adexo3
۶۷۱۱۸۶
۳ نظر
۵۰۱۱
۳ نظر
۵۰۱۱
پ

آرمین: امام (ره) مخالف حکومت اسلامی بودند

عضو شورای مرکزی حزب منحله مجاهدین انقلاب اسلامی با بیان اینکه وجهه روشنفکری دینی مرحوم بهشتی کمتر مورد توجه قرار گرفته است، گفت: امام حکومت اسلامی را نپذیرفتند و با آن موافقت نکردند.

خبرگزاری فارس: محسن آرمین عضو شورای مرکزی حزب منحله مجاهدین انقلاب اسلامی و نماینده مجلس ششم در همایش حزب اتحاد ملت که عصر امروز پنج‌شنبه ۱۲ بهمن با «انقلاب، ریشه‌ها، دستاوردها و چشم‌اندازها» برگزار شد، اظهار داشت: من به عنوان مقدمه یک مبحثی را درباره اندیشه سیاسی باید مطرح می‌کنم، اساسا در اندیشه سیاسی دینی تصور ما بر این است که باید به کتاب و متن مقدس رجوع کنیم، پس چگونه است که از یک متن واحد هم دیکتاتوری سر در می‌آورد و هم بحث حکومت لذا این اندیشه خطا است.

آرمین با بیان اینکه اندیشه سیاسی مستقیما از متن مقدس نیست بلکه اندیشه سیاسی دینی یک اندیشه تاریخ‌مند است،‌تصریح کرد: عوامل مختلفی دست به دست می‌دهد تا اندیشه سیاسی شکل می‌گیرد و چهار عامل در این امر موثر است.

عضو شورای مرکزی حزب منحله مجاهدین انقلاب اسلامی در همین زمینه به قرآن و سنت، تجربه تاریخی، عقل و ساختار قدرت اشاره کرد و افزود: اگر این قدرت نبود شاید اندیشه سیاسی ما به سمت دیگری می‌رفت؛ لذا این موضوع هیچ تقدسی ندارد و منظومه بشری است، کما اینکه تغییر کرده و تغییر هم می‌کند.

وی ادامه داد: دیدگاه برخی بزرگان ما از جمله مرحوم منتظری درباره حکومت در ابتدا با آنچه که نهایتا به آن رسیدند متفاوت بود، چرا که تجربه عملی امام در انقلاب باعث شده بود نظریه‌ ایشان دچار چکش‌کاری شود،‌ بنابراین باید این بحث را باز بگذاریم و تصور نکنیم که قابل تغییر نیست.

آرمین با تاکید بر اینکه برخی در همان قرن ۶ و ۷ مانده‌اند و به قرن ۲۱ پرتاب نشده‌اند تصریح کرد: این در حالی است که برخی با این تحولات جلو آمده‌اند اما درباره جمهوریت باید یک نوع واقع‌بینی داشته باشیم.

عضو شورای مرکزی حزب منحله مجاهدین انقلاب اسلامی با بیان اینکه منظور ما از جمهوریت به یک معنا نظم سیاسی موجود است و این جمهوریت از کره شمالی تا عراق صدام و جمهوری آمریکا و فرانسه را نیز شامل می‌شود، افزود: این معنا از جمهوریت محل بحث ما نیست و ما می‌خواهیم ببینیم که در حوزه فلسفه سیاسی به چه معنا است.

وی با بیان اینکه از لحاظ فلسفه سیاسی گفتمان جمهوریت مستقل از استقلال و لیبرالیسم است، خاطرنشان کرد: مولفه‌های اصلی گفتمان جمهوریت سرشت اجتماعی انسان است که در عرصه جامعه شکل می‌گیرد و اخلاق و مسئولیت‌های مدنی از مولفه‌های دیگر است که اعضای یک جامعه در قبال جامعه مسئولیت دارند.

آرمین سومین مولفه را خیر عمومی عنوان کرد و اظهار داشت: ویژگی دیگر این گفتمان عدالت و آزادی آن هم آزادی که برآمده از سرشت اجتماعی انسان است، چرا که انسان اجتماعی و دارای کرامت ذاتی و حقوق است.

نماینده مجلس ششم خیر عمومی را به عنوان مصلحت عمومی و مسئولیت شهروندی توصیف کرد و یادآور شد: امام (ره) حکومت اسلامی را نپذیرفتند و با آن موافق نکردند، نقل‌هایی از امام هست که وقتی گفتند چرا حکومت اسلامی را نمی‌پذیرید ایشان فرمودند اسلام چه کسی، اسلام من یا اسلام فلان فرد؟

وی تصریح کرد: حتی وقتی برخی از جنبش‌های اسلامی سلفی به امام گفتند که اگر شما اعلام خلافت اسلامی کنید ما با شما بیعت خواهیم کرد اما امام باز هم نپذیرفتند در حالی که اگر امام به صورت مذهبی صرف به این مساله نگاه می‌کردند باید این حکومت و خلافت اسلامی به مذاقشان شیرین می‌آمد در حالی که ایشان بحث جمهوری اسلامی را مطرح کرد.

آرمین با بیان اینکه اگر بگوییم جمهوری به اسلام اضافه شده معنای روشنی ندارد، گفت: جمهوری اسلامی یک ترکیب وصفی است و جمهوریت موصوف و صفت است؛ ما می‌دانیم که مولفه‌های ضروری جمهوریت چیست و اگر نباشد نظام دیگر جمهوری نیست، درباره اسلامیت نیز می‌گوییم می‌بینیم اسلام از آقای مومن تا آقای شمس‌الدین را شامل می‌شود، بخصوص درباره ا جتماعیات و مباحث عمومی که تفاوت دیدگاه‌ها زیاد است.

عضو شورای مرکزی حزب منحله مجاهدین انقلاب اسلامی ادامه داد: در حوزه اجتماعیات و اندیشه دینی احکام محدودی داریم، در حوزه اندیشه سیاسی هم متاسفانه الگوی روشنی نداریم چرا که در این حوزه پیشرفت نکرده‌ایم و در حد مباحث هستی‌شناسانه و انسان شناسانه مانده‌ایم، برخلاف فلسفه غرب که این موضوع تسری پیدا کرده است.

وی بیان داشت: این حوزه به شریعت سپرده شده و فیلسوف اسلامی در آن وارد نشده و متاسفانه حوزه اندیشه سیاسی در فقه مطرح شده است.

آرمین با تاکید بر اینکه صفت نمی‌تواند با موصوف مغایرت ذاتی داشته باشد و نمی‌توان گفت که مثلث چهار ضلعی داریم و از همین رو اسلام و جمهوریت نیز مغایرت ذاتی ندارد خاطرنشان کرد: آن قرائتی از اسلام می‌تواند در این ترکیب تعریف شود که این قابلیت را داشته باشد که موصوف جمهوریت باشد.

عضو شورای مرکزی حزب منحله مجاهدین انقلاب اسلامی با بیان اینکه ما اسلامیت را در قالب ولایت فقیه و قانون اساسی بارز کرده‌ایم، گفت: به نظر می‌رسد جمهوریت ناظر بر چگونگی حکومت کردن و ولایت فقیه ناظر به چه کسی حکومت کردن است.

وی با اشاره به آثار مرحوم مطهری و شهید بهشتی تصریح کرد: آنچه امروز در روشنفکری دینی مطرح است مرحوم بهشتی در دهه ۱۳۴۰ و حدود ۵۰ سال پیش به صورت فهرست‌وار مطرح کرده بود، مباحثی همچون وحی و نسبت آن با نبوت، اما وجهه روشنفکری دینی مرحوم بهشتی کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

آرمین در پایان خاطرنشان کرد: ایشان معتقد بود که ملت حق شناخت شرع و قانون را دارد و به دنبال اسلامی بودند که این شایستگی و صلاحیت را داشته باشد که با جمهوریت سازگار شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سحر

      از لحاظ نگارشی این متن یه ایراد بزرگ داشت؛ چرا اینقدررررر جمله ی" عضو شورای مرکزی حزب منحله ی مجاهدین انقلاب اسلامی" تکرار شده بود، میتونستید در بیشتر موارد بنویسید "آرمین"، فقط خداوند از نیات بنده ها آگاهه.

    • بدون نام

      اقا باید سریع و واضح مطلب را بیان کرد واز حاشیه دور شد یک کلام خدمت به مردم و کشور تمام رفاه وابادانی کشور ومیهن تمام دیگر حاشیه نمیخواهد و گزاشتن مدیریت دانا در راس امور در کلیه نهادها وارگانها

    • بدون نام

      اینودیگه کجای دل بذاریم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج