adexo3
۲۱۱۹۶۷
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

لیتوانی، قلمرو جدید ICT اروپا

کشور لیتوانی به دلیل زیر ساخت های قوی در عرصه فناوری اطلاعات و هم چنین در اختیار داشتن سرویس های اینترنت پر سرعت در قاره سبز، در فهرست ۱۶ کشور برتر دنیا در عرصه مهارت های آی تی قرار دارد.

لیتوانی، قلمرو جدید ICT اروپا





برترین ها - علی محمد آقازمانی: کشور لیتوانی به دلیل زیر ساخت های قوی در عرصه فناوری اطلاعات و هم چنین در اختیار داشتن سرویس های اینترنت پر سرعت در قاره سبز، در فهرست ۱۶ کشور برتر دنیا در عرصه مهارت های آی تی قرار دارد.

گزارش شبکه خبری tenDZ درباره معرفی قدرت های نوظهور در عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات جهان نشان می دهد که کشور کوچک و زیبای لیتوانی در شرق قاره سبز، قلمرو جدید برترین شرکت های سرمایه گذاری فناوری اطلاعات و ارتباطات در اروپا به شمار می رود و روند فعالیت و حضور قدرت های بلامنازع آی تی جهان در این بخش از اروپا در حال افزایش است. مطرح ترین پرتال اطلاع رسانی تحلیلی دنیای آی تی، در جدیدترین گزارش خود با عنوان اینکه چرا گوگل و نزدک آمریکا در حال سرمایه گذاری در لیتوانی هستند نوشت: لیتوانی خود را به عنوان یک قدرت جدید در تعاملات آی تی اروپا نشان داده که این قدرت مرتبا در حال افزایش است. ۱۳ شرکت از ۲۰ شرکت برتر دنیای آی تی در این کشور حضور دارند و فرصت های سرمایه گذاری فریبنده این کشور در حال توسعه، خیلی ها را برای پیدا کردن جایی در این کشور وسوسه کرده است. گزارش های بانک جهانی نشان می دهد که لیتوانی، رتبه ۲۴ را در تسهیل فرصت های تجاری برای فعالان کسب و کار در دنیا دارد که به نسبت فضای کوچک و بازار نوظهور آن، رتبه قابل قبولی به شمار می رود. بر اساس شاخص آزادی اقتصادی، لیتوانی پانزدهمین اقتصاد جهان به شمار می رود که توسط بنیاد هریتیج Heritage Foundation. منتشر شده است. بر اساس آمار مربوط به شاخص موقعیت خدمات تجاری که توسط موسسه آت کارنی AT Kearney Global Services Location Index منتشر شده است، لیتوانی پس از آمریکا، رتبه ۱۵ را در جذب سرمایه گذاری مالی در اختیار دارد. گزارش های مربوط به ۵۰ شرکت برتر در حال رشد عرصه فناوری موسوم به Deloitte Technology Fast ۵۰ نشان می دهد که لیتوانی دارای ۳ شرکت برتر در این لیست می باشد که به معرفی سریع ترین کسب و کارهای در حال رشد دنیا می پردازد.

لیتوانی، قلمرو جدید ICT اروپا

به گزارش سرویس دیجیتال پرتال برترین ها، آمارهای منتشر شده توسط اتحادیه بین المللی فناوری اطلاعات International Telecommunication Union که مقر آن در ژنو سوییس قرار دارد، نشان می دهد که کشور لیتوانی به عنوان یکی از بازارهای نوظهور در عرصه آی تی جهان به شمار می رود که شاهد افزایش میزان سرمایه گذاری های بین المللی در بخش های ارتباطاتی و مخابراتی خود در سال های اخیر می باشد.

این اتحادیه در ششمین سال انتشار گزارشات سالانه خود موسوم به "گزارش معیارهای جامعه اطلاعاتی " یا measuring the Information Society Report که در اواخر سال ۲۰۱۴ میلادی انتشار یافت، در شاخص مربوط به مهارت های عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات، کشور لیتوانی را در فهرست شانزدهم جهان قرار داد. این اتحادیه در گزارش سالانه خود که بر اساس ICT Development Index،شاخص توسعه فناوری اطلاعات در صدها کشور عضو را مورد بررسی و تحلیل قرار می دهد، کیفیت ارائه خدمات و تنوع محصولات در حوزه فناوری ارتباطی را در دنیا معرفی می کند و کشور لیتوانی را به عنوان یکی از کشورهای پیشرو جهان در عرصه ارائه فرصت های مختلف حوزه آی تی برشمرد.

شاخص ها و معیارهایی که این اتحادیه در گزارشات سالانه خود منتشر می کند، رتبه کشورها را در عرصه های گوناگون دنیای جامعه اطلاعاتی information society اعم از محصولات و خدمات حوزه آی تی معرفی می کند. دو معیار مهم زیر ساخت ها و مهارتها infrastructure and ICT skills در عرصه توسعه فناوری اطلاعات، مهم ترین ابزارهای بررسی عملکرد کشورهای عضو اتحادیه در موضوع فناوری اطلاعات و ارتباطات می باشد. اتحادیه آی تی یو از اینکه هنوز ۴.۳ میلیارد نفر از ساکنان کره زمین، دسترسی به اینترنت و خدمات فناوری اطلاعات با کیفیت و ارزنده ندارند، ابراز نگرانی کرده است و این نگرانی وقتی دوچندان می شود که ۹۰ % از این افراد، در کشورهای در حال توسعه زندگی می کنند. دکتر براهمیا سانو، رئیس آفریقایی تبار کمیته توسعه ارتباطات این اتحادیه Telecommunication Development Bureau (TDB ابراز امیدواری کرده است که قیمت دسترسی به فناوری اطلاعات برای ساکنان کره زمین کاهش یابد تا شمار زیادی از افراد بتوانند به خدمات ارتباطی دسترسی داشته باشند. موضوعی که در کارآفرینی دیجیتالی موبایلی در کنیا به آن اشاره شد و تجربه یکی از غول های نوظهور کارآفرینی دیجیتالی در آفریقا که موسوم به سیلیکون ساوانا می باشد، ارائه گردید. در گزارش تحلیلی و جامع که به مقایسه بهره وری در اروپا و آمریکا پرداختیم، شاخص های پایین توسعه فناوری اطلاعات در کشورهای اروپایی، یکی از عوامل کاهنده نرخ رشد بهره وری در اروپا در قیاس با آمریکا اعلام شد که بنیاد نوآوری اروپا آن را در سال گذشته میلادی منتشر کرد. همه این موارد نشان دهنده اهمیت زیرساختهای فناوری، در توسعه و حتی توسعه پایدار است که لیتوانی تلاش کرده این در این زمینه یک کشور فرصت آفرین باشد.

لیتوانی، قلمرو جدید ICT اروپا

رتبه بالای لیتوانی در شاخص های توسعه فناوری اطلاعات، نشان دهنده زیر ساخت ها و ظرفیت های قابل ملاحظه این کشور برای جذب سرمایه گذاری خارجی در عرصه فناوری اطلاعات است که می تواند درس های خوبی به فعالان و سیاستگذاران آی تی در کشورهای در حال توسعه بدهد.

در لیتوانی چه می گذرد؟

بخش فناوری اطلاعات لیتوانی در حال توسعه است و شمار شرکت ها و سازمان های علاقمند به سرمایه گذاری در عرصه ارتباطات این کشور در حال افزایش است. بسترهای کسب و کار خلاق و مولد که با حمایت دولت همراه شده است، فضایی را فراهم کرده است تا سرمایه گذاران بتوانند در این کشور در حال توسعه حضور جدی داشته باشند. لیتوانی دارای یکی از پر سرعت ترین ارتباطات اینترنتی در اروپا است که اکثر شهروندان این کشور، آشنا با فناوری اطلاعات روز بوده و دسترسی های لازم را در اختیار دارند. گوگل و نزدک، دو مرکز معتبر بین المللی هستند که در سال جدید میلادی برای سرمایه گذاری به این کشور عزیمت کرده اند.فناوری اطلاعات، بیو فناوری، فناوری لیزر، نانو فناوری، و علوم مواد، ۲۵ درصد از کل رشد ناخالص داخلی کشورهای حوزه بالتیک را شامل می شود که ۸۰ درصد کل صادرات لیتوانی را نیز به خود اختصاص داده اند. یعنی الان کشور لیتوانی، صادر کننده مهم آی تی به جهان است. آیا باور می کنید!؟ رشد اقتصادی لیتوانی در سال ۲۰۱۴ میلادی بالغ بر ۲.۹ درصد بوده است که این رقم برای سال ۲۰۱۵ میلادی قریب به ۳.۶ درصد پیش بینی شده است. در ژانویه سال جاری میلادی، لیتوانی به منطقه یورو وارد شد که خود عاملی برای شتاب روز افزون این اقتصاد نوظهور بلوک شرق می باشد. سرمایه گذاری خارجی در لیتوانی بین سال های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۳ قریب به ۷۰ درصد افزایش یافته است و تعداد کسب و کارهای فعال این کشور در این مدت زمانی، حدود ۱۰۵ درصد افزایش را نشان می دهد. مانتاس کاتیناس، مدیر سرمایه گذاری در موسسه سرمایه کذاری لیتوانی معتقد است که دولت برای جذب سرمایه گذاری خارجی تلاش های زیادی کرده است. در سال های اخیر،گوگل دفتر خود را در لیتوانی افتتاح کرد و نزدک آمریکا نیز، مرکز تعالی فناوری را در پایتخت این کشور راه اندازی کرد. علاوه بر این ها، شرکت نرم افزاری دوبریج که در زمینه توسعه خدمات نرم افزاری فعالیت میکند، در این کشور فعالیت خود را با ۱۵۰ کارمند آغاز کرده است. برای برخی از شرکتهای حاضر در لیتوانی، بازار آی تی، بازار جالبی نبود. اما به جهت استعدادها و بستر لازم برای سرمایه گذاری و نرخ خوب بازگشت سرمایه در بازار کسب و کار آی تی لیتوانی و کشورهای همجوار، شرکتهای زیادی به این عرصه علاقمند شدند. شرکت ایترمدیکس را باید یکی از این نمونه ها دانست که در سال ۲۰۱۴ میلادی، شهر کائوناس لیتوانی که دویمن شهر بزرگ این کشور محسوب می شود را برای افتتاح دفتر خود انتخاب کرد. این شرکت در حال حاضر ۲۰۰ نفر پرسنل در بخش فناوری اطلاعات لیتوانی مشغول به کار کرده است. شرکت سیستم های Bentley که نخستین دفترش را در پایتخت این کشور راه اندازی کرد از دیگر شرکتهای فعال عرصه آی تی در لیتوانی می باشد که در کنار Western Union معروف، مشغول به کار است. کارشناسان، زیر ساخت های خوب فناوری اطلاعات در لیتوانی را از جمله دلایل مهم برای جذب سرمایه گذار خارجی از صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات این کشور می دانند.

لیتوانی، قلمرو جدید ICT اروپا
( نمودار نشان دهنده ارزش شاخص IDI در لیتوانی که بالاتر از میانگین جهانی است)

منابع انسانی و استارت آپ های ICT

یکی از مهم ترین عوامل رشد نوظهور صنعت فناوری اطلاعات در لیتوانی، به نیروی متخصص فراوان این کشور ارتباط دارد. بیش از 26 هزار نفر در این صنعت مشغول به کار هستند و باید به این رقم، 1600 نفر فارغ التحصیل رشته آ ی تی که بزودی وارد بازار کار این کشور می شوند را اضافه کرد. آمارها نشان می دهد که 46 درصد سرمایه گذاری های خارجی لیتوانی، دلیل سرمایه گذاری خود را فراوانی نیروی کار حرفه ای در عرصه آی تی می دانند که آن را به فعالیت در این کسب و کار ترغیب کرده است و همان ICT-based Business motivation می باشد. حقوق سالانه یک متخصص فناوری اطلاعات در این کشور، بین 27500 یورو تا 34300 یورو می باشد. بر مبنای آمار Grafton Recruitment، برنامه نویس جاوا و دات نت، با سه تا پنج سال سابقه کار، بین 23 هزار تا 29 هزار یورود در سال درآمد دارند. توانایی ریاضیاتی مردم در کشور سه میلیون نفری لیتوانی در اتحادیه اروپا مقام اول را دارد. سرانه فارغ التحصیلان حوزه فناوری در لیتوانی که در زمینه آی تی در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی مشغول به تحصیل هستند، 40 درصد در سال 2015 میلادی افزایش یافته است که پیش بینی می شود این رقم برای سال آینده میلادی به 30 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل برسد. بررسی ها نشان می دهد که این کشور قصد دارد تا تحت برنامه جذب استعدادهای برتر، فارغ التحصیلان این کشور در خارج از کشور به بازار داخل جذب کند. لیتوانی در زمره با سواد ترین مردم اروپا هستند و بیشترین سرانه فارغ التحصیلان دانشگاهی را که در بین 30 تا 34 سال سن دارند، به خود اختصاص داده اند. آموزش مجازی یا آموزش آنلاین، بین مردم این کشور بسیار محبوب است و تقریبا همه فارغ التحصیلان جدید این کشور به زبان انگلیسی آشنایی دارند. محیط تجاری دوستانه و آماده در لیتوانی سبب شده است تا یک سرمایه گذار خارجی بتواند در کم تر از 3 روز در این کشور یک شرکت ثبت کند و در کشوری با میزان مالیات بر کسب و کار پایین نسبت به بقیه جاهای اروپا مانند سوئد و نروژ، به اشتغال مبادرت کند.

لیتوانی، قلمرو جدید ICT اروپا
(رتبه ۲۶ لیتوانی در سال ۲۰۱۳ در مقایسه با رتبه ۴۰ در سال ۲۰۱۲ میلادی در شاخص IDI)

مدیر ارشد Nasdaq در پایتخت لیتوانی، آرمینتا سالادزین معتقد است که از دلایل حضور Nasdaq در این کشور، زیر ساخت های خوب فناوری اطلاعات در این کشور و منابع انسانی کارآزموده درعرصه فناوری اطلاعات و کیفیت زندگی است در که فرصت های خوبی را برای توسعه کسب و کار در منطقه Baltic فراهم کرده است. آقای Vytautas Kubilius که مدیر توسعه خدمات تجاری گوگل در لیتوانی می باشد عقیده دارد که اکوسیستم کارآفرینی در این کشور، زمینه گسترش فعالیت گوگل را فراهم کرده است. مدیر منطقه ای گوگل معتقد است که لیتوانی به همراه استونی و لاتویا، بازارهای در حال رشد فرصت آفرین در عرصه کارآفرینی دیجیتالی می باشند. سه شرکت Uber, WIX, and Revel Systems از جمله مراکز فعال تازه کار در این کشور هستند که هزینه های پایین در آن به نسبت دیگر کشورهای اروپایی را دلیل اصلی فعالیت خود در این کشور می دانند. توسعه شرکت های نوپا یا همان استارت آپ ها، از دیگر موضوعاتی است که در لیتوانی به صورت جدی پیگیری می شود که میتواند به عنوان یک عامل محرک برای توسعه فضای کسب و کار این کشور در عرصه فناوری و اطلاعات ارتباطات شود. کسب و کار آی تی در لیتوانی توانست در سال 2014 میلادی، قریب به 46 میلیون دلار سرمایه جذب کند که نسبت به مدت مشابه سال قبل، 35 درصد افزایش را نشان می دهد. استعدادهای برتر در عرصه فناوری در این کشور بسیار است که زمینه توسعه فناوری را سبب شده است. بعضی از استارت آپ های موفق این کشور را میتوان Vinted, دانست که فروش لباس های دست دوم را بر عهده دارد که ارزش بازاری 20 میلیون دلاری دارد یا اپلیکیشن موبایلی YPlan, که سال قبل 21 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی جذب کرد. سه چهارم استارت آپ های موفق در لیتوانی، در لندن و سانفرانسیکو شعبه دارند تا سرمایه بیشتر جذب کنند. پرتال سرمایه گذاری در لیتوانی در نشانی www.investlithuania.com قرار دارد و اطلاعات مربوط به سرمایه گذاری صنعت آی تی را تشریح می کند.

افزایش میزان مهاجرت پذیری در این کشور، زمینه ای برای ارتقای جذب سرمایه انسانی و مادی برای توسعه کسب و کار در این کشور نوپای بلوک شرق است. سرمایه گذاران ایرانی نیز می توانند در تعامل با سفارت ایران در لیتوانی و مراکز دولتی این کشور iran.mfa.gov.ua، فرصت های سرمایه گذاری مشترک به ویژه در عرصه فناوری اطلاعات را جویا شوند. لیتوانی،نمونه و مدلی موفق در حمایت از کسب و کارهای حوزه فناوری اطلاعات است و میتوان با این کشور در حال توسعه به تعامل پرداخت. تعاملی که فعالان صنعتی و تجاری ایران را به بازار در حال رشد اروپا نزدیک می کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج