adexo3
۴۳۷۶۵
۱۳ نظر
۵۰۳۶
۱۳ نظر
۵۰۳۶
پ

لوگوی گوگل در روز تولد خواجه نصیر+عکس

موتور جست‌وجوگر گوگل روز گذشته (دوشنبه)، لوگوی نسخه‌ عرب‌زبان خود را به گرامیداشت دانشمند مشهور ایرانی اختصاص داد.

خبرگزاری ایسنا: موتور جست‌وجوگر گوگل روز گذشته (دوشنبه)، لوگوی نسخه‌ عرب‌زبان خود را به گرامیداشت دانشمند مشهور ایرانی اختصاص داد.

گوگل که طی یک سال اخیر سیاست‌های جانبدارانه‌ای از جمله حذف عنوان خلیج‌فارس در گوگل‌مپ را علیه ایران اتخاذ کرده، دیروز در صفحه عربی خود سالروز تولد «خواجه نصیرالدین طوسی»، دانشمند مشهور ایرانی قرن ششم را گرامی داشت.

به گزارش شبکه خبری اسکای نیوز، این موتور جست‌وجوگر در صفحه اصلی خود تصویری از این دانشمند به همراه یک کره‌ی جغرافیایی و یک ذره‌بین قدیمی را طراحی کرده بود.

«خواجه نصیرالدین طوسی» در علوم نجوم، زیست‌شناسی، شیمی، فیزیک، ریاضیات و پزشکی صاحب‌نام بوده است. «ابن خلدون»، دانشمند و تاریخ‌نگار مشهور اسلامی وی را یکی از بزرگترین دانشمندان ایرانی توصیف کرده است.

لوگوی گوگل در روز تولد خواجه نصیر+عکس

وی یکی از سرشناس‌ترین و بانفوذترین شخصیت‌های تاریخ جریان‌های فکری اسلامی‌ بود. علوم دینی و عقلی را زیر نظر پدرش و منطق و حکمت طبیعی را نزد دایی‌اش آموخت. تحصیلاتش را در نیشابور به اتمام رساند و در آنجا به عنوان دانشمندی برجسته شهرت یافت.

وی در زمان حمله مغول به ایران به کارهای علمی خویش مشغول شد و در همین زمان «اخلاق ناصری» را نوشت. پس از مدتی به نزد اسماعیلیان در دژ الموت نقل مکان کرد.

نصیرالدین توسی در مراغه رصدخانه‌ای ساخت و کتابخانه‌ای راه‌اندازی کرد که حدود ۴۰ هزار جلد کتاب در آن بوده‌ است. او با پرورش شاگردانی چون «قطب‌الدین شیرازی» و گردآوری دانشمندان ایرانی، عامل انتقال تمدن و دانش‌های ایران پیش از مغول به آیندگان شد.

وی یکی از توسعه‌دهندگان علم مثلثات است بود که در قرن ۱۶ میلادی کتاب‌های مثلثات او به زبان فرانسه ترجمه شد.

خواجه نصیرالدین طوسی متولد ۱۱ جمادی‌الاول ۵۹۷ قمری در شهر توس بود که در ۱۸ ذی‌الحجه سال ۶۷۲ هجری درگذشت و در کاظمین به خاک سپرده شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چقدر شعوربالاست.آفرین

    • رهام

      بابا گوگل جون شرمنده کردی ما رو جون داداش.......

    • سپیر

      اونوقت شما هیچ مطلبی در موردش چاپ نکردید

    • شمیسا

      Just IRAN
      پرچم بالا

    • بدون نام

      سلام
      اون اسطرلاب هست مجید جان ;)
      اون یکی هم تلسکوپ
      ذره بینی در کار نیست

    • فرهاد

      بچه ها شما اون بالا ذره بین می بینید؟ فکر کنم منطورش تلسکوپه هاااااااااااااا

    • بدون نام

      1- ذره بین قدیمی کجاست؟ اگر منظور وسیله ایست که در دست ایشان هست که اون اسطرلابه.
      2- میخواستم یک تومار طولانی بنویسم که ما خودمون چه کردیم و چقدر ایشان رو میشناسیم و...که دیدم خیلی شعاریه منصرف شدم

    • فاطمه

      دوستانی ک کار گوگل رو تحسین کردین توجه کنید ک گوگل لوگوی خواجه نصیر رو توی صفحه گوگل عربی گذاشته تا این دانشمند رو عرب معرفی کنه!! خلیج فارس رو نتونست ب خلیج عرب تبدیل کنه حالا میخواد تمام دانشمندای بزرگ ایران رو عرب معرفی کنه!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا میدونستم این اتفاق میفته و این ماجرا هم به عنوان توطئه مطرح میشه. خوب خود ایران پیش دستی میکرد. وقتی خود ایران کاری انجام نداده و نمیده چه توقعی میتونه داشته باشه؟

    • من

      من عاشق آچار فرانسه ام

      پاسخ ها

      • ممل

        منم عااااااااااااااااااااااشق پیچ گوشتیم!!!!!!!!!

    • man

      کوتاهی از خود ایرانه این دانشمندها که هیچکسی تو ایرانی بودنشون شک نداره متاسفانه به این دلیل که زبان غالب اون دوره تاریخی عربی بوده کتابهاشون رو به زبان عربی نوشتن به همین علت عربها هم چون واقعا هیچی ندارن اومدن روی این دانشمندها تبلیغات وسیعی تو دنیا انجام دادن در عوض ما هیچ کاری نکردیم نه در مورد خواجه نصیر نه در مورد هیچکدوم از دانشمندهای دیگمون. من خودم نه تو دبیرستان نه تو دانشگاه به غیر از اسم کتاب اخلاق ناصری چیز دیگه ای ازش ندیدم! لااقل منی که ادعا میکنم! باید یه صفحه از این کتاب خونده باشم دیگه! والا عربها تو کتابهای درسیشون خوندن ولی ما نخوندیم! چند روز پیش تو همین برترینها تیتر زده بود آرامگاه پوریای ولی در خیوه ازبکستان!!!!!!!!! والا به خدا آرامگاه پوریای ولی تو خوی هست ولی وقتی ما حرفی نزنیم کشورهای دیگه میان اینطور مدعی میشن!!!!!!!!!!

    • بدون نام

      متاسفم که میبینم گوگل برای خواجه نصیر طوسی چنین کاری می کند و ما... اراجیف یکی مثل گلشیفته فراهانی را در حمایت از مسایل ... خودش می خوانیم و می بینیم و خجالت هم نمی کشیم و او هم برای خودش می تازاند راستی خانم فراهانی به کجا چنین شتابان؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج