مازراتـی گـیبلی، سدان ۱.۵ میلیاردی!
شرکت ایتالیایی مازراتی در نمایشگاه شانگهای ۲۰۱۳ از نیزه جدید خود به نام گیبلی رونمایی کرد. خودرویی که با طراحی خیره کنندهاش بسیار مورد توجه قرار گرفت و در اواخر سال پیش، نمایندگی مازراتی در ایران از آن رونمایی کرد.
مازراتی این خودرو را در سه نوع معمولی، S و دیزل تولید میکند که از این میان تنها نمونه معمولی با پیشرانه ۶ سیلندر توربو دوقلو توانسته به ایران راه پیدا کند. شاید با بودجه تقریبا 1.5 میلیاردی که باید برای خرید گیبلی خرج کرد، بتوان یک بنز S کلاس جدید مجهزبه دو برابر آپشنهای گیبلی و پیشرانهای به مراتب قویتر از این خودرو خریداری کرد. اما گیبلی انتخاب افراد تمایز طلب است که حاضرند بهای خاص بود و زیبایی خیره کننده خودرویشان را، هرچقدر هم که هست بپردازند.
اصالت و جذابیت ایتالیایی در طراحی گیبلی موج میزند و علیرغم شباهت زیاد با مدل کواتروپورت، از شخصیت مستقلی برخوردار است. خطوط بدنه بهگونهای طراحی شدهاند که خشونت و تهاجمیبودن خودرو را نمایش دهند. طراحی هواکش روی سپر جلو، جلو پنجره بزرگ با نشان مازراتی و حفرههای روی گلگیرهای جلو، در کنار بدنه عضلانی، نشان مازراتی روی ستون عقب و چراغهای جذاب عقب و خروجیهای دوگانه اگزوزها، در نگاه اول بیننده را میخکوب میکنند.
با وارد شدن به کابین این خودرو، احساس میکنید جذابیت طراحی بدنه به داخل کابین نیز نفوذ کرده است. کیفیت پوششهای چرمی و ظرافت دوخت چرمها در جای جای کابین خیره کننده است. همچون مدل جدید کواتروپورت، گیبلی نیز از یک مانیتور لمسی بزرگ روی کنسول جلو بهره میبرد. همچنین طراحی دسته دنده نیز بیشباهت به دسته دنده محصولات بامو نیست. ساعت آنالوگ روی کنسول جلو در کنار فرمان سه شاخه و دریچههای سیستم تهویه، حال و هوای کلاسیکی را داخل کابین رقم زدهاند. این خودرو به لطف بدنهای به طول ۵ متر، از کابینی جادار و راحت برخوردار است. در مدلهای سفارشی، صندلیهای جلو و عقب از گرمکن، سرد کن و ماساژور بهره میبرند.
همچنین سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دو گانه این خودرو به سنسور رطوبت مجهز شده است. طراحی و نورپردازی صفحه کیلومتر شمار در کنار شیفترهای تعویض دنده در پشت فرمان، هیجان رانندگی را دو چندان میکنند. به علاوه از ارگونومی مناسب کابین و ارتقای سهولت کار با دکمهها و ابزارکها در این خودرو، باید به عنوان یکی از مهمترین پیشرفتهای مازراتی نسبت به سایر محصولاتش یاد کرد.
پیشرانه ۶سیلندر ۳ لیتری گیبلی به دو توربوشارژر مجهز شده و قادر است ۳۲۶ اسب بخار قدرت تولید کند. این میزان توان تولیدی پیشرانه در کنار گشتاور ۵۰۰ نیوتنمتری که به محور عقب منتقل میشود، سواری هیجانانگیزی را برای سرنشینان به ارمغان میآورد. البته در این میان از عملکرد فوقالعاده جعبه دنده ۸ سرعته و هندلینگ بینقص این خودرو نمیتوان گذشت.
اما هنگام تردد در اتوبانها و یا کل کلهای خیابانی با گیبلی، باید راه را برای خودروهایی همچون سری ۶ گرن کوپه و بنز SL۵۰۰ و پورشه پانامرا توربو، که همگی ارزانتر از گیبلی هستند، باز کنید. این در حالی است که علیرغم حجم کم پیشرانه، گیبلی همچون سایر برادرانش از مصرف سوخت نسبتا بالایی رنج میبرد و در هر ۱۰۰ کیلومتر بین ۱۱ تا ۱۲ لیتر بنزین میسوزاند. به همه اینها، هزینه سرویسها و لوازم این خودرو را نیز اضافه کنید، که از این نظر یک سرو گردن از رقبای آلمانی بالاتر است.
رقبای داخلی و خارجی
Benz CLS
BMW ۶۵۰i
Porsche Panamera
پیشنهاد نهایی
این نیزه تیز مازراتی، به راحتی داخل قلب هر عشق ماشینی فرو میرود! نصف بهایی که برای خرید این خودرو در ایران پرداخت میشود، بهای تمایز و جلب توجه است. البته از قابلیتهای حرکتی این خودرو و طراحی بینظیر و اصیلش نیز نمیتوان گذشت.
ارسال نظر