۱۴۱۰۴۳۶
۲۶۰۹
۲۶۰۹
پ

لژیونر ایران در مقصد غیرمنتظره: اینجا عاشق سردار آزمون هستند

بازیکن سابق نفت آبادان از تجریه لژیونر شدنش در کشور آسیایی ازبکستان گفته است.

همشهری آنلاین: رضا یزدان‌دوست مدافع ۳۲ ساله فوتبال ایران که حالا به عنوان لژیونر در لیگ ازبکستان برای تیم متالورگ بازی می‌کند و در فصل گذشته و این فصل توانسته به تیمش کمک کند تا از تیم‌های قعر نشین فاصله بگیرد و در جمع تیم‌های میانه جدولی قرار بگیرد در گفتگویی اختصاصی درباره شرایطش از وضعیت لیگ ازبکستان صحبت کرد.

لژیونر ایران در مقصد غیرمنتظره: اینجا عاشق سردار آزمون هستند

در این انتقال چه شرایطی داشتی و آیا از انتقال به ازبکستان راضی هستی؟

پارسال در نیم فصل به تیم اضافه شدم و هرگز وضعیت خوبی نداشتیم. ضعیف‌ترین خط دفاعی لیگ بود و با آمدن من و ۲-۳ نفر دیگر که یکی از آنها دانیال ماهینی بود، توانستیم شرایط را تغییر دهیم و در نیم فصل دوم بهترین خط دفاعی لیگ را داشته باشیم.

مدیران تیم دغدغه سقوط را داشتند ولی توانستیم تیم را به آرامش رساندیم. در فصل گذشته من خودم ۲ گل و ۲ پاس گل داشتم و یک پنالتی هم گرفتم. از این بابت خداراشکر شرایط خوبی داشتم و امیدوار هستم همینگونه پیش برود.

قبل‌تر به انتقال به لیگ ازبکستان فکر می‌کردی؟

اینکه بخواهی فکر کنی از ایران به لیگ ازبکستان بروی، دور از ذهن است و من ذهنیت خوبی نسبت به این لیگ و به این کشور نداشتم. فکر می‌کردم کشور ضعیفی است اما پیشنهاد و افری که آمد، شرایط خوبی داشت و با مشورت از نفراتی که همیشه به من کمک کردند، این تصمیم را گرفتم که تصمیم خیلی خوبی بود و از گرفتن این تصمیم خیلی خوشحال هستم.

قبل از جدایی و انتقال به ازبکستان، پیشنهاد دیگری هم داشتی؟

من در نیم فصل فوتبال ایران که پایان لیگ ازبکستان باشد، پیشنهاداتی از ایران داشتم اما صلاح و تصمیم من بر این بود که خارج از ایران بازی کنم. فکر می‌کنم شرایط بهتری نسبت به ایران دارم و آن زمان به آرامش اینجا نیاز داشتم. از لحاظ آرامش مالی هم اینجا مدیریت شده است و شرایطی داشتم که نمی‌توانستم جز فوتبال، به دغدغه دیگری فکر کنم. دغدغه مالی من اینجا برطرف شده و آن زمان تصمیم به انتقال گرفتم. از فوتبال ازبکستان مثل پاختاکور، بنیادکار و نوبهار پیشنهاد داشتم اما چون شرایط خوبی در این تیم داشتم، خواستم یک فصل دیگر بمانم تا به خواسته‌های خودم از نظر فنی برسم. در حال حاضر خدا را صد هزار مرتبه شکر از شرایطم در ازبکستان راضی هستم ولی هر فوتبالیستی دوست دارد که در کشور خود بازی کند و اگر شرایط تیمی، رفاهی و امکانات خوب باشد، قطعا در کشور می‌ماند.

وضعیت لیگ ازبکستان چگونه است؟

وضعیت لیگ ازبکستان سیر پیشرفت چشمگیری دارد و از نیم فصل تاحالا پیشرفت تیم‌ها، سطح برگزاری و امکانات آنها را دیدم. سرعت پیشرفت آنها بالا است و نگاهشان به آینده است. جوانان خوبی را پرورش می‌دهند و آکادمی‌های زیادی را زیر نظر دارند؛ همین تیم خودم با آکادمی رئال مادرید ارتباط است. از نظر تفاوت واقعیت این است که بازیکنان مستعد زیادی در فوتبال ایران داریم اما از نظر کیفی، سخت‌گیری و سخت‌کوشی بازیکنان فکر می‌کنم، لیگ سخت‌گیرتری است. در ایران استعدادهای زیادی هستند و فکر می‌کنم اگر در این کشور بودند، پیشرفت بیشتری داشتند. خیلی از بازیکنان مستعد ایرانی اکنون در فوتبال ایران حیف می‌شوند.

واکنش مردم ازبکستان به حضور یک بازیکن ایرانی در ازبکستان چه بود؟

من خودم سورپرایز شدم. وقتی رسیدم استقبال خیلی خوبی داشتند و یک آیین خاص دارند که با سازهای مخصوص خودشان به استقبال بازیکنان می‌روند. بعد از بازی اول هم شرایط مثبت‌تر شد و دلشان را به دست آوردم. واکنش‌ها فوق العاده عالی است و احساس غربت را برای من از بین بردند. نسبت به فوتبال ایران یک شناخت نسبی دارند. استقلال، پرسپولیس و سپاهان را همه می‌شناسند و هر جا که صحبت می‌شود، بحث بازیکن مورد علاقه ایرانی آنها که سردار آزمون باشد، باز می‌شود.

رضا یزدان دوست سابقه بازی در صنعت نفت و تراکتور را دارد که جو هواداری خاصی دارند؛ این موضوع در ازبکستان چگونه بوده است؟

در اینجا مردم بسیار فوتبال دوست هستند و خیلی از بازی‌ها با جمعیت حداکثری هواداران حضور پیدا کنند. البته واقعیت این است که لیگ ایران و هوادارانش جو متفاوت‌تری دارند تا ازبکستان ولی احساس می‌کنم هواداران ایرانی در کل دنیا خاص هستند. هر زمان و در هر جا که در ایران بازی کردم، احساسی که به من دست داده، احساس خاصی بوده است.

آبادانی هستی و از شرایط صنعت نفت هم خبر داری؛ نظرت درباره فصل این تیم چیست؟

با تمام وجود امیدوار هستم تا صنعت نفت، تیم شهرم در لیگ بماند چرا که خیلی غصه این تیم را می‌خوریم و مردم شهر نیاز دارند تا شادی این تیم همراهشان باشند. درباره بالای جدول هم بگویم که احساس می‌کنم رقابت بین استقلال، پرسپولیس و سپاهان تا روز پایانی ادامه داشته باشد و استقلال باتوجه به ساختار دفاعی خیلی خوبی که دارد، فکر می‌کنم شانس قهرمانی بالایی داشته باشد.

ما با ازبکستان یک بازی دیگر در مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ داریم و در بازی رفت، تیم ملی ایران شرایط سختی داشت. درباره دیدار برگشت که در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود، چه فکر می‌کنی؟

فکر می‌کنم بازی در تهران بازی بسیار سختی برای تیم ملی ما باشد. تیم ملی ازبکستان تیم با ساختار و منظمی است. مهمترین فاکتور بازیکنان آنها این است که در طول ۹۰ دقیقه هرگز خسته نمی‌شوند. با هر نتیجه‌ای تا پایان بازی تلاش می‌کنند. من با سرمربی تیم ملی ازبکستان هم برخورد داشتم و از تفکراتش متوجه شدم که برای بازی برگشت برنامه‌های زیادی دارند و بازی در تهران دیدار سختی برای ما خواهد بود. بازیکنان تیم ملی باید باهوش باشند و احساساتشان را مدیریت کنند، چون بازیکنان ازبکستانی بازیکنان زهرداری هستند. خوش بین هستم و انشالله که پیروز شویم تا صدرنشین صعود کنیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج