adexo3
۹۲۵۹
۲ نظر
۵۰۱۳
۲ نظر
۵۰۱۳
پ

پارك‌هاي پايتخت براي «زلزله بزرگ» تجهيز مي‌شوند

آمادگی تهران برای «زلزله بزرگ»

در تهران براي اسكان نجات‌يافتگان از زلزله بزرگ كه گفته مي‌شود در وقوع آن با توجه به سابقه لرزه‌اي گسل‌هاي فعال پايتخت، تاخير به‌وجود آمده، تعدادي مناطق امن با خدمات اضطراري در نظر گرفته شده كه به مدت ۷۲ ساعت قابليت سكونت براي حدود يك ميليون نفر جمعيت را دارد.

در تهران براي اسكان نجات‌يافتگان از زلزله بزرگ كه گفته مي‌شود در وقوع آن با توجه به سابقه لرزه‌اي گسل‌هاي فعال پايتخت، تاخير به‌وجود آمده، تعدادي مناطق امن با خدمات اضطراري در نظر گرفته شده كه به مدت ۷۲ ساعت قابليت سكونت براي حدود يك ميليون نفر جمعيت را دارد.

سازمان مديريت بحران شهر تهران از ميان پارك‌هاي موجود در سطح شهر، ۱۰ پارك بزرگ كه به لحاظ دسترسي بزرگراهي و نزديكي به مناطق مسكوني متراكم، در اولويت هستند را براي برپايي اردوگاه‌هاي اسكان موقت و اسكان بلند‌مدت انتخاب كرده، طوري‌كه تجهيزات اوليه زندگي به محض وقوع زلزله، در اردوگاه‌ها برقرار مي‌شود و انبارها‌ي پشتيبان در نزديك اين پارك‌ها نيز كار خدمات‌رساني را آغاز مي‌كنند.

همچنين در اين اردوگاه‌ها از آنجا كه آب و برق سراسري بعد از وقوع زلزله قطع مي‌شود، طرح توليد برق از ژنراتور و همچنين پمپاژ آب از چاه‌هاي احداث شده در زير پارك‌ها نيز پيش‌بيني شده است. مديريت شهري تهران براي راه‌اندازي مناطق اسكان بعد از زلزله، حدود ۸ ميليارد تومان سرمايه‌گذاري كرده كه علاوه بر اين، كمك‌هايي نيز از طرف استانداري شده است. متن گفت‌وگو با اميرعباس امامي مدير فني و عمراني سازمان مديريت بحران شهر تهران را در زير بخوانيد:

در حال حاضر چه تعداد از پارک‌هاي تهران به «اردوگاه‌هاي اسکان اضطراری» مجهز شده‌اند و چه امکاناتی در این اردوگاه‌ها پیش‌بینی شده‌ است؟
براساس تصمیم ستاد مدیریت بحران کشور از ابتدای امسال یکسری اقدامات در ده پارک شهر تهران صورت گرفته است. این اقدامات در دو جهت؛ یکی اسكان اضطراری بلند مدت و دیگری اسكان اضطراری موقت انجام مي‌شود که این موضوع در چند قالب پیش‌بینی شد. برای اسكان اضطراری یکسری چادرهايي تهیه شده است که براي آنها زیرساخت‌هایی جهت تامین آب و برق و مسائل تامين انرژي مورد نياز گرما و سرما تدارك دیده شده است. برای اسكان اضطراري سکوهای ثابت در مکان‌هاي مناسب و تامین زیرساخت‌هایی مثل برق و آب در مجاورت این سکوها ایجاد شده است. مساله دیگر پشتیبانی این مکان‌ها است که به صورت انبارهای پشتیبانی برای تامین تجهیزات اولیه 72 ساعت طراحی شده تا در زمان بحران به مردم واگذار شود.

با توجه به خطری که خطوط آب و برق و گاز از بابت زلزله با آن مواجه هستند در صورت آسیب این خطوط چه اقداماتی برای جایگزینی آنها صورت گرفته است؟
در کنار ایجاد این اردوگاه‌ها دو نوع عملیات انجام مي‌شود. یکی ایجاد زیرساخت‌ها، سرویس‌هاي بهداشتی، نانوایی و تامین برق اضطراری که به صورت ژنراتورهای موقت در پارک‌ها استقرار پیدا خواهند کرد. دومین عملیات ایجاد انبارهای پشتیبان، بیمارستان و درمانگاه‌هایی است که در زمان بحران از مردم پشتیبانی کند.

پارک‌هایی که به اردوگاه‌هاي اسکان اضطراری مجهز شده اند چه تعداد و در کدام مناطق هستند؟
در حال حاضر مجموعا برنامه‌ريزي تجهيز ده پارک به امكانات این اردوگاه‌ها انجام شده است. پارک پلیس در منطقه 4، پارک توسکا در منطقه 15، پارک چیتگر در منطقه 22، پارک افرا در ورودی اتوبان قم، پارک شقایق در منطقه 19، پارک سرخه حصار در منطقه 13، پارک جانبازان، پارک فتح در منطقه 21 و پارک خرگوش دره در منطقه 22 وضلع غربی استادیوم آزادی مجموع این پارک‌ها هستند. کامل ترین اردوگاه در پارک چیتگر است که به‌زودي تکمیل مي‌شود. البته در اکثر این پارک‌ها به صورت دو بخشی (زمان بحران و زمان عادی) و در برخی از آنها به صورت یک بخشی (در زمان بحران) کار مي‌شود و پیش بینی مي‌کنیم همه این پارک‌ها را حداكثر تا پايان پاييز به بهره‌برداری کامل برسانیم.

علاوه براین هشت پایگاه به صورت سوله در برخی نواحی در حال اجرا مي‌باشد. که این اردوگاه‌ها را پشتیبانی مي‌کنند.

در این اردوگاه‌ها امکان استقرار چه تعداد جمعيت در زمان بحران وجود دارد؟
در مجموع حدود ۴ هزار و ۵۰۰ سکو که هر سکو هم ۵ نفر در آن جای خواهند گرفت. علاوه بر این به همین تعداد چادر پیش‌بینی شده است که زیرساخت‌هاي آنها هم عملیاتی شده است به عنوان مثال برای کلیه مردم مستقر در مكان‌هاي فوق سرويس بهداشتی ثابت پیش‌بینی كرده‌ايم که با دو منظور استفاده مي‌شود. (زمان عادي و بحران) همچنين حدود ۹ برابر سرویس‌هاي بهداشتی ايجاد شده سرويس‌هاي بهداشتي صحرايي موقت برای زمان بحران طراحی شده است.

مسلما در زمان بحران نه آب خواهیم داشت نه برق.
برای تامین آب و برق هم پیش‌بینی‌هایی کرده‌ایم. ما منابع آبی بزرگی را پیش‌بینی کرده‌ایم که در زمان حال هم از آن استفاده مي‌شود و به محض بروز بحران این منابع بسته خواهد شد و تمام ذخیره آن در داخل تانکر‌ها در منابع آبی مي‌ماند و این منابع در حدود 72 ساعت اولیه زمان اضطرار را پاسخ مي‌دهد و بعد از آن تانکرها به وسیله چاه‌هایی که روی آنها کار مي‌کنیم پراز آب مي‌شوند.

برای تامین برق هم ژنراتورهای اضطراری در کنار این مناطق تعبیه شده است زيرا در آن زمان نمی‌توان برق شهر را 24 ساعته تامین کرد. در داخل تمام انبارهایی که نام برده شد پمپ‌هاي آب و ژنراتورهای 35 تا 400 کیلوواتي وجود دارد که در زمان بحران از آنها استفاده خواهد شد.

چقدر بودجه برای ایجاد اردوگاه‌ها تاکنون صرف شده است؟
یک پروژه ۸ میلیارد تومانی که اعتبار آن از طریق خود شهرداری تهران تامین شده و در اختیار سازمان قرار گرفته و مابقی آن از استانداری تهران تامين شده است.

کدام مناطق تهران در صورت وقوع زلزله در معرض خطر بیشتری هستند؟
در مجموع تهران در معرض خطر زلزله است. اما برخي از مناطق شمالي و جنوبي شهر به لحاظ تراكم بافت فرسوده، دسترسي و معابر كم عرض، تراكم جمعيت، عدم دسترسي به امكانات و نزديكي به گسل‌هاي اصلي، وضعيت دشوارتري دارند.

زمان وقوع زلزله را هم محاسبه كرده‌ايد؟
دانشمندان در جهان در اين حوزه مشغول مطالعه هستند و كما كان تعيين زمان دقيق زلزله امكان پذير نشده است اما به طور كلي، معتقد هستند زمان زلزله‌ای که برای تهران پیش‌بینی شده رد شده است و امکان وقوع زلزله تهران در هر لحظه وجود دارد.

منبع: دنیای اقصاد

باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir

آمادگی تهران برای «زلزله بزرگ»


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • شری

      خدا به دادمون برسههههههههههه

    • هستی

      آنشب خواب دیدم کوه میلرزد وصخره هاازجاکنده شده پایین می ریزنداماخسارت مالی وجانی نداشت/آنروزمظطرب بودم باخدارازونیازداشتم ازخداخواستم راهی برای نجات از آن بلا نشانم دهدتاعصر که تمام تهران لرزید/تلفن اطرافیان شروع شد قرآن رابرداشتم وبازکردم آیۀصدقه آمدازآنروزاول هرماه صدقه میدهیم .مطمینیم که تازمانی که این صدقات ادامه دارد زلزله نخواهیم داشت.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج