adexo3
۴۵۳۳
۱۱ نظر
۵۰۱۷
۱۱ نظر
۵۰۱۷
پ

آیا این مردان خلاف‌کارند؟

چند همسری؛ دردی که کهنه نمی‌شود

قضیه چند همسری شاید پیشینه تقریبا طولانی داشته باشد. البته در سال‌های قبل شرایط تا حدود زیادی فرق می‌کرد. ما می‌دیدیم که در یک سری از روستاها حتی خود خانم‌ها مایل به این بودند که همسرانشان ازدواج مجدد کنند

چند همسری؛ دردی که کهنه نمی‌شود

چند همسری؛ دردی که کهنه نمی‌شود

سارا نجیمی
وکیل پایه یک دادگستری

داستان از کجا شروع شد

قضیه چند همسری شاید پیشینه تقریبا طولانی داشته باشد. البته در سال‌های قبل شرایط تا حدود زیادی فرق می‌کرد. ما می‌دیدیم که در یک سری از روستاها حتی خود خانم‌ها مایل به این بودند که همسرانشان ازدواج مجدد کنند اما در جامعه امروز که هر لحظه بیشتر به سمت مدرنیته حرکت می‌کند دیگر بعید است که شما چنین مواردی را ببینید.

بر هیچ‌کس پنهان نیست که هیچ زنی نمی‌تواند با این موضوع که همسرش، علاقه، توجه و حتی مسایل مالی خود را با زن دیگری به اشتراک بگذارد، کنار بیاید. همین موضوع باعث شده تا مساله چند همسری به یکی از بحث‌های همیشگی در دادگاه‌های خانواده تبدیل شود.


ارتباطی در سایه

در مورد اتفاقی که در تلویزیون افتاد و مردی با صراحت از داشتن سه همسر خود در مقابل دوربین صحبت کرد تحلیل‌های زیادی وجود دارد. شاید این مرد را به نوعی باید از موارد استثنا دانست چون بیشتر افرادی که وارد روابط چند همسری می‌شوند معمولا بدون اطلاع همسر اول خود اقدام به این کار می‌کنند و این رابطه همیشه در خفا اتفاق می‌افتد. ارتباطی که ما می‌گوییم «رابطه در سایه».


دستی که بالاخره رو می‌شود

خود من در طول سال‌های وکالت موردی داشتم که بعد از سال‌ها متوجه حضور زنی دیگر در زندگی‌اش شده بود. ماجرا از این قرار بود که آقایی شش سال بعد از ازدواج با یک خانم، ازدواج مجدد کرده بود اما کسی از این ماجرا اطلاع نداشت. درست شش سال بعد این دو خانم در یک مهمانی زنانه به طول کاملا اتفاقی همدیگر را ملاقات کردند و همه چیز مشخص شد. تلخی ماجرا تا جایی بود که فرزندان هر دو زن را تحت تاثیر قرار داده و به‌طور کلی جریان زندگی این خانواده را وارد مرحله تازه‌ای کرد و از هم پاشید.


چیزهایی که قانون می‌گوید

بر اساس قانون مرد در مورد عقد دائم می‌تواند همسر دوم اختیار کند. البته این امر منوط به اجازه کتبی و رسمی همسر اول است.
هر چند در مورد عقد موقت بر اساس قانون نیازی به این اجازه وجود ندارد. البته موارد دیگری هم وجود دارد که می‌تواند تا حدودی به نفع همسر اول باشد بر اساس قانون در صورتی‌که شوهر بدون اجازه همسر اول خود ازدواج مجدد کند زن می‌تواند از دادگاه تقاضای طلاق کند. البته این یکی از مواردی است که باید در هنگام عقد از طرف زن در دفترخانه ازدواج امضا شده و به ثبت برسد. در غیر این صورت همسر اول نمی‌تواند تقاضای طلاق داشته باشد.
قانون در صورتی‌که ازدواج دوم بدون رضایت همسر اول صورت گرفته باشد یک جریمه نقدی برای دفترخانه‌ای که این عقد در آنجا به ثبت رسیده هم در نظر گرفته است.


نواقصی که وجود دارد

برخلاف بسیاری از قوانین دیگری که در آن به حقوق زنان احترام گذاشته شده است به عنوان یک وکیل معتقدم که هنوز کاستی‌هایی در قانون چند همسری در زمینه حمایت از زنان به عنوان یکی از بخش‌های اصلی تشکیل دهنده جامعه وجود دارد. این موضوعی است که بسیاری از وکلا و موکلانشان هم به آن اذعان دارند. هرچند امیدواری‌ها در زمینه بهتر شدن آن همچنان در جامعه حقوقی وجود دارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • shahab

      مرسی خیلی خوب بود

    • یه ایرانی

      میشه لطفا به عنوان مثال یه قانونی که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که به نفع زنان باشه رو بیان کنید.ممنون می شم!

    • irani

      با سلام به نظر مياد اين خانم اصلا قران نخونده يا خونده باشه هم معنيشو نخونده و بويي از جامعه شناسي هم نبرده فقط وكالت خونده وقتي خداوند اجازه اين كار و داده سركار خانم چيكارن كه بخواهند پا تو كفش خدا كنند واقعا از مديريت سايتها و دولت بعيده كه قانون شرع را به نظر چند ضعيفعه ميفروشند اين كه ميگن آخر زمانه هيهات

      پاسخ ها

      • کیانا

        آقا تو اگه قرآن سرت میشد نه غیبت میکردی ونه به مردم فحش میدادی

    • فریده

      به گفته آمار پنج ملیون زن بیوه و مطلقه در کشور داریم ما زنها به پسران و برادرانمان اجازه نمی دهیم با این زنها ازدواج کنند اگر هم چنین غلطی کردند چنان تحقیر می کنیم اون زن رو که به مرگش راضی شه خوب برای این زنان توی بهترین حالت راهی غیر از همسر دوم شدن می مونه ؟ هیچ زنی دلش نمی خواد همسر دوم بشه . نکنه دوست دارید به فساد کشیده بشن ؟ یا این که همه شون کلا تقوی پیشه کنند و راهبه بشن . شما اگر وکیل این پنج ملیون نفر بودید چه پیشنهاد بهتری براشون داشتید

    • علیرضا

      استغفرا... نعوذبا... اگر خداوند میدونست یه روزی ضعیفه ای که از بطن حضرت آدم خلق میکنه تو کارش دخالت خواهد کرد از خلقت خودش پشیمون میشد. کاش کمی به خدا و دستوراتش و کتابش ارزش و اهمیت بیشتر قایل بشن این ضعیفه های محترمه تا شاید درهای رحمت خداوندی به روی خلق و مرد ایرانی و خودشون باز شه باز شه. آمین . بامید آنروز بزودی.

      پاسخ ها

      • کیانا

        آقا شما اول خودت رو بزار جای اون زن بدبخت که یه هو یک زن دیگه میاد تو زندگیش بعد هی پشت سر مردم حرف بزن

    • عبود مال الله

      سلام آقایانی که می گویند خانم وکیل قرآن نخوانده کاملا اشتباه میکنید اتفاقا از من و شما بهتر قرآن درک کرده .قرآن می گوید اگرمیترسیدکه در باره یتمان به عدالترفتارنکنیدبازنانی که برای شما پاک و دلخواهتان هستند ازدواج کنیدبا دو تا و سه تا و چهارتا .اگر می ترسیدکه بیعدالتی کنید به یک زن یا کنیزان اکتفا کنید . پس خداوند نگفته که بخاطر هوس و یا عیاشی زن بگیرید و زن اولی رابدبخت کنید چه کسی می تواند مثل پیغمبر و سایر اصحاب بین زنان خود عدالت رفتار کند در این زمانه فکر نکنم کسی پیدا بشه چون اگر می خواست عدالت رعایت کنه با زن اولی با عدالت رفتار بکنه و دل زنش به دست بیاره که سا لهای سال با دارو ندارش ساخته و الان که پول دار شده می خواهد زن دوم و سوم بگیره که چون قرآن گفته که این عین بی عدالتی است

    • نوری

      چیزی که هست زن اول به خاطر علاقه ازدواج میکنه و با کاستی های همسر میسازه صبوره و خوش نیت زن دوم بعد از بهبود وضع مالی وارد زندگی میشه و قصدش منافع مالی و زندگی راحت و بیدغدغه است. مرد که وضعش خوب شده و از سادگی و رضایت ظاهری زن اول دیگه خوشش نمیاد هوس هوسبازی به سرش میزنه و زن اول را بدبخت میکنه.

    • رضا محمدی نژاد

      ای کاش راه حلی هم برای نجات مردانی که واقعا دیگه نمیتونن زن اول رو تحمل کنن پیدا میکردید و مرد بیچاره نخواد به خاطر مهریه و زندان یک عمر با یه زن 7 سال بزرگتر از خود بسوزه وبسازه . واقعا عاجزانه از مسئولین تمنا میکنم یه فکری به حال ما کنن . دعا کنید خداوند مارا طلاق دهد.هیچ کس نمیتواند کمکم کند جز خدا

      پاسخ ها

      • ناشناس

        آقا ی محترم وقتی که این زن رو دوست نداشتی به چه منظور با هاش ازدواج کردی که هم اون بدبخت بشه و هم تو ؟✖✖✖✖✖✖

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج