adexo3
۸۹۲۶۶۹
۲۶ نظر
۵۰۰۴
۲۶ نظر
۵۰۰۴
پ

ریال، پولِ خُرد ایران می‌شود

در صورت تصویب لایحه حذف چهار صفر از پول ملی در مجلس شورای اسلامی، هر ۱۰۰۰ تومان فعلی معادل یک تومان خواهد شد و ریال تبدیل به پول خرد می‌شود؛ با این تفاوت که در نظام جدید پولی کشور، هر ۱۰۰ ریال معادل یک تومان خواهد بود، اما مهم‌ترین نکته توجه به آثار مثبت و منفی این لایحه است.

ایسنا: طرح جدید اسکناس‌های ۵۰ هزار تومانی که بانک مرکزی در نیمه دوم سال گذشته منتشر کرد، سبب شد تا گمانه‌زنی برای حذف چهار صفر از پول ملی آغاز شود، اما چند روز پس از این موضوع در ۱۶ دی‌ماه سال گذشته، عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه لایحه حذف چهار صفر از پول ملی را به دولت ارائه کرده‌ام، خبر از بررسی این موضوع در دولت داد.

آنطور که همتی گفته بود، پیشنهاد شده که هر ۱۰ هزار ریال فعلی معادل یک تومان و هر تومان معادل ۱۰۰ ریال جدید باشد و با تصویب دولت و تایید مجلس اقدامات اجرایی این امر آغاز می‌شود.

هرچند که این موضوع در ماه‌های اخیر مسکوت مانده و هیچ مقامی در رابطه با آن اظهارنظر نکرده بود و به نظر می‌رسید که چندان جدی نباشد، اما دولت طی روزهای گذشته این طرح بانک مرکزی را در دولت تصویب کرد و اکنون لایحه حذف چهار صفر از پول ملی باید به تصویب مجلس برسد تا مراحل اجرایی آن آغاز شود.

البته گفته می‌شود که این طرح زمان‌بر بوده و اجرای آن به دو سال زمان نیاز دارد و بعد از قانونی شدن، پول‌های جدید به تدریج با جایگزینی آن‌ها با اسکناس‌های فرسوده قبلی وارد چرخه می‌شوند و هزینه آن قابل مقایسه با هزینه چاپ حجم زیاد اسکناس‌های فعلی نخواهد بود.

ریال، پولِ خُرد ایران می‌شود

حذف چهار صفر از پول ملی تغییراتی در روند پولی کشور ایجاد می‌کند که ممکن است بسیاری از مردم با آن آشنا نباشند، اما مهم‌ترین نکته این است که هر ۱۰۰۰ تومان فعلی پس از اجرای این طرح برابر با یک تومان خواهد بود و در صورت تصویب این طرح، واحد پولی ایران به طور رسمی از ریال به تومان تغییر پیدا می‌کند.

اما پول خرد نیز در این فرآیند نقش مهمی دارد و آنطور که بانک مرکزی اعلام کرده، به نظر می‌رسد که قرار است هر تومان جدید برابر با ۱۰۰ ریال باشد؛ به عبارت دیگر واحد اصلی پول ایران تومان و واحد خرد آن ریال خواهد بود که هر ۱۰۰ ریال برابر با یک تومان خواهد شد.

حال باید دید که نمایندگان مجلس شورای اسلامی که این روزها نظرات متفاوتی نسبت به این موضوع دارند، به اجرای این لایحه رای مثبت می‌دهند، یا اینکه این لایحه در همین دولت به کار خود پایان خواهد داد؟

نمایندگان موافق این لایحه معتقدند که حذف چهار صفر از پول ملی هزینه چاپ اسکناس را کاهش خواهد داد و از سوی دیگر چهره پول ایران در صحنه‌های بین‌المللی را بهبود خواهد بخشید، اما با وجود اینکه تاثیری بر اقتصاد ایران ندارد، می‌تواند روند حسابرسی را نیز آسان کرده و به طور کلی هزینه‌ها را کاهش دهد.

اما در مقابل، نمایندگان مخالف این لایحه می‌گویند که اکنون زمان مناسبی برای این کار نیست و بانک مرکزی بهتر است در این دوره به اصلاح ساختاری نظام بانکی اهتمام بورزد. البته برخی از کارشناسان نیز معتقدند که این کار می‌تواند تورم‌زا باشد.

در آخر آنچه مهم است اینکه به اعتقاد کارشناسان، حذف چهار صفر از پول ملی، آثار اقتصادی قابل توجهی نخواهد داشت و تنها برای کاهش هزینه‌ها و جلوه کار انجام می‌شود، اما ممکن است بتواند تغییراتی را در اقتصاد کشور به صورت غیرمستقیم ایجاد کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چرا تومان اصلا معنی ندارد واسم خارجی می باشد مگر پارسی چه عیبی دارد که انرا جایگزین نمی کنید تا نام ‌واسم پارسی درجهان جاودانه شود حتی دولت افغانستان واحد پول خود را با پسوند افغانی چاپ کرده است

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کاربر گرامی تومان خارجی ميگي پورشه لامبورگینی هم اسم بز وخر بزار، امثالهم مملکت نابود کردن

      • بدون نام

        حذف صفر زمانی عملی میشه که اولا وضعیت مالیات عادلانه باشه
        یعنی فقط کاگر و کارمند بدبخت نباشن که مالیات بدن
        که این وظیفه ی دولت هست که از همه به عدالت مالیات بگیره
        دکتری که در روز ۵ یا ۶ تا عمل دماغ میکنه حدود ۵۰ میلیون پولشو میگیره چرا مالیات حتی یک ریال هم نمیده؟
        چاپ تومان جدید با ارز وارداتی به کشور باید سنخیت داشته باشه نه این که تومان چاپ کنی بعد دنبال دلارش بگردی
        بعد حقوق ها واقعی بشه قیمت حامل های انرژی هم واقعی بشه تا جلوی قاچاق گرفته بشه
        همه ی کارها و قیمت ها واقعی بشن تا بتونی امیدوار باشی با حذف ۴ یا هرچند تا صفر اقتصادت رو روال بیفته
        خیلی واضحه حذف ۴ تا صفر بدون پشتوانه هیچ تاثیری نداره که حتی ممکنه وضعیت رو وخیم تر هم بکنه

    • بدون نام

      راستش من کار شناس نیستم ولی من فکر میکنم برداشتن صفر الان کار درستی نباشه باید اول زیر ساختهارو اول درست کرد بعد یه نگاه به کشور های بکنید که این کارو کردن موقف بودند یا نه ...برداشتن صفر پول ما مثل خونه ای میمونه که کار برق اب درست نکرده کاغذ دیواری کنیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کاربر گرامی جمله کارشناس اقتصادی درست یاد بگیر بگو
        کارشناسی فرمودند
        چهار صفر برداشتن مثل ساختمانی میماند بدون کچ کاری کاغذ دیواری کنیم، درضمن باید صفر کم بشه حال تعداد تشخیص کارشناس است، وگرنه سال دیگر تیلیارد باید حمل و نقل ونگهداری انتقالات داد، این واقعیت جامعه است از واقعیت فرار نکنید وهمینطور به نفع مردم است نمیشه بیشتر از این توضیحات نوشت

    • بدون نام

      مملکت ویران کردند میخوان با این کار مردم سر درگم کنند

    • شانجانی

      بالاخره ۱۰۰ریال یک تومان خواهدشد ? و یا ۱۰۰۰ تومان یک تومان ?

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هیچ کدام نخواهدشدفقط مافقیروبیچاره هاگیج خواهیم شددرضمن اوناییکه اختلاص کرده اندبه ریال برداشته اندامابه تومان برمیگرداننداینکارهاهم برای اون مسعله است یعنی یک هزارم انچه راکه اختلاس کرده اتدبرمیکردانند

    • مجید نوروزی

      آقای محترم رئیس جمهور تورا معض خدا حرف کارشناسان را گوش بده با تدبیر باش.با برنامه باش.بیگدار به آب نزن.یادت نرود که همه کارشناسان باهوش به آقای احمدی نژاد می گفتند یارانه را بصورت نقدی به مردم نده آثار مخربی دارد ولی او بی تدبیر بود وما شاهد بودیم یارانه نقدی چکرد با اقتصاد ایران.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ناراحت نباش عملی نیست. هزینه سنگینی داره. اینها انتطار دارن مردم با پاک کن صفرها را پاک کنند یا با ماژیک رو صفرها خط بکشند. منظورشون بی ارزش کردن ریاله ولی زهی خیال باطل. تمام بازارها مرده اند.

      • بدون نام

        چه ربطی داره هر چی میشه احمدی نژاد رو معیار سنجش قرار میدید اینگار جز واحد های سنجش شده...
        خجالت آوره میخوای به روحانی بگی خودش هزاران کار کرده که اگه نمیکرد وضع مملکت این نبود

    • مجید نوروزی

      آقای محترم رئیس بانک مرکزی شما با چاپ پولهای مختلف به پول نمیتوانید ارزش بدهید تنها زمانی پول ارزش پیدا میکند که هر کس نزد بانک برود و تقاضای ارزهای سایر کشورها را از شما بکند شما دو دستی پول اورا گرفته و دو دستی هر ارزی که بخواهد به او بدهید.پس نتیجه میگیریم بانک مرکزی نباید اسکناس بدون پشتوانه چاپ کند.این کار یعنی دزدیدن ثروت مردم میباشد.حال حذف صفر یعنی نابودی ثروت مردم.بانک مرکزی با مردم صادق نیست و این دلیل تورم است و بس.

    • بدون نام

      کار دیگه که بلد نیستید .مثل ونزویلا صفر حذف کنید

    • خوزستانی

      جدی یکنفر آدم عاقل تو تمام تشکیلات دولتی و حکومتی پیدا شده واحد پولی رو از ریال ب تومان تغییر بدن ک البته سی سال پیش باید واحد پولی تومان میشد اونم در حد اینا ک کلشون بو قورمه سبزی میده کشش مغزی ندارن جهان سومی ک سهل... جهان صدمی ...

    • بدون نام

      وا ..کی میخواد به مامان بزرگ و بابابزرگامون بفهمونه...تازه کارت بانکی رو یاد گرفتن..چه کاریه...سخت میشه اینطوری که

    • بدون نام

      بجای اینکار دولت و بانک مرکزی بهتراست درمورد تقویت ارز ملی دربرابر دلار اقدام کنه

    • بدون نام

      ملت دانا=== نمایندگان زحمت کش و کمک حال فقرا

    • بدون نام

      باز هم بی تدبیری و نا امیدی .....

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آقایان نظر کاربر گرامی 8/22باور کنید باید صفر کم بشه حال تعداد تشخیص کارشناس است درست و کارشناسی فرمودند

    • بدون نام

      چاپ صفرهزینه جوهردارایناکن توروخدا

    • بدون نام

      همه چی درست شده فقط مونده حذف 4 صفرافرین به این طرزفکرمردموخوب بااین کاراسرگرم میکنیدباباازگشنی همه مردم دارن میمیرن اونوقت دولت به فکرحذف صفراس توروخداولمون کنین دست ازسرمون برداریدیکی میمردزدردبینوایی یکی میگفت عموزردک میخواهی عغعععععععع

    • اسماعیل اخوندی

      این کاری نی هیچ فایدی ندارد

    • بدون نام

      با پاک کن حذف میفرمایید یا مردم خودشان ماژیک بکشند؟....

    • مصطفی

      اگه چهار صفر رو حذف کنن، خوب باید رنگ زمینه پول رو به جای صفرها چاپ کنن. که زمینه فقط مقداری کم رنگتر از صفرها است. حالا به خاطر همین یه خورده کمرنگتر چاپ کردن، میخوان سر ما کلاه بذارن.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نمیشود باید پول جدید چاپ کنند که توانش را ندارند. یعنی میخواهند به زور بگویند الان شما به جای یک میلیون تومان هزار تومان داری!! در حالی که یک میلیون هنوز دست شماست؟! این اخر خریت است. باید حتما پول فیزیکی جدید چاپ شود که دولت اصلا چنین توانی ندارد. مگر ماژیک بکشند. آنهم نمیشود.

    • بدون نام

      اقا نمیشه دلار واحد پول ایران هم بشه ، تا از این همه بدبختی و فلاکت نجات پیدا کنیم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج