اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۷۵۱۸۲۷
۲ نظر
۵۰۳۵
۲ نظر
۵۰۳۵
پ

تغییر پایان بندی فیلم «قلعه حیوانات» با نفوذ CIA

در پایان این داستان، حیواناتِ پشت پنجره، «از خوک به آدم و از آدم به خوک و بار دیگر از خوک به آدم نگاه کردند، ولی دیگر امکان نداشت که یکی را از دیگری تمیز دهند.» این پایان در نسخه کارتونی «قلعه حیوانات» که در سال ۱۹۵۵ در هالیوود ساخته شد، تغییر کرده بود. انسان ها از صحنه حذف شده و تنها خوک ها باقی مانده بودند.

ایسنا: بسیاری از افراد، پایان داستان معروف «قلعه حیوانات» جورج اورول را به یاد دارند؛ حیوان های ستم دیده ای که با انقلاب خود، انسان ها را از مزرعه بیرون رانده و خود مالک مزرعه شده بودند، از بیرون پنجره، شش خوک و شش زارع را بر سر میزی می دیدند که همگی «فریاد می زدند، روی میز مشت می کوبیدند، به هم چپ چپ نگاه می کردند و حرف یکدیگر را تکذیب می کردند.»

تغییر پایان بندی فیلم «قلعه حیوانات» با نفوذ CIA

خوک ها، رهبران خود آن ها در انقلابشان بودند که در آغاز، دوشادوش دیگر اهالی مزرعه برای انقلاب می کوشیدند اما به مرور، خود را از آن ها جدا کردند و برای خود حقوق ویژه ای در نظر گرفتند.

در پایان این داستان، حیواناتِ پشت پنجره، «از خوک به آدم و از آدم به خوک و بار دیگر از خوک به آدم نگاه کردند، ولی دیگر امکان نداشت که یکی را از دیگری تمیز دهند.» این پایان در نسخه کارتونی «قلعه حیوانات» که در سال 1955 در هالیوود ساخته شد، تغییر کرده بود. انسان ها از صحنه حذف شده و تنها خوک ها باقی مانده بودند.

شاید بپندارید که این هم نمونه ای دیگر از هنرهای هالیوود است؛ اما تهیه کننده مخفی این فیلم، سازمان نام آشنایی بود: سازمان اطلاعاتی آمریکا یا همان «سیا» .در این داستان، قلعه حیوانات نماد حکومت شوروی و خوک ها نماد رهبران آن هستند. مالکان سابق مزرعه هم، یعنی همان انسان ها، نماد رهبران سرمایه داری.

«سیا» که از این پایان بندی که به هر دو جبهه یورش برده بود، راضی نبود، حق فیلم سازی از روی این داستان را پس از مرگ اورول از همسر او خرید تا پیام آن را به طور کامل، به ضدکمونیسم تغییر دهد.

این تنها نمونه ای از کاربرد ابزارهای فرهنگی از جمله رسانه های دیداری، شنیداری و خواندنی برای ساختن واقعیت دلخواه یا تصور دلخواه از واقعیت در افکار عمومی است. بنا بر گزارش های نیویورک تایمز و ایندیپندنت، «سیا» و سازمان فوق محرمانه «تحقیق اطلاعات» بریتانیا که بین سال های 1948 تا 1977 فعالیت می کرد، در دوران جنگ سرد از نشریه ها، خبرگزاری ها و رادیوها، انتشارات، رمان نویس ها و حتی شاعران فراوانی برای پیشبرد اهداف خود حمایت مالی کرده اند.

این کار نه تنها در گذشته، بلکه امروز هم ابعاد گسترده ای دارد اما از آن جا که «اِشراف در فاصله است»، لازم است که چند دهه بگذرد تا حقایق جریان های رسانه ای امروز بر ما آشکار شود. به علت همین «فاصله گرفتن» (و البته افشای اسناد سازمان های اطلاعاتی آمریکا و بریتانیا) است که اکنون می توانیم با چشمانی بازتر به قرن گذشته میلادی و دوران جنگ سرد بنگریم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • TNT2

      بله کتاب بسیار زیبا و آموزنده ای هستش برای کسانی که بفهمند ...و این داستان میتونه در هرجایی از جوامع بشری و در هر زمانی رخ بده.. کتابی که کهنه نمیشه

    • بدون نام

      این کتاب خیلی حرف داره اصلا انگار همه انقلاب ها رو از پیش تعریف کرده

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج