adexo3
۲۲۵۸۱۸
۱ نظر
۵۰۰۹
۱ نظر
۵۰۰۹
پ

واقعیت‌هایی شگفت‌انگیز درباره بدن انسان

حتی با پیشرفت علم و گسترش دانش پزشکی هنوز تمام واقعیت‌های بدن انسان کشف نشده است؛ واقعیت‌هایی که گاه دانستن آنها عجیب و غیر قابل باور است.

روزنامه هفت صبح: حتی با پیشرفت علم و گسترش دانش پزشکی هنوز تمام واقعیت‌های بدن انسان کشف نشده است؛ واقعیت‌هایی که گاه دانستن آنها عجیب و غیر قابل باور است. در مطلبی به بعضی از واقعیت‌های بدن انسان اشاره کرده است:

آیا می‌دانید که ... شما توانایی بو کردن ترس را دارید

واقعیت‌هایی شگفت‌انگیز درباره بدن انسان

انسان توانایی احساس ترس دیگری را تنها با بو کردن آن شخص دارد. آزمایش نشان داده است که هنگام ترس مواد شیمیائی که از زیر بغل دست‌های انسان خارج می‌شود با وضعیت عادی تفاوت دارد. ترس شما را بوی بدن شما لو می‌دهد. دانشمندان با وصل کردن حسگرها زیر بازوها و گرفتن نمونه عرق حاصل شده از دویدن بروی تردمیل و بانجی جامپینگ آنها را به آزمایش شوندگان امتحان کردند. قسمتی از مغز آزمایش‌شوندگان که در برابر ترس واکنش نشان می‌دهد نسبت به بوی عرق بانجی جامپینگ مثبت بود.

آیا می‌دانید که ... وضعیت قلب شما ارتباط مستقیم با لاله گوش شما دارد

واقعیت‌هایی شگفت‌انگیز درباره بدن انسان

چین مورب بروی لاله گوش می‌تواند نشان وضعیت سلامتی قلب شما باشد. با وجود اینکه دانشمندان هنوز در حال مطالعه این ارتباط هستند اما اولین مطالعه در این زمینه در سال ۱۹۹۲ نشان داد که بیماران با چین مورب در لاله گوش در معرض ابتلا به بیماری گرفتگی عروق هستند. در حقیقت این مطالعه با درستی ۹۴ درصد نشان می‌داد که دقیقاً کدام بیماران بیمارستان تحت مطالعه گرفتار چنین بیماری هستند. این ارتباط عجیب بین لاله گوش و قلب به پزشکان کمک می‌کند تا بیماران در معرض خطر را شناسایی کنند. تحقیقات جدید همچنین ارتباط بین لاله گوش با سکته قلبی منجر به مرگ را در میان مردان تأیید می‌کند.

آیا می‌دانید که ... خمیازه کشیدن مسری است اما بیشتر در زمستان‌ها

واقعیت‌هایی شگفت‌انگیز درباره بدن انسان

حتی دیدن عکس کسانی که در حال خمیازه کشیدن هستند نیز مسری است. در تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۱ انجام شد نشان داد که از جمع ۸۰ نفری دانشجویان آزمایش شده در تابستان تنها ۲۴ درصد از دانشجویان با دیدن عکس خمیازه کشیده‌اند و از بین همین گروه در زمستان این درصد به ۴۵ رسیده است. اما خمیازه بر اساس نظر دانشمندان باعث خنک شدن مغز می‌شود، بنابراین دمای فضای بیرون تأثیر زیادی بروی خمیازه کشیدن یا نکشیدن دارد. در حقیقت کشیدن خمیازه باعث خنک شدن مغز و بهبود عملکرد مغز در موقع نیاز می‌شود.

آیا می‌دانید که ... بزرگترین اندام بدن به اندازه ۶ زمین تنیس است، اما به قطر تنها یک سلول!

اندوتلیوم، قسمت نازک درونی رگ‌های خونی بدن است که در کل ۱۰۰ هزار کیلومتر رگ‌های خونی انسان وجود دارد. سطح اندوتلیوم اگر بیرون آورده و مسطح شود می‌تواند ۶ زمین تنیس را پوشش دهد. این غشا نازک در حقیقت مغز رگ‌های خونی است و با فعالیت هوشمندانه تشخیص می‌دهد که چه موادی می‌تواند از درون خون وارد دیواره رگ‌ها شود. اندوتلیوم در حقیقت کار تنظیم فشار خون، مبارزه با بیماری‌ها و کنترل غلظت خون در بدن را به عهده دارد.

شنیدن کلمات و دیدن رنگ‌ها

واقعیت‌هایی شگفت‌انگیز درباره بدن انسان

برای بسیاری از ما دیدن، بوییدن و شنیدن حس‌های کاملاً مجزایی هستند، ولی برای برخی با شرایط استثنائی که سینتزیا خوانده می‌شود اینگونه نیست. این افراد نسبت به کلمات احساس چشائی دارند و برخی وقتی رنگ‌هایی را می‌بینند صداهایی مخصوص آن رنگ را می‌شنوند. میزان دقیق کلماتی که باعث تحریک حس چشائی می‌شوند در افراد مختلف دچار سینتزیا متفاوت است، اما یک خانم که دچار این مسأله است نسبت به ۱۰۰ درصد کلماتی که می‌شنود حس چشایی‌اش تحریک می‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • شایان

      تبارک الله احسن الخالقین...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج