adexo3
۶۶۳۱۸۱
۱۰ نظر
۵۰۰۶
۱۰ نظر
۵۰۰۶
پ

نقدی بر ماجرای اخیر در نماز جمعه تهران

روزنامه همدلی نوشت: نماز جمعه یکی از آیین های عبادی، سیاسی و اجتماعی جامعه اسلامی است که در قرآن کریم سوره ای به نام جمعه نیز آمده است و تاکید فراوان بر برگزاری نماز جمعه رفته است.

روزنامه همدلی نوشت: نماز جمعه یکی از آیین های عبادی، سیاسی و اجتماعی جامعه اسلامی است که در قرآن کریم سوره ای به نام جمعه نیز آمده است و تاکید فراوان بر برگزاری نماز جمعه رفته است.
علاوه بر تبیین مسایل روز یکی از ضرورت های جامعه اسلامی حفظ وحدت، اتحاد و انسجام جامعه مسلمین است که نماز جمعه به عنوان یک راهکار اساسی برای تحقق این هدف معرفی شده تا اهمیت همدلی مسلمانان آشکار شود : «لا تَنازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ ریحُکمْ؛ با یکدیگر نزاع و اختلاف مکنید، که سست و بددل می‌شوید، و قدرت و شوکت‌تان از میان می‌رود» (انفال: ۴۶).
بعد از اهمیت و جایگاه نمازجمعه در زمان صدراسلام و ائمه معصومین(ع)، در دوران بعد از غیبت به دلیل اختلاف علمای اسلام، نماز جمعه از رونق کمتری برخوردار بود و اگر در مناطقی نیز نمازجمعه پابرجا بود، ائمه جمعه به ابزاری در جهت سلاطین برای هموار کردن مسیر سلطنت و خلافت تبدیل شده بودند. با روی کارآمدن صفویه نماز جمعه رونق دوباره ای گرفت و پادشاهان صفوی امور دینی مانند نماز جمعه را به عالمان بزرگ دینی چون محقق کرکی و علامه مجلسی تفویض کردند. پس از صفویه جایگاه نماز جمعه بار دیگر تنزل یافت و رسالت واقعی خود را از دست داد، درباری شدن این جایگاه و وابستگی مادی ائمه جمعه به دربار باعث شد تا شان، جایگاه و رسالت اصلی نمازجمعه کمرنگ شود. با پیروزی انقلاب اسلامی ایران این فریضه الهی جانی دوباره گرفت و به میدانی برای روشنگری، سیاست ورزی و آزاداندیشی تبدیل شد. در دوران اوایل انقلاب علمای بزرگ و اندیشمندی چون طالقانی، خامنه‌ای، هاشمی رفسنجانی، شهید بهشتی، حسینعلی منتظری و ... در این جایگاه قرار گرفتند و صفوف نمازجمعه مملو از نمازگزارانی بود که فارغ از گرایش فکری و سیاسی مسائل کلان مملکت را منصفانه و مودبانه مورد تبیین و تحلیل قرار می دادند.
اما شوربختانه با نگاهی آماری و میدانی به نمازجمعه در شهرهای مختلف به‌ویژه تهران در دو دهه گذشته، در می یابیم استقبال از این فریضه الهی رو به کاهش بوده است؛ تریبون نمازجمعه در این سال‌ها به ویژه دهه اخیر به ابزار یک جناح سیاسی تقلیل یافته و از رسالت و اهداف اصلی خود دور شده است. امامان جمعه که باید با رواداری و فاصله گرفتن از رقابت های سیاسی و در قامت نمایندگان رهبری چتر خودچند گسترده کنند و مروج روشنگری و نقدهای منصفانه در جامعه باشند، به ابزاری برای حمایت از یک دولت و نقد دولتی دیگر تنزل یافته اند. فارغ از این دغدغه، اخلاق به عنوان یه فضیلت اخلاقی مهم و اساسی در جامعه مسلمین به ویژه در میان پیشوایان دینی کمرنگ شده و اظهارات و ادبیاتی از این جایگاه مهم شنیده می شود که به هیچ وجه شایسته این جایگاه ارزشمند دینی نیست.
در ماجرای اخیر در نماز جمعه تهران یک بار دیگر آشکار شد که ائمه جمعه به جای تحلیل مسائل کلان بدون جانبداری برله و علیه یک جریان سیاسی ایراد سخن می کنند، البته که نقد مسائل روز بویژه شرایط امروز جامعه یکی از رسالت های اصلی ائمه جمعه است اما آیا افکار عمومی حق ندارد بپرسد چرا ادبیات ائمه جمعه نسبت به عملکرد دو دولت اینقدر متفاوت است؟ چرا افرادی که در گذشته مردم را به کم کردن وعده های غذایی و خوردن اشکنه دعوت می کردند امروز پیش قراول انتقاد از وضعیت اقتصادی شده اند که دولت مطلوب آنها مسبب اصلی آن بوده است ؟!
متاسفانه تعدادی از ائمه جمعه بدون توجه به شان و جایگاه این تریبون مهم، اظهارات اختلاف افکنانه ای را نسبت به یک مسئول یا جریان سیاسی مطرح می کنند، اما وقتی آن مسئول یا جریان سیاسی درصدد پاسخگویی برآید رنجیده خاطر می شوند و توصیه می کنند «به جنگ دشمنان برود و فرصت خود را صرف مشکلات مردم کند نه مقابله با یک طلبه.»! چگونه دولت روحانی به جنگ با دشمنان برود و وقت خود را صرف مشکلات اقتصادی کند وقتی طلبه های داخلی و حاکمیتی به جای حمایت و همفکری و نقد دلسوزانه، هر ساعت و هرروز مشغول تخریب دولت بدون توجه به شرایط خاص کشور هستند؟

مردم امیدوارانه منتظر خطبای ارزشمندی چون طالقانی ها، بهشتی ها، منتظری ها، هاشمی ها و ... در نمازجمعه هستند رغبت آنها برای حضوردر نماز جمعه افرایش یابد. کاهش استقبال مردم از نماز جمعه باید آسیب شناسی شود متولیان امر باید این دغدغه را دریابند تا خدای ناکرده جایگاه رفیع نمازجمعه دچار خدشه و آسیب نشود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      نقدیست بجاو متین ...

    • فرزندی از فرزندان کشورم ایران که جگری خون ازبی عدالتی دارم

      باسلام.چه جایگاهی بهتر ازنماز جمعه برای انتقاد چراوقتی قانون وفق عملکرد مانیست ناراحت میشویم عزیزان چپ وراست چه معنی دارداصلا جناح چیست مگر دولت وظیفه حل مشکلات راندارد چرانمایندگان ملت انتقادنمی کنند معزرت میخواهم که واضح میگویم چرانمایندگان ما خنثی هستندمگروکیل مردم دراحقاق حق آنها نیستندوهزاران درد دیگر...که درجنجال مسولان بی درمان مانده ومن فرزندی ازاین خاک هستم وشاید حرف یک روستایی خریدارنداشته باشدچون اگرماهم جایگاهی درکشورداشتیم بایدیک صدم امکانات شهری راداشتیم وماشکایت خود رازمسولین ازبابت بی عدالتی به خدا میبریم...

    • بدون نام

      الحق والانصاف واقعیتیه که باید به گوش انتخاب کنندگان ایمه جمعه برسد.

    • بدون نام

      الحق والانصاف واقعیتیه که باید به گوش انتخاب کنندگان ایمه جمعه برسد.

    • بدون نام

      نقد خوبه یا نقدپذیری؟
      درکشور ما اگرکسی نقدی داشته باشدمی شود....... وهمین عامل هم باعث می شودکه نقدپذیران ان را بهانه کنندوبجای اصلاح راه فرار را انتخاب میکنند. پس نقدهرچندهم سازندباشددرکشورما جایگاهی نداردتاحالا ندیده ونشندیم که یک مسئولی بیاید و بگوید حق باشمابوده وبراساس ان این اقدام انجام شده است،

    • بدون نام

      با این بحث ها خوب افکار جامعه از گرانی، بیکاری، اختلاس،ووووو را منحرف می کنید. بهتر نیست دولت یک کم به فکر عمل به وظایف خودش در مقابل مردمش باشد؟

    • محمد

      نقد درستی است انشا اله مسول حدید سیاست گذاری نماز جمعه ها را دریابد و پای جوانها و دانشجویان بیشتر به نماز جمعه ها باز شود

    • بدون نام

      به هیچ عنوان دفاع از دولت فعلی نمیکنم ولی ای کاش همین
      ائمه جمعه دردولت نهم ودهم هم بجای اینکه همش دفاع کنند
      انتقاد هم میکردند وقتی رئیس دولت هاله نورمیدید ویا زمانیکه
      مدعی میشد که دستور از حضرت حجت میگیرد وزمانیکه میگفت
      چاوز با امام زمان وهزاران چرای دیگرای کاش همش دفاع نمیشد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سلام اگر بخواهیم علاج درد مردم از بلندگوهای جمعه بگوش برسد واز دیگر سو نماز جمعه ها رونق یابد تنها چاره اش تغییر در سیاستهای شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و استفاده از روحانیون جوان خوش فکر شجاع ایده پرور درد کشیده وعدالتخواه است....وگرنه وضع همینجوری علی السویه و روزمره جلو میرود و خروجی خطبه ها همینه که هس....!!!

    • حقویردی بازه

      باسلام وعرض ادب احترام.بنظرمن خرده گیری برماجرای نماز جمعه تهران چندان صحیح نیست وامامان جمعه وظیفه دارند مشکلات جامعه رابه گوش دولت ومسئولین برساندودولت باید تحمل نقد پذیری را اشته باشد برای مثال وقتی دولت محترم اعلام میکند برای افزایش حقوق کارمندان زیر ومیلیون تومان 18درصد درسال 97فزایش خواهدیافت معنی روشن آن اینست که به حداقل حقوقها که در سال96بمبلغ930000هزارتومان بوده بااعمال افزایش تقریبا 170000 تومان افزایش خواهدیافت درصورتیکه به حقوق کسانیکه درحدود4900000 تومان حقوق میگیرندبااعمال افزایش 10درصدتقریبا
      500000تومان به حقوق آنان اضافه خواهدشدیعنی درحقیقت میزان افزایش حقوق کسانیکه نزدیک به 5000000 تومان حقوق میگیرندبه میزان سه برابرمیزان افزایش حداقلیها افزایش حقوق خواهند یافت یعنی باز هم غنی غنیتر وضعیف ضعیفتر خواهد شد کجای این عمل صحیح است آیا بااین روش رعایت عدالت خواهد شد.پس درچنین مواقعی نباید از روش دولت انتقاد کرددرضمن نباید این دولت آن دولت کردونبایدبانسبت دادن مشکلات به این وآن باید ضعفهای موجود را
      اصلاح کرد تا عدالت درجامعه حفظ شود.انشاالله

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج