adexo3
۶۵۳۶۴
۴ نظر
۵۰۰۴
۴ نظر
۵۰۰۴
پ

آمریکا چطور به‌ سوریه حمله‌ می کند؟

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در آخرین اظهار نظر خود درباره سوریه از احتمال «اقدام محدود» نظامی علیه این کشور حرف زد اما مقام‌های واشنگتن چه در ذهن خود برای عملیات دارند؟

مجله مهر: باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در آخرین اظهار نظر خود درباره سوریه از احتمال «اقدام محدود» نظامی علیه این کشور حرف زد اما مقام‌های واشنگتن چه در ذهن خود برای عملیات دارند؟

«اقدام محدود نظامی»،«عملیات برای تنبیه» و حرفهای دیگر معادل این مسئله همه حکایت از این دارد که آمریکا به همراه کشورهای متحد خود در تلاش برای فرار از درگیر شدن در یک جنگ تمام‌عیار دیگر هستند و نگران هستند که بار دیگر گرفتار باتلاقی دیگر شوند. رئيس جمهوری آمریکا در یکی از آخرین اظهارنظرهای خود درباره سوریه بار دیگر اعلام کرد که واکنش این کشور دررابطه با سوریه «اقدامی محدود» خواهد بود و آمریکا تعهد به اقدامات دراز مدت ندارد.

پیش از این هم مقام‌های کاخ سفید اعلام کرده بودند که با استفاده از حمله نظامی قصد تغییر رژيم در سوریه را ندارند و می‌خواهند با دخالت نظامی در سوریه مانع استفاده از سلاح‌های شیمیایی شوند. در حالی که اکثر آمریکایی‌ها با اقدام نظامی کشورشان علیه سوریه مخالف هستند دولت اوباما در تلاش است که در کنار واکنش نظامی علیه سوریه خود را از وارد شدن به یک درگیری تمام‌عیار کنار بکشد. اما «اقدام محدود» نظامی که مقام‌های آمریکا از آن حرف می‌زنند به چه معنا می‌تواند باشد و واشنگتن می‌تواند خود را از شعله‌های آتشی که ممکن است جرقه آن را بزند دور نگه دارد ؟

مسئله‌ای به نام موشک‌های کروز

پنج ناوشکن آمریکا در شرق دریای مدیترانه مستقر شده‌اند که مهمترین مسئله آنها مجهز بودن به موشک‌های کروز تام هوک به حساب می‌آید. مقام‌های نظامی آمریکا به صورت معمول از اقدام نظامی محدود به معنای هدف قرار دادن پایگاه‌های نظامی سوریه و مراکز حساس اما از خارج این کشور حرف می‌زنند. آمریکایی‌هایی تصور می‌کنند با این تئوری می توان به سرعت و با خطر محدود برای نیروهای غربی درگیر در عملیات، آن را اجرایی کرد.

آمریکا چطور به‌ سوریه حمله‌ می کند؟

موشک‌های هدایت شونده کروز مانند عملیات‌های گذشته نظامی آمریکا به همین خاطر اصلی‌ترین سلاح به شمرده می‌شوند که می‌توانند از روی ناوشکن‌ها یا زیردریایی شلیک شوند. ممکن است با استفاده از موشک های هوایی، قدرت این نوع حمله را افزایش داده شود و از پایگاه‌های هوایی کشورهای متحد آمریکا در منطقه مانند ترکیه استفاده شوند.

پایگاه نیروی هوایی انگلیس در قبرس و پایگاه هوایی ظفره در امارات هم باید مورد توجه داشت. استفاده از جنگنده‌ها برای هدف قرار دادن مراکز نظامی در لیبی هم به ويژه از سوی فرانسه مورد استفاده قرار گرفت. اما سوریه مانند لیبی نیست و آمریکایی‌ها از قدرت پدافند هوایی سوریه خبر دارند. روزنامه نیویورک تایمز گزارش داده که مقام‌های نظامی آمریکا فهرست خود درباره حمله احتمالی نظامی به داخل سوریه را به دنبال شرایط جدید «به روز‌رسانی» کرده‌اند. حملات محدود از سوی مقام‌های آمریکا به معنای وارد کردن «ضربه‌های موردی» به مراکز حساس دولتی با استفاده از پایگاه‌های واشنگتن در منطقه توصیف شده است.

آمریکا چطور به‌ سوریه حمله‌ می کند؟

تیم امنیت ملی باراک اوباما بر اساس گزارش‌ها در حال کار بر روی عملیاتی مانند حمله سال ۱۹۹۹ در جنگ کوزوو هستند. عملیات نظامی علیه نیروهای صرب هم اما در آن زمان، با وجودی که کاری آسان به نظر می‌رسید و اوضاع سوریه را نداشت ۷۸ روز طول کشید. بیل کلینتون هم در آن زمان بر وارد نشدن آمریکا به یک جنگ و قربانی نشدن نیروهای این کشور تأکید داشت. اما نباید فراموش کرد که ۷۸ روز حمله نظامی با اشتباه‌های سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و ناتو کشته شدن هزار و ۲۰۰ غیر نظامی را رقم زد.

در تئوری شاید آمریکایی‌ها بتوانند اقدام محدود نظامی را تصور کنند اما کسانی که از گیرافتادن در یک جنگ می‌ترسند از این نگرانند که هر اقدامی ممکن است دامنه دار شود. شرایط در عمل و در مقابل کشوری مانند سوریه نمی‌تواند طبق برنامه دولت آمریکا پیش برود و نیروهای نظامی آمریکا به همراه متحدی مانند فرانسه بتوانند پس از یک حمله حتی محدود نظامی بدون مشکلی منطقه را ترک نند. نیروهای غربی ممکن است در یک درگیری فرسایشی گرفتار شوند و باعث بروز خطر تعهدات نظامی بدون پایانی شوند که به یک افغانستان یا عراق دیگری منجر شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      امریکا میترسه مثل افغانستان تکفیری ها سر حکومت بیان

    • بدون نام

      آي طرفداراي آمريكا كشور مورد علاقتون ميخواد سرب هاي چند تني داغ رو بندازه رو سر مردم بيگناه چرا نميفهميد

      پاسخ ها

      • رشید

        (آدم) نظر خوش رو با نمی فهمید به کسی متوجه نمی کنه!

    • hosein

      منکه میگم میترسه

      این آسیایی ها خدای جو گرفتن هستند

      اصلا معلوم نیست چیکار میکنند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج