adexo3
۱۲۰۸۴۸۵
۲۸ نظر
۲۲۸۱
۲۸ نظر
۲۲۸۱
پ

نه به واردات آیفون؛ دستاورد جدیدمون مبارک!

با ادامه انتقادها از واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار، اعضای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس وعده داده‌اند تا نیمه اول سال ۱۴۰۱ واردات آیفون ممنوع شود.

برترین‌ها: با ادامه انتقادها از واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار، اعضای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس وعده داده‌اند تا نیمه اول سال ۱۴۰۱ واردات آیفون ممنوع شود.  

نه به واردات آیفون؛ دستاورد جدیدمون مبارک!

طرح تهاتر ارز خشکبار و موبایل که از سال گذشته هم مطرح شده بود، از فروردین ماه سال جاری آغاز شد. هرچند واردکنندگان موبایل عنوان کردند که برای ارزیابی نقاط ضعف و قوت این طرح به زمان نیاز است، اما در عین حال، اعلام شد که در بلندمدت قیمت تمام‌شده کالاها اثر افزایشی حدود هشت تا ۱۲ درصدی خواهد داشت. زیرا نرخ ارز خشکبار معادل نرخ ارز آزاد است که هزینه‌های کارمزد هم به آن اضافه می‌شود.

از طرف دیگر طبق گزارش‌های گمرک، در سال گذشته در مجموع ۴.۲ میلیارد دلار گوشی از مبادی رسمی وارد ایران شده است که بیش از ۱.۳ میلیارد دلار به گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار اختصاص  دارد که ۳۲.۲ درصد ارزش کل واردات گوشی را دربرمی‌گیرد. این در حالی است که از نظر تعداد، گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار فقط ۶.۲ درصد از کل سهم داشته است؛ به طوری که در سال گذشته از مجموع ۱۷.۷ میلیون دستگاه وارد شده ۱.۱ میلیون دستگاه برای بالای ۶۰۰ دلار بوده است.

البته موضوع ممنوعیت واردات گوشی‌های بالاتر از ۳۰۰ یورو از تابستان سال ۱۳۹۹ به‌عنوان راه‌حلی برای مشکل واردات و کمبود گوشی مطرح شد و با جنجال‌هایی که این خبر به پا کرد و حتی با گران شدن گوشی‌های پرچمدار هم گره خورد. هرچند همان زمان هم در مقطعی واردکنندگان مدعی بودند گوشی ۳۰۰ یورویی تخصیص ارز نمی‌گیرد و واردکننده رسمی نمی‌تواند این گوشی‌ها را وارد کند، تا اینکه در لایحه بودجه ۱۴۰۰،  حقوق ورودی واردات گوشی‌های موبایل ساخته‌شده خارجی بالای ۶۰۰ دلار را ۱۲ درصد تعیین کردند.

نه به واردات آیفون؛ دستاورد جدیدمون مبارک!

اکنون اما به نظر می‌رسد تصمیمات جدیدی برای ممنوعیت واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار و در صدر آنها برند اپل گرفته شده‌ است. زیرا به‌تازگی، شبکه خبر صداوسیما با انتشار گزارشی، ضمن اشاره به بخشنامه وزیر صمت وقت در سال ۱۳۹۴ مبنی‌ بر لزوم ممنوعیت کالاهای مصرفی آمریکایی در پی تاکیدها و گلایه‌های مطرح شده از واردات نیم میلیاردی گوشی لوکس آمریکایی، با تاکید بر محدودیت منابع ارزی و مشکلات دارویی بیماران پروانه‌ای خواستار ممنوعیت واردات گوشی‌های آیفون به ایران شد.  

پس از آن، طبق گزارش انجمن واردکنندگان موبایل، اعضای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس نیز در جواب پیگیری‌های این گزارش، وعده دادند تا در نیمه اول سال ۱۴۰۱ واردات آیفون ممنوع شود. علی خضریان - سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس - در این باره اظهار کرده است: طبق قولی که از وزارت صمت و وزیر اقتصاد گرفته‌ایم، قرار است تا نیمسال اول سال ۱۴۰۱، با پیگیری پرونده این موضوع جلوی واردات محصولات این برند گرفته و اجرای این طرح کامل شود.

وبسایت دیجیاتو در ابن باره نوشت: شبکه خبر صدا و سیما با انتشار گزارشی، ضمن اشاره به محدودیت منابع ارزی و مشکلات دارویی بیماران پروانه‌ای خواستار ممنوعیت واردات گوشی‌های آیفون به ایران شد. اعضای کمیسیون اصل 90 مجلس نیز در جواب پیگیری‌های این گزارش، وعده دادند تا در نیمه اول سال 1401 واردات آیفون ممنوع شود.

نه به واردات آیفون؛ دستاورد جدیدمون مبارک!نه به واردات آیفون؛ دستاورد جدیدمون مبارک!

شبکه خبر صدا و سیما روز چهارشنبه در اخبار نیمروزی، گزارشی را روی آنتن برد و در آن پیگیر بحث ممنوعیت واردات گوشی‌های برند اپل شد. این گزارش ابتدا با اشاره به بخشنامه وزیر صمت وقت در سال 1394 مبنی بر لزوم ممنوعیت کالاهای مصرفی آمریکایی در پی تاکید رهبر انقلاب و گلایه‌های مطرح شده از سوی رهبری در سال 1399 از واردات نیم میلیاردی گوشی لوکس آمریکایی آغاز شد.

شبکه خبر سردمدار این کالاهای وارداتی را گوشی آیفون عنوان کرده و طی گفتگوهایی با کسبه بازار موبایل و رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی، از عدم وجود محدودیت برای واردات گوشی‌های آیفون انتقاد کرد.

نه به واردات آیفون؛ دستاورد جدیدمون مبارک!

«علیرضا پیمان پاک» رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه سالانه 500 تا 800 میلیون دلار صرف واردات آیفون به کشور می‌شود، سعی در ارائه توضیحاتی مبنی بر عدم واردات این گوشی‌ها از مقصد آمریکا داشت:

«این گوشی‌ها تماما ساخت چین بوده و از این کشور ثبت سفارش می‌شوند. طی سال‌های اخیر به هیچ عنوان کالایی از آمریکا وارد ایران نمی‌شود.»

اما بخش دیگر گزارش به پیگیری عدم واردات کالاهای آمریکایی و آیفون از نمایندگان مجلس اختصاص داشت. «علی خضریان»، سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس در این باره اظهار داشت: «طبق قولی که از وزارت صمت و وزیر اقتصاد گرفته‌ایم قرار است تا نیمسال اول سال 1401، با پیگیری پرونده این موضوع جلوی واردات محصولات این برند گرفته شود و اجرای این طرح کامل شود.»

همچنین سخنگوی کمیسیون اصل نود روز جمعه گفته بود، طبق قولی که از وزارت صمت و وزیر اقتصاد گرفته‌ایم قرار است تا نیمسال اول سال 1401، با پیگیری پرونده ممنوعیت واردات کالاهای آمریکایی و لوکس، جلوی واردات محصولات اپل گرفته شود و اجرای این طرح کامل شود.

نه به واردات آیفون؛ دستاورد جدیدمون مبارک!

نکته جالب ماجرا آنجاست که آقای خضریان خودش از آیفون استفاده می‌کند!

«علی شجاعی»، رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس نیز در این گفتگو تاکید کرد مطالبه آن‌ها، ممنوعیت واردات گوشی‌های آیفون است: «دولت نیز حسب تاکیدات رهبر موظف است این ممنوعیت را اعمال کند و چنانچه این ممنوعیت اعمال نشود، کمیسیون اصل نود حتما به این موضوع ورود خواهد کرد.»

نه به واردات آیفون؛ دستاورد جدیدمون مبارک!

اما اصلی‌ترین بخش این گزارش، باز کردن پای کودکان بیمار پروانه‌ای برای لزوم ممنوعیت واردات گوشی آیفون بود. خبرنگار با اشاره به اینکه ارز اختصاص داده شده به واردات این گوشی‌ها نیمایی است، از منابع ارزی محدود کشور سخن گفت که بعضا در رسیدن به کالاهای اساسی وارداتی کم می‌آید.

سپس با انتشار تصاویری از کودکان بیمار، ضمن یادآوری مانع‌تراشی‌های آمریکا برای ورود اقلام ضروری چون دارو به کشور، عدم مانع‌تراشی آمریکا برای ورود آیفون به ایران از سوی خبرنگار زیر سوال رفت. این در حالی است که رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در همین گزارش از ورود این کالا از چین به کشور خبر داد و اپل بارها محدودیت‌هایی را برای کاربران ایرانی ایجاد کرده است.

این اولین و آخرین بار نیست که بحث ممنوعیت واردات گوشی آیفون مطرح شده اما آنچه که مشخص است با هر اظهار ضد و نقیض در این باره، بازار این کالای مصرفی با سوء استفاده سودجویان همراه شده و قیمت‌ها نوسان می‌یابند.

همچنین آذری جهرمی، وزیر پیشین ارتباطات در واکنش به خبری درباره طرح ممنوعیت واردات آیفون به دلیل آمریکایی بودن آن نوشت:

به نظرم ضرر این تصمیمات بیشتر برای استفاده کنندگان است تا تولیدکنندگان و یا حتی اتخاذ کنندگان. البته ممکن است این اقدام هم مثل مخالفت با واردات خودرو برای مقابله با مانور تجمل باشد که البته حرف دیگری است و درباره تعالیم کمونیستی نظری ندارم.‌‌

نه به واردات آیفون؛ دستاورد جدیدمون مبارک!

حال باید دید که سرانجام این اقدامات به کجا ختم شده و سرنوشت بازار موبایل به چه صورتی رقم خواهد خورد.

و اما نظرات کاربران:

* دستور میدن که یهو واردات آیفون باید ممنوع بشه و هیچ‌وقت به تبعات اقتصادی این تصمیماتشون فکر نمیکنند! چقدر جوون دارند از محل توسعه اپلیکیشن روی این پلتفرم پول در میارن؟ چقدر تهییج میکنید دولوپرا رو به خروج از ایران. چقدر از درآمد پلتفرما از آیفونه!

* طرف خودش با آیفون توییت می‌زنه بعد می‌گه پیگیر ممنوعیت واردات آیفون هستیم. جدی زیبا نیست؟

* نماینده پیگیر ممنوعیت واردات آیفون خودش آیفون دارد

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      حالا ببین کدوم اغا زاده ای میخاد انحصار بکنه

      پاسخ ها

      • ناشناس

        من ایفونو فقط پشت ویترین دیدم باز اولویتهای یه مشت مرفه بحران کشور لقب گرفت

    • استکی

      خدا خودش بهمون رحم کنه

    • امیر حسین

      بابا عزیزان توجه بفرمایید . یه عده ایی انبار کردن این گوشی ها رو . با این خبر قیمت ها چند برابر میشه میفروشند بعد میگن نه نیاز نیست اشتباه شد کی گفته ممنوع هست.

    • ناشناس

      یه بخور بخوری پشت این قضیه هست. متاسفانه این مدل تصمیمات خیلی وقته نخ نما شده
      #مجلس انقلابی

    • سلام...

      سرزمین مسخره های دولتمرد

    • ناشناس

      اینا اصلا رو‌کدوم حرفشون فکر میکنن که رو این فکر کنن بی خیال

      پاسخ ها

      • ناشناس

        چی میخوان از جون ملت بسه دیگه

    • علیرضا

      اینکه فکر میکنن با این کار به آمریکا ضربه میزنن فاجعس،نشان دهنده بیسوادی مسئولان این حکومته

    • ناشناس

      مرگ بر پوتین کمونیست

    • ناشناس

      همون سامسونگ-شیائومی خوبه

    • ناشناس

      ممنوع کننده با ایفون میره توی پلتفرم امریکایی که فیلتر کردن ایفون آمریکایی رو ممنوع میکنه خخخخخخ

    • ناشناس

      به درک خودشون میخریدن

    • ناشناس

      دست خودشون بود تو عکس ها مخالفین آمریکا

    • ناشناس

      سودش میرفت تو جیب دولت به جهنم

    • ناشناس

      آمریکا نون دونی و آدرس غلط کاسب تحریم دلال

    • ناشناس

      آمریکا نون دونی و آدرس غلط کاسب تحریم دلال

    • زینب س

      آیفون کی داره مردم عادی مگه چند درصد دارند

    • ناشناس

      اگر واردات رو ممنوع کردن دوباره همه چی گرون میشه فقط دنبال یه بهونه هستن

    • ناشناس

      لوکس!!!!
      بخدا لوکس به این چیزا نمیگن انقد پولو بی ارزش کردید که لوکس بنظر میاد

    • کماندار

      یعنی دولت همش داره اشتباه میکنه؟خیر،این ماییم که اشتباه میکنیم.دولت میدونه چیکار داره میکنه.در ضمن هیچ کشوری هم همه مردمش کارشناس نیستن مثل ما.

    • ناشناس

      نقشه کاسبان تحریم
      حتما محموله های عظیم ایفون را احتکار کرده اند میخوان با 2 برابر قیمت بفروشند
      ایفون در چین تولید میشود نه امریکا

    • بدون نام

      نه به آیفون؟ بی خیال همینو کم داشتیم
      گوشی رو هم دارن غیرقانونی میکنن

    • ناشناس

      اینو میگن ایفون سیزدها گرون شه یه سودی بکنن
      دوباره که ایفون ۱۴ اومد میگن این قانون بردرد نمیخوره کنسله
      دوباره ملت گشنه وارانه میرن ایفون ۱۴ بخرن دوباره اینا سود کنن

    • ناشناس

      بهتر
      کی پول داره ایفون بخره

    • ناشناس

      طرح های شعاری و تبلیغاتی مزخرف!هرچیزی که مردم باهاش مخالفن، اجرایی میشه.

    • Setareh

      اینم یه بازیه . یه چیزی هم پشتش هست.
      البته خب ماها که نداریم دلمون خنک هم میشه یکم :))

    • ناشناس

      حالا نوبت سامسونگه که وارداتش بسته شه 😱😭😭😭😢😞😰

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج