اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۷۱۰۲۴۲
۵ نظر
۵۰۱۰
۵ نظر
۵۰۱۰
پ

چوب حراج بر ذخایر طلا برای یک عده خاص

تلاطمات بازار سکه باعث شد تا بانک مرکزی برای جلوگیری از افزایش قیمت سکه دست به پیش فروش آن بزند. حالا خبرها حکایت از آن دارد که ذخایر طلای بانک مرکزی باید برای یک عده خاصی که درصد خیلی کمی از جامعه را در بر می گیرند آب و تبدیل به سکه شود.

تابناک: تلاطمات بازار سکه در ماه های آخر سال ۹۶ باعث شد تا قیمت سکه به طرز وحشتناکی صعودی شود و بانک مرکزی مجبور شد برای جلوگیری از این روند اقدام به پیش فروش سکه نماید. در طرح اولیه پیش فروش سکه که از ۲۸ بهمن آغاز شد پیش فروش شش ماهه سکه بهار آزادی به قیمت ۱۴ میلیون ریال و پیش فروش یک ساله با قیمت ۱۳ میلیون ریال از طریق شعب منتخب بانک ملی به اجرا درآمد.

با اوج گیری دوباره قیمت سکه در ماه ابتدایی سال ۹۷، نرخ های پیش فروش سکه در سررسیدها و قیمت های مختلف توسط بانک مرکزی اعلام شد. بر همین اساس از ۱۸ فروردین ماه ۹۷ پیش فروش سکه با سررسید یک ماهه یک میلیون ۵۹۰ هزار تومان، سه ماهه یک میلیون و ۵۴۰ هزار تومان، شش ماهه یک میلیون و ۴۷۵ هزار تومان، ۹ ماهه یک میلیون و ۴۱۰ هزار تومان، ۱۲ ماهه یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان، ۱۸ ماهه یک میلیون و ۲۴۵ هزار تومان و دو ساله یک میلیون و ۱۶۰ هزار تومان اعلام شد.

روزنامه دنیای اقتصاد طی گزارشی در مورخه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ اعلام کرد مطابق با آمار مسئولین بانک مرکزی، در طرح پیش فروش سکه پس از یکسان سازی نرخ ارز حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار سکه با سررسید کمتر از سه ماهه فروخته شده است. ضرب و انتشار این تعداد سکه نیازمند ذوب کردن ۱۳.۱ تن از ذخایر طلای بانک مرکزی است. بانک مرکزی در ازای این میزان طلا توانسته است در حدود ۲.۸ هزار میلیارد تومان نقدینگی معادل ۰.۲ درصد از کل نقدینگی را جذب نماید.

اما این ذخایر طلای بانک مرکزی که متعلق به همه مردم ایران است برای چه کسانی آب شده است؟

برای رسیدن به پاسخ این پرسش به صحبت های اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در مورخه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ رجوع می کنیم. جهانگیری که در این روز برای رونمایی از سامانه الکترونیکی نیما در بانک مرکزی حاضر شده بود با اشاره به پیش فروش سکه از سوی بانک مرکزی خاطر نشان کرد: تمام افرادی که سکه خرید کرده اند تا ۲ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۶۵ هزار نفر بوده اند که چند میلیون سکه خریده اند که البته برخی از آن ها حتی ۲۶ هزار سکه خرید کرده اند، بنابراین تعداد آن ها محدود است و افراد نمی توانند کاری کنند که اقتصاد ایران به هم بریزد!

بنابراین از کل جمعیت حدود ۸۰ میلیون نفری ایران، ذخایر طلای بانک مرکزی برای ۶۵ هزار نفر آب می شود. یعنی ۰.۰۸ جامعه از این راهکار بانک مرکزی و ذخایر طلای آن منفعت و رانتی نصیبشان می شود. این یعنی چوب حراج به ذخایر طلای کشور برای یک عده خاصی که قطعاً بسیاری از آن ها افراد حاضر در دهک های بالایی جامعه می باشند و احتمالاً در فهرست یارانه بگیران نیز هستند و به گفته محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه، دولت قادر به شناسایی این افراد جهت حذف یارانه هایشان نیست!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چقدر چوب حراج.بکجا چنین شتابان.

    • بدون نام

      دولت نمی خواهدیارانه این افرادرا۴طع کندوگرنه باامکانات فلی ظرف یک شبانه روز حداقل پنجاه درصد افرادثروتمند قابل سناسایی است

    • بدون نام

      اصلا برای چه قیمت سکه را که به طور طبیعی بر حسب قانون عرضه و تقاضا بالا رفته است را با پیش فروش سکه بطور مصنوعی و با امکان رانت و ویژه خواری میخواهید پایین بیاورید.
      قیمت ها باید واقعی باشند...
      دولت نباید به فساد اقتصادی دامن بزند ...

    • خدا

      اینا مردم را چی فرض کردن/بااین کاراشون ....

    • بهرام

      یه مقدار عقل هم برا ادم خوب چیزیه اولا افرادی که سکه خریدند بابت اون سکه بانک مرکزی ازشون پول گرفته مجانی بهشون نداده

      دوما بانک مرکزی برا این سکه ها طلای خرد از بازار میخره و ذوب میکنه خیلی راحت سودم میبره نویسنده مقاله طوری حرف زده انگار بانک مرکزی عده ای رو جمع کرده و مجانی طلا بینشون پخش کرده

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج