adexo3
۸۴۶۴۵
۱ نظر
۵۰۰۳
۱ نظر
۵۰۰۳
پ

سیارات بیگانه کشف شده در ۲۰۱۳

در سال ۲۰۱۳ میلادی سیارات فراخورشیدی متعددی با ویژگی‌های مشابه زمین یا ابرزمین‌های پرجرم شناسایی شدند؛ در ماه‌های پایانی این سال و بر اساس جدیدترین داده‌های نجومی، تعداد سیارات فراخورشیدی از مرز ۱۰۰۰ سیاره عبور کرد.

ایسنا: در سال ۲۰۱۳ میلادی سیارات فراخورشیدی متعددی با ویژگی‌های مشابه زمین یا ابرزمین‌های پرجرم شناسایی شدند؛ در ماه‌های پایانی این سال و بر اساس جدیدترین داده‌های نجومی، تعداد سیارات فراخورشیدی از مرز ۱۰۰۰ سیاره عبور کرد.

داده‌های جدید تلسکوپ فضایی کپلر نشان می‌دهد، حدود ۱۷ درصد از ستارگان کهکشان راه‌شیری در مدار خود دارای سیارات بیگانه‌ای شبه‌زمین هستند؛ راه‌شیری میزبان دست کم ۱۰۰ میلیارد ستاره است و از هر شش ستاره، یک ستاره میزبان سیارات بیگانه شبیه زمین است.

در این گزارش مهمترین سیارات بیگانه فراخورشیدی که طی سال ۲۰۱۳ شناسایی شدند را مرور می‌کنیم.

سیارات بیگانه کشف شده در 2013

ژانویه ۲۰۱۳

شبیه‌ترین سیاره به زمین تاکنون

اخترشناسان ناسا مدعی کشف شبیه‌ترین سیاره به زمین و بهترین نامزد میزبانی حیات توسط تلسکوپ فضایی کپلر شدند.

سیاره شبه زمین KOI ۱۷۲.۲ با قطری ۱.۵ برابر زمین در منطقه قابل سکونت ستاره میزبان واقع شده که به معنای احتمال وجود آب به شکل مایع و داشتن گرانشی شبیه زمین است؛ طول یکسال در این سیاره ۲۴۲ روز است.

کشف ۴۲ سیاره بیگانه توسط منجمان آماتور

گروهی از منجمان آماتور با استفاده از داده‌های تلسکوپ فضایی کپلر موفق به کشف ۴۲ سیاره فراخورشیدی شامل ۱۵ سیاره با قابلیت بالقوه سکونت و یک سیاره بزرگ در ابعاد سیاره مشتری به نام PH۲b شدند.

کوچکترین سیاره فراخورشیدی

اخترشناسان موفق به شناسایی یک سیاره کوچک در ورای منظومه شمسی شدند که کوچکترین نمونه در میان بیش از ۸۰۰ سیاره فراخورشیدی کشف‌شده محسوب می‌شود.

سیاره کپلر-۳۷b یکی از سه سیاره حاضر در مدار یک ستاره زرد رنگ مشابه خورشید است که در صورت‌فلکی بربط در فاصله ۲۱۰ سال نوری از زمین واقع شده است.

فوریه ۲۰۱۳

سیاره نوزاد در رحم ستاره‌ای

با بررسی هزاران تصویر نزدیک مادون‌قرمز، اخترشناسان موفق به کشف سیاره در حال شکل‌گیری در اطراف یک ستاره بسیار جوان شدند.

سیاره نوزاد درون یک دیسک گازی در اطراف ستاره جوان HD۱۰۰۵۶۴ رصد شد؛ این ستاره در فاصله ۳۳۵ سال نوری و در صورت فلکی مگس واقع شده است.

ژوئن ۲۰۱۳

کشف مستقیم سیاره بیگانه در فاصله ۳۰۰ سال نوری

توپ غول‌پیکر گازی HD ۹۵۰۸۶ b در اطراف یک ستاره جوان در فاصله ۳۰۰ سال نوری از زمین کشف شد؛ این سیاره پنج برابر بزرگتر از سیاره مشتری به طور مستقیم توسط رصدخانه جنوب اروپا مشاهده شد.

سیاره فراخورشیدی اینشتین

اخترشناسان برای نخستین بار با استفاده از نظریه نسبیت خاص «آلبرت اینشتین» موفق به کشف یک سیاره فراخورشیدی شده‌اند.

سیاره کپلر-۷۶b با نام مستعار سیاره اینشتین، ۲۵ درصد بزرگتر از مشتری است و در طبقه ابرمشتری داغ (hot Jupiters) جای می‌گیرد.

دو ریز نپتون در یک خوشه ستاره‌ای

اخترشناسان با استفاده از تلسکوپ فضایی کپلر موفق به شناسایی دو سیاره بیگانه کمی کوچکتر از نپتون در محیط خشن خوشه ستاره‌ای باستانی NGC۶۸۱۱ در فاصله ۳۳۰۰ سال نوری با زمین شدند.

سیارات کپلر-۶۶b و کپلر-۶۷b کوچکتر از نپتون و بزرگتر از زمین هستند که در مدار ستارگان شبه خورشید در حال چرخش هستند.

اوت ۲۰۱۳

کم‌جرمترین سیاره فراخورشیدی

با استفاده از داده‌های مادون‌قرمز تلسکوپ سوبارو، اخترشناسان موفق به کشف کم‌جرمترین سیاره فراخورشیدی در اطراف یک ستاره شبیه خورشید شدند.

فاصله سیاره GJ ۵۰۴b با ستاره میزبان بیش از ۴۳ برابر میانگین مسافت بین زمین و خورشید بوده و وزن آن حدود چهار برابر جرم سیاره مشتری است.

اکتبر ۲۰۱۳

سیاره‌ای شش برابر زمین با جوی مملو از آب

یک سیاره غیرطبیعی شش برابر زمین که در فاصله ۴۰ سال نوری خارج از منظومه شمسی واقع شده است، با وجود جو غنی از آب، بدلیل دمای بسیار بالا قابل سکونت نیست.

سیاره Gliese ۱۲۱۴ b در فاصله ۴۰ سال نوری از منظومه شمسی در صورت‌فلکی مارافسای قرار داشته و در اطراف ستاره‌ای سردتر از خورشید در حال چرخش است.

سیاره‌ غول‌پیکر ۲۵۰۰ برابر زمین

اخترشناسان موفق به کشف سیاره‌ MOA-۲۰۱۱-BLG-۳۲۲ شدند که اندازه آن ۲۵۰۰ برابر زمین و هشت برابر مشتری است.

این سیاره غول پیکر در مدار ستاره‌ای در فاصله ۲۵ هزار سال نوری از زمین در حال چرخش است.

سیاره‌ آواره‌ای فاقد ستاره میزبان

سیاره شناور آزاد PSO J۳۱۸.۵-۲۲ در مدار هیچ ستاره میزبانی در حال چرخش نیست؛ این سیاره در فاصله ۸۰ سال نوری از زمین قرار گرفته و جرم آن شش برابر سیاره مشتری است.

سیاراتی با کوتاهترین مدار شناخته‌شده

اخترشناسان موفق به کشف شش کاندیدای جدید سیاره‌ای شدند که فاصله آنها با ستاره میزبان بقدری کم است که تقریبا در دوره‌های کمتر از ۱۲ ساعت بدور ستاره در حال گردش هستند.

نوامبر ۲۰۱۳

دوقلوی داغ زمین در ورای منظومه شمسی

اخترشناسان برای نخستین بار موفق به کشف سیاره‌ای در ورای منظومه شمسی شدند که از لحاظ اندازه مشابه زمین بوده و دارای مقادیر یکسان آهن و سنگ است.

سیاره کپلر-۷۸b در اطراف ستاره‌ای کوچکتر از خورشید در حال چرخش بوده و در صورت‌فلکی ماکیان در فاصله ۴۰۰ سال نوری قرار دارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • علیرضا

      ناسا اگه لطف کنه یکی از عزیزان دلال (مشاور املاکی) ایرونیو بفرسته ماورای منظومه شمسی ته و توی همه ی اونارو درمیاره. تازه زمیناشم با قیمتهای بسیار عادلانه و منصفانه کارشناسی میکنه (البته ارواح عمش)

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج