adexo3
۱۳۷۶۵۵
۱ نظر
۵۰۱۱
۱ نظر
۵۰۱۱
پ

گوش‌ دادن به صدای خورشید ممکن شد!

یک دانشمند دانشگاه میشیگان طی فرآیندی موسوم به صوتی‌ سازی (sonification) داده‌های دریافتی از خورشید را به صوت تبدیل کرد.

خبرگزاری ایسنا: یک دانشمند دانشگاه میشیگان طی فرآیندی موسوم به صوتی‌سازی (sonification) داده‌های دریافتی از خورشید را به صوت تبدیل کرد.

روبرت الکساندر و تیم علمی‌اش از داده‌های دریافتی از فضاپیمای Wind ناسا برای گوش‌دادن به میدان مغناطیسی خورشیدی بهره بردند. در این روش، هنگامی که شدت باد خورشیدی تغییر می‌کند، موج صوتی که از روی فضاپیما عبور می‌کند، شنیده می‌شود. به گفته الکساندر، «صوتی‌سازی» جایگزینی نویدبخش برای تحلیل دیداری استاندارد است.

ماهواره Wind با مدارگردی حول خورشید، نوسانات الکترومغناطیسی آن را ضبط می‌کند و این نوسانات می‌توانند مستقیما به نمونه‌های شنیداری تبدیل شوند.

الکساندر و تیم علمی‌اش از الگوریتم‌های رایانه‌ای نوشتاری برای تبدیل این فرکانس‌های الکترومغناطیسی به صوت استفاده کردند. در نتیجه هنگامی که جریان سریعی از پلاسما (گاز باردار فوق‌داغی که فضا را پر کرده) از روی ماهواره ناسا عبور می‌کند، نوعی اثر ملموس تولید می‌کند و تبدیل داده‌های این ماهواره به صوت، نوعی موج شوک قابل‌شنیدن را آشکارسازی می‌کند.

تیم الکساندر داده‌های دریافتی از ماه نوامبر سال ۲۰۰۷ را که شامل فرآیند ضبط سه ساعته بود، به یک کلیپ صوتی سه‌ثانیه‌ای فشرده تبدیل کرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      کسی حرف ماروگوش نمیکنه اون وقت میرن صدای خورشیدروگوش میکنن.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج