adexo3
۷۶۷۲۳۰
۲۶ نظر
۵۰۱۵
۲۶ نظر
۵۰۱۵
پ

مطهری و جوان گلپایگانی؛ چقدر گفتگو بلد نیستیم!

عصر ایران نوشت: "شما به جای غدیر باید درباره وضعیت اقتصادی و پراید ۴۵ میلیونی صحبت کنی، شما روحانی نیستی که از دین سخن می گویی، شما نائب رئیس مجلسی...شما باید پاسخ مرا بدهی."این ها خلاصه حرف هایی است که یک جوان گلپایگانی به علی مطهری گفت، بعد از سخنرانی او در عید غدیر خم.

عصر ایران نوشت: "شما به جای غدیر باید درباره وضعیت اقتصادی و پراید ۴۵ میلیونی صحبت کنی، شما روحانی نیستی که از دین سخن می گویی، شما نائب رئیس مجلسی...شما باید پاسخ مرا بدهی."این ها خلاصه حرف هایی است که یک جوان گلپایگانی به علی مطهری گفت، بعد از سخنرانی او در عید غدیر خم.

مطهری اما در پاسخ او را با کلماتی مانند "نادان" و "احمق" نواخت و یک روحانی هم با این ادعا که این سخنان، آبروی روحانیت را برده است، او را تهدید کرد که داخل گونی خواهد کرد و خواهد برد!

بعد از پخش ویدئوی این مجادله لفظی در تلویزیون، علی مطهری در نامه ای به صدا و سیما از این که این فیلم روی آنتن رفته است، انتقاد کرد و خواستار فرصت پاسخگویی شد.

در این باره چند نکته قابل توجه است:

۱ - سخن گفتن در باب دین، به شرط آن که کلیشه ای و طبق قرائت رسمی باشد، بی هزینه ترین و راحت ترین کار ممکن برای مسؤولانی شده است که تریبون به دست شان افتاده است. شما می توانید صاحب کرسی ریاست و وزارت و نمایندگی و استانداری و ... باشید و وقتی در برابر مردم قرار می گیرید، درباره اهمیت نماز، جایگاه حجاب یا مسأله غدیر صحبت کنید و چند صلوات هم از مردم بگیرید و وقت سخنرانی را به اتمام برسانید. اگر هم کسی گفت بالای چشمت ابروست، می توانید او را احمقی خطاب کنید که علیه دین موضع گرفته است!

واقعیت این است که تداخل جایگاه ها، یکی از مصائب عصر کنونی ایران است. آن جوان گلپایگانی راست می گفت. صدها هزار طلبه با هزینه دولت و مردم، سال ها درس دین خوانده اند که پاسدار و مروج دین باشند و در کنار آنها، افراد بیشتری با هزینه های کلان عمومی به مناصب مدیریتی و تصمیم سازی رسیده اند تا امور جاری و آتی کشور را رتق و فتق کنند. روحانیون اما وارد امور روزمره اجرایی و سیاسی شده اند و بسیاری از آنها، سال هاست که حتی یک منبر هم نرفته اند و در مقابل، مقامات به جای پاسخگویی در قبال قدرتی که در اختیار دارند، وعظ و خطابه می کنند!
کی می رسد که هر کس به کار و مسؤولیت خود بسنده کند؟!

2 - خطاب قرار دادن منتقد با کلماتی نظیر احمق و نادان، هرگز پذیرفتنی نیست. فرقی هم ندارد که چنین کلماتی را علی مطهری بگوید یا حمید رسایی یا هر کس دیگر. این که علی مطهری عضو فراکسیون امید است دلیل موجهی برای نقد نکردن او نیست. علی مطهری و هر نماینده دیگر، وقتی بر کرسی نمایندگی مجلس می نشیند، وکیل همه مردم ایران می شود و وکیل "باید" به موکل پاسخگو باشد و حق ندارد در برابر سوال موکل، به او توهین کند. حتی اگر سوال موکل، بجا هم نباشد، وظیفه وکیل روشنگری است نه اهانت.

3 - این که مطهری از تلویزیون درخواست کرده است که به او فرصت پاسخ دهد، حق اوست ولی اگر نیک بنگیریم، آن جوان گلپایگانی هم چنین حقی دارد چرا که روی آنتن تلویزیون اهانت های نائب رئیس مجلس به او پخش شده است.

4 - علی مطهری، فردی تحصیل کرده، خودساخته و آزاده است. وقتی چنین کسی در برابر منتقد چنان عنان اختیار از کف می دهد، باید گفت که چه انتظاری از دیگران؟
جامعه ایران بیش از هر زمان دیگری به آموختن شنیدن، آموختن گفت وگو و آموختن مدارا نیازمند است. به آن فیلم نگاهی دوباره بیندازید، نه جوان منتقد، حرف اش را با رعایت اصول گفت و گو و با زبان و لحن آرام می گوید، نه مطهری پاسخ مناسبی می دهد و نه آن روحانی حرف حساب می زند.

به جام زر، شراب از دست کافر

حرام اندر حرام اندر حرام است

۵ - از همه بدتر، ادبیات آن روحانی است که نه فقط نشان دهنده روحیات شخصی او که نمایشی عریان از وجود یک نوع تفکر خطرناک در جامعه است؛ آنجا که خطاب به جوان می گوید تو با این کارت آبروی لباس و عمامه مرا را بردی... تو را داخل گونی می کنم و می برم... .

هر نقدی را توهین به روحانیت و دین و انقلاب و نظام دانستن و منتقدان را تهدید به برخورد کردن، یک تفکر نهادینه شده در بسیاری از مسؤولان است که نتیجه اش بسته شدن فضای تفکر و نقادی است و جمود جامعه.
به راستی کدام یک به روحانیت لطمه زد: کسی که به نائب رئیس مجلس انتقاد کرد یا آن معممی که منتقد را تهدید کرد به داخل گونی انداختن؟!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مطلب درست و بجایی بود .

      پاسخ ها

      • محمد

        دوست عزیز شما قضاوت غیر منصفانه ای داشتید .شما فرض کن در جایی حرکت می کنی و حواست نیست ناگهان کسی جلو شما بپرد و داد بزند شما چه رفتاری دارید ? من حق را به مطهری می دهم و اصلا دوست ندارن در دنیایی زندگی کنم که مردم سر هم داد بکشن .شما توهین اشکار ان جوان نادان را بی اهمیت می دانی ..توهین این جوان نادان توهین به مردم است .حتی در دموکرات ترین جوامع این اجازه را نمی دهند .شما هم کارشناسانه قضاوت نکردی .صحبت ان سید روحانی هم صحبت خودش نبود .غافلگیر شد .مگر ندیدی چطور بهم ریخته بود ....

      • محند

        شما قاضی منصفی نیستی .مگه مطهری چی گفت ?گفت او نادانی .واقعا اون یارو اگه نادان نبود اینطوری حرف می زد ?نادان همینه دیگه .نادان عدم دانش نسبت به روش سخن گفتن.اون اقا با پدرش اینطوری حرف می زنه .?لطفا حرف مفت تحویل مردم ندهید .ادب داشته باشیم .البته اقای مطهری باید به او سلام می کرد و می رفت .و اصلا جوابش را نمی داد .تا او ادب یاد بگیرد .ادب از نان شب واجب تر است.

      • بدون نام

        آقا محمد واکنش من و شما مهم نیست اون مسئول این کشوره و وظیفه داره در هر شرایطی واکنش و رفتار درستی از خودش نشون بده وقتی مسئول شد باید فکر انجاشو می کرد

      • بدون نام

        جناب آقای محند نادان واقعی کسی بود که طرف را احمق و نادان صدا کرد ادبیات شما رو نمی دانم اما در ادبیات من کسی که از واژه احمق استفاده می کنه شعور نداره وگرنه طرف مقابل فقط سوال پرسید که باتوجه به اون شلوغی لحن بدی هم نداشت آقای مطهری لحن زننده ای داشتند....طفلک شهید مطهری

    • امجدی

      آن معمم و شخص خود مطهری خیلی بی سواد تر هستن ک جواب جوان شجاع گلپایگانی را بدهند دوره تو گونی گذاشتن تمام شده مردم بزرگترین سیاست گذار هستند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مطمئنا ما با این مسئولین فهیم به اوج میرسیم

    • بدون نام

      منطقی است. کسی که درست بلد نیست آداب اسلامی را رعایت کند چطور در رابطه با غدیر به این مهمی سخنرانی کند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        واقعا حرفت درسته

    • پرستوی مهاجر

      یه عده میخواستن مطهری رو خراب کنن نتونستن. کسی ک با مردم باشه با این چیزا خراب نمیشه

      پاسخ ها

      • اسماعیل تیموری

        من از طرفدارا ی آقای مطهری هستم ولی رفتار آقای مطهری به هیچ وجه تاکید میکنم به هیچ وجه قابل توجیه نیست... واین نقد نقد منصفانه ایست تعصب بیجا نسبت به اشخاص مارا از واقعیات دور نکند ...

      • بدون نام

        پرستوی مهاجر الان با توجه به رفتار مطهری اون کجاش با مردمه؟؟؟ آهان اونجاش که منتقد حکومتی رو احمق و نادان صدا کرد

    • بدون نام

      سلام بسیار درست و بحق

    • کاردوک

      متأسفانه چه بخواهیم و چه نخواهیم فعلا کشور و زندگی و اقتصاد و .... ما افتاده دست امثال مطهری و اون به اصطلاح روحانی . گیرم که اون جوون همه حرفاش غلط، آیا ادبیات آقای مطهری در شأن یک نماینده و نائب رییس مجلس ایرانه؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        راست میگی فقط دوست دارم بری برج نیاوران این آقا را ببینی

    • بدون نام

      من اصلا کاری به جناح های سیاسی ندارم .شما ای هموطن برو تو پارکی که جووناش افیون به دست و تو اون منطقه از فقر دارن خون همو مک میزنن از غدیر بگو از عید قربان بگو !!!من نمیدونم چی بگم !!!فعلا همه با چشم خودشون میبینن که افسار مملکت از دست مدیران در رفته و هر کی هرکاری دوست داره میکنه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        واقعا راست می گی

    • خوزستان_ایران

      خیلیییی مطلب به جا و درستی بود، واقعا چقد نیار به آموختن"شنیدن" آموختن"گفتگو" آموختن"مدارا و صعه صدر" توی جامعه مون بخصوص مسئولین واجب و ضروری به نظر میرسه!!!!
      درود بر نگارنده متن که شجاعت در قلمش موج میزنه

    • بدون نام

      به نظرم مطلب درست بود غیر از اینجا که گفتی تحصیل کرده. تحصیل علم اولین بازخوردش تو رفتاره که ما چیزی از ایشان ندیدیم

    • بدون نام

      حرف اون جوون حرف خیلی از ماست. و جواب مطهری جواب به ما هم محسوب میشود. عکس‌العمل مطهری خیلی زننده بود

    • بدون نام

      دوره گونی کردن تموم شد

    • صادقی

      درود بر مطهری شجاع

    • بدون نام

      باید افسوس خورد به حال ملت ومردمی که زمامدارنش تاب شنیدن حر حق را ندارند چه مطهری باشد چه ان اقای روحانی که با پول بیت المال درس خوانده است در جامعه ای که هر روز فقر تورم بیکاریی گرانی بیشتر بیشتر میشود وباعث وبانی ان امثال این اقایون هستند دیگه نباید ازمردم توقع برخود با احترام داشتی در این مورد علی (ع)میگوید ار در ی که فقر میاد ایمان میرود پس نتیجه میگریم ان جوان اگر هم بد حرف زده حق داشته جناب مطهری باید مدیریت میکرد که متاسفانه همه مسولیین کشور همین ادبیات زشت دارند جون فکر میکنند قدرت دارند هر جوریی دلشان بخواد برخوردمیکنند بابا این قدرت مردم به شما دادن

    • محمد

      سوال اون جوان تماما بجا بود .چرا نماینده ها به کارشون نمیرسن تا پراید بشه ۴۵ میلیون.آخه چرا

    • بدون نام

      امروز ما وعلی الاسلام والسلام .آنچه نقدشده بهجا وصحیح وکدام فرامین رهبری عزیزتوجه کردند البته اینها ازآثاراوست ۴ روز دیگر گونی گیر نمیادبا هلیکوبتر به دریاچه نمک قم وبختگان ریخته میشوندهمانگونه که رژیم منحوس پهلوی کرد ملتی که خون شهیدحججی ها رافراموش کندمطهری ها واون طلبه جایگزین جباران قبل میشوند

    • بدون نام

      برداشته تو ویدئو گفته این جایگاه شما نیست که سوال می پرسی...... جایگاه مردم نیست که سوال بپرسن؟؟؟؟ یادت باشه مطهری اون پول بیت المالی که داری ازش می خوری مال ماست بعد راست راست می گی جایگاه شما نیست؟؟ وای طفلک شهید مطهری....

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج