اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۱۳۹۵۹
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

کامرانی‌فر: دستم خودش آفساید را می‌گیرد!

تنها ۴ روز به آغاز بزرگترین رویداد فوتبالی جهان باقی مانده است و ایران نیز در این میدان بزرگ سهیم است. ایران، در برزیل بیش از هر دوره دیگری حضور دارد، در کنار تیم ملی فوتبال ایران که مقابل حریفان گروه خود به میدان خواهد رفت، ایران نمایندگان دیگری نیز دارد، نمایندگانی که کار سخت تری در پیش دارند، وظیفه قضاوت در این میدان جهانی.

ایسنا: تنها ۴ روز به آغاز بزرگترین رویداد فوتبالی جهان باقی مانده است و ایران نیز در این میدان بزرگ سهیم است. ایران، در برزیل بیش از هر دوره دیگری حضور دارد، در کنار تیم ملی فوتبال ایران که مقابل حریفان گروه خود به میدان خواهد رفت، ایران نمایندگان دیگری نیز دارد، نمایندگانی که کار سخت تری در پیش دارند، وظیفه قضاوت در این میدان جهانی.

۱۶ سال از قضاوت محمدفنایی داور بین المللی کشورمان در رقابت‌های جام جهانی ۹۴ می‌گذشت تا اینکه در این سال ها تنها یک داور دیگر توانست به این جایگاه برسد و برای نخستین بار یک کمک داور ایرانی برای قضاوت در جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی انتخاب شد.

حسن کامرانی‌فر در جام جهانی ۲۰۱۰ در حالی که تیم ملی نیز موفق به صعود به جام جهانی این دوره نشده بود، به عنوان کمک اول در تیم داوری خلیل الغمدی عربستانی انتخاب و به عنوان اولین تیم داوری آسیا به فیفا معرفی شد. وی در این رقابت‌ها اولین مسابقه خود را که بین تیم‌های فرانسه با مکزیک بود قضاوت کرد. کمتر کسی فکر می کرد که در مرحله گروهی باز هم قضاوتی به او برسد اما کامرانی‌فر با شاهکار خود در این مسابقه که در رابطه با آفساید بود راه خود و تیم داوری خود را برای قضاوت در بازی‌های دیگر هموار کرد و مسابقه شیلی با سوئیس را نیز در مرحله گروهی، به عنوان کمک‌داور اول قضاوت کرد. در آن بازی هم قضاوت قابل قبولی را به اجرا گذاشت.

اولین حضور او در رقابت‌های بین‌المللی، به سال ۲۰۰۳ برمی‌گردد و دیدار مقدماتی المپیک ۲۰۰۴، بین تیم‌های هند و ترکمنستان را قضاوت کرد پس از آن المپیک ۲۰۰۸ چین، جام جهانی فوتبال ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی و جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۱ قطر در کارنامه کامرانی فر به ثبت رسید.

کامرانی فر نخستین نماینده داوری ایران است که برای دومین مرتبه برای قضاوت در میدان بزرگ جام جهانی انتخاب می شود. کامرانی فر از حضور در جام جهانی ۲۰۱۰ با کمی ناراحتی یاد می کند و می گوید تنها و بدون حامی راهی آفریقای جنوبی شده و حتی بازگشت و دیگر نمی خواست آن شرایط تکرار شود و خوشحال است این بار کاروان تیم ملی و رسانه های ایران نیز در کنار او در برزیل هستند. البته ناگفته نماند این آخرین حضور کامرانی فر در جام جهانی خواهد بود.

کامرانی فر در حال حاضر چند روزی است که دربرزیل به سر می‌برد و در کلاس های داوری و آنالیز FIFA شرکت می کند. وی روز قبل از اعزام به برزیل در دفتر خبرگزاری دانشجویان ایران حاضر شد و از روزهای بعد از جام جهانی گفت، اینکه باید پس از این رویداد بزرگ، منتظر اتفاقات جدیدی از سوی او بود.

داوری را کنار خواهم گذاشت

کمک داور اعزامی به جام جهانی برزیل در گفت‌و گو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، در ابتدا عنوان کرد: قبل از پایان دوره داوری خود، از داوری کناره‌گیری خواهم کرد و این تصمیم من صددرصدی است.

حسن کامرانی فر در خصوص اهداف خود پس از بازگشت از برزیل به عنوان آخرین تجربه جام جهانی خود اظهار کرد: از این بابت ناراحت نیستم ولی بعد از داوری اهداف دیگری دارم. پس از این رویداد باید منتظر اتفاقات جدیدی باشیم زیرا می‌خواهم در زمینه‌های مختلف در خدمت مردم مشهد باشم و با توجه به اینکه فضای ورزشی مشهد بسیار کم است بتوانم امکانات ورزشی خوبی را برای مردم مشهد بگیرم تا بتوانند استفاده کنند.

وی خاطر نشان کرد: یکی از عیب‌های داوری این است که باید منتظر تصمیم دیگران بود تا ابلاغ جدیدی شود و با توجه به برنامه دیگران برنامه‌ریزی کرد و این موضوع کار را سخت می‌کند. پس از جام جهانی به احتمال زیاد جام ملت‌های استرالیا را خواهم داشت ولی بعد از آن تصمیم دیگری خواهم گرفت.

وی با بیان این که پس از کنار گذاشتن داوری تنها به ریاست کمیته داوران فیفا راضی می‌شوم، گفت: بعد از جام جهانی نیز کارهای ویژه‌ای خواهم کرد زیرا در بحث داوری به حدی که می‌خواستم رسیدم و نهایت آن حضور در جام جهانی بود به همین دلیل باید در قسمت دیگری کار کنم و همان طور که در جریان هستید در دوره قبل به شورای شهر مشهد نیز راه یافتم ولی به دلیل جام جهانی انصراف دادم.

کامرانی‌فر افزود: البته تمایلی برای ورود به سیاست ندارم بلکه می‌خواهم وارد بحث مدیریت ورزشی شوم.

حسم می‎گوید در برزیل قضاوت می‌کنم

کامرانی فر یادآور شد: با تصمیم جدید فیفا، من به عنوان نماینده دو قاره در جام جهانی حضور خواهم داشت که شانس قضاوت من را بالا می‌برد. در حال حاضر با آمادگی کامل به عنوان داور ذخیره قاره آسیا و قاره اقیانوسیه در جام جهانی حضور دارم.

وی ادامه داد: در جام جهانی آفریقای جنوبی نیز در ابتدا ذخیره بودم ولی در همان زمان نیز گفتم که در جام جهانی قضاوت خواهم کرد این بار نیز یک حس خوب به من می‌گوید که در جام جهانی برزیل قضاوت خواهم کرد. در طول مسابقات نیز اگر هر یک از کمک داوران آسیا و اقیانوسیه آسیب ببینند من به میدان خواهم رفت.

وی افزود: اگر یک درصد نیز قضاوت نکنم، حضور در جام جهانی فاکتورهای زیادی دارد که حتی اگر به عنوان یک تماشاگر نیز در جام جهانی شرکت کنیم باز هم اعتبار خواهد داشت ولی با این حال برای داوران اتفاق بسیار خوبی است زیرا از یک ماه در کنار داوران بزرگ دنیا حضور داریم و آخرین کلاس‌ها و تغییرات فیفا را می‌گذرانیم؛ آنالیز بازی‌ها نیز بزرگترین درس این دوره است و امکانات و وسایلی که به داوران داده می‌شود از ارزش خوبی برخوردار است و خوشحالم که برای دومین بار در جام جهانی شرکت می‌کنم و این بزرگترین حسن است.

نگران آفساید نیستم، دستم آن را می‌گیرد

کمک داور مشهدی اعزامی به جام جهانی برزیل درخصوص نقطه عطف داوری خود عنوان کرد: شروع داوری جدید من در بازی استرالیا و چین که یک بازی باشگاهی بود اتفاق افتاد. پیش از جام جهانی آفریقای جنوبی در همین بازی در صحنه مشکوکی بازیکنی را در آفساید دیدم ولی نتوانستم پرچم بزنم و دستم بالا نیامد و گل صحیح اعلام شد. احساس کردم که اشتباه کرده ام اما در بازبینی فیلم متوجه شدم که بازیکنی آفساید را در قسمت دیگری از زمین پر کرده است و گل صحیح بوده است، به همین دلیل از این بابت نگرانی ندارم. در واقع در هنگام قضاوت به تنها چیزی که فکر نمی‌کنم آفساید است، چون دستم آن را می‌گیرد و به آن اعتماد دارم.

وی با بیان این که تابه حال عمدی اشتباهی نکردم و یا دلم برای تیم نسوخته است اظهار کرد: جام جهانی پیش رو آخرین شانس و حضور من در جام جهانی است ولی از این بابت ناراحت نیستم زیرا تا به حال رویدادهای بزرگ همچون المپیک ۲۰۰۸ ، جام جهانی ۲۰۱۰، جام باشگاه‌های جهان قضاوت کردم و خوشحالم که این فرصت پیش آمده است تا دوباره در این مسابقات بزرگ قضاوت کنم.

وی در خصوص اینکه چرا کامرانی‌فر توانست در کار خود موفق شود، اظهار کرد: عملکرد من باعث شد تا من را انتخاب کنند در دوره گذشته هر داوری برای جام جهانی کمک‌های خود را انتخاب می‌کرد و در همان زمان خلیل الغمدی که داور ذخیره یک هشتم نهایی المپیک نیز بود با شناختی که از من پیدا کرده بود با توجه به خصوصیات و توانایی‌های یک کمک داور ایرانی را انتخاب کرد این در حالی بود که بسیاری از عرب‌ها به این موضوع اعتراض کردند.

وی افزود: در ایران نیز مرادی هر زمان که به دنبال انتخاب کمک داور بود با هر کسی که مشورت می‌کرد من را به خاطر عملکردم به وی پیشنهاد می‌دادم به همین دلیل توانستیم عنوان بهترین کمک داور ایران را از آن خود کنم و حتی کاندید عنوان بهترین کمک داور آسیا نیز شوم.

کامرانی‌فر تصریح کرد: تمام این نگاه‌های مثبت و اتفاقات دست به دست هم داد تا من بتوانم به این سطح از داوری برسم.

تمام بازی‌های جام جهانی حساس و زیباست

وی با اشاره به دیدار حساس فرانسه و مکزیک گفت: این دیدار هم می‌توانست من را به قله‌های بالایی داوری برساند و هم می‌توانست من را به عقب برگرداند اگر یک درصد اشتباه می‌کردم همه چیز برعکس رقم می‌خورد زیرا به دلیل سرعت بالای بازی خیلی از کمک داوران بزرگ می‌توانستند در آن شرایط اشتباه کنند ولی خوشحالم که توانستم با زدن آن پرچم به موقع شرایط بهتری را به وجود بیاورم و دوباره به جام جهانی بروم.

وی تاکید کرد: همیشه یک صحنه خاص و یا یک بازی خاص افراد را برجسته می‌کند و برای من نیز این بازی چنین حکمی داشت زیرا پس از آن رئیس کمیته داوران فیفا که حتی نام من را نمی‌دانست به من نزدیک‌تر شد و صبحانه خود را با ما صرف می‌کرد.

کمک‌داور بین‌المللی مشهد همچنین در خصوص اینکه دوست دارد در دیدار کدام تیم‌ها در جام جهانی سوت بزند، گفت: در جام جهانی گذشته دوست داشتم که در بازی‌های آرژانتین و برزیل قضاوت کنم که البته در هر دو بازی نیز داور ذخیره بودم و به صورت آماده‌باش در کنار زمین ایستاده بودم.

وی افزود: اگر دنبال بازی‌های خوب باشیم بازی‌های ضعیف را به طور ناخودآگاه خراب می‌کنیم و همین دلیل یک داور نباید به دنبال بازی های خاصی باشد زیرا پشت هر تیمی هرچند کوچک و یا ضعیف، یک کشور حضور دارد و با کوچکترین قضاوت اشتباه ممکن است یک ملت ناراحت شوند.

وی ادامه داد: تمام بازی‌های جام جهانی قشنگ و حساس هستند و فرقی نمی‌کند که کدام بازی را قضاوت کنیم زیرا همه در سطح جهانی خوب بازی می‌کنند.

وی در خصوص وضعیت داوری ایران و جایگاهش در بحث جهانی گفت: با توجه به شرایطی که پیش آمده است، نگاه AFC به ایران عوض شده و مطمئن هستم پس از من در هر دوره از جام جهانی نماینده‌ای از ایران خواهیم داشت و داوران بیشتری راهی جام جهانی می‌شوند.

سخندان بدشانسی آورد، فقط همین

وی همچنین در پاسخ به این سوال که دوست دارد در کنار کدام داور قضاوت کند، تاکید کرد: نباید فراموش کنیم که در این دوره از جام جهانی ۴ داور بزرگ دنیا که حتی شانس سوت زدن در فینال نیز داشتند خط خوردند و حذف شدند به همین دلیل هنوز به این موضوع که دوست دارم با کدام داور قضاوت کنم فکر نکردم و فقط امیدوارم داوری به من برسد.

کمک‌داور بین‌المللی مشهد در خصوص عدم انتخاب سخندان نیز گفت: در این دوره فیفا برای اولین بار از هر قاره یک تیم ساپورت دو نفره انتخاب کرد و تنها دو نفر می‌توانستند از ایران دراین گروه حضور داشته باشند به همین دلیل می‌توان گفت سخندان فقط بدشانسی آورد البته این موضوع تنها در این دوره صدق می‌کند.

وی افزود: به دلیل اینکه شرایط استرس‌زا از روی تیم اصلی داوری برداشته شود این تصمیم گرفته شد البته دلیل دیگر نیز فاصله زیاد بین شهرهای برزیل و تسهیل رفت و آمد داوران ذخیره بود ولی مطمئن هستم در دوره بعد سخندان به عنوان گروه اصلی انتخاب خواهد شد.

وی درخصوص وضعیت داوران ایران گفت به اعتقاد من داوران در ایران مجانی قضاوت می‌کنند و به طور معمول داور اصلی حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان و کمک داوران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان در ماه از داوری درآمد دارند.

کامرانی‌فر افزود: ولی در کنار آن دیگر هزینه‌ها حق‌الزحمه و بلیت و وسایلی که برای داوران گرفته می‌شود نیز نباید نادیده گرفته شود.

کمک‌داور بین‌المللی مشهد در خصوص وضعیت داوری استان نیز گفت: مدت زیادی است که هیات فوتبال استان شرایط خوبی ندارد و شاید به این دلیل که ما از استان حضور داشتیم به بقیه داوران و کمک داوران مشهدی بهاء داده نشده است و حضور ما ۵ داور خراسانی باعث شده تا سهمیه کمتری به دیگر داوران این استان داده شود.

کامرانی فر گفت: در حال حاضر چند داور و کمک داور خوب در استان داریم که می‌توانند جای ما را بگیرند و مطمئن هستم می‌توانند جایگاه خوبی را در فوتبال کشور کسب کند.

انتخاب داوران برای قضاوت در جام‌جهانی ۲۰۱۴ همانند صعود تیم‌ها مرحله‌ای بوده است که ابتدا ۵۲ تیم داوری در سپتامبر سال ۲۰۱۱ انتخاب شدند و فیفا از آن زمان با برنامه‌های منظم آنها را برای حضور در جام جهانی آماده کرد. فیفا از قاره آسیا ۴ تیم داوری را به صورت اصلی و یک تیم داوری را به صورت ذخیره برای جام جهانی ۲۰۱۴ انتخاب کرده است که حسن کامرانی فر و علیرضا فغانی به عنوان تیم ذخیره هستند.

از قاره آسیا چهار داور اصلی به نام‌های روشن ایرماتوف (ازبکستان)، یوئیچی نیشیمورا (ژاپن)، نواف شکرالله (بحرین) و بنجامین ویلیامس (استرالیا) برای حضور در جام جهانی ۲۰۱۴ انتخاب شدند .
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج