adexo3
۵۱۳۷۶
۱ نظر
۵۰۴۱
۱ نظر
۵۰۴۱
پ

راهنمای موزه گردی در تهران (۲)

هنگام بازدید از مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد می توان عمارت های زیر را به صورت یکجا دید و از معماری و سنت و فرهنگ زمان های پیش از انقلاب را به خوبی لمس و درک کرد.

راهنمای موزه گردی در تهران (2)

برترین ها:

راهنمای موزه های تهران (۱)

8. موزه ملی ایران

نشانی: خیابان امام خمینی، مجموعه تاریخی باغ ملی، خیابان پروفسور رولن
روزهای بازدید: همه روزهای هفته به غیر از دوشنبه ها و ایام سوگواری به اضافه تعطیلات رسمی

• بهار و تابستان: ۹ صبح تا ۶ بعدازظهر
• پاییز و زمستان: 9 صبح تا 5 بعدازظهر

راهنمای موزه گردی در تهران (2)

موزه ملی ایران را موزه مادر نیز می نامند. موزه ملی پیشینه ۷۵ ساله دارد و به دو بخش مجزا تقسیم می شود: موزه ایران باستان و موزه دوره اسلامی که به ترتیب در سال های ۱۳۱۶ و ۱۳۷۵ خورشیدی ساخته شده و گشایش یافته اند.

راهنمای موزه گردی در تهران (2)

موزه ملی ایران از نظر بزرگی، تنوع و کیفیت آثار جزو بزرگ ترین موزه های جهان نیز به شمار می رود. این موزه نخستین موزه ایران به شمار می رود و وابسته به سازمان میراث فرهنگی است. این موزه ۱۳ بخش مجزا دارد. این بخش ها شامل کتابخانه و مرکز اسناد، روابط عمومی و روابط بین الملل، پایگاه اطلاع رسانی، پژوهشی تاریخ هنر ایران، پژوهشی تاریخ تمدن ملل و بخش های پیش از تاریخ، تاریخی، اسلامی، مهر و سکه، مرمت، بخش کتیبه ‌ها، عکاسی و حفاظت فیزیکی هستند. معمار این بنای تاریخی و زیبا، آندره گدار فرانسوی بود.

در این موزه می توان قدیمی ‌ترین آثاری که نشان دهنده حضور انسان در فلات ایران در حدود هشتصد هزار سال پیش است را از نزدیک دید.


9. مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد

• نشانی: بین میدان تجریش و دربند

• روزهای بازدید: همه روزه به غیر از ایام سوگواری بین ساعت های 8:30 صبح تا 5 بعدازظهر

راهنمای موزه گردی در تهران (2)

هنگام بازدید از مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد می توان عمارت های زیر را به صورت یکجا دید و از معماری و سنت و فرهنگ زمان های پیش از انقلاب را به خوبی لمس و درک کرد.

راهنمای موزه گردی در تهران (2)


• موزه هنرهای زیبا (کاخ اسود): در سال 1319 خورشیدی به دستور رضاشاه در سه طبقه ساخته شده است هر کدام از این طبقات سالن ها و گالری های متعددی در خود جای داده اند. در هر سه طبقه موزه هنرهای زیبا، آثار بسیار زیبایی از هنرمندان نقاش خارجی و ایرانی وجود دارند.

راهنمای موزه گردی در تهران (2)

• نمایشگاه اتومبیل های سلطنتی: در این نمایشگاه انواع اتومبیل هایی که پادشاهان پهلوی و اعضای خانواده او سوار می شده اند را می توان از نزدیک مشاهده کرد.

راهنمای موزه گردی در تهران (2)

• کاخ موزه ملت (کاخ سفید): دو طبقه و بزرگ ترین کاخ مجموعه‌ سعدآباد است. این کاخ مخصوص پذیرایی از مهمانان خارجی بوده است. رضاشاه نیز در روزهای تابستان از مهمانان رسمی خود در این کاخ پذیرایی می کرده است.

راهنمای موزه گردی در تهران (2)

• موزه صنایع دستی (کاخ فرحناز و علیرضا پهلوی): مکانی برای نمایش آثار صنایع دستی ایران است.

راهنمای موزه گردی در تهران (2)

• کاخ موزه نظامی (کاخ شهرام): در بخش مرکزی مجموعه سعدآباد در ۲ طبقه ساخته شده است. هردو طبقه شامل ابزار و وسایل جنگی و نظامی ایران در طول تاریخ هستند. این کاخ پس از انقلاب با نام موزه نظامی در سال ۱۳۶۲ خورشیدی گشایش یافت.

• موزه هنرملل (موزه هنر اختصاصی فرح): زیرزمین کاخ سفید است. این موزه شامل آثار زیبایی است که توسط فرح دیبا و شاه از کشورهای مختلف دنیا خریداری یا به آنها هدیه شده اند. موزه هنر ملل در سال ۱۳۷۰ خورشیدی گشایش یافت.

• کاخ موزه سبز (کاخ شهوند): دو طبقه است و ساخت آن در سال ۱۳۰۷ شمسی پایان یافته و طراح و معمار آن نیز استاد جعفر کاشانی بوده است. همه آنچه از شاه در سالن این کاخ باقی مانده یک میز و صندلی و زیر سیگاری است‌.

• موزه تاریخ معاصر (کاخ شمس پهلوی): این کاخ بین سال های ۱۳۷۳ تا ۱۳۸۲ خورشیدی به عنوان موزه مردم شناسی دایر بوده است. اما در بهمن ماه ۱۳۸۸خورشیدی با عنوان جدید موزه تاریخ معاصر و هدایای سلطنتی خاندان پهلوی بازگشایی شد.

• موزه نیم قرن کودکی در دوره معاصر : محل نمایش اسباب بازی های لیلا پهلوی است.

راهنمای موزه گردی در تهران (2)

• موزه آشپزخانه سلطنتی: در بخش مرکزی مجموعه سعدآباد دارد که آشپزخانه کاخ موزه ملت بوده است.

• موزه ظروف سلطنتي (کاخ اشرف پهلوی): در این موزه، ظروف سلطنتي بیش از ۵۰۰ قطعه ظرف و وسیله تزیيني در ۵ سالن در دو طبقه وجود دارند. بیشتر ظروفی که در این موزه وجود دارند به کارخانجات معتبر دنیا نظیر لیموژ، سور، باواریا، رزنتال و ... متعلق هستند.

• موزه استاد حسین بهزاد (کاخ کرباسی): ۴ سالن دارد. در این سالن ها آثار نقاشی هنرمند بزرگ ایران و خالق مینیاتورهای زیبا، استاد بهزاد به نمایش عموم گذاشته شده اند.

راهنمای موزه گردی در تهران (2)

• موزه استاد محمود فرشچیان: محل نمایش بیش از ۵۰ اثر از استاد محمود فرشچیان است.

• موزه برادران اميدوار: در این موزه انواع آلات و ادوات شکار انسان های بومی، اسکيیمو، آمازون، آفریقا، ظرف های سفالین فرهنگ اینکا، حیوانات و جانوران تاکسیدرمی شد، مرجان، فسیل، و عکس های سفر برداران امیدوار را می توان مشاهده کرد. این موزه پیش از انقلاب کالسکه خانه و استراحتگاه سورچی ها بوده است.

• خانه سپید (موزه نابینایان): موزه نابینایان در ساختمان معروف به کوشک در دوم خرداد ماه سال ۱۳۹۰ خورشیدی گشایش یافت. این ساختمان مربوط به اواخر دوره قاجار و متعلق به کلیدداران و باغبانان درباره بوده است. این بنا حدود ۹۰ مترمربع مساحت و ۳ گالری دارد. این موزه برای نابینایان طراحی شده است. نابینایان در این موزه می توانند اشیا را لمس کنند و توضیحات آنها را که با خط بریل نوشته شده اند را بخوانند.


10. مجموعه فرهنگی و تاريخی نياوران

• نشانی: تهران، میدان شهید باهنر (نیاوران)، مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

• روزهای بازدید: همه روزه بین ساعت های 9 صبح تا 7 بعدازظهر

راهنمای موزه گردی در تهران (2)

مجموعه کاخ و موزه نیاوران، شامل بناها و موزه های تاریخی و دیدنی از دوران پادشاهان قاجار و پهلوی ایران و بناهای جدید که وابسته به بخش خصوصی هستند، است.

• کاخ نیاوران: در ضلع شمال شرقی باغ بزرگ نیاوران واقع شده است. مساحت این کاخ حدود ۹ هزار مترمربع است و در دو طبقه و یک نیم طبقه ساخته شده است.

راهنمای موزه گردی در تهران (2)

• کاخ صاحبقرانیه: این کاخ در دو طبقه شامل شاه نشین، کرسی خانه، حمام و ۵۰-۴۰ دستگاه خانه است. هر کدام از خانه ها نیز ۴ اتاق و یک ایوان دارند. این خانه ها برای زنان ناصرالدین شاه ساخته شده اند.

راهنمای موزه گردی در تهران (2)

• موزه جهان نما: در ضلع غربي کاخ صاحبقرانيه واقع شده است. در آن آثار و اشياء هنري اهدايي به فرح ديبا و يا خريداري شده توسط او نگهداری می شود. این موزه چهار سالن در طبقه همکف و يک سالن در زيرزمين دارد. سقف تالار ميانی این موزه با نقاشی های زیبا با نقش گل و مرغ شيراز مزین شده است.

راهنمای موزه گردی در تهران (2)

• کوشک احمدشاهی: در اواخر دوره حکومت قاجار به عنوان اقامتگاه ییلاقی در باغ نیاوران در مساحتی حدود ۸۰۰ متر مربع و دو طبقه با سقف شيروانی ساخته شده است.

• گالری جهان نما: بخشی از ساختمان کناری موزه جهان نماست که قبلا برای مخابرات کاخ بوده است.

• تالار آبی: تالار آبی در زمان محمدرضا پهلوی برای پذیرایی از مهمان ها شاه استفاده می شده است. در حال حاضر نیز با چلچراغ های بزرگ در قسمت شمالی کاخ نياوران واقع شده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • nasrin

      موزه هنرهای زیبا (اسود) که نوشتید کاملا غلطه. نمی دونم این اطلاعات غلط را از کجا آوردید. بد نیست یه کم تحقیق کنید . این عکس موزه هنرهای معاصر تهران است که در سال 1356 توسط کامران دیبا (معمار) ساخته شده است... و بقیه اطلاعات رو لطفا از سایت موزه بردارد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج