اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۲۰۴۱۸۸
۴۴ نظر
۷۸۳۴
۴۴ نظر
۷۸۳۴
پ

خوشه‌های خشمی که سر باز می‌کند

سربازهای پادگان نیروی دریایی دیلم هیچ‌گاه دوم فروردین قرن جدید را فراموش نمی‌کنند؛ روزی که سرنوشت پنج هم‌خدمتی‌شان با خون به هم آمیخت.

روزنامه شرق - سامان موحدی راد:  سربازهای پادگان نیروی دریایی دیلم هیچ‌گاه دوم فروردین قرن جدید را فراموش نمی‌کنند؛ روزی که سرنوشت پنج هم‌خدمتی‌شان با خون به هم آمیخت. در حالی که سرتاسر ایران سرگرم گرامیداشت بهار و جشن‌های نوروزی بود، خبر رسید که یک سرباز در بندر دیلم به چهار هم‌خدمتی‌اش شلیک کرده و با گروگان‌گیری به کوه‌های بندر دیلم فرار کرده است. بعدها خبرها و شایعه‌های دیگری هم پیچید. اولین و مهم‌ترینش این بود که سرباز به خاطر مخالفت با مرخصی‌اش در شب عید دست به این اقدام زده است؛ اما خیلی زود سازمان قضائی نیروهای مسلح به این مسئله واکنش نشان داد و آن را تکذیب کرد.

خوشه‌های خشمی که سر باز می‌کند

خبرگزاری فارس چندی بعد اما به نقل از یک مقام آگاه «اختلال شخصیتی» را دلیل این رویداد اعلام کرده است. در خبر این خبرگزاری آمده است: «سربازی در یکی از پادگان‌های بوشهر به علت اختلافات شخصی در حین تعویض پست، چهار سرباز هم‌خدمتی خود را به قتل می‌رساند». با گذشت دو هفته بعد از این رویداد تکان‌دهنده البته گزارش‌های دیگری از ماجرا و علت و انگیزه‌های آن منتشر نشد؛ اما این حادثه در کنار موارد متعدد دیگری از حوادث خشونت‌بار پادگان‌ها در سال‌های اخیر زنگ خطر را درباره وضعیت روانی پادگان‌ها و اثرات مخرب شرایط سربازی بر سلامت روان سربازان به صدا درمی‌آورد.

کلیشه‌های سربازی

همیشه درباره سربازی کلیشه‌هایی در ذهن‌ها وجود دارد که چندان با واقعیت‌ها سازگاری ندارد. ساخته‌شدن، آموزش‌دیدن یا آماده‌شدن برای شرایط سخت از آن دست موضوعاتی است که از گذشته درباره سربازی گفته می‌شد و هنوز هم در ذهن‌ها وجود دارد و بسیاری معتقدند این دوران دو‌ساله با شرایط منحصر‌به‌فردش می‌تواند آدم‌های بهتری از سربازان بسازد.

خوشه‌های خشمی که سر باز می‌کند

اما گزارش‌ها نشان می‌دهد سربازی و شرایط آن علاوه بر همه سختی‌هایی که دارد می‌تواند اثرات منفی زیادی هم روی سلامت روانی سربازها بگذارد. در واقع اگرچه در یک سو برای تشویق به سربازی از موضوعاتی همچون خدمت به میهن و پرچم یاد می‌شود، اما شرایط خاص این دوران می‌تواند بسیاری را درگیر رفتارهای ناهنجار روانی کند. ازاین‌رو برخی معتقدند خدمت سربازی لزوما و همیشه باعث رشد اجتماعی و روانی نمی­‌شود. در واقع افرادی با شرایط خاص وجود دارند که با شروع خدمت سربازی دچار آسیب یا پسرفت اجتماعی می­‌شوند. اگرچه همه این‌چنین نیستند و بسیاری هم از این دوران به سلامت بیرون می‌روند.

میزان خشونت در سربازی تا چه حد نگران‌کننده است؟

گزارش‌های رسمی از اقدامات خشونت‌آمیز در دوران سربازی منتشر نمی‌شود و اغلب به مدد اخباری از این دست که به صورت جسته و گریخته منتشر می‌شود، می‌توان تصویری از رویدادهای منجر به خشونت در سربازی ساخت. مرضیه باختر و محسن رضائیان در یک مقاله علمی به بررسی «خودکشی در نیروهای نظامی» ایران پرداخته‌اند. آنها در مقدمه مقاله خود می‌نویسند: «هرچند در ایران آمار دقیقی از سربازانی که خودکشی کرده‌اند وجود ندارد، اما فراوانی آن به نظر کمتر از سایر ارتش‌های جهان است.

خوشه‌های خشمی که سر باز می‌کند

با‌این‌حال خودکشی در نظامیان بیشتر از افراد غیرنظامی برآورد شده است. در یک بررسی، خودکشی در نیروهای نظامی ۱۲ در صد هزار نفر و در اشخاص غیر‌نظامی ۹ در صد هزار نفر ذکر شده. این روند همچنان در حال افزایش است». به مدد این مطالعات جسته و گریخته است که می‌توان احتمال داد مسئله بروز خشونت و اختلال‌های روانی منجر به خشونت در سربازی موضوعی جدی‌ است که کمتر به آن پرداخته می‌شود و اطلاعات آن در دسترس عموم قرار نمی‌گیرد.

تغییرات سخت و اجباری

کلیشه رایجی وجود دارد که سربازی شما را برای شرایط سخت آماده می‌کند؛ اما واقعیت این است که سربازی و اجباری‌بودنش در میانه سال‌های جوانی پسران می‌تواند آنها را با بحران‌های سختی مواجه کند. شروع سربازی برای سربازان با چند تغییر سخت و اجباری همراه است. نخست اینکه آنها از محیط فرهنگی‌شان جدا می‌شوند. مهاجرت و تغییر محیط یکی از مهم‌ترین عوامل استرس‌زا برای انسان است. این استرس‌ها برای بسیاری از افراد که آمادگی لازم برای آن را نداشته باشند شرایط سخت روانی را ایجاد می‌کند و ممکن است آنها درگیر اضطراب، تشویش و عدم تطابق با محیط شوند. دکتر غلامرضا ترابی در این زمینه می‌گوید: «افرادی که توانایی تطابق کمتری دارند ممکن است از خود رفتارهای پرخاشگرانه بروز دهند؛ به‌ویژه کسانی که زمینه پرخاشگری دارند. محصول این روند گرایش فرد به گروه‌های پرخاشگر و دوری وی از گروه­‌های آرام و منضبط است. الحاق به گروه پرخطر، ریسک رفتار ضد اجتماعی و پرخاشگری را بیشتر می‌کند.

خوشه‌های خشمی که سر باز می‌کند

افرادی که اعتمادبه‌نفس پایینی دارند، به دنبال مهاجرت ممکن است جهت اخذ حمایت گروه مقصد سعی کنند خود را با ایشان همانند کنند. اگر گروه مقصدی که ایشان را می­‌پذیرد از افراد ضد اجتماعی تشکیل شده باشد، فرد مورد نظر ما با ایشان همانندسازی کرده و رفتار ضد اجتماعی از خود بروز می­‌دهد». باید به این نکته هم توجه کرد که یک سرباز یکباره در شرایط سخت و عجیبی در دوران سربازی قرار می‌گیرد؛ شرایطی که می‌تواند بر استرس‌ها و اضطراب‌هایش بیفزاید. به‌هم‌خوردن ساعت خواب و بیداری، کارکردن با سلاح گرم و قرارگرفتن در مسئولیت‌هایی سنگین مانند مرزبانی، همه موضوعاتی است که یک جوان ۱۸‌ساله تا چند روز قبلش تصوری از آن نداشته و حالا باید به آن تن بدهد. در واقع این مسئولیت‌ها چنان سنگین هستند که افراد باید برای رسیدن به آن صاحب صلاحیت باشند. این در حالی است که درحال‌حاضر تصور این است که همه پسران ایرانی صلاحیت انجام این امور را دارند و تنها افرادی که توانایی تحمل شرایط سربازی را ندارند، باید صلاحیت خود را برای معافیت اثبات کنند.

ایجاد وقفه در مسیر زندگی و دوری از حمایت خانواده

در چند سال اخیر کمپین بزرگی برای ایجاد تغییر در سربازی شکل گرفته است. فعالان این کمپین تلاش می‌کنند با آگاهی‌رسانی درباره وضعیت سربازی و شرایط سربازان، تغییراتی در این مسیر شکل دهند. یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که مورد تأکید این فعالان است، قرارگرفتن دوران سربازی در مهم‌ترین بازه زمانی زندگی آنهاست. پایان دوران آموزش و در ابتدا مسیر ورود به بازار کار با یک وقفه دو‌ساله در پادگان‌ها همراه است. یک روان‌پزشک در توصیف تأثیر این وقفه در مسیر زندگی سربازان و تأثیرش بر بروز اختلال‌های رفتاری و رفتارهای خشونت‌آمیز می‌گوید: «گروهی از افراد در تصمیم­‌گیری، برنامه­‌ریزی، پایش رفتار خود و حفظ انگیزه مشکل دارند. آنها در صورت عدم مدیریت مناسب از مسیر خود منحرف می­‌شوند.

خوشه‌های خشمی که سر باز می‌کند

این افراد نیاز به مربی دلسوز دارند تا بتوانند مدیریت بهتری روی خود داشته باشند. از آنجایی که محیط سربازی فاقد چنین مربیانی است شروع سربازی برای این افراد می­‌تواند انفکاک بزرگی در مسیر دست­یابی به اهداف بلندمدت ایجاد کند». مسئله دیگری که در دوران سربازی موجب می‌شود تا سلامت روان سربازان به خطر بیفتد، دوری از خانواده و حمایت‌های آنهاست. یکی از عوامل ثبات روانی، خانواده است. نقش تعدیل‌کننده خانواده، حمایت عاطفی و اقتصادی آن تأثیر مهمی بر ایجاد ثبات روانی دارد. ترک چنین فضایی بدون فراهم‌کردن فضای حمایتی دوم می‌­تواند برای برخی از افراد قویا آسیب‌رسان باشد. ماحصل این استرس کاهش توان فرد و افت درخور توجه توانایی­‌های او است.

نقش محیط پادگان در  بروز خشونت

یدالله موحد، رئیس کل دادگستری استان کرمان، در کنار چند پژوهشگر دیگر «میزان شیوع خشونت در میان سربازان در حال خدمت در شهر کرمان» را بررسی کرده‌اند و نتایج جالبی به دست آورده‌اند که در قالب یک مقاله منتشر شده است. از‌ مهم‌ترین دستاوردهای این پژوهش این است که محیط خدمت سربازها در بروز خشونت و شدت‌گرفتن آن مؤثر است. آنها در این مقاله بیان می‌کنند که «یافته‌های تحقیق نشان می‌دهند که یگان خدمتی سربازان نیز می‌تواند عاملی مهم و تأثیرگذار در میزان شیوع خشونت میان آنها باشد، به‌طوری‌که بر اساس نتایج به‌دست‌آمده سربازان کانون اصلاح و تربیت میزان خشونت بالاتری نسبت به سربازان حفاظت دادگستری و 05 ارتش داشته‌اند».

خوشه‌های خشمی که سر باز می‌کند

از دیگر یافته‌های این پژوهش این است که میزان تحصیلات رابطه مستقیمی با میزان خشونت و بروز آن دارد. از‌جمله در این مقاله ذکر شده که «در نمونه مورد بررسی میزان تحصیلات نقش مهمی در میزان خشونت سربازان داشته، به طوری که سربازان با مدرک تحصیلی دیپلم بالاترین سطح خشونت و سربازان دارای مدرک تحصیلی لیسانس کمترین میزان خشونت را از خود بروز داده‌اند».

معافیت روان‌پزشکی

در شرایط معافیت‌های سربازی، معافیت روان‌پزشکی هم به عنوان یکی از موارد ذکر شده است. طبق قانون و در شرایط فعلی کسانی که اختلال روان‌پزشکی جدی داشته باشند از خدمت سربازی معاف می­‌شوند. البته دست‌یافتن به این معافیت مانند بسیاری از موارد معافیت‌ها به‌راحتی ممکن نیست؛ چراکه کارشناسان و ارزیابانی که باید این موارد را تعیین کنند اغلب با دیده تمارض به مراجعه‌کنندگان می‌نگرند.

خوشه‌های خشمی که سر باز می‌کند

در واقع سربازی و شرایط اجباری آن هم چنین موقعیتی را ایجاد می‌کند که آنها با انبوه مراجعه‌کنندگان مواجه باشند و برای همین راه‌شان برای تشخیص درست کمی سخت و پرچالش باشد. اما هرچه که هست خروجی این مسیر این است که تعداد زیادی افراد در معرض خطر وارد خدمت سربازی می‌شوند؛ گروهی که با قرارگرفتن در شرایط سخت سربازی ممکن است با اختلال‌های بیشتری مواجه شوند و نتوانند خدمت درستی به کشورشان برسانند و منافع خودشان و دیگران را تأمین نکنند.

خدمات روان‌پزشکی حین خدمت

اخبار نگران‌کننده خودکشی، خودزنی و آسیب‌رساندن به دیگران در دوران خدمت سربازی نشان می‌دهد که مسئله سلامت روانی سربازان و پرداختن به آن از موضوعات مهمی است که باید در دوران سربازی به آن توجه شود. وجود مشاوران و مصاحبه با سربازها در حین خدمت ضروری به نظر می‌رسد. در واقع مسئله مهم‌تر از بررسی‌های روان‌پزشکی پیش از خدمت ارائه خدمات درست در حین خدمت است؛ بنابراین توصیه می­‌شود بررسی‌های دوره­‌ای حین خدمت برای همه سربازان انجام شود.

خوشه‌های خشمی که سر باز می‌کند

در خیلی از موارد با مشاهده دقیق رفتار می­‌توان از شروع یک روند آسیب‌‌زا مطلع شد. بسیاری از افرادی که دچار خشونت می­‌شوند ابتدا علائم مختصری مانند تحریک­‌پذیری، تهدید، اضطراب و افت عملکرد را از خود نشان می­‌دهند؛ اما مدت‌­ها این علائم از دید دیگران پنهان می­‌ماند. یکی از راهکارهای شناسایی زودرس مشکلات اعصاب و روان، آموزش مسئولان، فرماندهان و مشاوران درباره علائم پیشاهنگ و نحوه برخورد با این علائم است. در صورت تشخیص زودهنگام و ارجاع به‌موقع فرد به متخصص اعصاب و روان می‌‌توان از قسمتی از این موارد پیشگیری کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      این نسل تحفه بود؟ نسل ما هم سربازی اجباری رو تحمل کرد هم حجاب اجباری ولی نسلی ننر بار آورد که مدام با خشومت می خواد حرفشو به کرسی بنشونه

      پاسخ ها

      • ناشناس

        سربازی اجباری کنسل باید گردد

      • ناشناس

        من خودم خدمت رفتم
        هیچی بدرد نمیخوره
        اینم که میگن بعدش مرد میشی دروغه

      • ناشناس

        حالا نسل شما به هر خفتی تن داده دلیل نمیشه دیگه نسلای بعدم مثل شما سرشون بیاد...
        واسه عده‌ی زیادی سربازی یعنی دوسال توقف بلکه هم عقب گرد تو زندگی ...

      • ناشناس

        سربازی اجباری باید جمع بشه.

      • ناشناس

        بساط سربازی اجباری باید هر چه زودتر جمع بشه.

      • ناشناس

        دقیقا اینها نتیجه فرزندسالاری والدین دهه پنجاهی و دهه چهلی هستند متاسفانه

    • ناشناس

      سربازی در ایران بزرگترین نقض حقوق بشر

    • ناشناس

      مدرسه ها شدن پادگان . پادگان ها شدن قتلگاه .
      توی کوچک ترین اداره های دولتی زورگویی و خشونت رو میبینی . در سطح حراست و نگهبان حتی

    • ناشناس

      هیچ چی اجباری جواب نداده دنیا اینو فهمید ایران افغانستان نفهمید

    • ناشناس

      خشم و غرور

    • سرباز صفر مرزی

      همه ما همینیم عصبی افسرده انتقامجو

    • ناشناس

      سربازی اجباری رو بردارند

    • ناشناس

      سرباز علیه سرباز و فرمانده

    • زاتوئیچی

      لعنت به سربازی اجباری

      پاسخ ها

      • ناشناس

        چی شدی تغییر کردی خخخخ

    • علی

      میگند بروسربازی مرد میشی بخدا نامرد میشی که مرد نمیشی

    • م.ن

      توو اين مملكت ،هيچي درست و بجا اجرا نميشه

    • ناشناس

      سربازی چیزی نیست جز تحقیر جوان اناین تجربه سربازی رفتن بنده و 2 بار اموزشی رفتن بنده بود

    • ناشناس

      حذف سربازی

    • ببوگلابی

      سربازی مرد میسازه

    • ناشناس

      کاربر ۱۱.۰۷ امثال تو ممکن به خیلی از خفتا تن داده باشن دلیل نمیشه مابقی ام تن بدن.بعدشم تو نسل جنابعالی انقد رسانه قوی نبوده که به سرعت هر اتفاقی مخابره بشه و کل مردم ایران اونو بفهمن.

      پاسخ ها

      • ناشناس

        نخیر نسل ما ذلیل بچه اند و حاضرند همه چیزشون رو بدهند تا بچه های ننرشون مفت خوری کنند خدا رو شکر من بچه ای ندارم و می تونم تا ابد ازتون متنفر باشم

    • ناشناس

      بعد دقت کنید هر اتفاقی که تو این نهادهای مهم میوفته به هیچ وجه مقصر این نهادها نیستن فقط خود افراد هستن که دچار اختلال شخصیتی یا چهارتا چیز دیگه هستن.فقط من موندم انقد این نهادهامون کارشون درسته پس چرا وضع مملکت اینه

    • سکوت‌...

      یعنی خداشاهده‌ مزخرف‌ترین دوران‌ زندگی همین دوران پوچ‌ سربازی‌ست‌...
      تو‌ این دو‌ سال‌ نه‌ هدف‌ خاصی‌ داری، نه‌ چیزی یاد‌ میگیری، نه‌ امکانات‌ خوبی‌ داره، نه‌ تغذیه درستی‌، سالم‌ میایی‌،سیگاری‌ و ناسالم‌ ازش‌ میای‌ بیرون‌.....

    • ناشناس

      سربازی باید اختیاری باشد ن اجباری

    • ناشناس

      والا زمان خدمت من یک موردی بود که دچار مریضی روانی بود، نمی دونم چطوری اومده بود خدمت، دایم در حال گریه بود ، بعضا هذیون می گفت، بعداً اونطوری که من فهمیدم قرصهاش رو در پادگان بصورت مرتب نمیخوره
      قبل از اعزام بایستی تست پزشکی قوی وجود داشته باشه، که نیست
      ضمنا در پادگان همه جور آدمی وجود داره ، آدم سالم هم روانی میشه
      زمان ما حتی بعضا کتک زدن هم وجود داشت

    • ناشناس

      با این تفاسیر که گفتید حال چه کسانی جوابگویی خانواده قربانیان خواهد بود

    • نادرشاه افشار

      ۲۴ ماه خدمت کنی بعد برای سابقه بیمه باید پول پرداخت کنی ، کجای دنیا این شکلیه . برای ۲۴ ماه خدمت باید در یک سال ۱۴ میلیون تومان بپردازی .

    • ناشناس

      سربازی اجباری رو حذف کنید معایبش خیلی زیاده

    • علی

      نظامیان کادر در رده درجه دار سروان معمولا خشن ترین و ناهنجار ترین رفتار را با سربازان دارند. این افراد البته نه همه آنها، خود بدوا نیاز به روان کاوی و روان درمانی دارند که متاسفانه در گزینش آنها هیچ دقت نمی شود. وجود روحانی در پادگان و دیدن تبعیض فراوان بین او و سربازان، بزرگترین ضربه روحی را به سربازان وارد می کند. و و و..

    • خودم

      چون دهه پنجاه و شصتیا خیلی محدود بودن، نمی خواستن بچه هاشون هم مثل خودشون توی محدودیت باشن و متاسفانه بعضیا از اون ور بوم افتادن

      پاسخ ها

      • ناشناس

        بعضی دهه پنجاهیها و شصتیها نبمه اول دهه شصت سوخت شدن واقعا مخصوصا دخترا

    • ناشناس

      سربازي تو ايران خيلي خوبه
      اسلحه برادر و برو پول جمع كن

    • ناشناس

      ما دوسال زندان ارومیه خدمت کردیم تحفه ای نداشت بجز اینکه اعتیاد رو یدک کشیدیم و آموختیم و الان ۱۲ساله پاکم ولی کسی تواین جامعه نیست دست مارو بگیره

    • ناشناس

      اجباری بودن تا انجا که بحث اشنایی با سلاح و جنگیدن و دفاع از میهن باشد لازم است و اشکالی ندارد که حدودا چهار ماه طول میکشد ولی بعد از ان که بعنوان نوکر در مزل مثلا یک سرهنگ خدمت کند اشکال دارد و چه بهتر بود اکر برای همان چهر ماه هم دستمزد قابل قبول پرداخت میشد

    • داود

      سال ۷۶ بوشهر سرباز بودم. بنظرم بدترین دوران زندگی هر پسر در ایران همان دوران سربازی است. بخدا خیلی صبور بودم که نزدم کسی از فرماندهان زورگو و ظالم را بکشم.

    • رامفر

      من معاف شدم

    • زاتوئیچی

      نه به سربازی اجباری

    • زاتوئیچی

      فقط ایران سربازی اجباری داره در همه جا منسوخه .

    • زاتوئیچی

      من از حق دفاع میکنم .

    • ناشناس

      همون مرخصی ندادن عامل کشتار است چون خودم شاهد چند تن از هم خدمتیام بودم که کشته شدن

    • ناشناس

      این قانون باید عوض شه ....دوران اجبار و زور گذشته ....حقوق خوب بدن سرباز حرفه ای بگیرن ...سرباز باید هیبت و هیکلش ادم بگیره ...نه یه عده جوون ۱۸ ساله پوست و استخون

    • سرباز

      دوران سربازی توی ایران کمه؛ حداقل باید 5 سال بشه. طول دوره آموزش هم، 1.5 الی 2 ماهه که واقعا ناچیزه؛ حداقل باید 6 ماه باشه. بهتره کسانی که عرضه و تحمل سختی ها رو ندارند، توی این دوره نابود شوند و از قدم گذاشتن به جامعه منع بشوند.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج