adexo3
۴۲۷۵۴
۶۹ نظر
۵۲۷۵
۶۹ نظر
۵۲۷۵
پ

چرا پسرها از ازدواج فراری اند؟

چندان نیازی به آمار و ارقام نیست. همین که به اطراف‌تان نگاه کنید، می‌بینید که تعداد پسران مجرد نسبت به نسل قبل چند برابر شده است. این موضوع را سازمان جوانان هم تایید می‌کند. نگاهی داریم به آمار و ارقامی از تمایلات جوانان ایرانی!

چرا پسرها از ازدواج فراری اند؟

مجله سیب سبز : چندان نیازی به آمار و ارقام نیست. همین که به اطراف‌تان نگاه کنید، می‌بینید که تعداد پسران مجرد نسبت به نسل قبل چند برابر شده است. این موضوع را سازمان جوانان هم تایید می‌کند و به گزارش روزنامه هفت‌صبح، با توجه به نتایج یک نظرسنجي در شهر تهران می‌گوید، پسرها اشتیاق چندانی برای ازدواج ندارند. این نظرسنجی که با هدف بررسی عوامل موثر بر تاخير ازدواج از منظر جوانان انجام شد، نشان داد که ۴۹/۵ درصد پسران ۱۵ تا ۲۹ ساله مجرد اصلا شرايط خود را براي ازدواج مناسب نمي‌بينند اما از ميان دختران همين سال، تنها ۲۲/۳ درصد براي ازدواج آمادگي ندارند. به بهانه این آمارها با دکتر افسر افشار نادری گفت‌وگو کردیم تا از تحلیل این جامعه شناس با خبر شویم.

چرا پسرها از ازدواج فراری اند؟

۵۲/۶ درصد از دختران به خاطر ادامه تحصیل ازدواج نمی‌کنند

دلایلی که جوانان را در بستن پیمان مشترک منصرف می‌کند کم نیستند، اما این نظرسنجی نشان می‌دهد قصد ادامه تحصیل، یکی از اصلی‌ترین این دلایل است. یافته‌ها نشان می‌دهد ۵۲/۶ درصد از دختران و ۴۴/۸ درصد از پسران ترجیح می‌دهند به جای ازدواج، درس‌شان را ادامه دهند. افزايش سطح تحصيلي دختران نسبت به پسران هم به نظر ۷۴/۴ درصد دختران و ۴۰درصد پسران در کاهش آمار ازدواج تاثيرگذار است.

نمی‌توان عوامل دیگر را فراموش کرد و تنها تمایل به ادامه تحصیل را در این زمینه موثر دانست. در بسیاری موارد، تمایل افراد، به ویژه دختران به ادامه تحصیل ناشی از بیکاری است و بسیاری از پسر‌ها هم برای به‌دست آوردن شأن اجتماعی بالاتر به تحصیلات رو می‌آورند. خیلی از دخترها تحصیل را به عنوان یک سرگرمی و راهی برای ورود به جامعه می‌بینند و پسرها هم گمان می‌کنند که با بالاتر بردن پایگاه اجتماعی‌شان، برای داشتن یک ازدواج موفق امکان بیشتری را پیدا می‌کنند.

۹۱/۸ درصد پسران به خاطر نداشتن شغل مناسب ازدواج نمی‌کنند

بر کسی پنهان نیست که نگرانی‌های اقتصادی بیشتر از هر دلیل دیگری جوانان را به مجرد ماندن ترغیب می‌کند. از هزینه‌های سرسام آور اجاره‌خانه گرفته تا فراهم کردن مقدمات یک جشن عروسی و به‌جا آوردن رسوم، همه و همه در منصرف کردن جوانان از ازدواج نقش دارند. طبق اين نظرسنجي، يافتن شغل مناسب به نظر ۸۹/۹ درصد دختران و ۹۱/۸ درصد پسران، انتظار جهت دستيابي به امكانات رفاهي براي شروع زندگي مشترك از نظر ۸۱/۵ درصد دختران و ۸۳/۶ درصد پسران، اشتغال زنان نيز از نظر ۷۸/۴ درصد دختران و ۴۱/۶ درصد پسران تاثير زيادي دارد. همچنين به نظر ۵۲/۲ درصد دختران و ۴۴/۹درصد پسران كسب درآمد توسط زنان و بي‌نيازي آنها از مردان در افزايش سن ازدواج جوانان تاثير بسيار زيادي در تاخير سن ازدواج دارد.

می‌توان مشکلات اقتصادی و معیشتی را به عنوان عامل اصلی دوری جوانان از ازدواج در نظر گرفت. در کشور ما با وجود سنت‌های بسیاری که بار مالی زیادی را بر دوش خانواده‌ها می‌گذارند، اقدام برای ازدواج نیازمند پشتوانه مالی بزرگی است و این موضوع باعث طفره رفتن جوانان از این تصمیم می‌شود. سنت‌هایی مثل جهیزیه کامل، هدیه‌های سنگین برای مناسبت‌های مختلف و بسیاری موارد دیگر، به ۲ جوان که پشتوانه مالی قوی ندارند اجازه تصمیم‌گیری در این مورد را نمی‌دهد. در بسیاری از موارد، خانواده‌ها هم امکان تحمل چنین بار مالی سنگینی را ندارند و برای ازدواج فرزندانشان پیش‌قدم نمی‌شوند.

۴۵درصد دخترها برای شرایط ازدواج‌سختگيري می‌‌کنند

ميزان سختگيري پاسخگويان براي انتخاب همسر در پسرها از دختران بيشتر است. نتايج ارزيابي‌ها نشان مي‌دهد درحالی كه تنها ۴۵درصد دخترها سختگيري بسيار زيادی برای شرایط ازدواج دارند اما حساسیت پسرها هم کم نیست و ۵۳/۱ درصد آنها دنبال شرایط ایده‌آلی برای ازدواج هستند.

یکی از علت‌های کم شدن آمار ازدواج در جامعه ما، روابط آزاد خارج از محدوده ازدواج است. دکتر افشار نادری با بیان این مطلب می‌گوید:« زمانی که پسرها به سادگی به چنین روابطی دسترسی دارند، انگیزه چندانی برای تشکیل خانواده برایشان باقی نمی‌ماند. پسرهایی که از این طریق خود را از نظر عاطفی ارضا می‌کنند، دیگر دلیلی نمی‌بینند که برای ساختن یک زندگی خود را به دردسر بیندازند و از زیر بار مسئولیت‌هایی که فرهنگ بر دوش‌شان می‌گذارد، فرار می‌کنند.»

چرا پسرها از ازدواج فراری اند؟

فقط ۶/۵ درصد پسرها شرايطشان را براي ازدواج مناسب می‌دانند

۲۷/۵ درصد دختران و ۴۹/۵ درصد پسران اصلا شرايط خود را براي ازدواج مناسب نمی‌بینند و فقط ۲۲/۳ درصد دختران و ۶/۵ درصد از پسران شرايط خود را به ميزان زياد و بسيار زياد براي ازدواج مناسب دانسته‌اند.

در شرایط فعلی تنها در موارد اندکی می‌بینیم که هر دو طرف شاغل هستند و در اغلب موارد تنها یکی از ۲نفر، شغلی با درآمد قابل قبول دارد. از آنجا که در فرهنگ ما برعهده گرفتن مسئولیت‌های مالی توسط زنان چندان شایسته تلقی نمی‌شود، پسرانی که درآمدی ندارند، نمی‌توانند تصمیمی برای تشکیل خانواده بگیرند. درست است که پسران شاغل در شرایط فعلی کم نیستند. اما با وجود هزینه‌های بالای زندگی، یک کار ساده با درآمد ناچیز نمی‌تواند هزینه‌های سنگین زندگی را پاسخگو باشد و از عهده مخارج سنگین یک زندگی بربیاید.

۲۰/۸ درصد دختران، عروسی رؤیایی می‌خواهند

نحوه برگزاري مراسم ازدواج هم از مواردی است که نمی‌گذارد این پیمان به راحتی بسته شود. این بار دختران هستند که مانع می‌تراشند و از آرزوهای کودکی‌شان نمی‌گذرند. بر اساس آمار‌ها تنها ۴۰/۳ درصد از دختران حاضرند با یک عروسی ساده به خانه بخت بروند، درحالی‌که ۴۳/۲ درصد از پسران اهمیتی به یک عروسی مجلل نمی‌دهند. ميزان تمايل به انجام مراسم عروسي در يك سالن مجلل يا در يك هتل يا باشگاه درجه يك هم در دختران ۲۰/۸ درصد است و در پسران ۱۵/۲ درصد است.

بعضی از تجملات نادرستی که در فرهنگ ما نهادینه شده‌اند، مانع از تشکیل یک زندگی آرام می‌شوند. شاید اگر خود خانواده‌ها در این زمینه آگاهی پیدا کنند آمار ازدواج روزبه‌روز بالاتر برود.

مسئولان باید با ایجاد کار برای جوانان، یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌ها را حل کنند. از طرف دیگر اگر دولت بتواند مسکن‌هایی را با شرایط ویژه به جوانان واگذار کند، مطمئنا شاهد آمار بسیار بالاتری در زمینه ازدواج خواهیم بود. گام بعدی فرهنگ‌سازی است؛ با از بین بردن تجملات و فرهنگ سازی درست در میان جوانان، می‌توانیم مشکل را حل کنیم.

معيارهاي ازدواج موفق چيست؟

به گفته رئيس مركز مطالعات و پژوهش‌هاي راهبردي وزارت ورزش و جوانان، نتايج مربوط به معيارهاي پاسخگويان از ازدواج موفق نشان مي‌دهد تفاهم و درك متقابل، شرايط مالي مناسب و صداقت به ترتيب از مهم‌ترين معيارهاي موردنظر پاسخگويان محسوب مي‌شود و از بين معيارهاي عنوان شده براي ازدواج در اين طرح در بين دختران و پسران به ترتيب ۳مورد اخلاق و رفتار، همفكر و هم عقيده بودن و هم ترازي فرهنگي خانواده‌ها از مهم‌ترین عوامل بوده‌اند.

همه این عوامل را می‌توان به عنوان فاکتور‌های دخالت کننده در ازدواج و موفقیت آن بررسی کرد اما همانطور که گفته شد، در شرایط فعلی، عامل اقتصاد از مهم‌ترین دلایلی است که تشکیل یک زندگی و دوامش را تحت تاثیر قرار می‌دهد. با فرهنگ سازی و تغییر نگاه جوانان نسبت به شرایط تشکیل خانواده هم می‌توان قدم بسیار موثری در این زمینه برداشت.

جوانان تا ۲۷ سالگی مجرد می‌مانند

به گفته دكتر مطلق، رئيس دفتر سلامت جمعيت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، در گذشته ميانگين سن ازدواج ۲۱ سال بوده، اما امروزه به‌طورمیانگین جوانان تا ۲۷ سالگی مجرد می‌مانند.

دكترمطلق پیش از این با بيان اينكه سن بارداري در كشور حدود ۸ تا ۱۰ سال افزايش پيدا كرده است، گفته بود: «بهترين شرايط براي بارداري زنان در ۲۰ تا ۳۰ سالگي است و كشورهاي غربي بهترين سن باروري را ۲۵سال اعلام كرده‌اند.» او در شرایطی این موضوع را بیان کرده بود که به دلیل بالا رفتن آمار ازدواج فاصله فرزندآوري پس از ازدواج هم بسيار طولاني شده است.

زوجی که در سن بالاتری ازدواج می‌کنند، فرزندان کمتری خواهند داشت و انعطاف خود را برای کنارآمدن با سختی‌های زندگی از دست می‌دهند. شاید در برخی موارد با بالا رفتن سن، نگرش زوج‌ها منطقی‌تر شود، اما گذشته از رشد این منطق، سختگیری‌های بی‌مورد هم از مواردی هستند که با بالا رفتن سن ازدواج به این مسیر راه پیدا می‌کنند. خانواده ها باید اندکی سنت‌های پرهزینه را کنار بگذارند و به جوانانشان آگاهی لازم را داده و آنها را در این مسیر حمایت کنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • big bang

      یه سوال دارم. میگم چرا تو ایران تو زندگی مشترک همه چیز بین زوجین مشترک نیست. مثلا مرد باید زن رو خوشبخت کنه ولی جای سوال داره که کی باید مرد رو خوشبخت کنه!
      مقصر شرایط سخت ازدواج در حال حاضر با درصد بیشتر دختر خانمها هستند یه مثال ساده میزنم دختری که تو خانواده خودش قبل از ازدواج یه زندگی عادی داشته چرا انتظار داره یه شرایط فوق العاده ایده ال با ازدواج براش فراهم بشه! همین مسئله به ظاهر کوچک یکی از عوامل بزرگی محسوب میشه که شرایط ازدواج رو سخت و سخت تر میکنه. چرا باید تامین کننده رویاهای آرمان گرایانه یه دختر همسرش باشه؟ چرا؟

      پاسخ ها

      • محمد حسین

        چون به بلوغ عقلی نرسیدن وگر نه باید بفهمن اون پسره بنده خدا هم عجی مجی بلد نیس بکنه اونم ادمه.خوب زندگی کردن مهارت میخواد که متاسفانه خیلی از ماها نداریم.توقع بی جا مایه تباهی زندگی میشه

      • يه دوست

        من يه دخترم ولي با نظرت كاملا موافقم ++++

      • بدون نام

        من دخترم ولی مثبت زدم

      • zahra seven

        افرین خوب گفتی+++++++

      • استار

        منم دخترم اما حرف حق مثبت مي‌خواد. در ضمن محمدحسين يكم بهتر هم ميشه صحبت كرد.

      • رسول

        دقیقا این شرایط برای من هم پیش اومد و از ازدواج با دختری که عاشقش بودم باز موندم و اون منو به سادگی بعد از یکسال کنار گذاشت.

      • آرش

        چون زن زندگی انگلی داره و ازخون مرد تغذیه میکنه و زبونشم دوازده متره

    • یه دختره

      منه دختر کم توقع هستیم.چرا مجردیم؟!

      پاسخ ها

      • علیرضا

        به خدا دروغ میگی

    • hadi

      آره واقعا عدالت به درستی بین زن و مرد برقرار نیست اصلا چرا مهریه فقط واسه خانمها ست

    • من

      91/8 درصد پسران به خاطر نداشتن شغل مناسب ازدواج نمی‌کنند
      دروغه
      درستش اینه
      91/8 درصد پسران به خاطر اینکه نمی توانند در دوران متأهلی با دختران دیگه رابطه داشته باشند ازدواج نمی کنند

      پاسخ ها

      • هتی

        من محترم !آقایونی که بخوان بعد از ازدواج با کسی در ارتباط باشه این کار رو انجام میده شما نگران نباشید

      • علیرضا

        چطوری به این نتیجه رسیدی؟تنهایی فکر کردی؟

      • zahra seven

        واقعا ک؟!!!

      • امیرح

        پس شما خودتون هم قبول کردی که همیشه پای یک در میان است!!!
        اگه همه دختران امثال شما خوب باشند اون 91.8% سراغ هر دختری که برند دخترا دست رد به سینه شون میزنن و تیر اون 91.8% (که شما ازون یاد کردید)به سنگ میخوره!

      • استار

        اِ اِ زشته‌ها، از اين حرفا نزن.

      • استار

        با اينكه خودم هم دخترم اما اميرح واقعا يه سوت و جيغ و هورا مي‌خواد.

    • علیرضا

      کی گفته فرارین.اگه وضع(...)شون خوب باشه بال کله میرن.

      پاسخ ها

      • استار

        راست مي‌گي دختر و پسر هم نداره.

      • mona

        ki gofte agar vazeshun khub bashe ba kale miran ya dokhtaro pesaram nadare chon pedare man be khatere hamin vaze khubi ke dare hame khastegaramo rad mikone aslan darkesh nemikonan man ye khahar daram ke 20 salesh bud shohar kard damademun hichi nadasht pedaram beheshun khune dad mashin dad kar dad behtarin vasayelo jahazo dad vali nemidunam chera hala ke nobate man shode vase har kasi ye bahane miyareo radesh mikone nemidunam dige che meyarairo mikhad hatman donbale pesare shahe pariyune vaaaaaaaaaaaaaaaaaaaalaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa yekio mige ghertie yekio mige lisans be bala ghabule yekio mige puldar nist etefaghan yeki azz khanandehaye matraham mikhastatam vali unam rad kard pedaram joooooone mane vali dare shuresho dar miyare bebakhshid umadam ye nazar bedam dardodel kardam

      • استار

        مونا جون اولا يه پيشنهاد :سعي كن فارسي نظر بدي چون اينجوري كسي زياد نظرت رو نمي‌خونه و توجه نمي‌كنه، بابا چش و چالمون در اومد. بعدشم اين كه گذشته با الان يكم فرق كرده و هم ديدگاه ما عوض شده و هم پدر و مادرهامون. صلاح تو رو مي‌خواد كه وسواس به خرج مي‌ده.
        درست مي‌شه!
        حالا خواننده‌هه كي بود؟

    • بدون نام

      ولی همه دخترها اینطور نیستند، نمونه بارزش خود بنده که موقع خرید طلا و گرفتن جشن عروسی گفتم و خیلی اصرار کردم بهتر هزینه این مراسم و خریدهارو برای خرید مسکن صرف کنیم
      ( مسکن مهر ) ولی گفتن نه ما آبرو داریم و ...و حرف مردم .. و کلی هزینه کردن و الان مستاجر و ..

      پاسخ ها

      • امیرح

        آفرین +++++

    • محسن

      کلا اگه همه دنیا رو هم به زنا بدن، بازم میگن به ما داره ظلم میشه

      پاسخ ها

      • zahra seven

        محسن جان اینطور ک شما میگین نیستش!!!

      • علیرضا

        به خدا قسم تا حالا خواستگاری بیش از 200 تا دختر رفتم همشون ضایم کردن حتی اون معمولی ترین هاشون الان دیگه نا امید شدم ناراحتی قلبی هم گرفتم

      • استار

        عليرضا 200 تا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

      • یک نفر

        ایران از نظر برابری جنسیتی جزء 10 کشور آخر دنیاست یعنی از 135 کشور جهان 127 هست یعنی ایران یکی از مردسالارترین کشورهای دنیاست پس شما هم لطفا الکی حرف نزن (کلا اگه همه دنیا رو هم به زنا بدن، بازم میگن به ما داره ظلم میشه) کدوم دنیا را به زنها دادن؟؟؟؟

      • س

        این آمارو کجا دادن ؟ یه نهاد بین المللی به درد نخور!

    • babak

      مجله عزیزممنونم که این آمارواینطور گزارشات رو میگذاری تا مردم متوجه بشن که جامعه ما داره به کدوم سو میره چرا همیشه گذشته را می کوبیم وازبدی های اون موقع میگیم چرا نمیخوایم قبول کنیم که درگذشته ها الگوها فرق داشتند سبک زندگی فرق داشت اوضاع مالی خوب یا بد زیاد نقشی دراین موارد همچون ازدواج نداشت وازهمه مهمتر مردم چه زنها وچه مردها ساده زیست تربودند توقع کمتری داشتند مهربان بودند یک زندگی مشترک سالهای سال ادامه داشت بااینکه بیشترمردم بیسواد بودند اما معرفت داشتند کمتربه مسائل سیاسی و حاشیه های زندگی سیاستمداران کار داشتند اگررسانه ها کمتربودند اگرتکنولوژی نبود درعوض جمعیت شهرها خیلی کمتربود وخبرها خیلی سریع به گوش مردم می رسید گل ریزونها وکمک به جوونهای دم بخت کارخیلی ازبازاریان وسرمایه داران بود کسی دنبال وام نبود اما الان برای یک وام ازدواج بایستی از هفت خوان رستم گذشت برای یک مراسم معمولی بایدپس اندازچند ساله داماد وپدرش خرج بشه برای یک جهیزیه خیلی معمولی باید منتظرموند تا دلارگرون شده ارزون بشه اطرافیان یه جوون به جای گرفتن دست اوبه فکر معیشت خودشون وگرفتاری خودشونن اونایی هم که وضع مالی خوبی دارند به فکر بیشترکردن مال وثروت خودشون هستند نمی دونم اگه این وضع ادامه داشته باشه درآینده چی میشه اما این نامهربونی ها این بی معرفتی ها این کمرنگ شدن روابط آدمها همه وهمه برای یک جامعه مضرو اشتباهه خدا کنه درست شه

    • شيما

      با نظرت موافقم بابک جان واقعا آفرين بايد گفت بهت چون حرف دل همرو زدي

    • پرند

      میشه که ، آری به مطالبه ی حق و حقوق در حد اروپا و نه به دوش به دوش مرد خانه عرق ریختن و پول در آوردن .
      بغیر از تغییر مردها احتیاج به همت عالی خانم ها هم هست .

    • حمید رضا نوده

      تو این دوره زمونه کی ازدواج میکنه

    • بدون نام

      چون اگر با این گرانی ازدواج کنند دیگر بدبخت شده وکل خانواده زجر کش خواهند شد.

    • علي

      توي كامنتها ، حرفا و نظرات خوب و منطقي و سازنده اي بود. اميدوارم در عمل هم همينگونه باشيم و شعار نديم فقط.

    • شیما

      درسته که مرد باید زن رو خوشبخت کنه ولی متقابلا زن هم مرد رو خوشبخت میکنه با احترامی که به شوهرش میذاره با موندن کنارش تو سختی ها ومشکلات زندگی با اینکه عین کوه پشتش باشه تا مرد بهش تکیه کنه همه چیز که پول نیست ولی با این عقیدت موافقم که دخترا پر توقع شدن در ضمن من خودم یه دخترم!

    • آگرین

      سلام هم متن رو خوندم و هم نظرات رو باید عرض کنم یه دختر هستم دانشجوی دکتری و کارمند و به نسبت زیبا و سنمم زیر سی سال .....ماشین زیر پامه و به اندازه ی کافی جواهرات برای مراسم و....و خیلی چیزای دیگه دارم ....اما هنوز ازدواج نکردم توقعاتم پیشتر خیلی بالاتر بود ...اما بعد بعضی فاکتورامو نادیده گرفتم وحتی با کسی که مطلقه بود میخواستم ازدواج کنم اما جالب اینجاست اون ناز کرد و اول مطرح کرد و بعد نیومد و رسما منو ناراحت کرد ..... بعدشم بخاطر کارش هیچ جوابی نداد.... من میگم اصلا کار ...مسکن و این چیزا نیست تنوع طلبی پسرها نمیزاره ازدواج اتفاق بیفته....

    • tanha

      پسرها کافیه نامردنباشند تااعتماد خانواده دختر را بدست بیارند.ولی دخترها خیلی چیزها رانبایدداشته باشند خیلی چیزها را بایدداشته باشند.پسر باید اراده کنه و دختر باید منتظر بشینه. اینجا همین که در دام خطرات اجتماعی نیفتاده باشی داماد میشی..

    • رسول

      (آگرین) جان: من 37 سالمه ماشین دارم. خونه دارم لیسانس دارم. قد بلند خوشتیپ. خارج رفته. با چهره معمولی. کار خوب و ثابت. اما نتونستم ازدواج کنم. میدونی چرا؟ چون از هر دختری خوشم اومد بهم جواب منفی داد. واسه ما پسرا چهره زیبای دختر خیلی مهمه و این تو ذات هممونه وتقصیر ما نیست. اما واسه دخترا چهره و پول و موقعیت اجتماعی و تحصیلات و خیلی چیزای دیگه طرف مهمه در حالیکه یه پسر دکتر به راحتی با یه دختر دیپلم ازدواج میکنه ولی یه دختر ی که حتی لیسانس داشته باشه حاضر نیست با یه دیپلمه ازدواج کنه چون کلاسش میاد پایین. معیار پسرا فقط زیبایی و مهربونیه ولی معیار دخترا هزار تا چیز مختلفه. یکسال صادقانه و عاشقانه وقتمو صرف یه دختر کردم آخرش هم راحت منو کنار گذاشت فقط چون تو رویاهای خودش غرق بود و دنبال کلاس گذاشتن. بدون اینکه بخوام به خانهای محترم توهین کنم ولی واقعا به این گفته فروید اعتقاد پیدا کردم که میگه( هیچ کس در زندگی نفهمید که یک زن چه میخواهد. حتی خودشان هم نمیدانند)

      پاسخ ها

      • سحر

        مخالفم

      • امیر

        درسته موافقم

    • رضا

      مسلما تو همه جای دنیا آدم بد و خائن و ... پیدا میشه هم پسر هم دختر
      ولی تو شرایط الان ایران من خودمو مثال میزنم
      من 31 سالمه و 2 ساله ازدواج کردم، (آدم مومن مذهبی نیستم ولی تا روز ازدواجم پاک موندم و سرم به کار خودم بود، ودزش، کار، مسافرت مجردی و ...) ولی به خاطر همین مسایل اقتصادی اصلا تو نخ ازدواج نبودم، یه بازی عجیب سرنوشت دست مارو گذاشت تو دست خانومم
      انصافا هم خودش هم خونوادش همه جوره راه اومدن، مراسم معمولی، خرید سبک، نذاشتن شرط و شروط
      جفتمون با مدرک لیسانس رفتیم سر کار، هم یه سری وسایل خریدیم هم یکم پس انداز کردیم ولی اینجاست که بازم غول بزرگ میاد جلوی آدم!
      اگه 2-3 سال پیش این پس اندازو داشتم میتونستم یه خونه نقلی بخرم ولی حالا تو رهنشم میمونم
      یکی دو سال پیش میتونستم باهاش یه زانتیایی بگیرم ولی حالا تو پرایدشم میمونم
      تو ایران همیشه تورم یه قدم از ما جلوتره و این چیزیه که پسرارو از ازدواج فراری میده

    • حسین

      سلام به نظر من اگه همه به مرگ فکر کنن و بدونن مسافر این دنیا هستن ساده ترین ازدواج رو با کمترین هزینه برگزار میکنن همونطور که میخواهیم بریم مسافرت همه وسایل خونه رو نمیبریم تا راحتتر مسافرت کنیم باید از تعلقات دنیایی دور باشیم تا بتونیم خودمون رو خوب بسازیم (تنها مشکل ازدواج نکردن مسایل مادی هستش)

    • آرش

      میخوام به این دخترایی که میگن پسرا تنوع طلب شدن بگم: یه سوزن به خودت بزن یه جوال دوز به پسرا!! اگه شما دخترا تنوع طلب نیستید پس این پسرا از کجا میارن دخترای متنوع رو؟؟؟؟!!!!

    • آرش

      یه چیزی گفتم که اون دسته از دخترا هیچ جوابی براش ندارنهاااااااا!!!! دمت گرم داش آرش....... میخوامت داداااش

    • mahtab

      من خودم سی سالمه مجرد و لیسانس دارم
      کم توقع هستم
      پس چرا مجردم
      ؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        Ali
        قطعا از نگاه شما کم توقعی چیزیه که از نگاه پسرها پر توقعی معنا میشه بهتره واقعا کم توقع باشید نه شعاری

    • سحر

      قانون کلی نمیشه صادر کرد که همه ی دخترا و همه ی پسرا ...بگیم.گاهی شانس همراهی نمیکنه که مثلا یک پسر خوب به خواستگاری یک دختر خوب بره.منظورم از خوب به طور کلی مناسب برای هم بود.الان جامعه بزرگ شده و کسی کسی رو نمیشناسه.کاش این فرهنگ در جامعه ما جا می افتاد که خانواده ها مشخصات دختر و پسرهاشون و خواسته هاشون رو در روزنامه آگهی میکردند.اگر روزنامه های هندی رو که این فرهنگ رو دارند ببینید بد نیست.چون در هند مذاهب و فرقه های مختلف زندگی میکنند و جمعیت هم زیاده تقریبا محاله که دختر و پسری از یک مذهب و سطح اجتماعی و تحصیلی همدیگه رو در جامعه پیدا کنند.ولی پدر یا مادر آگهی میده در روزنامه که مثلا دختر یا پسرم دارای این مشخصاته و سطح خانوادگی (مثلا پدر دیپلمه و کارمند و مادر خانه دار و میتونیم در این حد به جوونمون کمک کنیم) اگر خانواده ای در سطح خانواده ی ما فرزندی داره که با فرزند من برای ازدواج مناسب هست لطفا با این شماره یا ایمیل تماس بگیره.به همین دلیل جوونها در سن پایین ازدواج میکنند و خانواده ها هم چون با هم تناسب و توافق دارند به شروع زندگیشون جوونها کمک میکنند و هرکسی فرد مناسب خودش رو پیدا میکنه.تصور کنید که آگهی روزنامه ی همشهری یک بخشش مال آگهیهای ازدواج از طرف پدر مادر ها و بزرگترهای فامیل باشه.البته در هند فقط خانواده ها یا بزرگترهای فامیل حق آگهی دادن برای ازدواج فرزندانشون رو دارند و یک جوان اجازه نداره تنهایی آگهی بده چون باعث فساد میشه.یعنی اگر جوونها بخوان آگهی بدن و بعد با هم قرار بزارن که دیگه تبدیل میشه به یک مرکز دوست یابی و فساد.به هر حال امیدوارم یک مسئول اجرایی این پیشنهاد رو ببینه و در کشور ما هم اجرا بشه.

    • سارا

      آفرین به آگرین

    • مهدی

      سلام به نظر من علتش فقط این میتونه باشه(کم شدن ازدواج) که خدا نمیخواد چرا که جمعیت کره زمین زیادی زیاد میشه و الان نه گنجایش غذایی داریم نه اقتصادی و نه فرهنگی تو کل دنیا پس بهتره همگی واسه خوشبخت شدن نسل برگزیده دعا کنیم .

    • مهدی

      این سوال اشتباه است ، سوال درست این است : چرا بره ها از گرگها فرار میکنن؟

    • امیر

      سلام.پسر 26 ساله کارمند مدرک لیسانس معماری شغل نظارت...حقوقم ماهی 1800 با اضافه کاری البته قد 180 تیپ معمولی رو به بالا قیافه خوب.خواستگاری زیاد رفتم به هرکدومشون که میگفتم 1800 میگیرم میگفتن همش همینقدر؟؟؟؟؟میپرسیدم خودت چقدر میگیری میگفت 500 تومن بهش میگفتم تو با 500 تومن منو دست میندازی ؟حقوق پدرتون چقدره میگفت 1500 بازنشستگی میگیره به خودم گفتم پسر خوب بیخیال بابا حالا زن نگیر فوق فوقش نسلت منقرض میشه میخوام اینو بگم دخترا بیخود نگن سطح توقعشون کمه اینو همه مردا میدونن که اون دخترایی که تو سن 30 سالگی میان میگن توقعشون کمه برگردن به سن 22 سالگی به بعد ببینن چقدر رویایی بودن حالا که خواستگاری پیدا نمیشه تو سن 30 منم باشم میام اینجا میگم توقعم کمه درضمن بیکاری رو منم طعمشو چشیدم اون موقع که دانشجو بودم حقوقم ماهی 500 تومن بود واسم ناز کردن کلی تلاش کردم به جایی برسم بازم هیچ فرقی نکرد...خانوما ما مردا هیچ احتیاجی به حمایت خانوما نداریم این تو ذاتمونه واسه همینه هیچ زنی تکیه گاه مردش نیست و برعکسه نهایتا ما سنمون بره بالا نه از تنهایی ترسی داریم و نه کسی واسمون حرف در میاره همچنین زن نداشته باشیم وضع مالیمون خیلی بهتر میشه اجاره خونه نمیدیم خرید لباس و خیلی چیزای دیگه نمیدیم طلا نمیخریم همه پولا رو جمع میکنیم وضعمون روز به روز بهتر میشه پس اگه منطق داشته باشید میفهمید مرد حمال و کارگر نیست که بیاد خواستگاری واسش کلاس میذارین که انگار وظیفشه عین بلا نسبت الاغ کار کنه شمام بشینی پاهاتو دراز کنی توقع چرخوندن یه زندگی رو از شوهرت داشته باشی همینطور که میگین حقوق زن و مرد باید برابر شه منم قبول دارم باید برابر شه همونطور که تو کشورای اروپایی از جمله آلمان که خودم رفتم از نزدیک دیدم زن و مرد هرچی در میارن با هم تقسیم میکنن منم به عنوان یک مرد پنبه خواستگاری رفتن رو از گوشم در اوردم اینقدر از این جماعت زن حرفای بی ربط دیدم که دیگه اصلا حال فکر کردنم بهش ندارم واسه همه پسرا هم یه توصیه برادرانه دارم هیچ وقت فکر خودتونو بخاطر اینکه چرا نمیتونین زن بگیرین داغون نکنین بذارین روزگار عوض شه چندین سال پسرا رفتن خواستگاری و چرت و پرت شنیدن به روی خودشون نیاوردن حالا دخترا برن پیشنهاد بدن چون پسرا خیلی منطقی ترن چون هیچ وقت به فکر پول و مال و منال اون دختر نیستن شخصیت پسرا طوریه که از اینکه از دختر پول بگیرن نفرت دارن برعکس دخترا لذت میبرن یکی رو بندازن تو قرض و قوله...تا وقتی مهریه های بالا و خرجای سنگین عروسی و طلا و توقع داشتن خونه و ماشین شاسی بلند باشه هیچ پسری اگرم داشته باشه زن نمیگیره ما که نداریم نمیگیریم اونایی هم که دارن نمیگیرن خودشونو محدود بک نفر که میدونن بخاطر پولشه اومدن طرفش محدود نمیکنن...

    • بهنام

      امیر جون دمت گرم حرف دل همه رو زدی

    • بدون نام

      نه پول داریم نه کار نه امنیت اقتصادی! هر روز گرون تر از دیروز!!!!!!! هیچ کی هم نیست به فریاد ما برسه نه وامی نه کمک هزینه ای نه چیزی! به من دانجشوی دکتری فقط 400 تومن میدن که 350 میدم خوابگاه! کار هم که نیست کی به من زن میدن؟ تازه همین وام هم ضامن سخت میخواد! بعد اونی که اختلاس میکنه راحت گونی میبره تو بانک خالی میکنه و میره!

    • مهدی

      دلیلش فقط بی کاری پسر ها و توقع بالا و چشم و هم چشمی دختر و خانوادش هست.

    • bahar

      به نظر من شاید مشکلات اقتصادی دخیل باشه و یه علت اصلیش اینه که خیلی از پسرها نمی گم همه ، نمی خوان به یک نفر بمونن و البته نمی تونن

    • ایمان

      چون دخترا فقط فکر میکنن دقت کنید فکر میکنن که کم توقع هستن درواقع همون توقع هم خیلی زیاده..


      یه مثلا میزنم تاحلا دختری دیدین که بگه من زشتم حتی نمیگن من معمولی هستم همه میگن من خوشگلم درحالی که از نظر من پسر بیشتر از 80 درصد دخترا زشتن از نظر بقیه دوستام هم همینطوره...

    • daniyal

      از قدیم گفتن سری که درد نمیکنه دستمال نمی بندن بری ازدواج کنی که زندگی یکباره خودت رو وقف تامین نیازهای یکی دیگه کنی؟؟؟؟تازه دخترای ایرانی ازادی زن غربی رو میخوان حقوق زن شرقی کجای دنیا یارو هنوز هیچ کاری نکرده 200 یا 300میلیون به خونواده دختر بدهکار میشه کجای دنیا یارو واسه مهریه توزندان میندازن بابا طرف یکبار زندگی میکنه یک بار... تنها چیزی که تو ایزان اهمیت نداره جان ادم میزاده و انسانیت...واقعا واسه خودم وهم نسل هام متاسفم ترجیح میدم اگه قراره ازدواجم کنم جایی غیر ایران باشه اینجا ارزش ادما فقط و فقط به پولشونه به پول.....

      پاسخ ها

      • Msrsdo

        کجا دنیا برای تحصیل نیاز به اجازه همسر هست ؟ برای کار حتی محل زندگی یا حتی اجازه خروج از منزل نیاز به اجازه همسر هست .به عبارتی شما زن میخرید تمام حقوق اولیه یک انسان رو با ۳۰۰ یا ۴۰۰ میلیون تومان میخرید .طبق قانون اساسی شماهمسرتون رو در صورتی آسیب جدی نبیند و شان زیبایی آن
        رو از بین نبرید میتونید تنبه بدنی کنید که منجر طلاق نمیشود.کجا دنیا به زن انقدر نگاه ابزاری میشه ؟ خود شما حاضری با چه جور ادمی زندگی کنی زنی که این حقوق از شما سلب میکنه و در محضر خانه حق طلاق حق حضانت فرزندان حق کار حق تعیین محل زندگی خویش و حق تحصیل از شما بگیره و مهریه طلب نکنه و یا هیچ کدوم از حقوق نخواد و مهریه داشته باشه ؟ طبق قانون اساسی ایران همسران در صورت داشتن فرزند ۱/۶ ودر صورت نداشتن ۱/۸ اموال را به ارث میبرن .پس یا یک زن آزاد انتخاب کنید همه اموال در طول زندگیتان به دست می آید نصف نصف شریک شوید .در امور منزل به مساوات کار کنید همانطور که او با شما در دراوردن درامد همگام میشود .

    • محسن

      باسلام و سپاس از سایت زیبا و نظرات خوبتون
      دوستانم بیایید تعارفات و فریبکاری رو کنار بذاریم ، من ۳۷ سالمه بامدرک دکتری و وضع مالی و ظاهر نسبتا خوب، ۴سال پیش ازدواج کردم اما بخاطر پرتوقعی و جیغ و دادهای بیمورد همسرم ، درتمام این ۴سال ، حتی یک روز خوش ندیدم
      پسری که قصد ازدواج داره باید بدونه و آگاه بشه که با ازدواج با ی دختر ، عملا داره وارد جهنم میشه ، دوستان ، این حرفای منو شوخی نگیرین ، از من عبرت بگیرین تا عبرت دیگران نشین

    • امیرعلی

      با سلام و خسته نباشید
      من ی چیزی میگم ولی شاید الان بهم بخندین ، اما طولی نمیکشه مردم و مسوولین بحرفم میرسن
      حقیقت اینه که با این سطح توقع دخترای ایرانی و اخلاق سلطه جویانه و توقعات نامدود و نحوه و لحن حرف زدن و کنایه و عدم درک صحیح از وضعیت جامعه و سقف توانایی مرد ، متاسفانه باید بگم پسران اندکی حاضر به ازدواج با آنها خواهند شد ، لذا وضعیت جمعیتی ، تهدیدی بزرگ برای کشور خواهد بود ، لذا تا دیرنشده و پسرای مجرد پیر نشدن ، سریع از کشورهای آسیای شرقی ، که پر است از دختران قانع ،نجیب شوهردوست و قدرشناس، دختر وارد کنید ، وگرنه تا دودهه دیگه ، ممکنه ایرانی به مفهوم کنونی وجود نداشته باشه
      عاجزانه از مسوولین دلسوز امر خواستارم هرچه زودتر برای نجات کشور و جوانان ، اقدام نمایند

    • امیرعلی

      با سلام و خسته نباشید
      من ی چیزی میگم ولی شاید الان بهم بخندین ، اما طولی نمیکشه مردم و مسوولین بحرفم میرسن
      حقیقت اینه که با این سطح توقع دخترای ایرانی و اخلاق سلطه جویانه و توقعات نامدود و نحوه و لحن حرف زدن و کنایه و عدم درک صحیح از وضعیت جامعه و سقف توانایی مرد ، متاسفانه باید بگم پسران اندکی حاضر به ازدواج با آنها خواهند شد ، لذا وضعیت جمعیتی ، تهدیدی بزرگ برای کشور خواهد بود ، لذا تا دیرنشده و پسرای مجرد پیر نشدن ، سریع از کشورهای آسیای شرقی ، که پر است از دختران قانع ،نجیب شوهردوست و قدرشناس، دختر وارد کنید ، وگرنه تا دودهه دیگه ، ممکنه ایرانی به مفهوم کنونی وجود نداشته باشه
      عاجزانه از مسوولین دلسوز امر خواستارم هرچه زودتر برای نجات کشور و جوانان ، اقدام نمایند

    • بهروز

      کاملا موافقم ، دخترای امروزی از زندگی و اداره خونه چی بلدن ؟ تنها کاری که بلدن اینه که بخوابن زیرکولر ، ی گوشی یا کنترل بگیرن دستشون ،شبم که شوهر بیچاره خسته اومد ، شروع کنن به نق زدن و غرر کردن
      آدم بمیره خیلی شرف داره به اینکه با این دخترا ازدواج کنه

    • m

      ازدواج بادخترای پرتوقع وضعیف النفس ایرانی؟؟!حتی فکرش هم مسخرست.

    • آرش

      باسلام و تشکر از زحمات شما
      شما ببینید وضایف مردها را : خرج خونه ، تهیه منزل ، تهیه ماشین ، خرید لباس ،کیف، کفش ، مانتو ، لوازم آرایشی ،شارژ، ادکلن ‌، هزینه های درمان ، مهمانی ، کرایه خونه ، مسافرت و و و
      حالا زنو ببین ، از صب تا شب دراز میکشه زیر کولر ، ی دستش کنترل ماهواره و دست دیگش گوشی و چاق سلامتی با مادرش و دوستاش ...
      و حتی تو قانون و شرع ما ، مرد حق نداره ی چایی از زنش بخواد!!!! و وظیفه زن نیست!!!!
      و ازونور حق نفقه ، اجرت امثل ، مهریه که زندانای ما پر از جووناییه که جرمشون فقط سواری دادن بزنه و عاقبتشون باید پشت میله های زندان و قفس ، عین باغ وحش ،تاوان حماقتشونو تو این مملکت بدن
      تو جامعه ما ، مرد خودش آدم نیست و فقط وسیله ایه برای رسیدن ی زن به آرزوهای بی پایانش
      این درحالیه که اصولا این زنها هستن که بمرد نیاز دارن و به پناهگاه و پشتیبان و حتی بچه که مهمترین نیاز روحی زنه
      و اصولا مرد نیازی به اینا نداره و نیازش طوریه که براحتی قابل حله و نیاز بتشکیل خانواده در زن ، هزار برابر مرده
      با اینحال شما ببینید که مرد بدبخت بیچاره رو با تلقین اراجیف و فرهنگ غلط ، بچه خواری و خفتی انداختن
      و باز زنها هستن که طلبکارن!!!!
      واااای خدااااااااااااا

    • محسن

      باسلام
      منظورتونو از ازدواج متوجه نمیشم
      منظورتون اینه که مرد ی عمر صب تا شب زیر آفتاب و بارون تو گرما و سرماجون بکنه ، زن بخوابه زیر کولر با تلفن جوک بفرسته و بخنده
      و با دسترنج مرد به آرزوهاش برسه
      و به بچه دار شدن که نیاز روحی زنه برسه
      و آخرم هرموقع حال کرد ، بره مهریه رو بذاره اجرا ، مرد بقیه عمرشم تو قفس بگذرونه!
      منظورتون از ازدواج اینه؟؟؟
      آره؟

    • محمود،بیضایی،

      سلام بابا جان مادرت این چرت پرت،ها درباره ازدواج را حذف کنید بنویسید ازدواج خوب نیست،تا دست از سر من بردارن، من ساعت 3شب که میخوابم،5بعدازظهر،بیدار میشم، ازدواج را میخام چهکارش،کنم،حذفش کنید،تا هم دادگاه از پرونده طلاق راحت باشه،هم من راحت بخوابم،

    • محمود،بیضایی،

      سلام بابا پول نیست،طلا نیست،اقتصادنیست،کارنیست،هیچ چیزی نیست،بن،کل تعطیل،اون روزهای که میرفتیم، التماس میکردیم عاشق دختر بودیم پوس پیاز بهامون،نمیدادند،ما همان آدم قبلی هستیم مگه عوض شدیم،دیگه زن نمیخواهیم،خلاص ،اگرهم زن بخام میخام بروم افغانستان برای زن،ایرانی نامرد نمیخاهیم،بابا ما پسرها میدانیم،دخترهای ایرانی همگی عاشق پول هستند،نه ما پسرها ،همگی به این نتیجه رسیدیم ازدواج نکنیم، وسلام،

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج