اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۵۵۱۲۲
۲ نظر
۵۰۰۱
۲ نظر
۵۰۰۱
پ

بحران برزیل پیش از میزبانی جام جهانی

دقیقا یک سال بعد جام جهانی آغاز می‌شود اما نگرانی‌های بسیاری درباره ورزشگاه‌ها وجود دارد.

سایت گل: دقیقا یک سال بعد جام جهانی آغاز می‌شود اما نگرانی‌های بسیاری درباره ورزشگاه‌ ها وجود دارد.

یک سال بعد، جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل در شهر سائوپائولو آغاز خواهد شد. قرار است مردم سراسر دنیا برای یک ماه شکوه فوتبال را به نظاره بنشینند. دست کم همه امیدوارند این‌گونه شود.

بحران برزیل پیش از میزبانی جام جهانی

اما دغدغه‌ها بر سر این رقابت‌ها بالاست. برزیل پس از ۶۴ سال میزبان جام جهانی شده ولی مشکلات زیرساختی فراوانی دارد.

ساخت و ساز ورزشگاه‌ها دچار تاخیر شده، هزینه آن ر به افزایش است، سهام‌داران به مشکل برخورده‌اند، برزیلی‌ها با فیفا جدل‌های فراوانی داشته‌اند و مشکلات حتی فراتر از این‌هاست. ۳۶۵ روز مانده تا این رقابت‌ها و مشکلات بی‌پایانی گریبان LOC (کمیته سازمان‌دهی محلی) را گرفته.

بحران برزیل پیش از میزبانی جام جهانی

ورزشگاه‌های شهرهای برازیلیا و سالوادور که قرار است همین ماه در جام کنفدراسیون‌ها استفاده شوند هنوز راه بسیاری دارند تا بتوانند پذیرای انبوه تماشاگران باشند. کار در ورزشگاه‌های کویابا و پورتو آلگره هم چند بار متوقف شده که دلیل آن نزاع میان مقامات است.

حتی افتتاح دوباره ورزشگاه مشهور ماراکانا در ریودو ژانیرو - که میزبان جام جهانی خواهد بود - با مشکلات فراوانی در زمینه ساخت و ساز، مدیریت و ایمنی روبرو بود. برگزاری دیدار دوستانه برزیل و انگلیس در این ورزشگاه تا لحظات آخر در هاله‌ای از ابهام بود و مشکلی دقیقه نودی در زمینه مسائل قانونی پیش آمده بود.

گفته می‌شد این دیدار که ۲ ژوئن برگزار شد لغو می‌شود چون هنوز مجوز امنیتی کامل حضور در این ورزشگاه صادر نشده است. در آوریل دیداری دوستانه به صورت آزمایشی در این ورزشگاه بین هم‌تیمی‌های به‌به‌تو و رونالدو برگزار شد، اما مشکلات پیش‌آمده آن دیدار به موقع حل نشده بود.

نتیجه این شد که وزارت کشور برزیل که مجوز امنیتی به آن ارائه نشده بود تصمیم گرفت بازی را موقتا لغو کند. این ماجرا هرچند برای ناظران بیرونی ترسناک بود اما برای مردم کشور برزیل داستانی آشنا به شمار می‌رفت! این تصمیم را یک دادگاه محلی فردای آن روز برگرداند و در نتیجه بازی انجام شد.

اما مشکلات پابرجا ماند. محل ورود به ورزشگاه پر بود از زباله‌های ساختمانی و هنوز کارهای تمام‌نشده بسیاری مانده بود. در داخل خود ورزشگاه هنوز برخی بلوک‌های سیمانی خیس بودند، تجهیزات هیدرولیک و سیم‌های رهای برق را می‌شد در منطقه رسانه‌ای دید، روی بسیاری از صندلی‌ها خاک نشسته بود و توالت‌ها هم گرفته بودند. مقامات ادعا می‌کردند ورزشگاه آماده است اما روشن است که این‌گونه نبود.

کار در این ورزشگاه ادامه دارد اما سرعت آن بسیار کمتر از حد انتظار است و ناراحتی دیگر این است که طبق امکان‌سنجی انجام‌شده در ورزشگاه، تصمیم به این گرفته شد که قیمت بلیت‌ها بالا برود تا طرفداران همیشگی به ورزشگاه نروند! یک سیاستمدار محبوب محلی حتی گفت که بازگشایی این ورزشگاه فرصتی است برای تغییر وجهه‌ای که از هواداران فوتبال در ریو به نمایش درمی‌آید.

بحران برزیل پیش از میزبانی جام جهانی
آره نا فونتا نووا | ورزشگاه های سالوادور مشکل سقف را در مدل لحاظ نکرده بودند

اما مشکلات ساخت و ساز به همین‌جا ختم نمی‌شود. آره‌نا فونته نووا در شهر سالوادور قرار است سه بازی جام کنفدراسیون‌ها را میزبانی کند. این ورزشگاه هم پس از افتتاح مشکلاتی داشته. پس از بارانی سنگین بود که بخشی از سقف زیر فشار آب فروریخت و هنوز هم تعمیر نشده. این مشکل را بیفزایید به گرفتگی دستشویی‌ها، مشکلات در زمینه فضای پارکینگ، صندلی‌های شکسته و بحث‌های جدی درباره قیمت بلیت‌ها.

استادیو ناسیونال در برازیلیا شنبه میزبان بازی برزیل و ژاپن در جام کنفدراسیون‌ها است که دیدار افتتاحیه این رقابت‌ها به شمار می‌رود. این ورزشگاه هم با تاخیرات فراوانی روبرو شده و هزینه ساخت و ساز آن به حدی افزایش یافته که آن را تبدیل به گران‌ترین ورزشگاه جام جهانی 2014 کرده. اما این ایالت هیچ تیمی در سه دسته برتر فوتبال ندارد و صرف چنین هزینه سنگینی برای این ورزشگاه بی‌مصرف انتقادات فراوانی را برانگیخته.

مسائل سیاسی در این تاخیرها نقش داشته. حقوق کارگران در ماراکانا پرداخت نشد و آنها از شرایط نامناسب کاری هم شکایت داشتند. در نتیجه آنها برای مدتی طولانی ابزار خود را به زمین گذاشتند و اعتصاب کردند. شرکتی که مسئول برنامه‌ریزی و اجرای بازسازی ورزشگاه بود همانی است که این کار را برای انگنهائو، ورزشگاه المپیک در ریو به عهده دارد. انگنهائو اخیرا به دلیل مشکلات ساختاری سقف تعطیل شده است. گزارشی جنجالی نشان می‌دهد سقف این ورزشگاه به‌حدی مشکل دارد که می‌‌تواند باعث ویران شدن کل این بنا شود! این ورزشگاه به‌شدت جنجال‌برانگیز شده. هزینه این دو پروژه مدت بسیاری است که از 500 میلیون دلار گذشته است.

بحران برزیل پیش از میزبانی جام جهانی
آره نا پانتانال در کویابا | دو شرکت ساخت و ساز کار را رها کردند

شش ورزشگاه جام جهانی که در جام کنفدراسیون‌ها دیداری را میزبانی نمی‌کنند باید در دسامبر 2013 آماده باشند و به فیفا تحویل داده شوند. اما بسیاری از آنها به‌شدت از برنامه‌ریزی‌ها عقب‌اند. ورزشگاه کویابا که آره‌نا پانتانال نام دارد با مشکلی بزرگ روبرو است. دو شرکت ساخت و ساز قبلی که وظیفه ساخت آن را داشتند کار را رها کردند. شرکت سوم هم باید کار را با سرعتی بیش از حد پیش‌بینی‌شده پیش ببرد اما روشن نیست که بتواند این کار را انجام دهد یا نه. منابع این شهر به سایت گل گفته‌اند که تقریبا هیچ‌کدام کارهای زیرساختی این ورزشگاه هنوز آغاز نشده است! آنهایی هم که ساختشان شروع شده در مراحل اولیه هستند.

کار در آره‌نا بیرا-ریو در پورتو آلگره به دلیل سوء تفاهم‌های پیش‌آمده بین شرکت مسئول انجام این کار و باشگاه اینترناسیونال که مالک این ورزشگاه است برای 269 روز معلق ماند. گرمیو، رقیب اینترناسیونال زودتر کار را تمام کرده و بحثی در این زمینه درگرفته که آیا آره‌نا پورتوآلگره (ورزشگاه جدید گرمیو) باید به عنوان میزبان جام جهانی به جای ورزشگاه اینتر معرفی شود یا نه. اما همین ورزشگاه هم مشکلاتی دارد و در جریان یکی از بازی‌های گرمیو، صفحه جداکننده تماشاگران از زمین فروریخت. دلیل این اتفاق تشویق مشهور تماشاگران گرمیو پس از گل بود - که «بهمن برف» نام دارد - و بر اثر آن چند نفر به شکلی جزئی آسیب دیدند.

سیاهه مشکلات ادامه دارد. مثلا در تمامی 12 ورزشگاه باید جای نیمکت ذخیره‌ها عوض شود! یک سال بعد برزیل باید آماده باشد، اما در حال حاضر چنین اتفاقی بعید به نظر می‌رسد. فیفا همچنان محتاطانه امیدوار است که ورزشگاه‌ها به شکلی مناسب و آماده پیش از پایان سال جاری میلادی تحویل داده شوند، اما مشکلات فراوان ورزشگاه‌ها که برخی از آنها قرار است چند روز بعد میزبان جام کنفدراسیون‌ها باشند از اعتماد به نفس برزیلی‌ها خواهد کاست. طبق مطالعه جدیدی که انجام شده هزینه تخمینی فعلی برای کار ورزشگاه‌ها بیش از سه برابر هزینه‌ای خواهد بود که برای ورزشگاه‌های آفریقای جنوبی در سال 2010 صرف شد. جای نگرانی بسیار است.

کشوری که قرار است سه تورنمنت مهم را در سه سال پیاپی میزبانی کند 12 ماه فوق‌العاده مهم را پیش رو خواهد داشت. آنها ابتدا باید جام جهانی را با ایمنی و با موفقیت برگزار کنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خدارو شکر که مشکلات و بدبختی ها فقط واسه کشورهای دیگه هست، اما اینجا همه چی آرومه، من چقدر خوشبختم!!!!!

    • محمد

      جام جهانی ای که نکوست از ورزشگاهش پیداست .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج