adexo3
۹۵۸۱۴۳
۱۲۹ نظر
۵۰۳۰
۱۲۹ نظر
۵۰۳۰
پ

جنگ لفظی ایران و افغانستان بر سرِ زبان فارسی

اظهارات اشرف غنی؛ رئیس جمهور افغانستان درباره نقش این کشور در توسعه زبان فارسی پای ایرانی‌ها را به بحث همیشگی زبان در افغانستان باز کرد.

برترین‌ها: اظهارات اشرف غنی؛ رئیس جمهور افغانستان درباره نقش این کشور در توسعه زبان فارسی پای ایرانی‌ها را به بحث همیشگی زبان در افغانستان باز کرد.

دو روز پیش رئیس جمهور افغانستان در مراسمی با عنوان» گفتمان تاریخ، فرهنگ و هویت ملی» گفته بود: افغانستان مهد زبان دَری است. ما زبان و ادبیات دَری را انکشاف دادیم. حالا به ما می‌گویند ایران شرقی!‌ ای برادر. دزدی هم حدی دارد.

اگرچه بحث درباره زبان رسمی در افغانستان یک یحث همیشگی است؛ و فارسی زبان‌ها از ظلمی که به زبان آن‌ها می‌شود شاکی هستند. اما حرف‌های اشرف غنی این بار پای ایرانی‌ها را هم به این بحث قدیمی باز کرده است. تا آنجا که برخی فعالان فرهنگی تا آنجا پیش رفتند که ثابت کنند زبان فارسی از کجا شروع به توسعه پیدا کرده است.

جنگ لفظی ایران و افغانستان بر سرِ زبان فارسی

احمد مسجد جامعی ؛ فعال فرهنگی و عضو شورای شهر تهران در یادداشتی با عنوان «چند صدا و یک حنجره» در این باره نوشت:
این باغ، دو مرغ خوش الحان دارد. یکی ملک‌الشعرای بهار و دیگری خلیل‌اله خلیلی که هر دو در سبک خراسانی شعر فارسی درخشیدند. این سروده مقدمه گفتار خلیلی است در سوگ ملک الشعرای بهار. خلیلی خود چهره پرآوازه‌ای در ایران است تا جایی که کتاب‌های مستقلی درباره او و ایران نوشته‌اند.

در سال‌هایی که در وزارت فرهنگ و ارشاد بودم، همیشه نویسندگان، ناشران و محققان افغانستان یا کسانی که درباره آنها کار می‌کردند از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بودند. برخی از آنها در مشهد فعالیت می‌کردند و در میان آنها نسخه شناس‌های معتبری وجود دارند. آثار نویسندگان ایرانی بویژه در متون نظم و نثر از کارهای ماندگار آنهاست. از مواردی که همکاری مشترک برای شناسایی، نگهداری، حفظ و انتشار آنها ضروری است همین فهرست نویسی و احیای نسخه‌های خطی است که میراث مشترک ماست.

بارها بخش ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب یا قرآن کریم، دو کشور فارسی زبان افغانستان و تاجیکستان را در فهرست میهمانان خود داشت. در همان سال‌ها اثر ارزشمند آقای حسن انوشه با عنوان دانشنامه زبان و ادب فارسی در افغانستان منتشر شد و در آن برخی از دانشمندان آن دیار مقالات گرانسنگی ارائه دادند. این در شرایطی بود که کشور افغانستان در اشغال طالبان بود.
یکی از هدایای رئیس جمهوری اسبق ایران، آقای خاتمی، در سفر به کشورهای آسیای میانه و همسایگان حوزه زبان فارسی و

مراکز زبان فارسی و ایران شناسی در نقاط دیگر جهان اهدای همین کتاب بود که با همت مشترک دانشمندان ایران و افغانستان و تاجیکستان تدوین شد. این کتاب فایده دیگری هم داشت و آن تشکیل کتابخانه تخصصی درباره افغانستان در دل کتابخانه این دانشنامه بود. و اینک که این پایه استوار نهاده شده بجاست که در این روزگار هم، پژوهشگران ایران و افغانستان کارهای مشترک بیشتری در این زمینه پدید آورند و از تجربیات یکدیگر بهره ببرند. در همان سال‌هایی که شبکه ISBN (شابک ایران) به ثبت جهانی رسید پیشنهادی مبنی بر ثبت کتاب‌های فارسی سه کشور فارسی زبان در یک جا در دستور کار قرار گرفت.

این همکاری‌ها سابقه بیشتری هم دارد. از مجموعه انتشارات بنیاد دکتر محمود افشار، سه جلد افغان نامه است به نظر او افغانستان در قلمرو زبان فارسی هم وطن ماست اما نه در مرزهای سیاسی. این کتاب‌ها به تاریخ و جغرافیا و فرهنگ و ادبیات افغانستان می‌پردازد. او گفته است هیچ دو کشوری در جهان نیست که به اندازه ایران و افغانستان به یکدیگر شبیه باشند.

آخرین اثر مهم مشترک ایران-افغانستان فرهنگنامه «فارسی ناشنیده‌ها» تألیف آقای حسن انوشه و غلامرضا خدابنده‌لو است که در آن با استناد به آثار فراوانی از نویسندگان افغانستان، 10 هزار واژه فارسی را بیرون کشیدند که در ایران کاربرد ندارد. در واقع این کتاب حاکی از ثروت زبان فارسی در آن سوی مرز، در افغانستان است و ناگفته پیداست که برای کار بزرگی مانند واژه گزینی، این کتاب تا چه حد با ارزش است.

نيوشا طبيبي ؛ فعال فرهنگی هم در این رابطه نوشته است: لابد خبرهاي مربوط به سخنراني رييس‌جمهور محترم افغانستان را درباره زبان فارسي شنيده يا خوانده‌ايد. ايشان گفته‌اند: «افغانستان مهد زبان دري است. ايران پهلوي زبان بود. ما زبان و ادبيات دري را انكشاف داديم. حالا [به‌ ما] مي‌گويند ايران شرقي.‌ اي برادر، دزدي هم حد دارد، حد دارد.» البته كه آقاي غني فردي فرهيخته است كه بارها در بزرگداشت فرهنگ و ميراث مشترك افغاني - ايراني سخن گفته. اخيرا عكسي از ايشان در راه داووس منتشر شده كه كتاب تاريخ بيهقي چاپ ايران را در دست دارند.

شايد كه گفتن اين سخنان دلايل سياسي داشته باشد، شايد در پاسخ صحبت‌هاي رييس‌جمهور محترم خودمان است كه بي‌قصد توهين انتخابات الكترونيك در افغانستان را مثال زده بود. به هر صورت و به هر قصد و منظوري كه گفته باشند، قطعا عقلا و فرهيختگان افغان براي رد اين اظهارات، دلايل محكم و متين دارند كه در اين چند روز در فضاي مجازي و رسانه‌ها گفته‌اند. اما عرض ديگري در اين مورد دارم: گفته‌اند: «حرمت امامزاده را متولي نگه مي‌دارد». آنها كه در اين روزها براي اثبات اينكه زبان فارسي متعلق به كجاست، غيرت ورزيده و عصباني شده‌اند، آيا براي حفظ و حراست از ميراث آن و بزرگداشت اديبان و حكما و دانشمنداني كه گنجينه ادبيات فارسي را غنا بخشيده‌اند همين قدر حساسيت داشته‌اند؟

موج‌هاي احساسي مي‌آيند و مي‌روند و عده‌اي بر واكنش‌هاي احساسي جامعه سوار مي‌شوند و بار خود را مي‌بندند و اظهارنظري مي‌كنند كه از قافله عقب نمانند.

اما ما تا چه ميزان در درست خواندن و درست نوشتن كوشيده‌ايم؟ چقدر با آثار فاخر گنجينه ادب فارسي آشنا هستيم؟ آيا تلاش مي‌كنيم كه آنچه مي‌نويسيم املا و صورتي درست داشته باشد؟ آيا در به كار نبردن كلمات بيگانه در گفتار روزانه‌مان وسواس به خرج مي‌دهيم؟ آيا بزرگان و اديبان كشور خود را مي‌شناسيم و ارج مي‌نهيم؟

دردا كه پاسخ بسياري از اين پرسش‌ها نااميد‌كننده هستند. در حالي كه شعر فارسي ارجمندترين هنر و ميراث معنوي ايرانيان است و هر ايراني باسواد و بي‌سواد شعري از بر دارد و از شنيدن و خواندن غزل، رباعي، دوبيتي، قصيده و نثر زيبا لذت مي‌برد، دستگاه‌هاي رسمي فرهنگي كشور چقدر براي اشاعه گويش و كتابت صحيح اين زبان بين مردم كار كرده‌اند؟

معمولا آدمي نعمت‌هايي را كه دور و بر خود دارد، نمي‌بيند و آنها را عادي و معمولي تلقي مي‌كند. سرزمين كهن ما، چنان آكنده از آثار و ابنيه تاريخي و نمونه‌هاي بي‌بديل معماري است كه ديدن آنها در هر شهر و روستا براي بسياري از ما عادي شده. متاسفانه عده‌اي از مديران، اين آثار را موانعي براي رشد و توسعه تلقي مي‌كنند و مي‌كوشند كه به خيال خود اين سدهاي پيشرفت را از سر راه بردارند. دردا كه نگاه توسعه‌گراي بسياري از مديران و نمايندگان مجلس، آينده‌محور نيست و بيشتر براي آراستن كارنامه خود آنها طراحي مي‌شود. كارهاي بسيار خوبي كه در نقاط مختلف كشور انجام شده و مي‌شود را ناديدن گرفتن عين بي‌انصافي است. در اين سال‌ها، هزاران پروژه براي ارتقا و پيشرفت وضعيت زندگي مردم و توسعه كشور انجام شده ولي اگر حتي يكي از اين طرح‌هاي اجرايي به ميراث فرهنگي آسيب زده باشد، همان يكي هم زياد است.

خبرهاي بسيار ناراحت‌كننده‌اي از فدا شدن ميراث و گنجينه ملي ايران به پاي طرح‌هاي توسعه هر روز روح و روان ايران‌دوستان و علاقه‌مندان به فرهنگ و تاريخ ملي را مي‌آزارد. از آسيب‌هاي فراواني كه به چهارباغ اصفهان آن هم به دليل لجبازي و رقابت شهرداري با ميراث فرهنگي وارد شده تا مرمت غيراصولي گنبد بي‌نظير شيخ لطف‌الله.

عرض كردم حرمت امامزاده را متولي پاس مي‌دارد. ما خود با ميراث فرهنگي و تاريخي و مفاخر كشورمان بدترين رفتارها را مرتكب شده‌ايم، اكنون چه جاي گله از رييس‌جمهور افغانستان براي ايراد سخنراني درباره زبان فارسي است؟ ما سبب شده‌ايم كه كشورهاي منطقه، آنها كه تاريخي ندارند با سرقت مفاخر و آثار ملي ما براي خود پيشينه‌اي دست و پا كنند. از ماست كه بر ماست.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ترامپ تو پایگاه افغانستان برای سربازاش از پیشرفت میگفت اشرف غتی مثل سه پایه ایستاده بود پشتش ترامپ گفت سخنرانی من طول میکشه برید غنی گفت نه می ایستم نزدیک نیم ساعت شد صدای مردمش دراومد تو همون سه پایه ای غنی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا وحالا دفاع از زبانی میکند که در نابودی ان کم نگذاشته و خودرا حامی زبان فارسی قلمداد میکند

      • بدون نام

        زبان فارسی امروزی از خراسان بزرگ که الان بین ایران و افغانستان تقسیم شده برخواسته.ولی این ربطی به غنی که از قوم پشتونه نداره! مثل این می مونه که کردها بگن فارسی مال ماست!

      • بدون نام

        وقتی میایم زبان روسی یاد بگیریم نتیجه اش میشه

      • بدون نام

        لحن و گویش مسخره افغانی ها بدتر گند زده به زبان فارسی

      • فرزاد

        اصل زبان فارسی دری که الان ما داریم به این زبان صحبت می کنیم از افغانستان بوده، دوست عزیز

    • بدون نام

      شما و پاس داشتن زبان فارسی خخخخخخخ
      اسم رسم ایین نگارشون عربیه
      ایران دیگه وجود نداره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هیچکس چه اسکندرش و چه مغولش و چه عربش نتونست ایران رو تغییر بده.ما هستیم و خواهیم بود.

      • بدون نام

        والا همینو بگو خودمون نصف کلماتمون عربیه بعد از فارسی افغانها ایراد میگیریم

      • بدون نام

        حالا که فعلا ادبیات زبان فارسی پ
        پا تبدیل به زبان عصر ۱۴۰۰پیش بر گشته یعنی عرب شده زبان حدیث هم شده شعرا ما

      • بدون نام

        ریشه الفبا و رسم الخط عربی، الفبای جیرفت است. پس زیاد خوشحالی نکن که عرب همه چیزش را از ایران دارد.

    • بدون نام

      هنوز فتحه کسره رو بلد نیستن کجای جروف درست بذارن گند زدن به گویش فارسی ادعاشون هم میشه برو دنبال بازیت اشرف

      پاسخ ها

      • بدون نام

        جنابعالی که ادعایتان گوش فلک رو کر کرده با این جمله بندی و آئین نگارشی که دارید باید رئیس فرهنگستان زبان می شدید

      • بدون نام

        فتحه و کسره اصل مال زبان عربی هست کلا کاملترین زبان زبانه عربیه و ۶۰ درصد لهجه فارسی از عربی هستش

      • بدون نام

        هروقت افغانستان حق آبه رود هیرمند رو پرداخت کرد، بعد بیاد از دزدی صحبت کنه

    • بدون نام

      افغانی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        فردا اعا میکنند تخت جمشید ونقش رستم مال ماست

      • بدون نام

        نژاد پرست

      • بدون نام

        بی مغز

    • بدون نام

      حالا آش دهن سوزی هم نیست روش دعوا می کنن
      انگار که مشکل ما فقط این مزخرفها ست

      پاسخ ها

      • محسن

        شما بفرمایید اش

    • بدون نام

      ریشه زبان فارسی در افغانستان و تاجیکستان است.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نه آقا تو زیرزمین خونه شماست

      • بدون نام

        نه آقا تو زیرزمین خونه شماست

      • بدون نام

        صدر صد همینه شک نکن دادا

      • بدون نام

        دوست عزیز افغانستان تا زمان فتحعلی شاه قاجار قسمتی از خاک ایران یا پارس بود گفتن این سخن شما یعنی شما ریشه ای غیر از تمدن ایران دارید قوم پارس در سرزمین ایران زندگی کرده و میکندهر جای دنیا کسی به زبان پارسی سخن بگوید زبانش برگرفته شده از زبان ایرانیان سرافراز است ما شعر دزد دیده بودیم اما شاعر دزد نه
        نابود باد تفرقه افکن خود فروش

      • بدون نام

        خودتو بکشی هم همه دنیا فارسی رو به نام ایران میشناسن،ببین این از نادونی و سطحی نگری توه،حتی بی بی سی که در قلب لندن برای فارسی زبانان دنیا اخبار پخش میکنه با صلاحدید بزرگان زبان دنیا نه افغانستان نه ایران نه تاجیکستان به زبان فارسی رسمی ما ایرانیا صحبت میکنه پس مشخصه تاریخ و جهان زبان فارسی رو متعلق به ایران می دونن و به زبان فعلی ایرانیان به عنوان صاحب اصلی زبان فارسی احترام میذارن

    • ahmadi

      اشکال نداره ،بگید ته مونده آدمای افغانستان بیان ایران ،خوبی که از حد بگذرد نادان خیال بد کند.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ببخشید کدوم خوبی؟؟؟؟کدوم کشوری مثل ایران با مهاجراش مثل عقده ای ها برخورد میکنه؟

    • محمد

      اینا باقی مانده سربازهای ارتش مغول هستن که زبان مغولی یادشون رفته.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اره از واحد پول ایران معلومه که تومان هست .

      • بدون نام

        واحد پول ایران ریاله نه تومان بیسواد افغان

      • بدون نام

        کتاب بخون

    • بدون نام

      افغانستان یکی از شهرهای ایرانه و زبانش وام گرفته از ایرانه.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        افغانستان یک کشور مستقله. اینجور احساسات اشتباه موجب سوءتفاهم میشه

      • بدون نام

        فعلا که ایرانیها همش عربی حرف میزنن

      • بدون نام

        بلی درسته ایران افغانستان فرقی ندارد
        مگر چند سال هست افغانستان از ایران جدا شده

      • بدون نام

        کتاب بخون

    • بدون نام

      همینو کم داشتیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ما ایرانیا که همه چیزمون عربی شده زبان فارسی هم کم کم ابین میره به خودت ن فشار نیا رین

      • دکترا

        استان حرات قبلن از کدام کشور بوده

    • محمد

      تورو خدا ول کنید. به اندازه کافی با کشورهای دنیا درگیری داریم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        افغانستان خخخخخخخ

    • بدون نام

      از شانس بد اشرف غنی هم برا ما شیر شده

    • محمد

      افغانستان باید بره یونسکو زبان فارسی رو برای خودش ثبت کنه.
      تا همه دنیا بهشون بخندن.

      پاسخ ها

      • سهامی

        به کردها توهینی نشه
        چرا که کردها مهد تمدن و ساسانیان بوده اند

    • بدون نام

      اشرف غنی خودش در اصل پشتون هست و نباید در مورد زبان پارسی نظر کارشناسی بده
      اینو باید بذاره به عهده زبان شناسان و اهل فن
      زبان پارسی زبان مشترک ایران و افغانستانه

      پاسخ ها

      • افغان

        در مبحث زبانشناسی زبان پشتو شاخه ای از زبان فارسی است پشتو در ابتدا پارسوا یا فارسی بوده که بعدا به پشتو تغییر یافته

      • فرزاد

        زبان پارسی ارزش مشترک همه ما افغان هاست.

    • بدون نام

      سلام. کسانی که با افتخار ، سر در مغازه شون یا روی کالاهاشون رو به زبان انگلیسی می نویسن و با سر هم کردن چند تا کلمه خارجی تو حرفاشون ، کلاس می ذارن ، صلاحیت دفاع از زبان فارسی رو ندارن.

    • bh

      دروغ نگفته بتظرم واقعیت رو گفته زبان فارسی از افغانستان گسترش یافته الانم درسته که فارسی زبان رسمی کشور هست ولی زبان محاوره ای اکثریت نیست.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        فارسی را سامانیان گسترش دادن ک خاستگاهشون امروزه در تاجیکستان هست

      • فرزاد

        خواستگاه سامانیان شمال افغانستان بوده. یعنی هموطنان تاجیک ما

    • ناشناس

      خیلیم خوب.پس بلید منتظر باشیم به زودی بگن ایرانم کشور ماست.ایرانیها ازما دزدیدنش.

      پاسخ ها

      • بی نام

        چرت نگو

    • بدون نام

      ناراحت نشوید ظاهرا غنی سرباز و محافظ ترامپ است افغانستان که به گفته خودت مد تمدن است تو باید این کارو میکردی . شهید سلیمانی نامه ترامپ اصلا نگرفت و قبول نکرد که حتی باز کند به این میگن مد تمدن

    • بدون نام

      بهش بگید اگر بلد بودی بگی (گفتم)میگه (گوفته کردم)آنوقت بیا نظر بده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        از لحاظ علم زبان شناسی گویش افغانی خالص تر است در خصوص مهد زبان فارسی خراسان بزرگ در زمان قدیم است که الان بخشی از آن خارک افغانستان است . به هر حال ریشه های مشترک دو کشور زیاد است و همین زبان فارسی باید عامل وحدت باشد نه تفرقه

      • بدون نام

        از نظر زبان فارسی اونها درست تر صحبت میکنند واقعا

      • بدون نام

        تو میدونی کدومش درسته استاد؟

      • بدون نام

        من افغانی ام. اشرف غنی پشتون و مزدور آمریکاست. با این حرفا هم میخواد رابطه مردم اشیعه یران و مردم شیعه افغانستان رو چه در ایران و چه در افغانستان خراب کنه. از اتحاد شیعیان ایران و افغانستان میترسه. نمونه بارزش دفاع از حرم های اهل بیت هست. الان مدافعان حرم افغانستانی در کشور خودشون به دستور دولت تحت نظرند. چون از شیعه و قدرت شیعه هراس دارند. پس هوشیار باشیم.

    • امیر

      وقتی که ما تاریخ مون رو داریم ار کتب درسی حذف میکنیم بایدم کشوری که تا دیروز بخشی از ایران بوده واسه مون کُری بخونه

      پاسخ ها

      • بی نام

        احسنت

    • بدون نام

      یکی نیست به این اشرف غنی بگه افغانستان یک روز جز ایران بوده پس شما از زبان فارسی دزدی کردید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کدوم زبان فارسی ایرانی به شستن میگه ششته وکردم به نشستن میگن تاشو به سی بزمینی میگن کچلو به فلکه میگن پلکه به سی ونه میگه یک دانه مانده به چهل شارش میگن شاش به ۶میگن شاش اینقدرزبان فارسی ایرانی ضایع بوده جمع کنیدبه ایران ایرانی نمیخوریدایرتنیای مقیم خارج گرفتن زدنشون گفتن خودتون نچسبونیدبه ما ایرانیاهرجامیرین میگین ایرانی هستیم زبان فارسی یادگرفتین تبروی مارم توجهان بردین اینازبانشون مغولی پاکستانی پاکستان هندهم متل اینابود ومستعمرانگلیس شدن دیگه فارسی ایرانی ول کردن به زبان خودشون یاانگلیسی درس میخونن کدوم ازشاعران دانشمندان ایران شعربه زبان افغانی پشتو گفته

      • بدون نام

        اینقدردیپلماسی ذلیل داریم افغانیاهم دم دراوردن زبانشون درازشده اب سربالا برقورباغه ابوعطامیخونه

      • بهزاد

        بابا چرا دعوا میکنید؟شماها باهم هم زبان و هم نژاد و برادرید.فارس و افغان برادرن.

      • بدون نام

        مثل این میمونه که بگی قرقزستان بگه روسیه جزومابود افغانیا چی حالیشون چه برس زبان فارسی بفهمن اینهاچون کتاباشون فارسی ومتل پاکستانیهاهندوستان فارسی قبلا حرف میزدن دری اردوپشتو...بودن الان انگلبسی شدن قبلا فارسی ایرانی حرف میزدن وبعدانگلیسیها انگلیسی حرف میزدن

      • بدون نام

        مثل این میمونه که بگی قرقزستان بگه روسیه جزومابود افغانیا چی حالیشون چه برس زبان فارسی بفهمن اینهاچون کتاباشون فارسی ومتل پاکستانیهاهندوستان فارسی قبلا حرف میزدن دری اردوپشتو...بودن الان انگلبسی شدن قبلا فارسی ایرانی حرف میزدن وبعدانگلیسیها انگلیسی حرف میزدن

      • بدون نام

        خوب اینهمه کشورزبانشون عربی انگلیسی اسپانیایی وچینی خوب که چی بش افغانیاخودشون به ایران وایرانی نچسبونن

      • بدون نام

        خوب اینهمه کشورزبانشون عربی انگلیسی اسپانیایی وچینی خوب که چی بش افغانیاخودشون به ایران وایرانی نچسبونن

      • بدون نام

        چشم نخوری آیکیو
        شرط میبندم تو یکسال لای یک کتاب رو هم باز نمیکنی

      • ایران دوست

        ایکاش تمام آنها که نظر های جوک آمیز بیان کرده اند....حداقل کمی اطلاع از تاریخ ادبیات پارسی داشتند....گستره زبان پارسی محدود به ایران وافغانستان وتاجیکستان نیست دوستان...زمانی خراسان بزرگ شرق ایران بودوسوریه امروز تا سواحل مدیترانه غرب ایران...بقیه رخدادهای تاریخی را باید مطالعه کرد تادرک از ادبیات پارسی کنیم!!!
        مولانا زاده روستایی نزدیک بلخ است....ترکیه از آرامگاه اش سالیانه بیش از ۱۰ میلیارد دلار در آمد دارد،در حالی که قادر ب خواندن یک بیت از۶۰ هزار بیت اش را ندارند!!!!
        اگر کمی درک داشته باشیم دامن ب تحریک دگران نمیزنیم...نژاد آریایی بزرگترین نژاد جهان امروز است!!!

    • شادمهر

      در حال حاضر تاجیکستان و افغانستان دارای زبان فارسی هستن ولی متاسفانه کشور ما ایران فقط شده زبان عربی.

    • بدون نام

      اخه این بدبختها دیگه چیزی ندارند که بگن نه فرهنگ درستی نه زبان قشنگی مجبورند یه چیزی بپرونند

    • بدون نام

      خب به ما چه

    • افغان

      کسی گفت از شبکه های اجتماعی باید ترسید گفتند چرا گفت چون یه انسان بی سواد بی فرهنگ به اندازه یک برنده جایزه اسکار حق نظر دادن دارد حالا هم نظرات شماها ادم از دنیا نا امید میکند فرق نمیکند افغان باشید یا ایرانی.زبان فارسی زبان همه ماست هیچ تفاوت و برتری بین ما وجود ندارد همدیگر را دزد نخوانید ما همه عاشق فردوسی سعدی وحافظ استیم لهجه های همدیگر را نمسخره نکنید

    • بدون نام

      زبان فارسی فارسی فارسی نه افغانی

    • بدون نام

      ببین کارمون ب کجا رسیده اینام شاخ شدن برامون خخخخخخخخ

    • علی

      زبان فارسی و تمدن آن فعلا در تاجیکستان در حال زنده شدن است

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تاجیکها زبان رسمیشون روسیه

    • جواد مقدم

      زبان فارسی از افغانستان شروع شده و بعد به ایران سرایت کرده است ! کاش بجای دعوا سر زبان و دیگر اعضا کمی به فکر سر و سامان دادن به بدبختی هایتان باشید !! خدا به راه راست هدایتتان کند ، آری .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ما جایی به نام افغانستان در تاریخ نداشتیم.خراسان بزرگ بوده که بخش بزرگیش در ایرانه

    • بدون نام

      مساله اینجاست ک در تاریخ تا قبل مرگ نادر شاه چیزی به اسم افغانستان(سرزمین پشتون ها) وجود نداشت. احمد ابدالی ک موسس افغانستان هست والی(استاندار) قندهار بود و در جنگ ایران و هند جزو فرماندهان لشکر ایران بود.
      حالا شما ادعا میکنید مولوی افغانستانی بود فردوسی افغانستانی بود فارسی هم مال افغانستانه در حالی که در اون دوران باستان به هر کسی میگفتی افغانستان کجاست مات و مبهوت نگات میکرد.

    • Laily

      بابا افغانستان کلن ۲۰۰سال قدمت دارع

    • از اصفهان

      یک متن ادبی یا تاریخی ک قدمت اون به 500 سال برسه بیار که اسم افغانستان در اون باشه ما سعدی و حافظ و شهریار و هوشنگ ابتهاجم میگیم افغانستانی بودن.
      ولی فردوسی هزار سال قبل در شاهنامه از ایران هند چین روم توران اسم برده.وقتی اون سرزمین از لحاظ تاریخی و فرهنگی بخشی از ایران بزرگ هست نمیتونید بگید یک کل از جزء خودش چیزی دزدیده.اگر بر فرض خاستگاه فارسی افغانستان کنونی باشه (که نیست) هم باز در زمان خودش منطقه ای از ایران بوده.

    • بدون نام

      خب سردمداران دارن اصطلاحات عربي رو وارد ميكنن و ايشون هم احساسات قرباغه عطاييش گل كرده داره جويبار رو سر بالا ميره و حرفهاي گنده تر از دهان، از ماست كه بر ماست همه و همه تقصير اين ......

    • بدون نام

      اشرف غنی تاریخ را مطالعه کند بعد اظهار نظر کند افغانستان و ارمنستان و تاجیکستان ازبکستان و قزاقستان و امثال این کشورها زمانی متعلق به ایران بودند

    • محمدجواد

      سلام
      یه متنی بنویسید و ‌بخونید ببینم!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        فرهیخته بزرگوار! بسیار نیکو فرمودی. آفرین.

    • بدون نام

      هر چه کنی به خود کنی گر همه نیک و بد کنی ! همه اش تقصیر خودمونه وقتی به هیچ چیز ارزش قائل نشیم و تیشه به ریشه خودمون بزنیم نتیجه اش میشه این که دیگران هم برامون اهمیت قائل نمی شن !

    • سعید

      مگه از زبان فارسی، چیزی باقی مونده. متن بالای اخبار داغ رو بدقت بخوانید. هشتاد درصدش عربیه. احمد مسجد جامعی اومده دفاع کنه از زبان فارسی ایرانی. سه کلمه اسمش عربیه. لااقل اسم اشرف غنی فارسیه....‌اشرف

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اشرف بر وزن افعل، اسم تفضیل عربیه از ریشه شرف
        غنی بر وزن فعیل، صفت مشبّهه عربیه از ریشه غنا

    • سرباز ولایت

      زبان پارسی(فارسی )در مهد زبانش فلات ایران قدمت هفت هزار ساله دارد که بیش از نیمی از افقانستان و تاجیکستان رو هم شامل می‌شود آقای اشرف غنی یا خودش رو زده به کوچه علی چپ و یا خبر نداره زبان پشتون یکی از زیر شاخه های زبان فارسی است مثل زبان بلوچی و کردی و مشهدی و لری.

    • بدون نام

      تایوان حدودچهارصدسالاازچین جداشده ولی چین هنوز روی آن ادعا داردوآن رابخشی ازکشورچین به حساب می اوردویا هنگ کنگ حدودصدوپنجاه سال دراختیارانگلیس بود اما چین آن را پس گرفت آنوقت ما اجازه میدهیم بخشیهای از ایران که حتی هنوز صدوپنجاه سال نیست از ایران جدا شده انددربرابرما موضع گرفته واظهارفضل کننداگرهمان موقع که اشرف غنی گفت مشهدیکی از قصبه های هرات است ایران دهانش را میدوخت الآن جرات نمی کردحرفهای گنده تر از خودش بزند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دوست عزیز. چین ابر قدرته. ایران همین قدر که مانع از تجزیه ایران بشه هنر کرده. باز گرداندن افغانستان و ارمنستان و... به کنار. دشمنان ایران خیلی زیاده. حرفای اشرف غنی هم بوی توطعه آمریکا و اسراییل میده. چون مهره دست آمریکاست. دعا کنید افغانستان رییس جمهور شیعه بیاد روی کار.

    • بدون نام

      تایوان حدودچهارصدسالاازچین جداشده ولی چین هنوز روی آن ادعا داردوآن رابخشی ازکشورچین به حساب می اوردویا هنگ کنگ حدودصدوپنجاه سال دراختیارانگلیس بود اما چین آن را پس گرفت آنوقت ما اجازه میدهیم بخشیهای از ایران که حتی هنوز صدوپنجاه سال نیست از ایران جدا شده انددربرابرما موضع گرفته واظهارفضل کننداگرهمان موقع که اشرف غنی گفت مشهدیکی از قصبه های هرات است ایران دهانش را میدوخت الآن جرات نمی کردحرفهای گنده تر از خودش بزند

    • بدون نام

      ما که زبان لری داریم کاری به دعوای فارسها با افغانها نداریم.همینطور کردزبانها .ترکها .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ولشون کنید تا همدیگه رو پاره کنند. اونا زبون همدیگه رو بهتر میفهمند و با همدیگه همتبار هستند

    • بدون نام

      در واقع کشور افغانستان و تاجیکستان همان تورانیان هستند که دشمن ایرانیان بوده و هستند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چشم

    • بدون نام

      اینکه زبان فارسی که ما صحبت میکنیم از افغانستان اومده واقعیت تاریخیه
      شما در شهر شیراز تا قرن ششم اثری از شعر فارسی نمیبینید
      فارسی در طی هزار سال بخصوص صد سال اخیر در ایران گسترش پیدا کرده

    • پارساطولابی

      الان که صاحب زبان فارسی شدن چندصباحی دیگر میگن خراسان مال افغانستان است تاحدی هم راست میگن چون نصف خراسان شده افغانی نیکی که ازحدبگذرد نادان خیال بدکند اینقدربه اینها احترام گذاشتن تا الان برای ایران شاخ بشن

    • بدون نام

      این افییا هم شاخ شدن دیگه

    • ب پ

      وقتی شناسنامه زبان فارسی توسط بزرگانی چون فردوسی و دهخدا نوشته می شود چه جای گزاف گویی افغانها است .این فارسی مسخره دری نیز ارزانی مشتی افغان باشد مابه این دری وری ها نیازی نداریم. .

    • بدون نام

      یه دونه از این موشها چند شب پیش تو صف دارو (بدون نسخه) به یه خانم به هوای فشردگی جمعیت .... پلشت با کلاه طالبانی خیلی خیلی پررو بود ! میگفت یک دانه سید...بدید من خخخ خانمه برگشت گفت کثافت خجالت نمیکشی از سنت برو عقب دستش رو زده ....بود .قید خرید رو زد و اومد بزنه به چاک بیرون داروخانه شوهر اون خانم گفت من خودم داشتم میدیدم....حسابی چک ولگدیش کرد و سوار موتور رفتن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        میگفت یک دانه سید...بدید من؟

    • ایرانی

      ایران باید تمام این افغانی ها را بیرون کند تا اشرف غنی که گیجه بگیرد ودیگر از این مزخرفات نگه مردک افغانی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بعد از بستن تنگه هرمز البته!

      • بدون نام

        اتفاقا اشرف غنی سنی و پشتون و آمریکا هم همینو میخواد. تفرقه و اختلاف بین شیعیان. چشماتو باز کن.

    • 007

      همینو کم داشتیم که افغانستانم امروز یا فردا نامه بفرسته که بیاید از ما راه و رسم زندگی رو بیاموزید که تا امروز شما در گمراهی بسر میبردین.ما هم نامشونو جر میدیم.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        لابد همونطور که وقتی ترامپ برجام را پاره کرد شما آتشش زدید

    • بدون نام

      وقتی استوره های ما حسین عباس باشن افغانستان باید تعصب زبان فارسی رو بکشه

    • adaf

      این اشرف غنی باید یک دو واحد زبان فارسی پاس کند

    • بدون نام

      فارسی زبان نیست و لهجه ای بیش نیست

    • بدون نام

      یعنی ایرانیها افغانین یا افغانیا ایرانین ی قوم کاملا بی منطق و نژاد پرست ک غرق در جاهلیت هستن

    • وحید

      امیدوارم که این افکار و حرفای بچگانه یه روزی تموم بشه و مرزی بین ایران افغانستان تاجیکستان آذربایجان و کردستان عراق نباشه.

    • بدون نام

      راس میگه زبان فارسی اصلش افغان هس مال ایران لهجه ...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مخصوصأ لهجه تهرونی.

    • مهدی

      زعفران و امتیاز برتد بزگ جهانی آن را افغانها گرفتند ؛ عیدبز
      رگ باستانی و نوروز را تاجیکها از ایران گرفته و به نام خودشون ثبت کردند ؛ حالا نوبت زبان فارسی شده ...... بروید ( مسئولین‌وطن‌فروش ) کلاه‌تون‌ را بزارید بالاتر . ولی خُب شاید بتوتیم یه زبان اسلامی برا کشور درست کتیم‌ ...!!!!!!!

    • بدون نام

      اگه کلاس اول هم خونده باشی میتونی تاریخ بخونی که فارسی دری مخصوص افغانستانه ایران زبان پهلوی داره و یا داشته یکم کتاب مطالعه بفرمایین لطفا

    • بدون نام

      هر کسی که فارسی را صحیح و شیوا استفاده کن اجازه داره او را از خودش بداند. اصلا از زبان که چیزه کم نمیشه که زیاد هم میشه. هر کس به زبان مادری من و توسعه آن کمک کند یک دنیا هم ممنونش خواهیم شد

    • کمپوجیه

      ای کاش چنین میشد که افغانستان و تاجیکستان ب زبان پارسی کمک کنند

    • بهار بمانی

      زبان فارسی جدیدبعداز۱۵۰سال بی‌شک درشرق ایران یاخراسان بزرگ که ازبدخشان درتاجیکستان امروزی تابخارا وخجندسمت غرب سبزوارنیشابورتوس شروع برایش کرده بسیاری ۱نقاط خارج ازافقانستان بوده اولین بارسامانیان درتاجیکستان امروزی ازبدخشان واطراف امودریاتانزدیک دریای خزر دولت مستقل فارسی زبان بمعنی دولت که خودراازبازماندگان ساسانیان میدانستن تشکیل شده دوباره زبان فارسی تاجیگی وتمام آداب رسوم دربارساسانیان رابین مردم احیا کردم همزمان درقسمتها خراسان و سیستان و بلوچستان که تاکابل ادامه داشت فرهنگ ایرانی شروع برشدکرد آن زمان افقانستانی وجود نداشت وبخش جنوب شرق مشرف کابلستان خوانده میشدوبخشی هم فوم خوارزم اما همه اینها ازنژاداریائی وربانشان شاخه ای از زبان اصلی فارسی بودودر برگزاری مراسم وائین مشترک بودن اینکه افقانستانی که زبان فارسی باشد چنین نیست چون دولتی بدین نام آن زمان نبودامااندوست عزیز که گفته زبان شماپشتو وکاری بفارسی ندارداشتباه است همه زبانهای منطقه حتی سکها وبلوچ برگرفته از قوم اریائی که بعدازکشتن ازامودریاازدجله وفرات ناتمام نقاط کردنشین وشمال غرب ارمنستان وشرق سندوکشمیروشرق چین حوزه فرهنگی تمدن اریائی بوده که چون یونانیان ساکن کناردریای اژه اولین بارباسپاه داریوش وخشیار برخوردکردن این سرزمین بنام پرسیم پارسیها شناختن که چنین نبودحوزه فرهنگی ایران از اقوام مختلف بامشترکات فراوان وسلایق منطقه ای همراه بوده

    • بدون نام

      من یک ایرانیم ، اما افغان درست گفته چونکه زبان افغانی ها فارسیشون کاملآ فارسی هست مثل ما قات پاتی نیست: موبایل، گیلاس ، هازپیتال، عصر،ٱرسی و... کلماتی هستند که فارسی زبانان بیان می کنن، یعنی فارسی ناخالص.

    • چ چ

      حیرانم از این اظهارنظرهای بچه گانه عزیزان این تیترهای عجیب وغریب ایرانی وافغانی نیست چونکه ملت ایران وافغانستان وتاجیکستان تنها کشورهای رسمی فارسی زبانند که اشتراکات آباآ واجدادی تاریخی دارند واما روحانی حالا بیغرض افاضه سخن میفرمایند وبرادران وهمسایه مان را میرنجاند وبالعکس اشرف غنی هم پاسخ میدهد و بعدش من وتو وما جمع میشویم بچه گانه بهم میپریم وانگاه امریکاواسرلییل وانگلیس ازاینکه بایک کلمه تخم نفاق انداختند کیف میکنند عاقل یک اشاره

    • بدون نام

      شما عربیتونو یاد بگیرین فارسی دری زبان افغانیهاست مشخص نیست؟؟؟؟

    • amir a.h

      زبان فارسی روافغانیااختراع کردن

    • بدون نام

      کی میخواددتاریخ واسه خودش جور کنه؟ مولانا که افغانیه رودکی تاجیکستانی. اونوقت ایران میگه مال ماست!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج