adexo3
۸۴۰۸۲۷
۳۴ نظر
۵۰۰۹
۳۴ نظر
۵۰۰۹
پ

چرا فساد‌های مالی در دولت احمدی‌نژاد زیاد شد؟

اگرچه موضوع و پرونده‌های فساد همواره در صدر اخبار بوده است، ولی با تشکیل دادگاه متهمین به اختلاس از پتروشیمی‌ها توجه به این موضوع بیشتر از گذشته شده است چرا که این بار سلطان بانویی به جمع سلاطین قبلی اضافه شد.

روزنامه ایران نوشت: اگرچه موضوع و پرونده‌های فساد همواره در صدر اخبار بوده است، ولی با تشکیل دادگاه متهمین به اختلاس از پتروشیمی‌ها توجه به این موضوع بیشتر از گذشته شده است چرا که این بار سلطان بانویی به جمع سلاطین قبلی اضافه شد.

پرسشی که در تمام این اختلاس‌ها و دزدی‌ها وجود دارد این است که ریشه اغلب آنها در دولت احمدی‌نژاد است و آغازگران ماجرا آن زمان به میدان آمده‌اند. پرسش این است که چرا این همه مدت از انجام فساد گذشته ولی متهمین پس از گذشت ۸ سال به پای میز محاکمه کشیده شده‌اند؟ و پرسش مهم‌تر اینکه چرا این فسادها در آن زمان خاص و به یکباره زبانه کشید و افراد زیادی را آلوده کرد؟

پیش از آن هم فساد بود، ولی به اذعان بسیاری از فعالان اقتصادی این فسادها در سطوح پایین‌تر بود ولی در دوره احمدی‌نژاد دو تحول عمده در کارگزاران فاسد رخ داد. اول بالا رفتن سطح فساد بود، به طوری که برخی از وزرای او و حتی چند نفر از معاونانش از جمله معاون اولش محاکمه و زندان شده‌اند.

نکته دوم اینکه فساد خانوادگی شده است. دختران و پسران این مسئولین نیز وارد چرخه مذموم و شوم فساد شده‌اند. دومین ویژگی به نسبت علت روشنی دارد. بسیاری از مسئولین اولیه انقلاب فرزندانی که در سنین جوانی و بالاتر باشند، نداشتند. فرزندان آنان عموماً متولدین دهه ۱۳۵۰ و ۱۳۶۰ بودند که در دهه ۱۳۸۰ وارد بازار کار شدند و چون واجد زمینه‌های اخلاقی و گذشت کافی نبودند و برخی از آنان نیز توانایی تحصیل در سطوح بالا را نداشتند، با استفاده از رانت و نفوذ پدران خود وارد کارهایی شدند که در نهایت به فساد و تباهی ختم شد.

ولی شاید بپرسید که چرا پدران یا مادران آنان وارد این فرآیند شدند. یکی از متهمین ۱۲۳ میلیاردی در دهه ۱۳۷۰، از چک‌های همسرش برای انجام فعالیت‌های فساد استفاده می‌کرد تا از خودش ردی بر جا نماند. بنابراین با گذشت زمان پدر، مادر، دختر، پسر و برادر و... به صورت خانوادگی حلقه فساد را تشکیل دادند.

مثلاً خانم آقای وزیر دست‌اندرکار مدرسه غیر انتفاعی می‌شد! یا آن یکی خیریه پوششی می‌زد و البته برخی کارهای خیر هم انجام می‌دادند. ولی با هزینه ملت و سوء استفاده‌های کلان و... ولی از همه مهم‌تر آقای خانواده بود که در حصاری امن و به دور از شفافیت و به طور کامل تیره زندگی می‌کرد و هیچ کس مراقب احوال او نبود. این عوامل در دولت احمدی‌نژاد کم نبود که چند عامل دیگر به آن اضافه شد و کل فرآیند و زنجیره فساد را کامل کرد.

اولین عامل شیوه اداره آن دولت بود که چندان در بند مقررات و نظارت نبود. سازمان برنامه و بودجه کلاً به حاشیه رفت و دیگر هیچ‌گاه نتوانست زنده شود و در اداره کشور سر برآورد. عامل دوم که موجب تشدید بحران شد، فضای امنیتی حاصل از اختلافات سیاسی بود که موجب شد شفافیت رسانه‌ای از میان برود و خلافکاران با خیال راحت جولان دهند.

عامل سوم که بسیار مهم بود، تحریم‌های امریکا بود که عده‌ای از افراد با هدف دور زدن تحریم‌ها وارد معرکه شدند و هرچه توانستند فساد کردند، که امثال بابک زنجانی و مرجان شیخ‌الاسلام نمونه‌های دم‌دستی آن هستند.

اگر بخواهیم مختصر و مفید به علت اصلی ماجرای فساد اشاره کنیم، فقدان شفافیت بود. عدم پاسخگویی مسئولین، کنار گذاشتن مقررات، وجود تحریم‌ها در کنار فقدان فضای رسانه‌ای کارآمد و آزاد، موجب شد که همه اتفاقات نه در ادارات شیشه‌ای بلکه در تاریکخانه‌های فساد رخ دهد.

نکته بسیار جالب اینکه در گذشته و به تناسب که برخی از رسانه‌ها به اطلاعاتی دسترسی پیدا می‌کردند و قدری شفاف می‌نوشتند، شاهد فاش کردن این فسادها بوده‌ایم ولی آنچه موجب تأسف است، بی توجهی دست‌اندرکاران امر به این افشاگری‌ها است که در نهایت موجب می‌شود پس از گذشت ۸ سال به پرونده‌ای رسیدگی شود که باید سال‌ها پیش این افراد به پای میز محاکمه آورده می‌شدند. با این حال بدون حل مشکل شفافیت، فرآیند تولید فاسد و اختلاس کردن ادامه خواهد داشت. مبارزه با فساد بدون تأمین و برقراری شفافیت هرگز محقق نخواهد شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بی نام 3136

      مگر تو این دولت همه پاکند .چند سال دبگه هم دزدان این دولت هم محاکمه خواهند شد هر چند که از حالا شروع شده .مثل ...

      پاسخ ها

      • AAAAAAAAAAA

        چرا چرت میگی احمدی نژاد ۲۰ درصد با مخلفات اختلاس داشت،
        اما روحانی ۱۰۰ درصد را رد کرده تازه بدون مخلفاتش تازه بخواهی برادر روحانی و برادر جهانگیری را هم اضافه کنی که آبرویی ایران رفته است .

      • بدون نام

        احسنت... فقط احمدی نژاد ساده لوح بود حماقت می کرد زیاد به چشم می‌خورد...همشون مثل همند این کاره نیستند

    • بدون نام

      نه به اندازه یک صدم دولت فعلی

    • بدون نام

      مقامات بی لیاقت و بی کفایت مثل دوره قاجار

    • بدون نام

      هرچه فساد مالی فقط تو دولت روحانی هستش انشاالله بعد از ریاستش متوجه میشین ما الان مشکل داریم نه زمان احمدی مرد بزرگ ایران ...

    • بدون نام

      بیخودی احمدی نژاد و خراب نکن خودتون بدترید . .... مردم خودشون همه چیز و میدونند.

    • بدون نام

      تو کدوم دولت فساد نیست گردن این و آن نندازید جمع کنید

    • بدون نام

      همه این بی پدر بازیارو احمدی نژاد یاده اینا داد

    • بدون نام

      دراین دولت که بیشتر تمام دولتها است

    • بدون نام

      درود بر احمدی

    • بدون نام

      الان که۱۰۰برابررشدداشته

      پاسخ ها

      • بدون نام

        واقعا این دولت که دیگه شورشو دراورده. اخبار رو که باز میکنی از ادل صب فقط از تهمت زدن و اختلاس ودزدی و چپاول د غارت و فرار مسئولین وبیکاری و بی پولی و کمبود مواد غذایی و بدبختی مردم نوشته تا الا اخر شب . دوباره روز بعد تکرار همان مسائل دریغ از یک خبر خوش. خبر خوبشون یارانه ۴۵ تومنی هستش که اونم میره تو جیب خود دولت با پرداخت قبضهای انچنانی تازه تعریف از امنیت هم میدن که خدارو شکر ما جز خوندن خبردر مورد سرقت ودزدی اموال و کودک و مردم ازاری چیزی نمیبینیم...

    • zorbayonani

      دولت پاک دست تشریف دارند

    • بدون نام

      شما جواب بدبختیهای خودتون را بدید احمدی نژاد6 ساله رفته

    • بدون نام

      خیلی ساده است چون در نیمه دوم ریاست جمهوری ، مدعووین جدیدی به سر سفره امدن که خود را عامل اصلی ریاست جمهوری او می دانستند، بی پروا و مدعی .

    • بود

      شما که دم فراکسیون امید میزنید خجالت بکشید تاکی باید همه تقصیر هاواختلاس به گردن دولت محمدنژاد انداخت اگر وجدان دارید از خود سوال کنید اگر دکتر احمدی بود به همین منوال دزدیها و اختلاس برقرار بود

    • بدون نام

      چرا همش در دولت احمدی نژاد..چرا در دولت آقای کلید دار جلوشون نمگیرند..

    • بدون نام

      لطفا خجالت بکشید

    • بدون نام

      دولت روحانی که اصلا فساد مالی نداشته
      پاک پاک

    • نسیم

      زیاد نشد...دستشون فقط رو شد

    • بدون نام

      تو این شرایط بهترین کار همینه که همه تقصیرها را باز گردن دولت قبل بندازید.

    • بدون نام

      چون سازمان برنامه وبودجه حذف شدوپول سرشاربانفت ۱۵۰دلاری هرکس را وسوسه مبکندونظارت ها کم شدوبقولی گفتندکه نفرمسئول موردتاییدهست وگیرندهیدکه کارش انجام دهد!غافل ازاینکه که رقم های میلیاردی هرکس را وسوسه خواهدکرد!حتی گزینش شده باشد!وقتی افرادبالیاقت سرکارنباشنندو فقط بخاطرطرفدارای ازیک جریانی سرکارباشنند!پول پخش کردن در دوران وفوردرآمدنفتی،کاری برای دولتمردان نداردواهنیت دولت ،تولیدداخل نابودکردوپای بی حساب جنس چینی رابداخل بازکرد!

    • بدون نام

      با این خبرها میخواهین گندی که زدین رو سر پوش بزارین فایده ای نداره مردم هوشیارن

    • سعید

      احمدی مرد بزرگ!!!! حتما منظورت قد و بالاش هست

    • الهام

      همیشه بچه هایی هستندکه بزرگ شوندوحریص وهمیشه هستندپدران ومادران بانفوذشان! چندسال دیگه گنداینها هم درمیادنگران نباشید!

    • دکتر نیک اقبال

      دست از سر کچل احمدی نژاد وردارید

    • دکتر نیک اقبال

      دست از سر کچل احمدی نژاد وردارید

    • بدون نام

      فایده ای نداره مردم هوشیارن

    • احمد

      کشف این موضوع که چه کسی دزده ،خیلی خیلی ساده است .نقدینگی از پانصد تریلیون تومان ابتدای دولت روحانی به هزارو هفتصد تریلیون تومان افزایش پیدا کرده ،هزارو دویست تریلیون اضافه تو جیب چه کسانی رفته ۹۸ مردم نقدینگیشان کاهش پیدا کرده ،خوب معلومه جریان چیه ،

    • بدون نام

      احمد نژاد را بد نام نکنید دولت روحانی همه اش کشور را خراب کرد

    • بدون نام

      احمدی نژاد قانونگریز بود و آدم مغروری بود ...............
      ...



      ...

    • بدون نام

      الان که چندین برابره . کی زمان احمدی نژاد اینقدر فساد و اختلاسو دزدی شد . الکی تهمت میزنید. اگه بود که همون موقع مشخص میشد مگر نه قاصی و ررئیس مجلس همینهایی که الان هستند در ان زمان هم بودند چرا اون موقع رو نکردن. حالا که بی کفایتی مشخص شده گردن دولت قبل میندازن.
      نه گرونی بود
      و نه دزدیو نه خانه ها
      و ویلاهای لواسان و نه فرار
      و نه بی قانونی در پرداخت حقوق
      . ونه نعطیلی کارخانجات و بیکار شدن کارگران

    • بدون نام

      بازم به احمدی نژاد . جناب رئیس جمهور که تشریف نمیارن درد دل مردم رو بشنون. وعده هایی دادن رو کدومش رو عملی کردن. اووونچنان رونق اقتصتدی ایجاد کنیییییم.کدوم رونق دم عید مردم پول خرید ندارن. کارگران رو بیکار کردن حقوق چندین ماهشون رو پرداخت نکردن. والا من موندم چه جونی داریم ما....بخدا

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج