اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۲۶۹۰
۲ نظر
۵۰۱۰
۲ نظر
۵۰۱۰
پ

جاذبه‌های گردشگری تهران

بزرگترین قلعه باستانی استان تهران

نام این قلعه حتی در کتاب اوستا وقتی صحبت از «وارنای کهن» به میان آمده نیز مطرح شده است. فکرش را نمی‌توان کرد که در استانی که همیشه با شلوغی‌های پایتخت دست به گریبان است، بتوان یک قلعه باستانی را پیدا کرد.

فکرش را نمی‌توان کرد که در استانی که همیشه با شلوغی‌های پایتخت دست به گریبان است، بتوان یک قلعه باستانی را پیدا کرد. قلعه‌ای باستانی که بزرگترین قلعه استان تهران به شمار می‌رود و در دل یک طبیعت سبز و زیبا در شهرستان ورامین واقع است.

بزرگترین قلعه باستانی استان تهران

«قلعه ایرج» بزرگ‌ترین قلعه باستانی در سطح استان تهران است که در «وارنای کهن» یا همان شهرستان ورامین واقع است. در حال حاضر تنها دیوارهای پیرامونی این قلعه که با مصالحی از چینه و گل و خشت برپا شده و بخشی از فضای معماری داخل آن را می‌توان مشاهده کرد. خندق اطراف قلعه در اثر فعالیت‌های کشاورزی پر شده و کل فضای عرصه و حریم به کشاورزی اختصاص یافته شده است.

این قلعه با یک نقشه مستطیل شکل در جهت شمالی ـ جنوبی برپا شده و دارای سه دروازه در محورها شمالی، جنوبی و شرقی است. اهمیت این قلعه تا آنجا است که در کتاب اوستا، آنجا که از سرزمین «وارنای کهن» سخن به میان می‌آید، نام «قلعه ایرج» نیز مطرح می‌شود. برخی مورخین نظیر اعتمادالسلطنه که در دوران قاجار می‌یسته‌اند، توضیح مفصلی از این اثر ارائه داده‌اند.

با توجه به قدمت و اهمیت این قلعه، طی سال‌های اخیر، مطالعات باستان‌شناسی درباره‌ این قلعه به عمل آمده است. بنای قلعه ایرج به شماره ۹۸۳۵ و تاربخ یازدهم مرداد ماه سال ۸۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

منبع : برنانیوز
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • shahram

      Good

    • علي

      من چندباررفتم.اجسادمتعفن حيوانات،آثارحفاريهاي غيرمجازوچيزهايي انسان ميبينه كه آدم غصش ميشه.ميگن بيش از5000سال قدمت داره وبه فريدون ضحاك كش ميرسه.ديواره هاي قلعه باارتفاع10متروعمق5متركه روي ديواره هاباارابه رفت و آمدميكردند.ولي الان چي... افسوس...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج