۲۳۲۰۴۵
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

توسعه رایانش ابری را جدی بگیریم!

رایانش ابری(Cloud Computing)، یکی از مهم‌ترین مقولاتی هست که دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات امروز جهان، با آن رو به رو هست.

توسعه رایانش ابری را جدی بگیریم!
برترین ها: رایانش ابری(Cloud Computing)، یکی از مهم‌ترین مقولاتی هست که دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات امروز جهان، با آن رو به رو هست. توسعه کارآفرینی دیجیتالی Digital Entrepreneurship و توان افزایی اتوماسیون‌های اداری و تعاملاتی سازمان‌های عریض و طویل ، در بستر رایانش ابری، می‌تواند توان افزایی بهتر و اثربخشی ممتازی در قیاس با روش‌های کنونی ارائه کند.

رایانش ابری، یک سیستم جدید و رویکرد خلاقانه تر و یکپارچه تر از روش‌های قبلی مدیریت اطلاعات و ارتباطات در دنیای مجازی به شمار می‌رود که قطعاً، فواید بسیاری دارد. رایانش ابری، می‌تواند سازمان‌ها را به سمت سازمان‌های یادگیرنده Learning organizations هدایت کند و رفتار سازمانی را، خلاقانه و هوشمندانه تر مدیریت کند.

شاید شما با این مفهوم آشنا نباشید! در واقع، رانش ابری به زبان ساده عبارت است از ، ذخیره سازی و دستیابی به اطلاعات و برنامه‌ها در اینترنت و نه بروی هارددیسک کامپیوتر شخصی ، در واقع ابر (Cloud) استعاره ای‌ برای اینترنت است .

البته رایانش ابری تنها درباره ذخیره و بازیابی اطلاعات نیست . هنگامی که نرم افزاری را از روی هارددیسک کامپیوتر شخصی خود اجرا می‌کنید علاوه بر ذخیره و دستیابی به اطلاعات از پردازشگر و حافظه موقت کامپیوترتان نیز استفاده می‌کنید. فرض کنید از امکانات یک و یا چند کامپیوتر قدرتمند استفاده کنید ، بدون اینکه آن‌ها را با صرف هزینه هنگفتی بخرید و در محل کار مستقر سازید بلکه فقط به اندازه امکاناتی که استفاده می‌کنید هزینه (اجاره) بپردازید . ایده و مفهوم اصلی رایانش ابری همین است که در دو مقوله سخت افزار و نرم افزاری معنا پیدا می‌کند.

پرتال سوئدی دزدان دریایی با نام piratebay.se که پرتالی بزرگ برای به اشتراک گذاردن فیلم و موسیقی و سریال و فایل‌های آموزشی و نرم افزاری گسترده در اینترنت هست، در واقع از مدلی در رایانش ابری استفاده می‌کند که جالب توجه هست. برای جلوگیری از برخورد پلیس با محتوایی که بعضاً بدون کپی رایت منتشر می‌شود، از سامانه پردازش ابری استفاده می‌کند و هارددیسک رایانه هر کاربر عضو، به مثابه بخشی از سرور این پرتال در نظر گرفته شده است. دانلود اکثر برنامه‌های این پرتال نیز از طریق نرم افزار torrent امکان پذیر هست که در بستر رایانش ابری فعال می‌باشد. البته در ماه می سال جاری میلادی، بر اساس حکم دادگاهی در سوئد، حکم توقیف دامنه این پرتال صادر شد ،اما فعالیت پرتال بر روی دامنه دیگری از سر گرفته شد.

توسعه رایانش ابری را جدی بگیریم!

به نظر می‌رسد، میزان بهره برداری از خدمات پردازش ابری در دنیای امروز دهکده جهانی قرن بیست و یکمی ما، بسیار قابل توجه هست و این رقم در سال‌های آینده و با توجه به هوشمند سازی ابزارآلات و سبک زندگی ، افزایش چشمگیری را تجربه کند. در آسیا و اروپا و امریکا، استفاده از رایانش ابری در حال افزایش هست و شرکت‌های بزرگ از جمله غول‌های سیلیکون ولی کالیفرنیا، از فیس بوک و گوگل گرفته تا مایکروسافت و اپل، از سیستم‌های رایانش ابری تعاملی و هوشمند، برای توسعه کسب و کار خود و ارتقای سطح تعامل با مخاطبان، استفاده می‌کنند.

اخیراً، وب‌سایت سیبرو آنلاین Cbronline اعلام کرده است که ۸۴ درصد کسب و کارهای بریتانیا، امروزه از سامانه‌های رایانش ابری استفاده می‌کنند و بر همین اساس، بهره برداری سازمان‌های کوچک و متوسط (SME) منطقه بریتانیا طی یک سال گذشته رشد ۱۵ درصدی را تجربه کرده است. انتظار می‌رود استفاده از خدمات ریانش ابری در بریتانیا در سال ۲۰۱۶ میلادی، ۱۲ درصد افزایش یابد.

توسعه رایانش ابری را جدی بگیریم!
(گزارش سیبرو آنلاین از رشد رایانش ابری در بریتانیا با وجود همیاری ضعیف مدیران ارشد)

ابزارهای کاربردی مبتنی بر فضای پردازش ابری هم‌اکنون در ۶۹ درصد سازمان‌های کوچک و متوسط استفاده می‌شوند و این در حالی است که ۵۳ درصد آن‌ها هم بر این باورند که این قبیل ابزارها برای انجام کارهای از راه دور اهمیت فراوان دارند. در این بررسی که توسط مرکز BT و اتاق بازرگانی بریتانیا انجام شد، ۹۱ درصد سازمان‌ها اعلام کردند که دستکم یک کارمند آن‌ها از خانه فعالیت‌های خود را انجام می‌دهد و ۱۹ درصد هم اظهار داشتند که بیش از نیمی از نیروی کاری آن‌ها در خارج از دفتر مرکزی و به صورت دورکار فعالیت‌های خود را دنبال می‌کند.

دسترسی از راه دور به داده‌های سازمانی، دسترسی به شبکه Wi-Fi در خارج از محیط کار و فیبر نوری پهن‌باند نیز به ترتیب برای ۵۶،‌ ۶۴ و ۳۳ درصد سازمان‌های حاضر در این بررسی اهمیت داشته است. گوشی هوشمند مهم‌ترین فناوری برای انجام فعالیت‌های سازمانی بوده است و ۶۸ درصد بر این باور بودند که به کمک آن طی ۱۲ ماه گذشته بزرگ‌ترین تغییرات را در کسب و کار خود ایجاد کرده‌اند. همچنین ۵۴ درصد بر افزایش دسترسی به شبکه Wi-Fi و ۴۲ درصد بر ابزارهای کاربردی مبتنی بر فضای پردازش ابری تاکید داشتند.

۷۹ درصد از سازمان‌های حاضر در این بررسی اعلام کردند که اینترنت سرعت ارتباطات آن‌ها را افزایش داده است، ‌۶۴ درصد آن را برای ارتقا خدمات مشتری کارآمد دانستند و ۶۳ درصد هم ادعا کردند که به کمک اینترنت توانسته‌اند محیط کاری انعطاف‌پذیری در اختیار داشته باشند. همه این‌ها نشان گر این واقعیت هست که رایانش ابری در فضای مجازی، روز به روز جای پای بیش تری ایجاد می‌کند و باید برای کاهش هزینه ها و تقویت اقتصاد مشارکتی و کسب و کار آنلاین مولد، از ظرفیت‌های رایانش ابری به طور وسیع و گسترده استفاده نمود.

در ایران نیز ،هفته گذشته نخستین مرکز ارائه خدمات رایانش ابری در همدان راه اندازی شد و توسط محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان افتتاح گردید. می‌توان انتظار داشت که شبکه ملی اطلاعات کشور، و بخش خصوصی ،بتواند در قالب این بستر، توسعه یابد.

توسعه رایانش ابری را جدی بگیریم!

استفاده از رایانش ابری، فواید زیست محیطی و اقتصادی فراوانی دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که استفاده از ظرفیت رایانه‌های شخصی، تنها تا ۲۰ درصد انجام می‌شود و این ورد، برق زیادی را نیز هدر می‌دهد. روشن ماندن بدون دلیل رایانه‌ها برای ساعات متمادی، از جمله موضوعاتی هست که هدر دهنده انرژی می‌باشد. وقتی این حجم عظیمی از رایانه کم بازده ،وارد سیستم رایانش ابری می‌شوند، بهینه سازی مصرف انرژی را به همراه دارد که در کشور ما ه با محدودیت‌هایی در زمینه انرژی رو به رو هستیم، بسیار مهم است.

به هر حال،کسب و کارهایی که صرفاً برنامه‌های نرم‌افزاری را برای نیازهای مدیریتی خود به کار می‌برند، بدون آنکه از رایانش ابری استفاده کنند، در معرض ضرر و زیان هستند. چون برای گرفتن برنامه‌های جدید و استفاده از آن‌ها در مراحل کاربردی، زمان زیادی را از دست می‌دهند. اما اگر به استفاده از رایانش ابری روی آورند، از این هدرروی زمان جلوگیری می‌شود. وقتی که از رایانش ابری استفاده می‌کنید، برای مشاهده اطلاعات مورد نیاز، فقط و فقط به کامپیوتر مجهز به اینترنت نیاز دارید.

شرکت‌ها اغلب آخرین نرم‌افزارها را می‌خرند به امید اینکه فروش خود را بهبود بخشند. اما گاهی اوقات برنامه‌ها نمی‌توانند به طور کامل نیازهای یک شرکت را برطرف کنند. برخی بنگاه‌ها به یک مهارت شخصی نیاز دارند که نرم‌افزارهای معمولی نمی‌توانند آن را ارائه کنند. رایانش ابری این فرصت را برای کاربر به وجود می‌آورد که اپلیکیشن‌های سفارشی بر اساس یک رابط کاربرپسند بسازد. در یک دنیای رقابتی، کسب و کار شما باید در جایگاه بالاتری نسبت به رقبا باشد. ساخت برنامه‌ای خاص بر اساس سفارش و برای رفع نیازهای شما راه حلی برای این چالش است.

در نهایت، می‌توان ادعا کرد که اگر به دنبال اقتصاد مقاومتی در کشور هستیم، باید تلاش کنیم تا با استفاده از فناوری‌های جدید و پیشرفته دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات Information & Communication Technology (ICT) ، فرآیندها را بهتر مدیریت کنیم و سبک زندگی دیجیتالی خود را منظم تر و دوستدار محیط زیست، راهبری کنیم. استقرار سامانه‌های رایانش ابری و دیجیتالی شدن کل بدنه سه قوه در ایران، نه تنها توسعه جامعه اطلاعاتی کشور را به سبب می‌شود بلکه، کاهش هزینه‌های سربار سنتی و هم چنین کاهش آلاینده‌ها و افزایش کسب و کار مولد مبتنی بر آی تی را به همراه خواهد داشت.

همه این موارد در قالب توسعه دولت الکترونیک باید مد نظر مسئولان امر باشد و جدی گرفته شود. نیل به آرمان‌های چشم انداز ایران ۱۴۰۴ که ۱۰ سال از آن باقیمانده است، قطعاً در بستر رایانش ابری، با ضریب موفقیت بیش تری قابل حصول خواهد بود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج