم با او بیشترین صحبت را حتی تا آخرین پلان فیلم داشته باشم.
باردم به نوبه خود تصریح نمود که بازیگر نیز باید با تسلیم خود به تخیل، به نوعی ناپدید شود. آشکار است که با آنچه که داری، کار می کنی، اما مهم است که جرات داشته باشیم و جهش خیالی بکنیم.
فرهادی در مورد فیلم همه می دانند که فیلمبرداری آن 14 هفته به طول انجامید، اشاره نمود که منشا آن به سفری برمی گردد که وی 12 سال پیش به جنوب اسپانیا داشت و هنگامی بود که خیابان ها پر از تصاویر یک دختر بچه گم شده بود که او را به گروگان گرفته بودند.
این کارگردان ایرانی در مورد شخصیت باردم در این فیلم، تاکید نمود که وی مردی بیگناه، معمولی و گرفتار وضعیتی دشوار است.
محتوای این فیلم که تاکنون فقط خلاصه ای از آن دانسته می شود، در مورد زنی است که به همراه خانواده خود از بوئنوس آیرس آرژانتین به دهکده زادگاه خود برای شرکت در یک مراسم عروسی سفر می کند، اما آنچه که باید دیدار کوتاه خانوادگی باشد، به خاطر وقایع پیش بینی نشده ای، تغییر می یابد. این فیلم، یک درام خانوادگی است که افزون بر باردم، بازیگران دیگری نظیر «پنلوپه کروز»، «ریکاردو دارین»، «ادواردو فرناندز» و «باربارا لنی» در آن نقش آفرینی می کنند.
به رغم اینکه این فیلم به زبان اسپانیولی فیلمبرداری شده، برای فرهادی هیچ مشکلی ایجاد نکرده است. وی در این مورد با یاد آور شدن اینکه فیلم هایی که او بیشترین الهام را از آنها گرفته، فیلم هایی بودند نظیر 'راشومون' از «کوروساوا» که به زبان دیگر هستند، خاطرنشان ساخت که همه چیز را می شود در دو کلمه خشونت و محبت خلاصه کرد.
فرهادی افزود: کارگردانی به معنی دانستن بیشتر از دیگران نیست، من باید حرف دیگران را نیز گوش کنم. این نیست که ندانم کارم را چگونه انجام دهم، بلکه به صحبت با بقیه اعتماد دارم، اگر فقط یک متن را اجرأ کنیم، خسته کننده است.
این کارگردان ایرانی در باره پرسشی در مورد تبعیض علیه زنان در سینما، تاکید نمود که در ایران، وضعیت بسیار متفاوتی با بقیه جهان در این زمینه وجود دارد. بر روی زنان، فشارهای بسیاری از نحوه لباس پوشیدن گرفته تا حقوق اجتماعی وجود دارد، اما به رغم همه آنها، نتایج ویژه ای کسب شده اند. در ایران، زنان به نسبت مردان فعال تر هستند، ما عکاسان و کارگردانان زن بسیار خوب و بیشتر از دیگر کشورها داریم.
با این حال وی اشاره کرد که در جهان سینما به طور کلی، قدرت در دستان مردهاست که باعث می شود که رفتاربا زنان، اغلب از کلیشه ها خارج نشود.
ارسال نظر