adexo3
۴۱۹۸۳
۱ نظر
۵۰۶۰
۱ نظر
۵۰۶۰
پ

سریعی که خشن تر شد!

HP۴، موتور سیکلتی مرگبار

HP مخفف عبارت High Performance به معنای "عملکرد بالا" است که موتورسیکلت های ب ام و را به قطعات aftermarket مزین می‌کند

HP4، موتور سیکلتی مرگبار

مجله تحت گاز : برند HP برای ب ام و حکم AMG را برای مرسدس بنز دارد، برندی زیرشاخه برندی دیگر. اگر شناختی از این برند ندارید بد نیست بدانید که HP مخفف عبارت High Performance به معنای "عملکرد بالا" است که موتورسیکلت های ب ام و را به قطعات aftermarket مزین می‌کند. HP برای جدیدترین دست پرورده خود، موتورسیکلت S 1000 RR را برگزیده و آنرا HP4 نامیده است. در جای جای HP4 می توان قطعات جدید و aftermarket را مشاهده کرد. ب ام و با این قطعات، RR را مرگبار تر از گذشته ساخته و عملکرد خالص آن‌را به کمال رسانده است. تا جایی که ژاپنی ها فقط می توانند رویای چنین موتورسیکلتی را در سر بپرورانند. پس از یک روز رانندگی با این ارابه مرگ، حقیقت این است که هدایت این موتورسیکلت سرسخت آسان است. 190 اسب بخار می تواند شاسی آن‌را متلاشی کند اما آلمانی ها تا کنون چه زمانی در ساخت پیچیده ترین سازه های صنعتی سرشکسته شده اند؟

HP4، موتور سیکلتی مرگبار

ب ام و همیشه پیشتاز ساخت بهترین سیستم های تعلیق بوده که برای HP۴ از نوع Tele و Duolever و USP آن از نوع کنترل دینامیکی تعدیل (DDC) است. به زبان ساده تر، HP۴ دارای سیستم تعلیق خودکار است که برای اولین بار در یک موتورسیکلت تولید انبوه استفاده می شود و تنظیمات آن به شرایط سطح مسیر و واکنش های راننده بستگی دارد. این امر به‌وسیله دریچه های تنظیمی که به‌صورت الترونیکی کنترل می شوند، میسر شده است.

یکی دیگر از مشخصات حیرت انگیز HP۴، وزن خشک ۱۶۹ کیلوگرمی آنست که باعث شده تا این موتورسیکلت را به سبک ترین موتورسیکلت ۴ سیلندر در بازار تبدیل کند. این موتورسیکلت پَر وزن به یاری رینگ های آهنگری شده و خروجی تیتانیومی، هندلینگ فوق العاده را برای خلبانش به ارمغان می آورد.

این سیستم تعلیق HP۴ نیست که شما را حیرت زده می کند. هیجان مضاعف در دورهای میانی نیروی محرکه و پدال گاز سبک تر آنست که باعث می شود آدرنالین از شما فوران کند! ب ام و ادعا می کند که داخل نیروی محرکه بدون تغییر باقی مانده است اما بسیار سریع تر دور می گیرد و واکنش سریع تری دارد؛ درست همانند یک موتورسیکلت مسابقه ای. اینطور که به‌نظر می رسد دیگر هیچ موتورسیکلتی نمی تواند حتی به گرد پای HP۴ هم برسد.

با در دست گرفتن اهرم گاز، متوجه واکنش پذیر بودن HP۴ خواهید شد. واکنش پذیر و قابل کنترل در عین حال وحشی و رام نشدنی. سوار شدن بر هر موتورسیکلتی پس از این ب ام و احساس ضعف را به شما القا می کند. بدون قربانی کردن عملکرد در دورهای بالا، میزان اسب بخار و گشتاور تولیدی در دورهای پایین و میانی افزایش یافته تا سرعت و هیجان با HP۴ دوچندان شود. تحت این شرایط، HP۴ می تواند با موتورسیکلت های مجهز به نیروی محرکه V شکل در دورهای پایین رقابت تنگاتنگی داشته باشد. جالب ترین مورد HP۴ نحوه استخراج قدرت آنست که به‌صورت الکترونیکی و به‌وسیله اهرم گاز صورت می گیرد.

HP4، موتور سیکلتی مرگبار

سیستم های کمکی الکترونیکی بدون لطمه زدن به عملکرد، قدرت انتقالی را کنترل می‌کنند. ترمز ABS مسابقه ای این موتورسیکلت از موتورسیکلت های مسابقه ای ب ام و در مسابقات IDM به عاریه گرفته شده است. علاوه بر این، سیستم launch control نیز برای آن در نظر گرفته شده است تا بتواند شتاب‌گیری اولیه را به سریع ترین شکل ممکن انجام دهد.

محلی که این HP۴ در آن آزمایش شد، پیست Jerez در اسپانیا بوده که سطح ابریشمی آن، مانع از تشخیص درست عملکرد سیستم تعلیق می شد. اگرچه سطح آسفالت این پیست بسیار صاف بود اما ازعملکرد سیستم تعلیق DDC آن نباید در سواری فوق العاده با آن چشم پوشی کرد. این سیستم باعث پایداری جانبی مجموعه چرخ عقب با ۲۰۰ قطعه می شود. پایداری HP۴ به هنگام ترمز گرفتن بسیار بهتر از RR بوده و کمک فنرهای عقب آن، در ناهمواری ها نرم تر عمل می کنند. تنها ضعف HP۴ نسبت به RR، هدایت سخت تر دماغه آن است. در پیچ های تیز با سرعت های پایین، HP۴ اعتماد به نفس کافی را به شما نمی دهد و برای کنترل آن باید مهارت کافی را داشته باشید. اما لذت و هیجان در فاصله زمانی رها کردن ترمز و ورود به پیچ تا خروج از پیچ و فشردن پدال گاز با HP۴ غیر قابل تفسیر است.

پس از طی کردن چند لپ با آن، سبکی آن ملموس تر می شود. سبکی رينگ​هاي فورجد و اگزوز، مگر در مانورهای ناگهانی و پیچ های تند، احساس نمی شود. رژیم HP۴ باعث شده تا سریع تر آماده حمله شود و بر روی کمک فنرهایش کاملأ سبک تر از RR احساس می شود.

تا کنون دریافتیم که در مسیر مستقیم هیچ موتورسیکلتی به پای HP۴ نمی رسد و در مسیرهای مارپیچ نیز فقط تعداد اندکی یارای رقابت با آن‌را دارند. به همین ترتیب باید گفت که، دیسک های ترمز مونوبلاک برمبو نیز قدرت ایستایی فوق العاده ای را برای HP۴ به ارمغان آورده است و این سیستم DDC و کلاچ لغزنده است که به هنگام ترمزگیری، HP۴ را بر روی چرخ هایش نگاه می دارد.

HP4، موتور سیکلتی مرگبار

باید به یاد داشت که اساس و پایه HP۴ موتورسیکلت فوق العاده ب ام و S ۱۰۰۰ RR بوده است و با داشتن یک شاسی مناسب برای نیروی محرکه ۶۰۰ سی سی، واحدی ۹۰۰ سی سی را در دل خود جای داده است. سواری با HP۴ چه در مسیر مستقیم و چه در مسیرهای مارپیچ، اوج لذت و هیجان را به همراه دارد. ب او با این موتورسیکلت، از هر نظر گوی سبقت را از رقبایش ربوده است.

این فقط تکنولوژی HP۴ نيست که شما را متحیر می سازد، بلکه قیمت آن نیز شما را شگفت زده می کند. HP۴ با چنین مشخصات بارز و منحصر به فردی تنها ۱۶ هزار پوند قیمت دارد. با این مبلغ قابلیت هایی را در اختیار دارید که اگر در یک اتومبیل آن‌ها را یک‌جا بخواهید باید به سراغ اسپرت های میلیون دلاری بروید.

تنها شک و تردیدی که به عملکرد HP۴ وارد مي​دانند، سیستم DDC آن است. این سیستم برای مسابقات طراحی شده و فقط برای مسابقات مناسب است و نه تردد در خیابان های عادی. یا این‌که اگر برای خیابان​ها در نظر گرفته شده است، کارایی لازم را در پیست ندارد. به علاوه، برای انجام تنظیمات این سیستم باید کیت HP را خریداری کنید که این موضوع خلاف قانون است اما این امکان را به شما می دهد تا به‌وسیله سیستم ناوبری به سبک موتو جی.پی، سیستم DDC از پیچ تا پیچ تنظیم متفاوتی داشته باشد. یک دستگاه S ۱۰۰۰ RR معمولی با کمک فنرهای Ohlins، مسلمأ سریع تر از موتورسیکلت مجهز به سیستم DDC می تواند یک دور پیست را بپیماید.


HP4، موتور سیکلتی مرگبار
نیروی محرکه

نیروی محرکه HP4 هیچ تفاوتی با RR ندارد. قدرت بیشتر آن را باید مدیون خروجی اگزوز تیتانیومی و تنظیمات سیستم های الکترونیکی دانست که قدرت و گشتاور بیشتری را در دورهای 6 هزار تا 9500 در اختیار راننده HP4 می گذارد. خروجی اگزوز نام بارده کاملأ از جنس تیتانیوم بوده و نسبت به نمونه بکار رفته RR،5/4 کیلوگرم سبک تر است. همچنین برای کاهش وزن، باتری سبک تری روی آن سوار شده است. برخلاف RR، این ارابه مرگ، در چهار حالت بارانی، اسپرت، مسابقه ای و حرفه ای، 193 اسب بخار خالص را در اختیار راننده می گذارد. علاوه بر این، HP4 دارای سیستم کنترل کشش دینامیک و کنترل شتاب گيري اوليه است.

شاسی

در شاسی هم تنظیمات عمده ای صورت نگرفته بلکه مهمترین تغییرات نسبت به RR معمولی، نسبت سیستم تعلیق DDC بوده است. تایرهای پیرلی سوپرکورسا به رینگ های فورجد مزین شده اند و در مرکز این چرخ ها، ترمزهای مونوبلاک برمبو با سیستم ضد بلوکه ترمز مسابقه ای قرار گرفته است. اما HP4 تنظیم ارتفاع ندارد و آپشنی هم برای افزودن تَرک بر روی صندلی اسپرت آن در نظر نگرفته شده است.

رأی نهایی 10/9

ب ام و S 1000 RR در HP4، وحشی تر و سریع تر شده و کاملأ فوق العاده است. تنها ضعف آنرا باید در هدایت دماغه و سیستم DDC جستجو کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • شهاب

      تورو جددتون منم یه دونه از اینا می خوام

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج