adexo3
۱۳۷۹۱۵۸
۳۵۷۴
۳۵۷۴
پ

سوپر لیگ وارد می‌شود؛ زلزله در دنیای فوتبال

نهادهای بزرگ فوتبال دنیا در رابطه با پروژه سوپرلیگ تسلیم شدند.

فوتبال ۳۶۰: اگر تصور کردید  با اتحاد یوفا و فیفا فلورنتینو پرس از میدان بیرون می‌رود و تسلیم می‌شود، باید گفت سخت در اشتباه هستید. رئیس باشگاه رئال مادرید در بزنگاه‌های مهمی ثابت کرده که به لحاظ جایگاه دستکمی از روسای نهادهای فوتبالی ندارد. پروژه او را محکوم کردند و کنار گذاشتند اما پرس نه سر و صدا کرد و نه تسلیم شد. او حتی کسانی که پشت پروژه سوپرلیگ را خالی کردند هم نادیده گرفت و امروز دوباره به میدان آمده است. دیوان عدالت اروپا در مورد حذف پروژه سوپرلیگ  رای نهایی را به نفع این ایده رقابتی صادر کرد و یوفا و فیفا تا اینجای کار محکوم شده‌اند.

سوپر لیگ وارد می‌شود؛ زلزله در دنیای فوتبال

رای صادر شده

متن رای نهایی دادگاه به این شرح است: 

قوانین فیفا و یوفا در مورد غیر قانونی بودن سوپرلیگ با قانون اتحادیه اروپا مغایرت دارد. به این ترتیب تشکیل رقابتی موازی با رقابت‌های یوفا مانعی ندارد. یوفا و فیفا از قدرت خود سوء استفاده کردند و حق ممانعت از برگزاری سوپرلیگ را ندارند. این کار خلاف قوانین اتحادیه اروپاست. 

این بیانیه شفاف، ساده و روشن که به نفع پروژه سوپرلیگ صادر شده را به خاطر بسپارید چرا که ممکن است دنیای فوتبال را تحت تاثیر قرار دهد. با این رای طرفداران و بنیانگذاران سوپرلیگ می‌توانند بدون مزاحمتی به پیاده‌سازی برنامه‌های خود بپردازند و یک رقابت جدید را مبتنی بر قوانین خودشان تشکیل بدهند؛ رقابتی که به زعم یوفا نخبه‌گراست و باعث تنزل سطح تیم‌های متوسط خواهد شد و البته حامیان سوپرلیگ هم در مقابل این ایده مقاومت می‌کنند. نکته حائز اهمیت در مورد رای صادر شده این است که این رای در بالاترین نهاد قانون‌گذاری صادر شده و طرفین حق اعتراض به آن را ندارند. این به معنی آزاد شدن سوپرلیگ از هر گونه تحریم و فشار و مسیر هموار این رقابت برای ورود به دنیای مستطیل سبز خواهد بود. البته این اتفاق به معنی تشکیل قطعی سوپرلیگ نیست اما این رقابت دیگر مانعی قانونی بر سر راهش نمی‌بیند.

واکنش‌های متعدد

رئیس فدراسیون فوتبال ایتالیا که از مخالفان برگزاری پروژه سوپرلیگ به شمار می‌رود به باشگاه‌های ایتالیایی در مورد پیوستن به این مسابقات هشدار داده است. بیانیه قاطع گابریل گراوینا از این قرار است: «ما قادر نیستیم از عضویت باشگاه‌ها ممانعت کنیم اما اگر چنین اتفاقی بیفتد، موضع ما باید روشن باشد. انجام 2 یا 3 رقابت قهرمانی در سازمان‌هایی مختلف غیرممکن است». فدراسیون فوتبال ایتالیا هشدار داده در صورت پیوستن تیم‌های باشگاهی به سوپرلیگ، این باشگاه‌ها از لیگ داخلی اخراج خواهند شد. مدیر عامل سوپرلیگ هم پس از قرائت رای نهایی به این پیروزی بزرگ واکنش نشان داد. برند رایشارت در این رابطه می‌گوید: «اکنون دیگر باشگاه‌ها تهدید یا تحریم نمی‌شوند و در رابطه با تصمیم‌گیری در مورد آینده خود آزاد هستند. انحصار یوفا تمام شده و ما حق رقابت را به دست آوردیم. باشگاه‌ها دیگر نباید از تحریم بترسند و حالا قادرند آینده خود را انتخاب کنند». مدیر عامل سوپرلیگ همچنین در اقدامی تبلیغاتی و جذاب عنوان کرد بازی‌های سوپرلیگ برای علاقه‌مندان به صورت رایگان پخش می‌شود.

شیوه اصلاح شده

اعتراض برخی از مخالفان برگزاری سوپرلیگ به شکل تدوین شده این رقابت‌ها بود و بنیانگذاران این رقابت جدید از سال 2021 تاکنون در صدد اصلاح شکل اولیه پیشنهادی و جذب این دسته از مخالفان بوده‌اند. آنها اکنون 3 دسته مسابقات با حضور 60 تیم را در نظر دارند و به نظر می‌رسد در شیوه جدید، سوپرلیگ حتی دامنه بیشتری نسبت به گذشته داشته باشد. برخی از اظهار نظرها حاکی از این است که سوپرلیگ فقط از ایتالیا و اسپانیا شرکت کننده خواهد داشت و تیم‌های آلمانی، انگلیسی و فرانسوی به آن ملحق نمی‌شوند. هر چه هست فعلا سوپرلیگ تا مرحله قانونی شدن پیش رفته و باید منتظر بود و دید پرس و یارانش در راه‌اندازی این رقابت تازه چه اقدامات دیگری انجام خواهند داد. فوتبال دنیا در شرف اتفاقات بزرگی است که می‌تواند ساختار دنیای مستطیل سبز را به کلی تحت تاثیر قرار دهد. همین حالا هم بسیاری از کمپین‌های مخالف برگزاری این مسابقات در تدارک اعتراض سراسری هستند و البته سوپرلیگ حامیان کمی هم ندارد. جنگ واقعی تازه شروع شده و این بار یوفا و فیفا رقیبی با قدرت برابر را در مقابل خود می‌بینند.  

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج