adexo3
۱۰۹۰۴۱۲
۳۵ نظر
۵۰۱۶
۳۵ نظر
۵۰۱۶
پ

جیب خالی و این پاداش‌های حقیر نوروزی!

واریزی عیدی امسال کارمندان و کارگران پاسخگوی چقدر از هزینه‌های واقعی خانوار است؟

روزنامه شهرآرا - مسعود سلطانی: در روز‌های نخست امسال مردم آرزو می‌کردند که پس از سال سخت ۹۸، روز‌های بهتری در سال جدید در انتظارشان باشد، اما دریغ که روند اتفاقات ناخوشایند سال گذشته، در سال ۹۹ هم ادامه پیدا کرد. ویروس کرونا نه‌تن‌ها به سلامت جامعه، بلکه به اقتصاد کشور هم لطمات جدی وارد کرد. بر اساس برآورد مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، حدود ۳ تا ۶ میلیون نفر بر اثر شیوع ویروس کرونا شغل خود را از دست داده‌اند.

جیب خالی و این پاداش‌های حقیر نوروزی!

مرکز آمار ایران نیز در پاییز امسال اعلام کرد که از هر ۴ ایرانی فقط یک نفر دارای شغل است. در عین حال، اما نرخ بیکاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش یافت. زیرا نرخ تقاضای کار نیز کاهش یافته بود. به بیان دیگر، از آنجا که متقاضیان کار در بازار کاهش معناداری داشتند، نرخ بیکاری در ظاهر کاهش یافت.

امسال، اما افزایش حقوق به شکل تبعیض‌آمیز و ناقصی شکل گرفت. کارکنان و بازنشستگان لشکری و کشوری افزایش حقوق داشتند، اما بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی و البته کارگران از این قافله جا ماندند.

اکنون با نزدیک‌شدن به روز‌های پایانی سال، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه جزئیات میزان و نحوه پرداخت عیدی پایان سال کارمندان دولت را اعلام کرده است. بر این اساس، عیدی کارکنان کشوری و لشکری به میزان یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است و هم‌زمان با حقوق بهمن واریز خواهد شد.

گفتنی است میزان پرداخت پاداش آخر سال (عیدی) بازنشستگان، مستمری‌بگیران، حقوق وظیفه ازکارافتادگی، حقوق وظیفه وراث مستخدمین متوفای مشمول صندوق بازنشستگی کشوری، سازمان تأمین اجتماعی نیرو‌های مسلح و دیگر صندوق‌های بازنشستگی و نیز شهدا و جانبازان ازکارافتاده کلی نیز به مبلغ یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تومان از محل بودجه مصوب صندوق بازنشستگی یا دستگاه اجرایی مربوط پرداخت می‌شود. عیدی کارگران نیز بر اساس قانون، معادل دستمزد دست‌کم ۶۰ روز و حداکثر ۹۰ روز کار است. از این رو حداقل عیدی کارگران ۳ میلیون و ۸۲۲ هزار تومان و حداکثر عیدی ۵ میلیون و ۷۳۳ هزار تومان خواهد بود.

دریغ از تأمین هزینه خوراکی‌های عید

جیب خالی و این پاداش‌های حقیر نوروزی!

با یک حساب و کتاب ساده می‌توان فهمید که عیدی کارمندان کفاف نیاز‌های معمول یک خانوار ایرانی در شب سال نو را نمی‌دهد. با رقم یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، نمی‌توان خانه را نونوار کرد، آجیل خرید و دست‌کم یک دست لباس نو برای اعضای خانواده تهیه کرد.

با این رقم در بهترین حالت می‌توان یک کیسه برنج (۳۰۰ هزار تومان)، ۴ کیلوگرم گوشت (۵۰۰ هزار تومان)، ۴ کیلوگرم مرغ (۱۰۰ هزار تومان)، ۳ جفت کفش (۴۵۰ هزار تومان) و قدری روغن و رب گوجه‌فرنگی و... خرید. به زبان ساده، عیدی کارمندان حتی برای خرید مایحتاج خوراکی ماهانه یک خانوار سه‌چهارنفره کافی نیست، چه رسد به آنکه کارمندان بتوانند با این رقم سفر نوروزی برای خانواده خود تدارک ببینند یا مبلمان خانه را نو کنند.

چقدر میوه می‌توان خرید؟

جیب خالی و این پاداش‌های حقیر نوروزی!

هر کیلوگرم پرتقال یافا اکنون در بازار حدود ۱۲ تا ۱۵ هزار تومان قیمت دارد. سیب زرد ایرانی نیز در حدود ۱۱ تا ۱۴ هزار تومان به فروش می‌رسد. موز در حدود ۵۰ هزار تومان و خیار نیز حدود ۲۰ هزار تومان قیمت دارد. کیوی، خرمالو، لیموشیرین و دیگر میوه‌های مرسوم نیز بیشتر در حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان قیمت دارند. به‌طور میانگین اگر قیمت هر کیلوگرم میوه شب عید را در کمترین حالت، معادل ۱۵ تا ۱۸ هزار تومان در نظر بگیریم، یک خانوار سه‌نفره برای خرید ۲۰ کیلوگرم میوه شب عید باید حدود ۳۰۰ تا ۳۶۰ هزار تومان هزینه کند.

این در حالی است که نوسانات قیمتی در این بازار به‌خصوص در شب عید بسیار زیاد است و البته ستاد تنظیم بازار نیز بیشتر در این ایام با توزیع میوه با نرخ تنظیم بازار در مناطق پیرامونی کلان‌شهرها، فقط موفق به کنترل محدود قیمت در این مناطق می‌شود و درعمل کارمندان و کارگرانی که در مناطق متوسط شهر زندگی می‌کنند، چاره‌ای جز پذیرش نرخ‌های حاکم بر بازار آزاد را ندارند.

عیدی پایان سال، معادل ۴ کیلوگرم آجیل

جیب خالی و این پاداش‌های حقیر نوروزی!

از زمانی که قیمت آجیل شب عید آسمانی شده است، خیلی از مردم خاطره آجیل را بوسیده‌اند و بین عکس‌های قدیمی از نوروزشان گذاشته‌اند. از این رو ممکن است برای خوانندگان جالب باشد که بدانند اکنون برای خرید هر کیلوگرم آجیل مغز باید حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار تومان هزینه کنند. آجیل مخلوط اقتصادی که نیمی از آن را تخمه کدو و نخود و کشمش تشکیل می‌دهد نیز بین ۹۰ تا ۱۲۰ هزار تومان قیمت دارد.

این نرخ‌های آسمانی آن‌قدر عجیب هست که کارمند و کارگر دیگر نتواند حتی به خرید آجیل فکر کند، چه رسد به آنکه این خوراکی خوش‌مزه را به نیت پذیرایی از میهمانان خود تهیه کند. شاید عجیب باشد، اما با عیدی یک کارمند فقط می‌توان ۴ کیلوگرم آجیل مغز تهیه کرد که از این حیث می‌توان این اتفاق را به‌عنوان یک رکورد در تاریخ ثبت کرد.

عیدی به لباس شب عید هم می‌رسد؟

جیب خالی و این پاداش‌های حقیر نوروزی!

شاید پاسخ‌دادن به این سؤال و برآورد هزینه‌های خرید لباس نو شب عید کمی بی‌مورد باشد. زیرا برای همه واضح است عیدی پایان سال حتی کفاف خرید مایحتاج خوراکی شب عید را هم نمی‌دهد. با این وجود، اگر فرض را بر این بگیریم که سلیقه شما لباس، کیف و کفش‌های اقتصادی بازار را می‌پسندد، می‌توان این‌گونه حساب کرد که خرید هر جفت کفش مردانه حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان، کفش زنانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان، کفش بچگانه نیز ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان هزینه می‌برد. کیف زنانه نیز ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان هزینه نیاز دارد.

علاوه بر این، خرید یک دست کت‌وشلوار مردانه در کمترین حالت نیازمند ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان هزینه است. یک دست مانتو، شلوار و شال یا روسری نیز در حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان بودجه نیاز دارد. لباس عید بچه نیز چیزی از این رقم کمتر نیست. با در نظر گرفتن جمع این هزینه‌ها، می‌توان گفت خرید لباس شب عید برای یک خانوار سه‌نفره هزینه‌ای بیش از ۲ تا ۲.۵ میلیون تومان به خانوار تحمیل می‌کند. بدیهی است که در این وضعیت، خانواده‌ها امکان تعویض فرش، خرید مبلمان جدید یا جایگزین‌کردن لوازم خانگی کهنه‌شان را با لوازم نو را ندارند و اگر شانس بیاورند، می‌توانند هزینه شست‌وشوی فرش‌ها و پرده‌های خانه را تأمین کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      قیمت گذاری خوبی بود احتمالا از پارسال در قرنطینه بوده نویسنده محترم
      این قیمتها برای پارسال بود

      پاسخ ها

      • بهناز

        دقیقا
        الان مانتو شروع قیمتش از چارصد تومنه
        شال روسری از صد
        شلوار از دویست
        کفش از دویست
        کیف از150

      • بدون نام

        زده کفش 150 هزار تومان، که قیمت یه دمپایی خوب نیکتا هس الان

    • بدون نام

      کت و شلوار 500 هزار تومان؟؟؟؟؟؟؟؟آدرس بده بریم بخریم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کت شلوار وزیری تو میرزای شیرازی میده 395 تومن کت شلوار و

      • hamiiiiiid

        سِد اسماعیل،،،قیمت واسه اونجاس.

      • پیشگو

        باب همایون سه دست کت شلوار یک میلیون میدن. همین الان

    • بدون نام

      عیدی که دادن فاجعه بود برای بازنشستگان
      جوری مبلغ رو محاسبه کرده بودن که چیزی ا صندوقشون کم نشه
      خداازسرتون نگذره ....

    • بدون نام

      واسه کارکنان دولت یک میلیون و پانصد هزار تومان..به نظر شما چی بخریم و باهاش کجا بریم ؟؟؟؟؟؟؟

      پاسخ ها

      • Floutpipe

        سلام.. چرا همتون منفی فکر می کنید.؟ تمام این عزیزان به فکر شما هستند که با این پول نه چیزی بخرید که خدایی نا کرده راهی بیمارستان بشین و جایی برسد که دوباره خدایی ناکرده راهی بیمارستان بشین.. متشکرم.. مرسی

    • امیر

      لباس آجیل پیشکش همش میشه بدهی ...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مگه امسال عید دیدنی داریم؟!! مگه میتونیم مسافرت بریم؟!!! مگه کرونا نیست؟!!! این چرندیات چیه؟

    • بدون نام

      کلاهتونو بندازید بالاتر،مردم به کمال رسیدن

    • بدون نام

      درود برروحانی

    • مردم

      ببین دیگه ناشکر نباشین خیلی ها اینو هم ندارن ....ببین زباله گردهارو شکرکن

      پاسخ ها

      • امیر

        نمیشه بنز ها سوارها رو ببینیم ؟؟؟

      • گشنه

        ؟؟؟احیانا مدیر یا اقازاده نیستید

      • مردم

        البته این کنایه هست

      • س.ا

        اگر با کشوری با سقف ثروت و نفت و ذخائر به این سطح فکر میکنی جای تأسف داره حق مردم با این کشور ثروتمند زندگی با کیفیت و رفاه است و نداشتن فقر و فقرا!!

    • بدون نام

      لیاقت مردم همینه

    • اف،ام

      هموطن‌الابزکت‌الله‌بهش‌میگن‌رونق‌اقتصادی۰۰۰۰۰

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کت وشلوار میخوای چکار الان مدل جدید شلوار سه سانتی وکفش کتونی ساده اس

    • سعید

      دلخوش به این مقدار نباشید...

    • بدون نام

      رفتم برای دو تا پسرهام لباس بخرم بلوز و شلوار دویست تومن شلوار لی دویست تومن کفش صد و پنجاه تومن آخه با یک و پانصد چقد میشه لباس براشون خرید کاپشن به امید ارزونی رفته بودیم بالایچهارصد تومن آخه دیگه میشه خرج بچه داد خودم و باباشونم که باید هیچی نخریم

    • گشنه

      خدا کمرتونو بشکنه که کمر مردمو شکوندین

    • بدون نام

      برادر ۱ و نیم ملیون فرهنگی شاغل عیدی ۱ و نیم ملیونی میگیرند!
      متشکرم از این ترادف شگفت انگیز

    • بدون نام

      خدا از باعث و بانیش نگذره که با آبروی مردن بازی میکنند

    • فامیل دور

      به قول اون بابا مردم میتونن لنگ به کمرشون ببندن و روزانه یه وعده غذا بخورنن.. بازم به قول اون یکی بابا ماخودمون انتخاب کردیم اینجوری زندگی کنیم...

    • باورصاد

      از زمانی که نوبخت شد همه کاره اقتصادمملکت گند زدند به آسایش وآرامش مردم به امید خدا اعتقادمردم هم ازبین رفته آرامش وآسایش ازخانواده هایشان گرفته شود که چنین اتفاقی نمی افتد

    • رضا

      من چند روز پیش .چند تا لباس زیر برا بچه ها گرفتم .شد ۸۰۰ هزار تومن .ببین با ۱۵۰۰چند تا زیر شلوار میشه ؟؟؟ باز نمیدونم خوبه یا بد

    • بدون نام

      من روی این یک ونیم صدوشصت گذاشتم لب تاب فرزندم تعمیر کردم چون دانشجو ست .

    • بدون نام

      آقای محقق و نویسنده....هنوز عیدی پرداخت نشده شهرداری قبض نوسازی و پسماند ارسال کرده که تقریبا برابر با همین عیدی است که قراره بپردازند.کجای کاری؟

    • بدون نام

      خدا به حق خودش از باعث و بانی بدبختی مردم نگذره دیگه خسته شدیم

    • کیان

      خودمون خواستیم اینجوری بشه زمانهای قدیم زندگی خیلی بهتر بود

    • بدون نام

      خدا باعث و بانیشو لعنت کنه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج