adexo3
۱۹۶۴۸
۵۶۷۲
۵۶۷۲
پ

جادوي پارچه

کاری کنید که پرده ها خودنمایی کنند! (قسمت دوم)

همانطور كه در بخش نخست نیز گفته شد، يكي از كاربردهاي اصلي و مهم پارچه در دكوراسيون، پرده‌ها هستند.

کاری کنید که پرده ها خودنمایی کنند! (قسمت دوم)

کاری کنید که پرده ها خودنمایی کنند! (قسمت دوم)

برترین ها: همانطور كه در بخش نخست نیز گفته شد، يكي از كاربردهاي اصلي و مهم پارچه در دكوراسيون، پرده‌ها هستند. نخستين بار، فرانسوي‌ها بودند كه در نيمه دوم قرن هفدهم، پتانسيل دكوراتيو پرده‌ها را مطرح كردند. به‌تدريج، سبک متقارن در پرده‌ها رایج شد و به جاي استفاده از يك پانل از دو پانل پرده به صورت متقارن استفاده شد. پس از آن، چوب پرده‌ها و حلقه‌هاي متنوع و زيبا طراحي و ساخته شد. در قرن نوزدهم، تنوع پرده‌ها و لوازم جانبي آنها بسيار گسترده و متنوع شد بطوری که پرده، جاي خود را در دكوراسيون كشورهاي مختلف نیز تثبيت كرد و به‌عنوان يكي از عناصر اصلي دكوراسيون داخلي شناخته شد.

امروزه، انتخاب پارچه پرده و سبك آن در موازات هم هستند. پرده‌ها مي‌توانند متناسب با هر نوع پنجره‌‌اي و در هر ارتفاعي طراحي و دوخته شوند. آنها مي‌توانند آستردار و بدون آستر، با پوشش كامل و يا به صورت نما باشند. همچنين، آنها را مي‌توان به صورت آزادانه و غيررسمي و يا به شكلي رسمي نصب كرد. سبکی كه پرده‌ای آويخته مي شود و به چشم مي آيد، به میزان زيادي به قسمت بالاي پرده بستگی دارد. براي مثال، نوع چين پرده بر نماي كلي پرده تاثيری بسیار مي‌گذارد و تعيين كننده است. نكته مهم و تاثيرگذار ديگر، جنس پارچه‌اي است كه براي پرده انتخاب مي‌شود.

هر نوعی از چين روی پارچه‌هاي مختلف، تاثيری متفاوت دارد. بنابراين، چين و نوع پارچه مي‌توانند در كنار هم باعث شكل‌گيري پرده شوند. پرده‌ها را مي‌توان همزمان با شيدها نیز براي پوشش پنجره استفاده كرد. آنها علاوه بر جنبه دكوراتيو، به دلايلی متعدد در دكوراسيون استفاده مي‌شوند. تعدادي از اين اهداف عبارتند از: حفظ حريم خصوصي داخلي، كنترل نور ورودي به داخل، جلوگيري از ورود سرما به داخل و خروج گرما به خارج براي گرم نگه داشتن فضاي خانه.

اولين اقدام براي طراحی و دوخت يك پرده، انتخاب پارچه است. زماني كه پارچه خود را انتخاب كرديد، بايد سبك كلي پرده خود را كه شامل تمام ريزه‌كاري‌هاي آن مي‌شود، به تناسب جنس پارچه و ميزان كدري يا براقي آن انتخاب كنيد. تصميم‌گیری در مورد استفاده از آستر نيز براي پرده مهم است كه از ابتدا بايد تعيين شود. در صورتي كه تصميم به استفاده از آستر گرفتيد، بايد پارچه آستري مناسب را انتخاب كنيد. فراموش نكنيد، پارچه‌اي كه براي آستر پرده خود انتخاب مي‌كنيد، بر جلوه پرده بسیار تاثيرگذار است.

در مطالب پيشين، در مورد انواع پارچه‌ها و ويژگي‌هاي آنها صحبت كرديم. همچنين در مورد اقدامات تكميلي متعدد براي ايجاد جلوه‌ای منحصر به‌فرد و جديد مانند رنگ‌آميزي پارچه، ايجاد حاشيه روي پارچه‌ها و... توضيحاتي داديم. در اين قسمت، قصد داريم تا شما را با انواع پارچه‌هاي آستري براي پرده، بيشتر آشنا سازيم.

آستركشي پرده و شيد

به‌طور کلی، مي‌توان به پنج دليل اصلي براي استفاده از آستر براي پرده و شيد اشاره کرد:

۱. حفاظت از پارچه اصلي پرده يا شيد و جلوگيري از آسيب ديدگي آن به دليل قرار گرفتن در معرض تابش مستقيم آفتاب. (نور مستقيم خورشيد مي‌تواند در طولاني مدت، رنگ بیشتر پارچه‌ها را از بين ببرد)

۲. كمك به بهتر و شكيل‌تر شدن جلوه نهايي پرده زيرا آستر باعث مي‌شود که به اضافه کردن وزن، پرده صاف‌تر و زيباتر بایستد.

۳. آستر باعث مي‌شود که دوخت لبه‌هاي پرده و شيد زيباتر از كار در آيد.

۴. برای مسدود كردن و بستن كامل راه ورود نور به داخل فضا.

۵. آسترها بر قدرت پرده يا شيد براي جلوگيري از ورود هواي سرد به داخل و خروج هواي گرم به خارج از خانه مي‌افزايند و در نتيجه به عنوان يك عايق محسوب مي‌شوند.

انواع آسترها

مناسب‌ترين پارچه براي آستري پرده، پارچه‌هاي پنبه‌اي ساتن است كه كمي براق هستند. به طور معمول، رنگ پارچه آستري كرم يا سفيد است كه براي قرار گرفتن پشت پرده‌هايي با رنگ روشن یا مواقعي كه نياز به عايق‌بندي حرارتي وجود دارد، اما باید تا حدي هم جلوه پنجره مشاهده شود، مناسب هستند. ساتن‌هاي آستري رنگي نيز موجود است كه كيفيتي بالا دارند و رنگ آنها در اثر تابش نور خورشيد محو نمي‌شود. آسترهاي رنگي مي‌تواند بر جلوه پرده نیز بیفزاید.

همانطور كه گفته شد، برخي آسترها براي مسدود كردن كامل راه ورود نور به‌کار می‌روند. اين آسترها نبايد حتما مشكي باشند بلكه حتي مي‌توانند به رنگ‌هاي سفيد و كرم باشند. اين نوع آسترها سنگين و ضخيم هستند. توصيه مي‌كنيم که آنها را براي پرده‌هايي با پارچه ساده و بدون طرح استفاده كنيد، زيرا آسترهايي كه تا این اندازه ضخيم و مسدود كننده كامل نور هستند، باعث مي‌شوند که طرح روي پارچه پرده، كدر و مرده به نظر برسد.

به دو صورت مي‌توان براي پرده، آستر استفاده كرد. یکی به‌صورت جدا از پرده و دیگری، متصل و دوخته به آن. از بين اين دو نوع آستر، نوع جدا از پرده نسبت به نوع چسبيده يا متصل به آن الويت دارد، زيرا منعطف‌تر بوده و شست‌وشوي آن نيز راحت‌تر است. در نوع جدا از پرده، اين امكان براي شما وجود دارد در مواقعي كه تمايل داريد تا نور بيشتري به داخل بيايد، بدون كنار زدن پرده، آستر آن را كنار بزنيد. پهناي آستر جدا از پرده را هم اندازه با عرض نهايي شده يا همان عرض پنچره در نظر بگيريد، اما بهتر است كه ۵ سانتي‌متر كمتر در نظر بگيريد. نكته‌اي كه در هر دو مدل نبايد فراموش كرد، اين است كه آستر نبايد از مقابل ديده شود. بنابر اين، بايد دقت لازم را در انتخاب پهناي پارچه آستري به عمل آوريد.

اگر هيچ وقت قصد كنار زدن آستر را نداريد، بهتر است دو سر آستر را به دو سر چوب پرده ثابت كنيد.

کاری کنید که پرده ها خودنمایی کنند! (قسمت دوم)

عكس : انواع پارچه‌هاي آستري در رنگ‌هاي متنوع و رايج (از چپ به راست)

  • ساتن قرمز
  • ساتن هلويي
  • ساتن زرد
  • ساتن كرم
  • ساتن سفيد
  • ساتن كرم خاموش
  • ساتن دودي
  • آستر پنبه‌اي كرم
  • آستر پنبه‌اي‌ سفيد
  • پارچه نايلوني سفيد
  • ساتن طوسي
  • ساتن آّبي تيره
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج