۲۷۳۱۷۴
۵۲۶۹
۵۲۶۹
پ

مقایسه چانگان Z۳۰۰ و لیفان ۶۲۰

یکی از چینی‌هایی که مدتی است سروصدای زیادی در مارکت ایران به پا کرده و می توان آن را رقیب مستقیم دنا خطاب کرد، سایپا Z۳۰۰ یا همان آریو است.

مجله تخت گاز:

چانگان Z300 آریو

یکی از چینی‌هایی که مدتی است سروصدای زیادی در مارکت ایران به پا کرده و می توان آن را رقیب مستقیم دنا خطاب کرد، سایپا Z300 یا همان آریو است. شرکت زوتی چین در سال ۲۰۱۲، Z300 را معرفی کرد. خودرویی که طراحی آن کپی کاملی از تویوتا آلیون ۲۰۰۷ است و اتفاقا به تازگی دستخوش یک فیس‌لیفت جزیی شده.

البته فعلا خبری از عرضه نسخه فیس‌لیفت داخل کشور نیست. شرکت سایپا نام Z300 را نخست به 300S و سپس آریو تغییر داد. این خودرو در حال حاضر بزرگ‌ترین سدان زوتی است که در ایران با رقبایی نظیر فاو بسترن، جک J5 و جیلی EC7 رقابت می کند. طراحی آریو از آنجا که شباهت بسیاری با تویوتا آلیون دارد، در کل هماهنگ و زیباست. جالب است بدانید که شاسی آریو نیز از تویوتا به عاریت گرفته شده است.

مقایسه چانگان Z300 و لیفان 620

فضای کابین جادار و راحت است و صندلی‌ها از پوشش چرم مصنوعی برخوردار هستند. طراحی پنل درها و کنسول جلو نسبتا زیبا و چشم‌نواز است، اما در این میان از فرم قدیمی و از مدافتاده مجموعه صفحه نمایش‌گر جلو نمی‌توان گذشت. کیفیت مونتاژ قطعات کابین قابل قبول است و می‌توان کابین را ترکیبی از قطعات بی‌کیفیت و باکیفیت خطاب کرد.

چراکه در این قسمت هم قطعات پلاستیکی خشک و بی‌کیفیت به چشم می‌خورند، هم قطعات مرغوب با کیفیت دلچسب. شیب صفحه کیلومترشمار باعث شده تا هنگام حرکت تشخیص سرعت خودرو کمی سخت باشد و نورپردازی این قسمت، خوانایی آن‌را تحت شعاع قرار داده. صندلی‌ها نیز نسبتا خشک هستند و راحتی مناسبی در اختیار سرنشینان قرار نمی‌دهند.

البته ایرادی به فضای پا و سر صندلی‌ها وارد نیست و از این نظر آریو نمره قبولی را به خود اختصاص می‌دهد. عایق‌بندی کابین ضعیف است و هنگام شتاب‌گیری و حرکت در دورهای بالا، صدای نه‌چندان زیبای پیشرانه سرنشینان را آزار می‌دهد. دید به اطراف اما مناسب است و وجود آپشنی هم‌چون دوربین دید عقب، فرایند پارک کردن را آسان کرده است.

مقایسه چانگان Z300 و لیفان 620

زوتی برای Z۳۰۰ ابتدا از پیشرانه ۱.۵ لیتری میتسوبیشی استفاده کرده بود که چندان مورد استقبال واقع نشد و به سرعت جای خود را به پیشرانه دیگری از خانواده پیشرانه‌های میتسوبیشی داد که این‌بار با یک گیرباکس ۴ سرعته تیپ‌ترونیک جفت شده است. پیشرانه ۱.۶ لیتری آریو همان پیشرانه‌ای است که در میتسوبیشی لنسرهای مونتاژ شده در چین مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پیشرانه ۱۱۷ تا ۱۲۰ اسب‌بخار قدرت و ۱۵۱ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. آریو نیز در شتاب‌گیری هم‌چون دنا با ضعف‌هایی مواجه است و کندی گیرباکس باعث شده تا در شتاب اولیه خودرو سنگین و تنبلی به نظر برسد.

هم‌چنین گیرباکس در معکوس دادن و حتی سبک کردن دنده نیز دقت کافی ندارد و راننده را ناامید می‌کند. اما تعویض دنده‌ها کاملا نرم انجام می‌شود و خبری از ضربه در هنگام تعویض دنده‌ها نیست.

نرمی بیش از حد سواری آریو باعث شده تا قابلیت مانورپذیری مناسبی نداشته باشد. اما همین سواری نرم نظر خانوده‌های ایرانی را به سوی خود جلب می‌کند. آریو موفق شده تا ۵ ستاره موسسه ایمنی C-Ncap را کسب کند و از ۶ عدد ایربگ بهره می برد. هم‌چنین صندوق بار بزرگ و مصرف سوخت مناسب، از دیگر نقاط مثبت مهمان چینی سایپا به شمار می‌روند.

رقبای داخلی و خارجی

Jac J۵

Lifan ۶۲۰ - ۱۸۰۰

Geely EC۷

پیشنهاد نهایی

سایپا آریو در چهار تیپ ۱.۵ استاندارد، ۱.۵ الگانت، ۱.۶ الگانت و ۱.۶ رویال عرضه می شود. در حال حاضر یکی از گزینه های نسبتا مناسب چینی به حساب می‌آید.

مقایسه چانگان Z300 و لیفان 620

مقایسه چانگان Z300 و لیفان 620

مقایسه چانگان Z300 و لیفان 620


لیفان 620

کرمان‌موتور که تا چند سال پیش به مونتاژ خودروهایی با کیفیت نظیر دوو و فولکس‌واگن در ایران شهرت داشت، مانند اکثر خودروسازان داخلی چند سالی است که به تولید خودروهای چینی در ایران روی آورده است.کرمان‌موتور محصولات برندهای لیفان و جک را در ایران مونتاژ می‌کند و نخستین‌بار با مونتاژ سدان‌های لیفان شروع به ساخت خودروهای چینی کرد.

لیفان به عنوان یکی از خودروسازان بزرگ و نه‌چندان با سابقه چینی، فعالیت خود را در سال ۱۹۹۲ آغاز کرد و نخستین خودرو خود با نام لیفان 520 را در سال ۲۰۰۵ به بازار فرستاد. اما سدان بزرگ‌تر و لوکس‌تر از 520, 620 نام دارد که در سال ۲۰۰۹ معرفی شد. این خودرو در چین با نام لیفان سولانو شناخته می‌شود و به غیر از چند کشور دیگر، مونتاژ آن از سال ۱۳۸۹ در ایران نیز آغاز شده است.

مقایسه چانگان Z300 و لیفان 620

کرمان‌موتور ابتدا لیفان را با پیشرانه ۱.۶ لیتری عرضه کرد. اما پس از مدتی، نمونه ۱.۸ لیتری با تیپ لاکچری را نیز به سبد محصولات‌اش افزود که از نظر قدرت موتور و سطح تجهیزات رفاهی، از نمونه ۱.۶ لیتری هیجان‌انگیزتر است. طراحی ظاهری ۶۲۰ نسبت به سایر هم‌وطنان که طراحی‌های مدرن‌تری دارند، کمی قدیمی و ساده به نظر می‌رسد و در مقایسه با ظاهر جذاب محصولات جدید لیفان چنگی به دل نمی‌زند.اما وجود مواردی نظیر دستگیره کرومی درها، جلوپنجره براق، نوار LED پایین چراغ‌های جلو و نبود ضربه‌گیرهای پلاستیکی روی درها، چهره ۶۲۰ را از سادگی خارج کرده‌اند.

یکی از مهم‌ترین ضعف‌های لیفان، به کیفیت بسیار پایین رنگ بدنه باز می‌گردد که به علت قطر نازک و کیفیت پایین، با کوچکترین ضربه‌ای فرو می‌ریزد و کنده می‌شود. طراحی کابین و تریم داخلی نیز هم‌چون نمای ظاهری لیفان جذاب و رقابتی نیست. برای رنگ‌بندی کابین از رنگ روشن استفاده شده است و قسمت فوقانی داشبورد و پنل درها از رنگ طوسی تیره برخوردارند.

صندلي‌ها با چرم مصنوعی روکش شده‌اند که برای خودرویی در این قیمت گزینه قابل قبولی به‌شمار می‌رود. تریم داخلی طرح چوب روی کنسول جلو و پنل درها ادامه پیدا کرده و کیفیتی معمولی دارد. اما مهم‌ترین نکته‌ای که توی ذوق سرنشینان می‌زند، کیفیت پایین قطعات برقی است که طرحی مشابه فلز دارند.

فرمان خوش‌دست و زیباست و به فرمان خودروهای اروپایی شباهت دارد. دکمه‌های تنظیم سیستم صوتی نیز روی آن نصب شده، اما قطعات نقره‌ای رنگ روی آن کیفیت قابل قبولی ندارند. سیستم صوتی لیفان نسبتا پرقدرت است و از یک صفحه نمایشگر لمسی و ۶ بلندگو تشکیل شده.

دور محل قرارگیری سوییچ چراغ‌های کوچکی تعبیه شده تا در تاریکی شب موجب سردرگمی راننده نشود. صندلی‌ها سفت هستند و در مسافرت‌های طولانی چندان راحت نیستند و سرنشینان را کلافه می‌کنند. هم‌چنین ارتفاع زیاد صندلی‌ها باعث شده تا سایش سر افراد قدبلند با سقف اجتناب‌ناپذیر باشد. فضای ردیف دوم نیز چندان بزرگ نیست و با اضافه شدن نفر سوم در این قسمت، راحتی سرنشینان کم می‌شود.

اما مهم‌ترین برگ برنده لیفان ۶۲۰ نسبت به رقبا، صندوق بار بسیار بزرگ و جادار است که با حجم بالاتر از ۶۰۰ لیتر، کاملا توجه افرادی که به دنبال حمل حجم زیادی از بار با خودرو هستند را به خود جلب می‌کند. این فضا حتی از صندوق بار بزرگ پژو ۴۰۵ نیز جادارتر است. اما طراحی نامناسب لولاهای در صندوق بار، بخشی از فضا را اشغال می‌کند.

مقایسه چانگان Z300 و لیفان 620

پیشرانه ۱.۸ لیتری ۶۲۰ از ساخته‌های لیفان است که با همکاری شرکت ریکاردو انگلستان انجام شده. فضای باز زیادی در داخل محفظه موتور به چشم می‌خورد که تعمیر پیشرانه را آسان کرده و جای دست زیادی دارد.در حالت درجا پیشرانه بسیار کم‌صدا و کم‌لرزش است. اما در دورهای بالای ۲۵۰۰ رفته‌رفته صدای موتور افزایش یافته و به علت عایق‌بندی ضعیف کابین، بخش زیادی از این صدا به کابین منتقل می‌شود. هم‌چنین لرزشی خفیف در بازه کوچکی از دور موتور در دورهای ۳۰۰۰ به بعد حس می‌شود که بعد از مدتی کارکردن پیشرانه دیگر چندان محسوس نیست. از دیگر مواردی که آرامش کابین را مختل می‌کنند، می‌توان به صدای سوت باد در دورهای بالا و صدای برخورد تایرهای نه‌چندان باکیفیت با زمین اشاره کرد.پیشرانه لیفان ۱۳۱ اسب‌بخار و ۱۶۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند.

یکی از مهم‌ترین نقاط قوت این پیشرانه، کشش بالا حتی در دنده‌های ۴ و ۵ است که در سربالایی‌ها و هنگام سوار بودن چندین سرنشین و روشن بودن کولر، راننده را ناامید نمی‌کند. علی‌رغم حجم زیاد پیشرانه و کشش مناسب آن، ۶۲۰ از مصرف سوخت مناسب و اقتصادی برخوردار است و در هر ۱۰۰ کیلومتر به طور میانگین حدود ۷ تا ۸ لیتر بنزین می‌سوزاند.

در لیفان ۶۲۰ خبری از سینی موتور نیست و ارتفاع بالای پیشرانه و حذف سینی باعث شده تا گردش هوا در پیشرانه بهتر باشد. این مورد با قوانین آیرودینامیکی در تناقض است اما باعث خنک کردن پیشرانه می‌شود.یکی از نکات منفی در خصوص لیفان ۶۲۰، عدم عرضه این خودرو با گیرباکس اتوماتیک است. در صورتی‌که اکثر کسانی که سراغ خودروهای چینی می‌آیند، به دنبال خودرویی با گیرباکس اتوماتیک و قیمتی پایین هستند.

گیرباکس ۵ سرعته لیفان مشکلات عمده مدل X۶۰ را ندارد. کورس دنده‌های این گیرباکس پایین است و از هدر رفتن دور موتور جلوگیری می‌کند. اما کلاچ سفتی دارد و مجموعه صفحه‌کلاچ آن نیز از ضعف‌هایی برخوردار است و نیاز به تعویض زود هنگام دارد.

اگر در مناطق گرمسیری زندگی می‌کنید و در فصول گرم به دمای هوا حساس هستید، لیفان ۶۲۰ انتخاب مناسبی پیش‌رویتان نیست! کولر این خودرو عملکرد بسیار ضعیفی دارد و از این نظر با خودرویی نظیر پراید قابل مقایسه است! ضعف سیستم تهویه به شدت باد و میزان سرما باز می‌گردد. اما عملکرد بخاری رضایت‌بخش است و بعد از مدت کوتاهی از روشن شدن خودرو، باد گرم تولید می‌کند. فیلترهای کابین نیز ضعیف هستند و هنگام روشن بودن سیستم تهویه، دود خودروهای اطراف و هوای نامطبوع به سرعت به کابین منتقل می‌شود.

عملکرد فرمان لیفان کاملا نرم و راحت است و از سیستم ترمز مناسبی بهره می‌برد. اما در زمینه ایمنی به پیشرفتگی محصولات جدید چینی نیست و کمی ناامن است.
فنربندی لیفان چندان نرم نیست و از سیستم تعلیق از مد افتاده یکپارچه برخوردار است که باعث منتقل شدن تکان‌های مسیر به بدن سرنشینان و کابین می‌شود. پس از مدتی کارکرد، بروز سروصداهای اضافی از بعضی نقاط کابین نیز مزید بر علت می‌شود و آرامش کابین را بر هم می‌زند.

مدل‌های جدید لیفان در حال عرضه در ایران هستند و 620 نسبت به سایر رقبایش قدیمی شده و باید دید لیفان چه زمانی نسخه جدید این مدل محبوب را معرفی می‌کند.

رقبای داخلی و خارجی

Brilliance H330

MVM 550

JAC J5

پیشنهاد نهایی

لیفان ۶۲۰ با طراحی قدیمی‌اش بخشی از طرفدارانش را از دست داده. اما پیشرانه پر کشش آن در مواقع ضروری راننده را رو سفید می‌کند! اگر در مناطق گرمسیری زندگی می‌کنید و به گرمای هوا زود واکنش نشان می‌دهید، لیفان با کولر ضعیف و کم توانش گزینه مناسبی برای شما نیست. اما در عوض صندوق بار جاداری دارد که در مسافرت‌های خانوادگی جای هیچ گله‌ای را باقی نمی‌گذارد.

مقایسه چانگان Z300 و لیفان 620

مقایسه چانگان Z300 و لیفان 620

مقایسه چانگان Z300 و لیفان 620
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج