adexo3
۱۲۲۸۱۷
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

روزه‌ داری، اضافه وزن یا کاهش وزن؟

مهنوش صاحبدل، کارشناس مسئول واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: ‌یکی از نشانه‌های روزه‌داری صحیح کاهش چربی‌های غیرقابل دسترس بدن و جایگزینی چربی‌های تازه و سالم به جای آن است.

خبرگزاری ایسنا: کارشناس مسئول واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: ‌یکی از نشانه‌های روزه‌داری صحیح کاهش چربی‌های غیرقابل دسترس بدن و جایگزینی چربی‌های تازه و سالم به جای آن است.

مهنوش صاحبدل اظهارکرد: در فرد با وزن طبیعی یا کاهش وزن انتظار تغییرات خاصی در وزن نداریم ولی در افراد دارای اضافه وزن و چاقی انتظار کاهش وزن داریم.

اما آیا به راستی چنین می شود؟

وی توضیح داد: متاسفانه با عادات غلط غذایی امروزه ما، نه تنها از وزن روزه‌داران در ماه مبارک رمضان کاسته نمی‌شود بلکه افزوده هم می‌شود.

این عادات غلط چه هستند؟

صاحبدل عنوان کرد: مهمترین عادت غلط غذایی در ماه رمضان، تک وعده‌ای یا دو وعده‌ای بودن افراد است. بسیاری از افراد در ماه رمضان تنها وعده افطار را مصرف می‌کنند و به قول خودشان افطار به افطار غذا می‌خورند یا این که در نهایت، یک وعده آخر شب را به جای سحری مصرف می‌کنند ولی نمی‌دانند که چه ظلمی در حق خود و سیستم گوارشی و جسم و روح خود می‌کنند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از عادات غلط، مصرف بی‌رویه شیرینی‌ها به ویژه زولبیا و بامیه در ماه رمضان است . در متون علمی و مذهبی توصیه به مصرف شیرینی در زمان افطار می‌شود ولی نه یک کیلو بامیه و زولبیا و نه هر روز خوردن !

کارشناس مسئول واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان افزود: دیگر این که همراه غذا مقدار زیادی آب و مایعات به ویژه نوشابه‌های گازدار که کالری بسیار بالایی دارند و تنها چاق‌کننده هستند، مصرف می‌شود.

وی گفت: همچنین از دیگر عادات غلط، مصرف زیاد غذاهای چرب و سرخ‌کرده است. متاسفانه اغلب افراد به ویژه نسل جوان تمایل زیادی به مصرف غذاهای آماده یا فست‌فودها دارند و حتی در ماه رمضان هم در مصرف این غذاها افراط می‌کنند، اگر هم بخواهند غذای خانگی تهیه و مصرف کنند باز بیشتر از غذاهای چرب و سرخ‌کرده استفاده می‌شود.

برای داشتن عادات صحیح چه کنیم و چه بخوریم؟

صاحبدل عنوان کرد: در ماه مبارک رمضان، در فاصله افطار تا سحر تعداد وعده‌های غذایی زیاد ولی با حجم کم داشته باشیم. توصیه به داشتن یک وعده افطار مختصر شامل مایعات گرم و ۲ تا ۳ عدد خرما یا سایر شیرینی‌های طبیعی، به فاصله نیم تا یک ساعت و پس از آن نیز شامی مشابه شام ایام معمولی سال، مصرف آب و مایعات حدود ۸ تا ۱۰ لیوان در فاصله شام تا سحر و نه همراه غذا توصیه می‌شود.

وی افزود: برای تامین مایعات بدن؛ مصرف آب، شربت خانگی کم‌شیرین تهیه شده از عرقیات گیاهی، دوغ کم‌نمک بدون گاز و آب‌میوه‌های تازه طبیعی توصیه می‌شود.

کارشناس مسئول واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: در آخر شب، مصرف یک میان‌وعده شامل میوه‌ها به مقدار مناسب توصیه می‌شود. در زمان سحر نیز وعده سحری بهتر است مشابه ناهار ایام معمولی سال و یا در صورتی که دوست داریم ساده باشد، مشابه صبحانه کامل باشد.

وی توصیه کرد: سعی کنیم غذاها را به صورت بخارپز، آب‌پز، پخته‌ شده در فر یا کبابی تهیه کنیم و از افزودن روغن اضافی به غذا و وارد کردن کالری اضافی به بدن پرهیز کنیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج