۱۴۷۲۱۷
۳ نظر
۵۰۰۹
۳ نظر
۵۰۰۹
پ

تویوتا آریون، سدان نیمه لوکس

الا نوبت به مدل ۲۰۱۳ آریون رسیده تا بتواند بخشی از بازار سدان‌های نیم لوکس را در اختیار بگیرد. فرصتی پیش آمد تا از نزدیک با این سدان ژاپنی ملاقات کنیم.


تویوتا آریون، سدان نیمه لوکس
مجله تخت گاز - محمدحسن رزاقی: بخش بازاریابی و فروش شرکت‌های خودروسازی نقش مهمی‌در تعیین بازارهای فروش خودرو دارند. بسیاری از خودروسازان دارای تیم قوی در بازاریابی و فروش هستند که به همین خاطر همیشه موفق بوده‌اند. نمونه آن را می‌توان در شرکت تویوتا ملاحظه کرد که با مدیریت بسیار عالی خود بخش انبارداری را حذف کرده‌است. یعنی خودروی تولیدی در کارخانه تویوتا بعد از خارج شدن از خط تولید به بخش فروش یا نمایشگاه‌های مربوط ارسال می‌شود.

اما تمام فعالیت بخش بازاریابی به عرصه خودرو محدود نمی‌شود. بسیاری از شرکت‌های خودروسازی برای هر بازار خاص خود یک یا دو محصول انحصاری را تولید می‌کنند. در برخی موارد مشاهده شده که محصول تولیدی در دیگر بازارها با نام و برند دیگری عرضه شده است. همانند تویوتاGT86 که در بازارهای جهانی نام‌های دیگری نیز دارد. در این میان تویوتا سال2005 تصمیم به عرضه محصولی برای بازار خاورمیانه و استرالیا گرفت. در سال 2006 نیز تویوتا Aurion در کلاس سدان‌های نیم‌لوکس عرضه شد. بازارهدف استرالیا و خاورمیانه بود.

نسل اول از سال2006 تا 2011 روی خط تولید قرار داشت. هم‌چنین در سال2009 تویوتا با یک فیس‌لیفت جدید وارد بازار شد که یک سال بعد این مدل در ایران عرضه شد. حالا نوبت به مدل 2013 آریون رسیده تا بتواند بخشی از بازار سدان‌های نیم لوکس را در اختیار بگیرد. فرصتی پیش آمد تا از نزدیک با این سدان ژاپنی ملاقات کنیم. البته یکی از اصلی‌ترین تفاوت در این تویوتا آریون رنگ مشکی مات آن است.

تویوتا آریون، سدان نیمه لوکس

روکش‌های مرسوم

حدود ۳ یا ۴ سالی هست که شاهد استفاده از برچسب‌های جدید برای پوشش خودروها هستیم. پوششی که علاوه بر محافظت از بدنه و رنگ اصلی خودرو باعث خاص جلوه دادن خودرو شده است. رنگ مات و دیگر پوشش‌های بدنه به تازگی وارد کشور شده و در برخی از شهرها همانند تهران موسسات خدماتی اتومبیل از این پوشش استفاده می‌کنند. به نوعی این رنگ یا پوشش مد شده و علاقه‌مندان قابل توجهی را به سمت خود جلب کرده است.

رنگ‌ها و طرح‌های مختلفی هم از این نوع پوشش در بازار یافت می‌شود. چرم، اکلیلی، کروم و کربن از جمله طرح‌هایی هستند که روی بدنه خودروها استفاده می‌شود. شما فقط باید دست در جیبتان کنید و برای خودروی دلخواهتان رنگ و طرح مورد نظر را انتخاب کنید. هم‌چنین به تازگی برخی از موسسات خدماتی نیز از این نوع پوشش در داخل کابین خودروها نیز استفاده می‌کنند. بیشتر پوشش فیبرکربن در داخل کابین درنظر گرفته می‌شود.

آریون مورد آزمایش نیز از پوشش مشکلی مات بهره‌مند بوده است. این پوشش با توجه به طراحی اسپرت و جدید خودرو زیبایی و حس خاصی را به آن بخشیده است. طبق گفته مالک، این تویوتا تنها با هزینه ۷میلیون تومان به پوشش مشکی مات مزین شده‌است. البته بدون اغراق باید گفت بسیاری از قسمت‌ها و لبه‌های درها نیز با ظرافت و هنر خاصی پوشانده شده‌است. ولی قسمت زیرین باله عقب به‌صورت کامل پوشانده نشده است. اگر خیلی حساس هستید می‌توانید مجدداً آن قسمت را بپوشانید.

در بخش جلو تمامی ‌قسمت‌ها با پوشش مشکی یا مشکی مات پوشانده شده‌است. چراغ‌های جلو و شیشه جلو از پوشش مشکی بهره‌مند و دیگر قسمت‌ها نظیر کاپوت، سپر و جلو پنجره نیز با پوشش مات مشکی تکمیل شده‌اند. در قسمت کناری نیز علاوه بر دودی شدن شیشه‌ها و رنگ مات بدنه، رینگ‌های ۱۷اینچ نیز با رنگ انتخاب شده است. استفاده از این رنگ و پوشش برروی بدنه خودرو باعث شده تا حس سواری با یک خودروی اسپرت و خاص بیشتر القا شود.

همه چیز به آپشن ختم نمی‌شود

تویوتا آریون که به عنوان یک سدان لوکس شناخته می‌شود. رقیبی برای هیوندای گرن‌جور و کیا کادنزا به حساب می‌آید. هر سه این خودرو دارای پیشرانه ۶سیلندر خورجینی هستند. از نکات مشترک بین این سه خودرو می‌توان به جعبه دنده ۶سرعته اتوماتیک، ظرفیت حمل ۵سرنشین، دیفرانسیل جلو و مخزن سوخت۷۰ لیتری اشاره کرد.

ضمن آنکه این سه خودرو در قاره آسیا تولید می‌شوند. کیا کادنزا ۲۰۱۳ از نظر طراحی بسیار زیبا و به روز است. هیوندای گرن‌جور نیز علاوه بر طراحی زیبا دارای آپشن‌های فراوان و بیشتری نسبت به دو خودروی دیگر است. موضوعی که برای مشتریان امروزی بسیار مهم است. نوبت به آریون می‌رسد، زیبایی کادنزا را ندارد. لیست بلند پایه امکانات گرنجور را هم ندارد. آریون ساخت تویوتا است. برندی که از نظر کیفیت و اصالت همیشه یک سر و گردن از دیگر رقبای آسیایی خود فراتر بوده است. کیفیتی که به هیچ عنوان در خودروهای کره‌ای نظیر کیا و هیوندای نخواهید یافت.

البته در کنار این دو خودرو می‌توانیم رنو لتیتیود را نیز اضافه کنیم. خودرویی فرانسوی با طراحی و کیفیت خاص اروپایی. به‌خاطر عدم استقبال مناسب از این سدان فرانسوی نمی‌توان به راحتی آن را در این رقابت جای داد. خودرویی با پیشرانه ۶سیلندر ۵/۳ لیتری و قدرت ۲۳۷ اسب بخار. نمونه مورد آزمایش تیپSE بود که از نظر تجهیزات رفاهی و ایمنی در رده بالایی قرار دارد. ضمن آنکه این مدل از کیت بدنه اسپرت برخوردار بوده که به عنوان آپشن نیز به حساب می‌آید. همان‌طور که اشاره شد ویژگی این خودرو تنها در پوشش مات بنده آن است. پوششی که در کنار دودی بودن شیشه‌های جانبی و پشتی و هم‌چنین استفاده از رینگ‌های مشکی جلوه‌ای خاص به خودرو بخشیده است.

سدانی که سطح انتظارتان را بالا می‌برد

۲۶۷ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. این قدرت به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. سر دادن و لیز خوردن انتهای خودرو در آریون دیفرانسیل جلو چندان هم منطقی و آسان نیست. اما همین ۲۶۷ اسب بخار قدرتی که در ۶۲۰۰ دوربردقیقه به‌دست می‌آید برایتان کافی است. برای آشنا شدن هرچه بیشتر با آریون دانستند برخی از مشخصات فنی لازم است. این خودرو در ۴۷۰۰دوربردقیقه گشتاوری معادل ۳۳۵ نیوتن‌متر تولید می‌کند. با توجه به وزن خالص و پیشرانه مورد استفاده در آن میانگین مصرف سوخت آریون در هر۱۰۰کیلومتر ۳/۹ لیتر است. طول، ارتفاع، پهنا و فاصله محورجلو و عقب نیز به ترتیب برابر است با ۴۵۸۸میلی‌متر، ۱۴۷۰ میلی‌متر، ۱۸۲۵ میلی‌متر و ۲۷۷۵ میلی‌متر.

تویوتا آریون هم جوان‌پسند است هم برای افراد مسن مناسب. امکانات و تجهیزات رفاهی در آن شما را راضی نگه می‌دارد. سانروف دارد. گرم‌کن صندلی ندارد. در مجموع ۷ایربگ دارد. گرم‌کن برای آینه‌های جانبی ندارد. صفحه نمایش۱/۶ اینچی و سیستم صوتی و تصویری با ورودی USBوAUS دارد. مموری برای صندلی‌های جلو و حتی برای صندلی راننده ندارد. در کنار این موارد می‌توان به صندلی‌های چرم با رنگ زرشکی اشاره کرد که بخش‌هایی از رودری‌ها با این رنگ و جنس پوشانده شده بودند.

اما برای رانندگی خیلی هم امکانات رفاهی و لوکس لازم نیست. همین که خودرویتان پیشرانه قدرتمندی دارد بسیار راضی کننده است. ترمز دستی پدالی را خلاص می‌کنیم. طراحی این نوع ترمز دستی‌ها به تنهایی خبر از رام شدن خودرو می‌دهد. زیرا نمی‌توان با آن به راحتی دستی کشید. وزن خالص آریون ۱۵۲۴ کیلوگرم است و به لطف سیستم ABS و دیسک ترمزهای ۲۸*۲۹۶ میلی‌متری جلو و ۱۰*۲۸۶ میلی‌متری در عقب کنترل آن به‌خوبی صورت می‌گیرد. موضوع دیگری که در آریون می‌توان به آن اشاره کرد میدان دید اطرف است. با دودی بودن تمامی‌شیشه‌ها حتی شیشه جلو رانندگی در شب تا حدودی مشکل است.

تویوتا آریون، سدان نیمه لوکس

هیجان قابل کنترل

نباید از تویوتا آریون انتظار یک شتاب‌گیری فوق العاده داشت. اما در طول مدت زمان رانندگی این پیشرانه ۶سیلندر ۳.۵لیتری آریون بود که سطح انتظار ما را از خودرو افزایش می‌داد. همه چیز در کابین تحت تسلط شماست. البته شاید در نگاه اول و زمانی که وارد کابین می‌شوید طراحی و چیدمان کنسول و غربیلک فرمان کمی‌ گیج‌کننده و شلوغ به‌نظر رسد، اما با اندکی ‌دقت به‌راحتی می‌توان عملکرد و کارایی دکمه‌ها را متوجه شد. شتاب صفرتاصد تویوتا آریون درمدت زمان۷/۴ ثانیه صورت می‌گیرد. یعنی ۶صدم ثانیه سریع‌تر از هیوندای گرنجور. همچنین ۲صدم ثانیه کندتر از کیا کادنزا است. با این حال رانندگی با تویوتا آریون بیشتر از آنچه که فکر کنید هیجان به همراه دارد.

هیجانی که به راحتی قابل کنترل است. هرچه قدر با آن رانندگی می‌کنید به نرمی ‌و بی‌صدایی کابین بیشتر عادت می‌کنید. اما افراد مسن نیز با این خودرو احساس راحتی و آرامش خواهند داشت. نرمی‌ خاصی دارد و کیفیت کابین باعث جلوگیری از ورود صدای اضافی به داخل می‌شود. فضایی که برای سرنشینان درنظر گرفته شده به‌قدری مناسب است که می‌توان با آریون به مسافرت‌های طولانی مدت هم رفت. فضای پا برای سرنشینان عقب ۹۸۹ میلی‌متر و فضای سر نیز ۹۶۷ میلی‌متر است.

برای سرنشینان جلو فضای پا ۱۰۵۷ میلی متر و فضای سر ۹۸۶ میلی متر در نظر گرفته شده که نشان از راحتی مناسب این بخش دارد. پس می‌توان در مجموع انتظار داشت تویوتا با این محصول مناسب که برخلاف کمری همچنان می‌توان به قابلیت‌ها و کیفیتش دل بست، بسیاری از رقبا را کیش و مات کند! درپایان ضمن قدردانی از آقای جلال جهت در اختیار قرار دادن خودرویشان، از مهرشاد فدایی‌نژاد و میلاد جواهرساز جهت هماهنگی‌های لازم و همراهی در این آزمایش تشکر می‌کنیم.

جا برای همه هست

فضایی که برای سرنشینان در نظر گرفته شده به قدری مناسب است که میتوان با آریون به مسافرت های طولانی مدت هم رفت. فضای پا برای سرنشینان عقب ۹۸۹ میلی متر و فضای سرنیز ۹۶۷ میلی متر است. برای سرنشینان جلو فضای پا ۱۰۵۷ میلی متر و فضای سر ۹۸۶ میلی متر در نظر گرفته شده که نشان از راحتی مناسب این بخش دارد.

پس می توان در مجموع انتظار داشت تویوتا با این محصول مناسب کمری همچنان می توان به قابلیت ها و کیفیتش دل بست، بسیاری از رقبا را کیش و مات کند!
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نظر کاربران

    • بدون نام

      منم میییییییییییییییخوااااااااااااااااااام

    • محمدمهدی

      سلام ما هم اریون اس ای داریم.خواستم بگم گرم کن صندلی داره و در مدل گرندش هم مموری صندلی داره .مانیتورشم خیلی بزرگتره و مپو این چیزا هم داره و...

    • محمدمهدی

      سلام ما هم اریون اس ای داریم.خواستم بگم گرم کن صندلی داره و در مدل گرندش هم مموری صندلی داره .مانیتورشم خیلی بزرگتره و مپو این چیزا هم داره و...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج